Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa ystävälle, että tämä käyttäytyy törpösti?

Vierailija
20.05.2016 |

Viime aikoina ystävän töksäyttelyt ovat alkaneet kyllästyttää toden teolla. Kyseessä on pitkäaikainen ystävä. Aina hän on ollut aika kärkäs, mutta vaikuttaa siltä, että oman elämän vastoinkäymiset ja pettymykset ovat entisestäänkin "pahentaneet" tätä puolta hänessä.

Miten voisin mahdollisimman kauniisti ja ymmärrettävästi ilmaista, että hänen suuri suunsa alkaa käydä jo todella hermoille? Olen pari kertaa sanonut hänelle suoraan kuinka jokin hänen kommenttinsa loukkaa, mutta hän ei ole edes anteeksi pyytänyt, vaan todennut minun ottavan asiat liian vakavasti ja herkästi. Ystäväni on vähän sitä sorttia, joka luulee olevansa oikea sosiaalinen taituri, mutta tosiasiassa osa ihmisistä kaikkoaa hänen luotaan ja jopa suorastaan vähän pelkää häntä, näin siis muut ystäväni ovat häntä kuvanneet..Hänen monet kaverinsa ovat selkeästi vähän sitä tyyppiä, jota minäkin olin enemmän nuorempana eli alistuvia ja myötäileviä, ylikilttejä tyyppejä. Hän on myös joutunut useassa työpaikassa hankaluuksiin luonteensa tai ehkä paremmin sanottuna kommunikaatiotaitojensa takia.

Tuo puoli ystävässä on todella v*****mainen, mutta koska hänessä on myös mukavia puolia en haluaisi heittää pyyhettä ihan vielä kehään. Ystäväni tapa sanoa asioita on kuitenkin niin raskas ja pahoitan niin usein mieleni etten halua enkä voi jatkaa näin. Samalla näen, että ystävän oma elämä kärsii (muukin kuin meidän välinen suhde) hänen käytöksestään.

Miten kertoisin tämän hänelle niin etten vain saisi noita "sä oot vaan niin herkkä"-kommentteja? Kokemuksia? Tiedän ettei toista voi muuttaa, mutta haluaisin yrittää jotenkin avata tämän ihmisen simät. Herää! Se vika ei ole aina muissa!

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle suoraan. Väännä rautalangasta. Seuraavalla kerralla, kun hän taas töksäyttää jotakin ilkeää, toimi näin:

- XX, tuo oli loukkaavasti sanottu. Miksi sanoit noin?

- Höh, no en mä mitään sanonut.

- Kyllä sanoit, vihjasit ihan suoraan, että zzzzz, vaikka hyvin tiedät, että yyyyy.

- Sinä olet turhan herkkä, älä ota aina kaikkea noin itseesi.

- Kuule, sinulla on tapana aina tulkita, että kun sinun sanomisistasi joku loukkaantuu, se on vain turhaa nokkiinsa ottamista. Mutta mieti edes joskus itseksesi, että miksi moni sinun ystäväsi on alkanut karttaa sinua. Miksi esimerkiksi Wwww ja Ccc eivät enää ole väleissä kanssasi? Voisit harrastaa vähän itsekritiikkiä nyt ja ottaa opiksesi. Minä PIDÄN sinusta, mutta jos et yhtään opettele nätimpää puhetapaa, niin kuka tietää, miten kauan meidän välimme säilyvät. Ja minusta olisi sääli menettää ystävyytesi. Mieti asiaa!

Kyllä, on ihan mahdollista, että hän loukkaantuu verisesti, ja välinne menevät.

Mutta on siinä silti oppimisen mahdollisuuskin. Useimmat aikuiset ihmiset kykenevät itsekritiikkiin ja oppimaan tapoja vielä aikuisella iälläkin, KUN ET MAHDOLLISTA HUONOA KÄYTÖSTÄ SIETÄMÄLLÄ SITÄ VUODESTA TOISEEN!

Vastuutan siis myös vähän sinua, ap. Sinua kohdellaan niin, kuin sinä annat toisen sinua kohdella. Älä anna loukata!

