Miksi alkoholi on edelleen Suomessa niin kova juttu?
Miksi tämän hermomyrkyn juominen on niin pyhä asia meillä? Paatunut tapa vai oravanpyörä. Hirveen moni kaveri on maanantaina ihan haulikolla ammutun näköinen ja oloinen kädet vapisten töissä ja katse pelokas. Alkoholilla mennään toki lujaa alkus, mutta kyllä se seinä pian tulee vastaan... Ihmiset jotka oli ennen hyviä iloisia kavereita ovat muuttuneet tunteettomiksi ja sydämmettömiksi mulkuiksi, jotka eivät osaa enää nauraa tai hymyillä, ennenkuin on vähintään se promille veressä. Mikä mahtaa olla se prosentti tätänykyä alkoholin suurkuluttajille? Tästä ei kuulkaas hyvä seuraa kun mennään parikymmentä vuotta eteenpäin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa joissa ei "ryypätä", käytetään enemmän muita päihteitä. Taitaa kuulua jollakin tavalla ihmisluontoon.
Joidenkin ihmisten. Vähän kehittyneemmät ihmiset ovat löytäneet parempiakin keinoja esim. ahdistuksen ja masennuksen itsehoitoon. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että vähän heikommat luuserit tarvitsevat aineita elämäänsä.
Totta. Onhan tässäkin ketjussa jo pari rohkeaa kertoneet syistään alkoholiriippuvuuteensa, joka juuri liittyi puutteelliseen kykyyn kohdata negatiivisia tunteita. Muutos on aina mahdollinen, aina voi kehittyä paremmaksi ja oppia sietämään ja hallitsemaan tunteitaan! Alkoholi vain pahentaa ongelmia, siksi juominen ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole seurasusta alkoholipolitiikasta. Kieltolait ja rajoitukset ovat opettaneet siihen että viinaa kiskotaan kaksin käsin kun tulee tilaisuus.
Kieltolakia ei ole ollut yli 80 vuoteen ja kaljaakin saanut maitokaupoista kohta 50 vuotta. Nykyhallitus tuo lonkerot ja nelosoluet kauppoihin ja vapauttaa alkoholimainonnan. Mistä rajoituksista siis puhut? Eiköhän se ole pikemminkin alkoholin helppo saatavuus mikä edesauttaa alkoholilla läträämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole seurasusta alkoholipolitiikasta. Kieltolait ja rajoitukset ovat opettaneet siihen että viinaa kiskotaan kaksin käsin kun tulee tilaisuus.
Kieltolakia ei ole ollut yli 80 vuoteen ja kaljaakin saanut maitokaupoista kohta 50 vuotta. Nykyhallitus tuo lonkerot ja nelosoluet kauppoihin ja vapauttaa alkoholimainonnan. Mistä rajoituksista siis puhut? Eiköhän se ole pikemminkin alkoholin helppo saatavuus mikä edesauttaa alkoholilla läträämistä.
Näinpä. Alkoholin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti kieltolain poistamisen jälkeen. Missä logiikka?
Tämä ei nyt varsinaisesti liity aloituspostauksen aiheeseen, mutta itse olen juuri tätä paheksuttavaa porukkaa joka juo vain humaltumistarkoituksessa, ja vieläpä lähes vain ja ainoastaan kirkasta.
Olen nyt 23-vuotias, ja tätä humalahakuista juomista on jatkunut 20-21-vuotiaasta. Ensikännini koin 17-vuotiaana, ja tuolloin tuli juotua siideriä, lonkeroa, kaljaa, viiniä – mitä ikinä meidän 17-18-vuotiaista koostunut kaveriporukkamme olikaan saanut käsiinsä. Vaikka kyseisestä illasta ja humalassaolon tunteesta jäi minulle lähes yksinomaan positiiviset fiilikset, en kuitenkaan ikävuosina 18-20 juonut itseäni humalaan kuin pari-kolme kertaa. Syy? Ensihuuman laannuttua _kaikki_ alkoholi maistui (ja maistuu edelleen) mielestäni yksiselitteisesti pahalle. Oluet, siiderit, lonkerot, viinit... hyi ristus, varsinkin viinit. Väkevistä puhumattakaan. Mitään sellaista, mitä joku saattaisi tilata hämyisessä baarissa esimerkiksi jossain Bond-leffassa, en ole uskaltanut maistaakaan.
