Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä koulutuksella koodariksi? Uutisissa mainittiin että huutava pula tekijöistä :O

Vierailija
21.05.2016 |

,

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele koodaamaan, ala on niitä harvoja jossa kukaan ei ole kiinnostunut tutkintotodistuksista.

Paitsi Suomessa.

3 lisää, Suomen tilanteesta en tiedä mutta Lontoossa on todellakin myyjän markkinat ja palkat taivaissa. 

PHP ja JS-koodareille töitä riittää vaikka kuinka. 

Suosittelen aloittamaan Rubylla tai Pythonilla

Todellako? Miten tuonne pääsee? Olen TODELLA kiinnostunut!!!!!!!

https://www.linkedin.com/jobs/php-developer-jobs-london,-united-kingdom…

Siitä vaan hakemaan (nyt vähän oma-aloitteellisuutta peliin...).

t.3

Katsoinpa taas näitä. Ja kappas, ihan yhtä ylimaallisia vaatimuksia niissä on kuin Suomessakin. Miksi ihmeessä ne palkkaisivat jonkun noname-tyypin Suomesta, kun itse Lontoossa on yli 10 miljoonan populan koulutetuista koodareista ja koko maailman koodarikermasta valittavissa (äsken tuli dokkari töllössä, jossa oli Lontoon sairaan korkeista asunnonhinnoista puhetta, koska kaikki muuttaa Lontooseen)? Joten ihan piloillaan ihka eka työta... ööööööö, siis työpaikkailmoitus, ja omat kommentit siihen:

My client, a top university in London is seeking an engaging and dynamic senior PHP developer to help develop their services in a rapidly expanding e-learning market. 

Essential Requirements: 

The successful candidate will need to have extensive hands-on experience of supporting and developing web based applications in PHP and various frameworks.

Ei mulla mitään tollasta oo.

• Strong demonstrable web development application experience using programming technologies such as PHP, JavaScript, jQuery, HTML, AJAX and CSS

Tuttua skeidaa, paitsi AJAX niinkun integroituna kokonaisuutena, osat joo kyllä.

• MySQL and writing complex SQL queries

Joo, mutta miten monimutkainen on monimutkainen...

• Optimising code and queries; methodical, organised and structured approach to writing code and problem solving

Olen ottanut sen vanhan lähtökohdan, että optimointi on saatanasta, meidän herrastamme. Hakuoptimointi joo, arvaan kyllä, ainakin osittain, mitä siinä on, mutta koodin optimointi; Forget it!

• Managing small and complex development projects; management and delegation of tasks to fellow colleagues

Joo, eipä pahemmin oo tollasta kokemusta.

• Proven experience with the use of the LAMP stack

Ei mulla mitään oo esittää. Sitä paitsi LAMPissa sama juttu, että jokasta yksinään oon samassakin projektissa veivannut (eli silleen LAMP), mutta integroituna kokonaisuutena noup.

• Some Linux system administration and tools experience (grep, cron, ssh, scp, vi, MySQL), preferably RHEL/CentOS. Comfortable working at the command line

Ehdottomasti! Linux on ympäristöni! Täältä en pois lähde kuin pakottamalla!

• Meticulous attention to detail and a can-do attitude

Syvennyn kyllä yksityiskohtiin, mutta can-do, voi vittu, mitä paskaa!

Ja samalla pehmeällä paskalla jatketaan, mutta se nyt on, mitä on.

• Good problem solver, enjoying variety and delivering efficient, scalable and client focused solutions 

• Excellent written, verbal and presentation skills and the ability to present complex technical information to both technical and non-technical audiences 

• Ability to multi-task, prioritise and work on own initiative 

Desirable Requirements: 

Ideally you should have experience of supporting and developing a range of e-Learning services such as for the Moodle virtual learning environment. 

Jooei! Moodlesta on tietty KÄYTTÄJÄkokemusta, mutta muuten ei...

• Development of Moodle plugins and extensions using the Moodle frameworks 

• Knowledge of the Moodle data model. 

• Moodle technical administrator actions and system configuration changes 

• Experience with GIT Version Control and GITHub web systems.

Jeps! Olen asentanut ja ylläpitänyt omaa intranet-GITtiä.

Vierailija
42/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseopiskelu ja intohimo.

Suurinosa duunissa on peruskoulu pohjalta.

Insinööreistä ei juuri ole hyötyä tällä alalla, koska koulutus laahaa jäljessä, eikä päteviä opettajia ole. Osaava porukka ei opeta, kun koodaamalla saa parempaa liksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimavalvoja tai rantavahti

Totta! Unohdinkin, että peruskoulun lisäksi olen uimamaisteri.

Nyt meni cv uusiksi.

Vierailija
44/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cobol- ja Fortran-koodareilla voi tietty olla jo hankaluuksia löytää uutta työpaikkaa.

Eikö Cobolia käytetä just vanhan ajan höyrykoneissa? Niiden osaajista on kova pula, koska nuoret ei noita muinaiskieliä viitsi opetella ja nykyiset ylläpitäjät olisivat jääneet eläkkeelle jo aikapäiviä sitten, jos vain seuraaja olisi löytynyt.

Vierailija
45/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele koodaamaan, ala on niitä harvoja jossa kukaan ei ole kiinnostunut tutkintotodistuksista.

Paitsi Suomessa.

3 lisää, Suomen tilanteesta en tiedä mutta Lontoossa on todellakin myyjän markkinat ja palkat taivaissa. 

http://www.halvatlennot.fi/Hae/HEL-LON/2016-5-28/2016-6-4/FI/

Vierailija
46/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööreistä ei juuri ole hyötyä tällä alalla, koska koulutus laahaa jäljessä, eikä päteviä opettajia ole. Osaava porukka ei opeta, kun koodaamalla saa parempaa liksaa.

Ainakin Otaniemessä on yksi osa-aikainen proffa, joka on myös osa-aikaisesti hommissa Nvidialla. Väittäisin että hänen graffakurssilaisensa saavat kyllä aika kovan tason opetusta. 

Osa nörteistä on myös sellaisia, etteivät he ole niinkään rahan perässä, vaan heitä kiinnostaa enempi se älyllinen haaste. Uskoisin että tutkijaporukoissa on paljon näitä ja varmasti sitä osaamista valuu sitä kautta myös opiskelijoille, jos eivät ihan suoraan pääse osaksi tiimiä.

Vierailija
47/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vastaa.

Linkkasin sen PHP-linkin.

Olen tech startupissa itse töissä ja meidän development-tiimiin on palkattu koko kevään uusia ihmisiä mikä on ollut todella vaikeaa, koska tekijöitä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi ja kovimmat osaajat tulevat todella kalliiksi. Puhelin soi jatkuvasti, kun rekrykonsultit yrittävät saada dev-teamin jäseniä puhelimeen ja heitä muualle töihin.

Kannattaa ymmärtää, että Lontoossa työnhaku on erilaista kuin Suomessa - pätevyysvaatumuksia on iso lista, mutta ei ole tarkoituskaan löytää ihmistä joka osaisi kaiken mainitun täydellisesti. Ja kyllä, täällä on kallista, mutta £50k vuosituloilla elää jo oikein mukavasti ja kuten olen yrittänyt tässä selittää, uramahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa kuin Suomessa.

Tossa linkissä oli myös 921 työpaikkailmoitusta, ihmeellinen asenne jollakin tulla heti valittamaan ettei duunia oikeesti ole ja  ne menee kuitenkin jollekin muulle joka on parempi. No ehkä se selittää miksei jotkut vaan pääse töihin. 

Vierailija
48/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minäkin haluan näihin hommiin. Miten siis toimin? Tässä töiden ohella olen aloittanut ilmaista java-kurssia ja kiinnostus on kasvanut. Olen opettaja entiseltä koulutukseltani. Voisin siis opiskella itse tai hankkiä yliopistotasoista koulutusta.

Vierailija
49/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Teknologiat vaihtuu about parin kuukauden välein, ja sitten pitäisi taas hanskata uusi sexikäs frameworkki, josta pitää aina olla se 10 vuoden kokemus tietty, ja muutenkin koko alaa vaivaa sellainen kumma elitismi ja oman hännän nostelu. Stressaava ammatti jossa homma piti aina olla tehty jo eilen ja deadlinet paukkuu, asiakkaat eivät osaa ja pomot järjestään sekopäitä.

Eli sopii vähän sekopäälle joka sietää stressiä. ap

Eikä suositella kenellekään, joka ei onnistu jouhevasti vaihtamaan syntymäaikaansa. Yli 45-vuotiaille ei hommia alalta tipu, ja säännöllisissä YT-rumbissa pannaan aina vanhemmasta päästä pihalle. Eli ala sopii vain niille, jotka vuosien vierimisestä huolimatta onnistuvat pysyttelemään ikuisesti alle 40-vuotiaina.

Vierailija
50/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

minäkin haluan näihin hommiin. Miten siis toimin? Tässä töiden ohella olen aloittanut ilmaista java-kurssia ja kiinnostus on kasvanut. Olen opettaja entiseltä koulutukseltani. Voisin siis opiskella itse tai hankkiä yliopistotasoista koulutusta.

Netti on pullollaan oppaita siihen miten voi ruveta näihin hommiin vaikka kokemusta ja osaamista ei ole pohjalla ollenkaan. Googlella löytyy, tässä yksi artikkeli:

https://www.javacodegeeks.com/2014/07/step-by-step-path-to-becoming-a-g…

Codeacademystä löytyy alkeiskurssit yleisimpiin kieliin:

https://www.codecademy.com/

t. 3

Vierailija
51/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen FM ja koodaan tällä hetkellä opengl ja glsl ssää.

