väärin että sossu maksaa luottotiedottoman opiskelijan vuokran
En voi ymmärtää että tavallinen nuori ottaa opintolainaa elääkseen, mutta asiansa sössinyt ja yli varojensa elänyt nuori saa vuokran sosiAaliapuna. Olisi oikeudenmukaisempaa ja tasa-arvoisempaa että tukiopiskelijalle myönnettäisiin jonkinlainen sosiaalinen opintolaina. Holtittomasta elämästä ei tule saada etua.
Kommentit (49)
Tiedän tapauksen, jossa henkilö menetti luottotietonsa muiden ihmisten takia, ja nyt opiskelee sossun tuella, mutta ei se mitään herkkua ole. Täysin kädestä suuhun menee. Opintolainalla eläminen olisi paljon helpompaa.
Typerää rankaista ihmisiä menneistä virheistä saati sitten asioista, joihin ei itse ole edes täysin syypää. Varsinkaan kun sitä motivaatiota on elämänsä suuntaa muuttaa opiskelemalla, että olisi mahdollisuus päästä töihin ja maksaa yhteiskunnalle takaisin sitä mitä on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Jotain harkintaa pitäisi olla sen suhteen miksi ne luottotiedot on menneet. On eri asia menettää ne bileiden ja shoppailun vuoksi kuin esim. sairauden vuoksi. Molempia löytyy.
Löytyy paljon muitakin syitä. Mitenkäs se otettaisi selville? Käydään läpi tilitiedot viimeisten opiskeluvuosien ajalta?
En usko, että kukaan ihan huvikseen luottotietoja menettää, kun "kyllähän se sossu auttaa!" Ei se aina auta, ja jos auttaa, niin sillä rahalla ei paljon hurvitella.
Toki on niitä välinpitämättömiä, joiden elämänhallinta on muutenkin sillä saralla ettei voi paljon muuta odottaakaan, mutta sellaiset ihmiset tarvitsisivat kyllä jonkinlaista apua ennen kuin lähtevät uudelleen opiskelemaan.
Entäs jos luottotiedot on menettänyt esim. rikostuomion vuoksi, tai todella vastuuttomalla elämäntyylillä? Tai jopa tahallaan hyödyntääkseen tätä porsaanreikää?
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko oikeasti, että sossu myöntää rahaa tuosta vain? Ei se ihan noin mene. Jokainen tapaus harkitaan tilannekohtaisesti.
Jos tuon takia sössii tahallaan luottotietonsa, että voi opiskelijana mennä sossun luukulle, niin se on äärettömän typerä temppu. Luottotietojen menestyksestä on niin monia haittoja.
Ajattelen niinkin, että jos joskus on velkaantunut ja luottotietonsa menettänyt, niin on silti hyvä, jos voi yrittää nousta jaloilleen ja parantaa elämäänsä. Se on yhteiskunallekin halvempaa, että tällainen henkilö kouluttautuu ja saa töitä kuin että hänet ajettaisiin rahattomaksi ja syrjäytyneeksi.
Enkä puolustele velkaantumista. Virheistä pitää maksaa. Jokainen velkaantunut maksaakin ne velat yleensä isojen korkojen kera ja luottotiedot menee vuosiksi.
Ja ei, en ole itse velkaantunut. Tiedän lukuisia tapauksia, jotka ovat tai ovat olleet ja kyllä hekin ihan ihmisiä ovat. Haluavat maksaa velkansa ja päästä vielä kunnon kansalaisiksi. Aina on niitä, jotka hyväksikäyttävät järjestelmää, mutta mätiä omenia valitettavasti mahtuu joukkoon missä asiassa tahansa.