Vierailija
42/44 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juuri tällainen suht uusi tuttavuus. Vannoo suorapuheisuuden nimeen ja kokee olevansa sosiaalisesti todella taitava. Alkuun tyyppi vaikuttikin mukavalta ja empaattiselta mutta sitten alkoi töksäyttely. Jos on niin hiton empaattinen niin miksi ei tajua että esimerkiksi toisen ihmisen ulkonäön kommentointi töksäyttäen ei ole ok?Tätä töksäyttelyä ei tapahdu koko ajan vaan silloin tällöin, Ehkä hänellä on huono päivä ja purkaa asiaa näin, mutta se ei silti oikeuta inhottavaa käytöstä. Kai minunkin pitää alkaa arvostelemaan häntä ja vittuilemaan takaisin vaikka yleisesti ottaen pitäisin ystävyyttä sellaisena tilana jossa toinen hyväksytään sellaisena kuin on,eikä loukata turhaan.

Sama täällä, tosin kyseessä pitkäaikainen ystävä. Hmm, no, musta on ylipäätään hieman mautonta, kun hän korostaa usein "kun mähän olen TODELLA empaattinen ja ihmislukutaitoinen ihminen. Tekisi mieleni sanoa ettet kyllä todellakaan ole tai ainakaan käytös ei siitä kerro. Jotenkin vastenmielistä itsekorostusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juuri tällainen suht uusi tuttavuus. Vannoo suorapuheisuuden nimeen ja kokee olevansa sosiaalisesti todella taitava. Alkuun tyyppi vaikuttikin mukavalta ja empaattiselta mutta sitten alkoi töksäyttely. Jos on niin hiton empaattinen niin miksi ei tajua että esimerkiksi toisen ihmisen ulkonäön kommentointi töksäyttäen ei ole ok?Tätä töksäyttelyä ei tapahdu koko ajan vaan silloin tällöin, Ehkä hänellä on huono päivä ja purkaa asiaa näin, mutta se ei silti oikeuta inhottavaa käytöstä. Kai minunkin pitää alkaa arvostelemaan häntä ja vittuilemaan takaisin vaikka yleisesti ottaen pitäisin ystävyyttä sellaisena tilana jossa toinen hyväksytään sellaisena kuin on,eikä loukata turhaan.

Sama täällä, tosin kyseessä pitkäaikainen ystävä. Hmm, no, musta on ylipäätään hieman mautonta, kun hän korostaa usein "kun mähän olen TODELLA empaattinen ja ihmislukutaitoinen ihminen. Tekisi mieleni sanoa ettet kyllä todellakaan ole tai ainakaan käytös ei siitä kerro. Jotenkin vastenmielistä itsekorostusta...

Et itsekään kovin mukavalta ihmiseltä kuulosta. En tiedä onko se pahempaa sanoa möläytykset ääneen, vai miettiä tuollaisia ilkeämielisiä möläytyksiä päässään. Toki ystävälle kannattaa huomauttaa hänen mälsästä käytöksestään, jos siihen on syytä. Tai sitten on parempi laittaa ystävyys jäihin. Jos alkaa itse suhtautua ystävään negatiivisesti ja esimerkiksi juoruta siitä muille, ei itse ole yhtään sen parempi.

Tuntuu, että monesti ihmisen "hyvyys" mitataan juuri tuolla sosiaalisella älykkyydellä, eli sillä miten käyttäytyy ihmisiä kohtaan itse tilanteessa. Eli parempi ihminen on sellainen joka päin naamaa hymisee, mutta selän takana juoruaa ja tuomitsee toisen. Eihän se niin mene.

Ihan tällaisena ohimennen kommenttina nyt vain. Osa kommenteista (ja aloituskin) on selkeästi sellaisia, että ollaan huolissaan ystävästä ja ainakin haluttaisiin ystävän parasta sen käytöksestä huolimatta. Osa tuntuu enemmän pelkältä ilkeämieliseltä juoruilulta, eikä edes haluta ystävän parasta.

Vierailija
44/44 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sun ystävän nimi Mimmi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi