Voiko päiväkodin työntekijästä tehdä valituksen?
Lapseni ryhmässä vaihtui hoitaja syksyllä. Samoihin aikoihin jouduin vaikean erokriisin keskelle erittäin järkyttävään tilanteeseen ja kerroin tapahtumista myös päiväkodissa ja varmasti jouduin tämän erään ihmisen tarkkailun alle vaikka itse olin uhri. Olin loputtoman uupunut, loppuunpalanut työssä, muutin enkä saanut lähempää päiväkotipaikkaa. Lapseni isä vei lasta välillä autolla päiväkotiin, koska en itse ehtinyt muuten töihin. Tein töitä täysillä, jotta lunastaisin paikkani takaisin pitkän sairasloman jälkeen. Sain apua työterveydestä: neurologilta, psykiatrilta sekä työterveyslääkäriltä. Minut todettiin työkykyarvioinnissa työkykyiseksi sekä työkuvaani pidettiin liian kuormittavana. Myöhemmin sainkin tietää johdon taholta, että olin tehnyt valtavasti töitä.
Lapseni on vilkas ehkä jopa hieman adhd-piirteinen kohta kolmevuotias. Ikäistään motorisesti lahjakkaampi ja Super nopea. Oppi kävelemään 9 kk ikäisenä ja puhuu sujuvasti. Poika on voimakastahtoinen ja perässä saa juosta. Poikani viihtyy parhaiten jos hänen kanssaan pelataan jalkapalloa, mutta niitä miehiä jotka näin tekevät, on päiväkodissa vain kiertävinä ja silloin tällöin.
Koin että lapseni joutui tämän uuden hoitajan silmätikuksi. Koskaan ennen en ollut kokenut negatiivista huomiota päiväkodista. Aina kun päiväkoti oli kiinni, joulut, kehittämispäivät, kesäpäiväkoti yms niin lapsestani tuli vain hyvää palautetta. Kun käyn kaupassa poikani kanssa, niin tädit ovat haltioituneita kun heitä tervehditään ja kiitetään.
Joka päivä kiirehdin kuitenkin töistä p äiväkodille sydänkurkussa kuulemaan onko poikani taas kerran ollut impulsiivinen. Olen jo valmiiksi ahdistunut kohtaamaan tämän yhden hoitajan.
Sitten sain kautta rantain viestiä, että tämä hoitaja oli valehdellut ylöspäin, etten ole vienyt lastani silmätulehduksessa lääkäriin vaan että äitini olisi sen tehnyt. Keksi myös etten olisi käynyt neuvolassa. Aloin itkemään! Menin terveyskeskukseen ja pyysin kaikki dokumentit lääkärikäynneistä ja neuvolakäynneistä. Yhden neuvolakäynnin olin siirtänyt ajoissa, koska aika oli oli 12, enkä voi työni vuoksi ottaa sellaista aikaa. Menin siis kuumeisen lapsen kanssa neuvolaan senkin uhalla että hän on kipeä, koska halusin että asia selvitetään juurta jaksaen. Neuvolaterkkari oli mukava ja kertoi ettei mitään hätää ole. Hän soitti pyynnöstäni päiväkodin johtajalle.
Soitin myös itse päiväkodin johtajalle, joka ei edes pyytänyt anteeksi päiväkodin tekemiä virheitä.
Lapseni on saanut uuden päiväkotipaikan uuden kotini läheltä, mutta paikka on vasta elokuussa. En tiedä miten jaksan. Äitini hoitaa lastani perjantaina, koska olen yksinkertaisesti ahdistunut viemään poikaani hoitoon. Itse menen töihin.
Mitä te muut tekisitte tapauksessani?
Kommentit (30)
Itsehän sinä kerroit pohjustaneesi tarkkailun, kun kerroit avioerostasi. Päiväkodissa näkee usein eron aiheuttamia traumoja, joista vanhemmat eivät välttämättä tiedä mitään, koska lapsi yrittää olla vanhemmilleen niin hyvä ja kiltti kuin mahdollista. Hän nimittäin pelkää, että ero oli hänen syytään ja yrittää hyvittää "pahaa tekoaan". Jossain on kuitenkin pakko päästellä höyryjä pihalle eli kodin ulkopuolella päiväkodissa. Samalla tarkkaillaan myös äitiä, koska kaikki eivät jaksa hoitaa asioitaan siten kuin pitäisi. Teet nyt kärpäsestä härkäsen ja panikoit. Rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat todella psyykkisesti rasittuneelta ja siltä että ylireagoit. Ota iisimmin.
Tietäisitpä miksi reagoin näin. Sanotaan näin että olen kohdannut viime aikoina piinaa jota en ole itse aiheuttanut. Siksi yksikin väärä syytös saa minut surulliseksi.
Ja silti olet ihmeissäsi, että päiväkodista kerrotaan lapsesi käyttäytyneen huonosti? Totta kai eronne ja sinun huono olosi voivat heijastua myös lapsen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat todella psyykkisesti rasittuneelta ja siltä että ylireagoit. Ota iisimmin.
Tietäisitpä miksi reagoin näin. Sanotaan näin että olen kohdannut viime aikoina piinaa jota en ole itse aiheuttanut. Siksi yksikin väärä syytös saa minut surulliseksi.
Ja silti olet ihmeissäsi, että päiväkodista kerrotaan lapsesi käyttäytyneen huonosti? Totta kai eronne ja sinun huono olosi voivat heijastua myös lapsen käytökseen.
Mutta eihän se oikeuta valehteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin jo tehnyt valituksen ja tuosta vielä pahemmaksi niin rikossyytettä kunnianloukkauksesta.Tuo akka olisi jo ajat sitten heivattu menemään tuolta päiväkodista.Lopeta ahdistelu ja ala puolustamaan lastasi!![/quote
Liian dramaattinen reagointi voidaan sekin tulkita ties miten. AP:n kannattaisi siis olla maltillinen, mutta ei nyt mitään oikeusjuttuja nostaa kuitenkaan, ihan oman jaksamisenkin vuoksi. Vaihda päiväkotia, anna vanhan pk:n huomata, miten karusti tulkitsivat sinua. Ehkä jokin katumus herää heissä.
Tällaista tapahtuu paljon Suomessa ja se on lastentarhanopettajien koulutuksen, oppikirjojen kapeakatseisuuden ja sosiaalitoimelle yhteistyön tulosta. Lisäksi erityisopettajille ja terapeuteille sekä muille avustaille pitää löytää töitä, muyten ei budjetti suo heitä kyseiseen päiväkotiin. Jokainen huolitapaus on askel pk:n paremminvarusteltuun budjettiin ja sinä saatat olla siinä uhrikaniini. Toivottavasti pk:n työtekijoilla ei kuitenkaan ole mitään bonuksia siitä (yhteistyössä sosiaalitoimen kanssa), miten paljon saavat "tulosta"! -?!
Juuri näin. Liian dramaattinen reagointi kostetaan. Virheen tekee jos mainitsee lähisukulaisen olevan lakimies ja perehtynyt OAJ:n keisseihin. Opetetaanko päiväkodissa valehtelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vaitiolovelvollisuus ei koske sinua työterveyshuollon hoitaja?
Se että todetaan että yleisesti ottaen tietyn alan asiakaskunta työllistää työterveyshuoltoa ei ole salassapitovelvollisuuden (Laki terveydenhuollon ammattikunnasta, 17§, vaihtoehtoisesti myös Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 13§) eli vaitiolovelvollisuuden alaista tietoa... :) Olet vapaa tarkistamaan sen tiedon finlexistä.
t. toinen th-alan työntekijä
En tajua miksi edes panikoit siitä että joku sanoo ettet käytä lasta neuvolassa. Eihän neuvolakäynnit ole mitenkään pakollisia, vaan yhteiskunnan ihan hyvähyvyyttään antamaa ilmaista seurantaa, jossa voi käydä. Pakko ei ole, eikä kukaan rankaise jos siellä ei käy.
No mitenkään nyt syyllistämättä kyllä silmätulehdus on sellainen mikä pitää käydä näyttämässä enkä itse aikuisena laittaa äitiäni asialle. Miksi? Koska se ei ole hänen tehtävänsä. Siis puhuuhan ne paljon tollasia jos ja kun sitähän se työ on.. Tekikö siis ihan lasun siitä? Minusta aiheeton jos näin. Valita valviraan. Muutenharän et voi tietää koskaan mitä puhutaan off the Records.
Ainaha sitä toivoo että saa positiivista tukea kun kyse lapsen hoitajista mutta ilmeisesti nykyään pojoja saa nimenomaan pelon lietsomisesta. Paljolti johtajasta kiinni myös.
Kiitä kohdata jatkossa hoitajatkin. Luottamus on sellaista kahden kauppaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sinä kerroit pohjustaneesi tarkkailun, kun kerroit avioerostasi. Päiväkodissa näkee usein eron aiheuttamia traumoja, joista vanhemmat eivät välttämättä tiedä mitään, koska lapsi yrittää olla vanhemmilleen niin hyvä ja kiltti kuin mahdollista. Hän nimittäin pelkää, että ero oli hänen syytään ja yrittää hyvittää "pahaa tekoaan". Jossain on kuitenkin pakko päästellä höyryjä pihalle eli kodin ulkopuolella päiväkodissa. Samalla tarkkaillaan myös äitiä, koska kaikki eivät jaksa hoitaa asioitaan siten kuin pitäisi. Teet nyt kärpäsestä härkäsen ja panikoit. Rauhoitu.
Hehheh tuskinpa aina on näin että lapsi luulee että ero on hänen syynsä. Noin puhuu juuri ylireagiiva ja muita sairastuttava ihminen. Eiköhän erilaisten ongelmat tule ennemmin kahden kodin välillä ramppaamisesta siirtymisineen ja ikävästä, erilaisesta kasvatustyylistä, asioiden urkkimisesta ja yleensä muutokseen sopeutumisesta.
Luehan lisää vaikka edes sanomalehtiä niin maailmankuva avartuu ja opit lisää uusia asioita ja monipuolisempaa ajattelu kykyä.
Eipä ole uutta tommonen valehtelu. Epäasiallinen kohtelu on tullut tutuksi itselleni kun kerroin päiväkodissa että lastani oli kiusattu. Lto alkoi mäkättää niin että piti sanoa voisiko hän olla jo hiljaa. Toinen kerta samaiselta mukaisessa polkkatukassa olevalta kuopiolaisia lto:lta taisi liittyä samanlaiseen olettamukseen jo etukäteen - kuulin myös paljon paskapuhetta muista lapsista, virallisiin papereihin valehdeltu tuloajoista lähtien mahdollisimmam negatiivisesti lasta kuvaten, todella lapsellista sanoisin. ym joten paniikinomaisin ottein otin lapsen pois hoidosta. Toki kantelua pukkaa. Täysin järkyttynyt olo on, kun miettii että riski sille, että tuollaiset haahkat saattavat hommata pahimmassa tapauksessa hyvin hoidetun lapsen perheen ongelmiin on 80 prosenttia.
Näitä uhritarinoita riittää...
Varmaan vain oltu huolissaan ja syystäkin. Siinähän valitat. Aiotko koko lapsen elämän ajan olla se valittaja ja siirtää tämän valittamisen kulttuurin häneenkin?