Okei joutuu hankkimaan prepaid-liittymän. Mitä muita haittoja on? Opiskelijakämpän voi saada luottotiedotonkin ja merkintä ei pysy koko elämää
Opiskelijoille voidaan kyllä myöntää sosiaalinen luotto niiden velkojen maksuun, jonka jälkeen voi sitten nostaa sitä tavallista opintolainaa. Siinä on sitten valmistuttua kaksi lainaa maksettavana. Sosiaalista lainaa aletaan maksaa takaisin vuosi valmistumisen jälkeen. Tuo tietenkin riippuu siitä että kuin paljon sitä velkaa on että myönnetäänkö sitä luottoa. Jos ei, niin eipä siinä oo paljon muuta vaihtoehtoa ku elää niillä sossun tuilla se opiskeluaika. Vai oisko parempi että ei opiskele ollenkaa ja elää loppuikänsä kaiken maailman tuilla?
No sillä ei nyt periaatteessa ole tässä tapauksessa mitään väliä minkä vuoksi ne luottotiedot on menetetty. On väärin laittaa ne, joilla luottotiedot on tallella ottamaan opintolainaa elääkseen ja samalla aikaa luottotiedoton opiskeluja saa saman rahan sossusta. Luottotiedollinen valmistuu harteillaan kymmenien tuhansien eurojen opintolaina kun luottotiedoton on saanut koko opintojen ajan rahaa sossusta ja valmistuu ilman opintolainoja.
Tämä on selkeä epäkohta ja opiskelijoita tulisi kohdella yhdenvertaisesti - joko luottotiedottomien tulisi myös ottaa opintolaina, jonka maksaa takaisin valmistuttuaan (esim. pankit voitaisiin velvoittaa myöntämään opintolaina myös luottotiedottomalle ja valtiohan sen takaa niin kuin muillakin opiskelijoilla) tai vaihtoehtoisesti luopua opintolainajärjestelmästä kokonaan. Ei mitään erikoiskohtelua kenellekään.
Ajattelen opiskelijoiden tasa-arvoista kohtelua. Opiskelumahdollisuus pitää taata kaikille tietenkin, mutta valmistumisen jälkeen jatkuu epätasa- arvo: Tavallinen vastavalmistunut sairaanhoitaja valmistautuu maksamaan opintolainansa takaisin kun taas tämä toinen ei. Sosiaalinen opintolaina takaisi mahdollisuuden opiskella kaikille.---av
Itse elän myös vaikka luottotiedot ei ole mennyt.
Irtisanoin itseni töistä 5v sitten silloin sit aloin laskeen että että kannttaako mennä edes töihin totesin että ei.
Itselläni oli jo yksi lapsi silloin josta sossu maksaa elarit mullle
ja sitten 3 eri miehen kanssa olen saanut yhden lapsen ja jokainen niistä
maksaa yhteensä n 600 e. tämä on minun kannalta ollut harkittua miehet eivät
ole tiennyt tästä.
Yksi halusi dna testin koska ei uskonut sitä että se on hänen lapsi testi tehtii ja sille tuli avioero yhden yön jutun takia.
Tämä kaikki on vain pisnestä
Lyhytaikset työsuhteet olen ottanut vastaan tehnyt ne niin perseellee kuin voi
että ei tule vahingossakaa vaki paikkaa.
Kun osaa niin ei tarvii olla töissä
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa henkilö menetti luottotietonsa muiden ihmisten takia, ja nyt opiskelee sossun tuella, mutta ei se mitään herkkua ole. Täysin kädestä suuhun menee. Opintolainalla eläminen olisi paljon helpompaa.
Typerää rankaista ihmisiä menneistä virheistä saati sitten asioista, joihin ei itse ole edes täysin syypää. Varsinkaan kun sitä motivaatiota on elämänsä suuntaa muuttaa opiskelemalla, että olisi mahdollisuus päästä töihin ja maksaa yhteiskunnalle takaisin sitä mitä on saanut.
Eihän kyse ole mistään rankaisusta jos ottaa opintoja varten lainaa kuten muutkin tekevät.