Mutta koska minulla kuitenkin kummitteli takaraivossa muistot siitä ensimmäisen illan ihanasta hiprakasta, laitoin mietintämyssyn päähäni ja tulin siihen lopputulokseen, että mitä vahvempaa juon, sitä vähemmän minun tarvitsee sitä juoda tullakseni humalaan! Koska humalaan minä halusin – mutta se mitä en halunnut oli joutua kittaamaan litrakaupalla jotain majavan perseen makuisia siidereitä sen saavuttaakseni.
Noh, siinäpä sitten tieni kävi Alkoon ensimmäistä kertaa elämässäni, ja mukaan tarttui pullo jotain mahdollisimman halpaa ja mahdollisimman tujua. Viereisestä marketista nappasin vielä lantringiksi muutamia suosikkienergiajuomia ja mahdollisimman ällömakeita limsoja, viinan vastapainoksi vähän jotain tuttuakin juttua.
Lyhyestä virsi kaunis: tuo yhdistelmä kolahti – ja kovaa. Niinkin kovaa, etten valitettavasti vieläkään ole "opetellut" juomaan muita kuin noita omia sekoituksiani, joten ns. seurajuominen ja yhdellä-parilla käyminen ei minulta onnistu, sillä irvistelen edelleen inhosta niin makeimmille siidereille, nuorten ja vähän vanhempienkin naisten suosikille punaviinille, kuin tyttökavereideni tekemille ihanille "drinksuillekin". Mutta noh, onhan ne kalsarikännit kotonakin ihan kivoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole seurasusta alkoholipolitiikasta. Kieltolait ja rajoitukset ovat opettaneet siihen että viinaa kiskotaan kaksin käsin kun tulee tilaisuus.
Kieltolakia ei ole ollut yli 80 vuoteen ja kaljaakin saanut maitokaupoista kohta 50 vuotta. Nykyhallitus tuo lonkerot ja nelosoluet kauppoihin ja vapauttaa alkoholimainonnan. Mistä rajoituksista siis puhut? Eiköhän se ole pikemminkin alkoholin helppo saatavuus mikä edesauttaa alkoholilla läträämistä.
Näinpä. Alkoholin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti kieltolain poistamisen jälkeen. Missä logiikka?
Logiikka ei kiinosta ihmistä eikä eläintä kun halu on saada oloja. Kiellot ja rajoitukset ei koskaan estä halujen toteuttamista. Resurssit voi käyttää järkevämmin kuin yrittää vahtia millä kukakin päihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole seurasusta alkoholipolitiikasta. Kieltolait ja rajoitukset ovat opettaneet siihen että viinaa kiskotaan kaksin käsin kun tulee tilaisuus.
Kieltolakia ei ole ollut yli 80 vuoteen ja kaljaakin saanut maitokaupoista kohta 50 vuotta. Nykyhallitus tuo lonkerot ja nelosoluet kauppoihin ja vapauttaa alkoholimainonnan. Mistä rajoituksista siis puhut? Eiköhän se ole pikemminkin alkoholin helppo saatavuus mikä edesauttaa alkoholilla läträämistä.
Näinpä. Alkoholin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti kieltolain poistamisen jälkeen. Missä logiikka?
Logiikka ei kiinosta ihmistä eikä eläintä kun halu on saada oloja. Kiellot ja rajoitukset ei koskaan estä halujen toteuttamista. Resurssit voi käyttää järkevämmin kuin yrittää vahtia millä kukakin päihtyy.
Logiikka kiinnostaakin vain älykkäämpiä olentoja. Ei sellaisia eläimellisiä, jotka eivät ole muuta kuin halujensa orjia, oli kyse sitten alkoholista tai vaikka seksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole seurasusta alkoholipolitiikasta. Kieltolait ja rajoitukset ovat opettaneet siihen että viinaa kiskotaan kaksin käsin kun tulee tilaisuus.