Vierailija
52/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

googleta ohjelmointiputka ja mee sinne sieltä löytyy tieto.

Vierailija
53/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä IT-alalla on työntekijöistä pulaa, tosin Saksassa, ei niinkään Suomessa. Saksassa on IT-alalla koulutetuilla ihmisillä palkkakin paljon parempi kuin Suomessa. Lisäksi matalampi hintataso ja kivempi ilmasto siihen vielä bonuksena. Verotus on Saksassa kyllä suunnilleen yhtä korkea kuin Suomessakin, mutta matalampi hintataso sitten kompensoi sitä, että palkalla saa enemmän. Tosin joihinkin työpaikkoihin ei välttämättä pääse, jos ei osaa Saksan kieltä sujuvasti.

Viro on toinen paikka, josta IT-alan osaajille löytyy töitä. Viro on IT-alalla nouseva tähti tällä hetkellä. Palkka ei tosin ainakaan vielä yllä ihan Suomen tasolle, mutta ne ovat nousussa. No, jokainen sitten varmaan voikin päätellä sen, että vaikka palkka on vielä Suomea matalampi, niin ihan samoin on myös verotus ja varsinkin hintataso Suomea matalampi, joka kyllä kompensoi pienempää palkkaa.

Vierailija
54/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hutava pula tulee torkkupeitto Vartiaisen logiikalla.

Jossa tarjonta lisää kysyntää.

Tosiasssa suomessa it-alan ihmisiä pilvin pimein työttöminä.

Nokian irtisanomisten ym jäljiltä.

T. Lomautettu

Kaikki it-alan ihmiset eivät ole sellaisia koodareita, joilla on tämän päivän taidot hallussa.

Vierailija
55/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hutava pula tulee torkkupeitto Vartiaisen logiikalla.

Jossa tarjonta lisää kysyntää.

Tosiasssa suomessa it-alan ihmisiä pilvin pimein työttöminä.

Nokian irtisanomisten ym jäljiltä.

T. Lomautettu

Kaikki it-alan ihmiset eivät ole sellaisia koodareita, joilla on tämän päivän taidot hallussa.

Ja kukaan nyt tyotön ei yksinkertaisesti kykene oppimaan yhtään mitään vaikka saisikin paikan koska jo viikonkin työttömyys poistaa ihmiseltä lopullisesti kyvyn oppia.

Toisaalta jokainen jo duunissa oleva opettelee uuden kielen viikossa ja seuraavan seuraavalla viikolla eikä kukaan edes ihmettele.

Työvoimapulaa ei ole kuin niillä joille ei kelpaa tarjolla olevat työttömät.

Vierailija
56/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi Suomessa.

Jos ei itse osaa sen verran hakea tietoa niin tuskin olet sitä mitä etsivät. :)

Vierailija
57/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Haaga-Helian tietojenkäsittelyn tradenomitutkinnon suorittanut ja töistä ei tosiaan ole pulaa. Työkavereina on ihan laidasta laitaan insinöörejä, itseoppineita ja yksi yliopiston tietotekniikasta. Työskentelen siis back-end ohjelmoijana. 

Vierailija
58/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Netti on pullollaan oppaita siihen miten voi ruveta näihin hommiin vaikka kokemusta ja osaamista ei ole pohjalla ollenkaan. Googlella löytyy, tässä yksi artikkeli:

https://www.javacodegeeks.com/2014/07/step-by-step-path-to-becoming-a-g…

Codeacademystä löytyy alkeiskurssit yleisimpiin kieliin:

https://www.codecademy.com/

t. 3

Anteeks mut mua ärsyttää ihan hirveesti kun kirjotat codeAcademy kun se on pelkkä codecademy :<

Vierailija
59/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koodari, mutta koodaan öisin, siis harrastan, ohjeet tulevat livenä Friscosta englanniksi. Perheessämme on ammattikoodareita, mutta he tekevät usein yötäpäivää oikeita töitä. Olemme ehkä,tai ehkä ei , outoja. Melkein kaikki ovat kuuden ällän yoita ja kaikki miespuoliset ovat dipl.inssejä ja yksi AMK:sta. Olen innostunut pelien tekemisestä, opetan sitten päivällä lastenlapsille. Ei siis aikomustakaan tienata mitään. Lapsellinen, intohimoinen, sitkeä, luova ja kielitaidot viittaavat alalle sopivuuteen. Koulutus ei ole välttämätön, vain valtionvirkaan tarvitaan.

Vierailija
60/80 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Jos haluat hyväksi koodariksi sun tulee aloittaa jo alakoulussa, tai viimeistään yläasteella niin kuin mieheni. Noh, ehkä joksikin simppeliksi java-koodariksi pääsee vähemmälläkin kokemuksella. En usko kuitenkaan, että java-koodareista on pulaa, vaan nimenomaan hyvistä koodareista.