Kyllä Turussa ainakin on sossu taannut opintolainan, jos velkaa ei ole useampia tuhansia
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tavallaan väärin, mutta mikä olisi oikea järjestelmä?
Jos jätämme tällaiset ihmiset kadulle, maksamme sen syrjäytyneitä ja rikollisina ihmisinä ja se lasku on kova. Paljon kovempi kuin tämä vuokran maksu.
Toki heistä osa syrjäytyy tämän kädenojennuksenkin saadessaan silti, mutta ainakin on edes mahdollisuus normaaliin elämään. Asunnottomalla ei ole mitään puitteita järjestää elämäänsä parempaan suuntaan.
Kyllä, mutta sosiaalinen luototus voisi tässa kohtaa olla ratkaisu, ei vastikkeeton toimeentulotuki. Sosiaalinen luotutus, jonka sosiaalitoimi myöntäisi, pitäisi opintojen päättymisen jälkeen maksaa maksusuunnitelman mukaisesti takaisin.
Jossain vaiheessahan se opintolainattomuus onnistui, kun teki itselleen vapaaehtoisen luottokiellon. Ehkä ei enää.
Ihan hyvä, että maksaa. Ei ole itsestään selvää saada tukea sossusta, vaikka oisit kuin huonossa tilanteessa ja jos ovat sitä mieltä, että saa tuen, ni tilanne on oikeasti huono. Ette edes tiedä, miksi tämä tilanne. Itse toivon, ettei luottikset mee mutta esim.liian kalliin vuokran(ikävä kyllä en voinut valita, toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä eri paikkakunnalle asumaan, eikä opiskelu onnistu niin) ja ylimääräisten kulujen (lääkkeet, yllättävät menot) takia opintolaina mennyt jo aikoja sitten, eikä kesäduunia eikä osa-aika duunia ole vielä löytynyt. Sosiaalista turvaverkkoa ei ole mutta laskut ja ruoka on ollut pakko maksaa, joten ollut pakko ottaa ihan sairaan kallista lainaa, koska sossu on sitä mieltä etten opiskelijana saa apua eikä huomioon oteta mitään elämän tilanteisiin liittyviä menoja vaan kylmästi lasketaan, että vyuokrani on 250e (mitä se ei ole ja kun tiedustelin sossulta asiaa, niin sanoivat, että kaikkia kohdellaan samoin, eli myös opiskelijoita) enkä saa edes täyttä opintotukea, koska maksan vanhaa asumislisää takaisin (tämänkin piti olla ok mutta kappas, eipä ollutkaan, jatkossa lasken summat itse enkä luota liikaa edes Kelaan). Nettikirpparilla myyn myös tavaraa jatkuvasti mutta kohta loppuu myytäväkin.
Eli tässä on kaikki merkit, että luottotiedot voi mennä mutta ei tosiaan ole vaihtoehtoja vaan koetan pelata aikaa ja toivoa, että saisin työn, jotta saisi nämä kaikki laskut pois. Niin ja kaikkea tätä elämistä vaikeuttaa ADHD, johon on toki lääkkeet jotka auttaa (onneksi, normaalielämä on muuten lähes mahdotonta, ei vaan pysty tekemään edes järkeviä päätöksiä kun tuhat ajatusta eikä mihinkään toimeen, edes siivoukseen saati laskunmaksuun pysty ilman) mutta nytkin purkissa enää muutama tabletti ja tilille 7e ja seuraavista tuloista ei tietoa. Saa kyllä tosissaan antaa vinkkejä, miten tästä pääsis pois. Mutta toki, nyt velkaa ei vielä oo (siis tätä kallista, vajaa pari tonnia) niin paljoa, että jos saaan työn lähiaikoina, niin selviän kituuttamalla mutta, jos en niin sitten luultavasti nää luottikset menee ja velko posahtaa isoksi, koska järkyt kulut.
Mä olen ensi syksynä toivottavasti tällainen opiskelija, ja voin sanoa ettei se mullakaan ole helppoa ollut. Kaikki asiat elämässä ei ole mitattavissa rahassa.