Kieltolakia ei ole ollut yli 80 vuoteen ja kaljaakin saanut maitokaupoista kohta 50 vuotta. Nykyhallitus tuo lonkerot ja nelosoluet kauppoihin ja vapauttaa alkoholimainonnan. Mistä rajoituksista siis puhut? Eiköhän se ole pikemminkin alkoholin helppo saatavuus mikä edesauttaa alkoholilla läträämistä.
Näinpä. Alkoholin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti kieltolain poistamisen jälkeen. Missä logiikka?
Logiikka ei kiinosta ihmistä eikä eläintä kun halu on saada oloja. Kiellot ja rajoitukset ei koskaan estä halujen toteuttamista. Resurssit voi käyttää järkevämmin kuin yrittää vahtia millä kukakin päihtyy.
Logiikka kiinnostaakin vain älykkäämpiä olentoja. Ei sellaisia eläimellisiä, jotka eivät ole muuta kuin halujensa orjia, oli kyse sitten alkoholista tai vaikka seksistä.
Tiedätkö miksi jotkut itkee seksin puutetta? Ovat menettäneet kosketuksen eläimelliseen puoleensa. Oikeasti älykkäät ei kiellä luontoaan. Siksi älykkäät käyttävät enemmän päiheitä, muitakin kuin alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Join ennen ahdistukseen pari lasia viiniä, kunnes sitä ahdistusta tuli aina vain enemmän, jolloin sitä viiniä oli juotava aina vain useammin. Sitten viini alkoi jo sinänsä aiheuttaa ahdistusta ja oravanpyörä oli valmis.
Olen nyt raitis ja ahdistusta tulee edelleen silloin tällöin. Nyt tiedän, ettei sitä kannata paeta mihinkään, vaan se kuuluu elämään, että joskus asiat vain ahdistaa. Alkoholiin en halua sitä enää hukuttaa varsinkin kun tiedän, että alkoholista tulee vain uusia ongelmia entisten lisäksi.
Hyvä peukut sinulle.
Viinillä eikä millään muullakaan alkoholijuomaalla minnekään katoa se ahdistuksen aiheuttaja.
Mulle alkoholijuomat ei maistu, en keksi mitään syytä miksi sitä pitäisi käyttää.
Nyt kauppohin tulee lisää kaljanlitkuja, itse vaihdan kauppaan jossa näitä litkuja ei myydä, onneksi omalla paikkakunnalla löytyy tälläinen kauppa josta saan kaiken tarvitsemani.
"onneksi omalla paikkakunnalla löytyy tälläinen kauppa josta saan kaiken tarvitsemani."
Alko? Gigantti? Kauppahalli?
Vierailija kirjoitti:
"onneksi omalla paikkakunnalla löytyy tälläinen kauppa josta saan kaiken tarvitsemani."
Alko? Gigantti? Kauppahalli?
Tallinnan Prisma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole seurasusta alkoholipolitiikasta. Kieltolait ja rajoitukset ovat opettaneet siihen että viinaa kiskotaan kaksin käsin kun tulee tilaisuus.
Kieltolakia ei ole ollut yli 80 vuoteen ja kaljaakin saanut maitokaupoista kohta 50 vuotta. Nykyhallitus tuo lonkerot ja nelosoluet kauppoihin ja vapauttaa alkoholimainonnan. Mistä rajoituksista siis puhut? Eiköhän se ole pikemminkin alkoholin helppo saatavuus mikä edesauttaa alkoholilla läträämistä.
Näinpä. Alkoholin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti kieltolain poistamisen jälkeen. Missä logiikka?
Näinpä. Autojen käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti tuontirajoitusten poistumisen jälkeen. Missä logiikka?
Kuin suoraan elämästäni. Ahdistus, pahan sisäisen olon turruttamiseen meni viiniä. Vuosikausia. Kunnes halusin lopettaa. Tulkoot masikset, ahistukset, jännitykset, pelot - kohtaan kaiken raittiina.