Minulla meni mielenterveys kun olin n. 10v. Siihen ikään mennessä olin kokenut toisen vanhemman kuoleman, äidin uuden avioliiton ja sen kautta väkivaltaisen sisarpuolen, pahoinpitelyjä, koulukiusaamista, arvottomuuden tunnetta. Viimeinen tikki oli se kun oma setä kosketteli minua.
Tuossa oli tapahtumat 10-v asti, siitä se vasta alkoi. Menetin lyhyessä ajassa monta sukulaista, paras kaverini kuoli, setä hyväksikäytti, ajauduin väkivaltaiseen parisuhteeseen enkä ikinä saanut apua. Elämä meni ihan metsään enkä saanut asioita hoidettua. Otin vippiä kun en muualtakaan rahaa saanut, ihan elämiseen.
Olen täysin kieltänyt ongelmani vuoteen 2012 asti, jolloin kaikki romahti. Sieltä asti sairaslomalla, ja nyt viimein siinä kunnossa että voisi saada edes jotain opintoja suoritettua, edettyä elämässä.
On tosi ikävää jos olette kateellisia minulle siitä ettei minun tarvitse ottaa opintolainaa - velkaa on jo valmiiksi joku 5000€ ja saan noiden maksuun todennäköisesti sosiaalisen luoton eli ilmaisen lainan. Sen lisäksi saan minun vuokra maksetaan ja saan toimeentulotukea.
Ehkä 5v päästä olenkin jo töissä, vaikka se tuntuukin hyvin kaukaiselta. Ei siksi etten haluaisi, vaan siksi että olen pitänyt sitä täysin saavuttamattomana itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että maksaa. Ei ole itsestään selvää saada tukea sossusta, vaikka oisit kuin huonossa tilanteessa ja jos ovat sitä mieltä, että saa tuen, ni tilanne on oikeasti huono. Ette edes tiedä, miksi tämä tilanne. Itse toivon, ettei luottikset mee mutta esim.liian kalliin vuokran(ikävä kyllä en voinut valita, toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä eri paikkakunnalle asumaan, eikä opiskelu onnistu niin) ja ylimääräisten kulujen (lääkkeet, yllättävät menot) takia opintolaina mennyt jo aikoja sitten, eikä kesäduunia eikä osa-aika duunia ole vielä löytynyt. Sosiaalista turvaverkkoa ei ole mutta laskut ja ruoka on ollut pakko maksaa, joten ollut pakko ottaa ihan sairaan kallista lainaa, koska sossu on sitä mieltä etten opiskelijana saa apua eikä huomioon oteta mitään elämän tilanteisiin liittyviä menoja vaan kylmästi lasketaan, että vyuokrani on 250e (mitä se ei ole ja kun tiedustelin sossulta asiaa, niin sanoivat, että kaikkia kohdellaan samoin, eli myös opiskelijoita) enkä saa edes täyttä opintotukea, koska maksan vanhaa asumislisää takaisin (tämänkin piti olla ok mutta kappas, eipä ollutkaan, jatkossa lasken summat itse enkä luota liikaa edes Kelaan). Nettikirpparilla myyn myös tavaraa jatkuvasti mutta kohta loppuu myytäväkin.
Eli tässä on kaikki merkit, että luottotiedot voi mennä mutta ei tosiaan ole vaihtoehtoja vaan koetan pelata aikaa ja toivoa, että saisin työn, jotta saisi nämä kaikki laskut pois. Niin ja kaikkea tätä elämistä vaikeuttaa ADHD, johon on toki lääkkeet jotka auttaa (onneksi, normaalielämä on muuten lähes mahdotonta, ei vaan pysty tekemään edes järkeviä päätöksiä kun tuhat ajatusta eikä mihinkään toimeen, edes siivoukseen saati laskunmaksuun pysty ilman) mutta nytkin purkissa enää muutama tabletti ja tilille 7e ja seuraavista tuloista ei tietoa. Saa kyllä tosissaan antaa vinkkejä, miten tästä pääsis pois. Mutta toki, nyt velkaa ei vielä oo (siis tätä kallista, vajaa pari tonnia) niin paljoa, että jos saaan työn lähiaikoina, niin selviän kituuttamalla mutta, jos en niin sitten luultavasti nää luottikset menee ja velko posahtaa isoksi, koska järkyt kulut.
Tsemppiä! Kuulostaa ikävältä tilanteelta :( onhan hakemus opiskelijakämppään kuitenkin vetämässä? Pakko sieltä on jossain vaiheessa joku solu vapautua.
Aivan 35 sen sanoi, ei tällainenkaan opiskelija velaton ole. Jos luottotiedot menneet, se tarkoittaa velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ensi syksynä toivottavasti tällainen opiskelija, ja voin sanoa ettei se mullakaan ole helppoa ollut. Kaikki asiat elämässä ei ole mitattavissa rahassa.
Minulla meni mielenterveys kun olin n. 10v. Siihen ikään mennessä olin kokenut toisen vanhemman kuoleman, äidin uuden avioliiton ja sen kautta väkivaltaisen sisarpuolen, pahoinpitelyjä, koulukiusaamista, arvottomuuden tunnetta. Viimeinen tikki oli se kun oma setä kosketteli minua.
Tuossa oli tapahtumat 10-v asti, siitä se vasta alkoi. Menetin lyhyessä ajassa monta sukulaista, paras kaverini kuoli, setä hyväksikäytti, ajauduin väkivaltaiseen parisuhteeseen enkä ikinä saanut apua. Elämä meni ihan metsään enkä saanut asioita hoidettua. Otin vippiä kun en muualtakaan rahaa saanut, ihan elämiseen.
Olen täysin kieltänyt ongelmani vuoteen 2012 asti, jolloin kaikki romahti. Sieltä asti sairaslomalla, ja nyt viimein siinä kunnossa että voisi saada edes jotain opintoja suoritettua, edettyä elämässä.
On tosi ikävää jos olette kateellisia minulle siitä ettei minun tarvitse ottaa opintolainaa - velkaa on jo valmiiksi joku 5000€ ja saan noiden maksuun todennäköisesti sosiaalisen luoton eli ilmaisen lainan. Sen lisäksi saan minun vuokra maksetaan ja saan toimeentulotukea.
Ehkä 5v päästä olenkin jo töissä, vaikka se tuntuukin hyvin kaukaiselta. Ei siksi etten haluaisi, vaan siksi että olen pitänyt sitä täysin saavuttamattomana itselleni.
Kaikkea hyvää sinulle! Toivottavasti tulevaisuus tuo hyviä asioita tullessaan :) aina ihmiset ei muista ettei kaikki luottotietonsa menettäneet oo menettäneet niitä siksi koska joskus 18-vuotiaana päätti et yolo käympä vähän bilettämässä. Sä oot kokenut traumaattisen lapsuuden mutta voit vielä nousta siitä yhteiskunnan tuen avulla.
Tässä ketjussa sosiaalituki on hyväksytty. Entä jos laitetaan aloitukseen opiskelija joka on yh? Silloin se raivo vasta alkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kyse ole mistään rankaisusta jos ottaa opintoja varten lainaa kuten muutkin tekevät.
Nythän siitä palkitaan, että on menettänyt luottotietonsa. Sossun tuet ovat korkeampia kuin opintotuki, niitä maksetaan ympäri vuoden, eikä tarvitse maksaa mitään takaisin.
Jotain harkintaa pitäisi olla sen suhteen miksi ne luottotiedot on menneet. On eri asia menettää ne bileiden ja shoppailun vuoksi kuin esim. sairauden vuoksi. Molempia löytyy.