Muumi-mukit, keräätkö niitä?
Milloin olet aloittanut keräilyn? Vai onko sinulle alunperin kertynyt niitä keräilemättä, siis lahjaksi yms? Mikä on arvokkain mukisi? Käytätkö mukejasi, vai ovatko ne vain vitriinissä esillä ja säilössä? Paljon olet maksanut enimmilläsi haluamasti mukista tai oletko tehnyt sattumalta huippu löytöjä?
Minä en olen ihan varma että keräilenkö vai enkö keräile mukeja. Olen niitä alunperin saanut lahjaksi, ja arvokkain mukini on 2006 vuoden joulumuki, onkohan se talviyö, en ees nimeä muista, sain sen. Maksoin uimahypystä 80e, enkä oo ihan varma kannattiko :D En raaski käyttää mukejani...
Kommentit (25)
Joo, keräilen, mutta vain kauneimpia, tarinallisia mukeja.
Arvokkain saattaa olla Millenium-muki.
Omistan ehkäpä yht. 50kpl.
Keräilen, tavallaan, mutta ainoastaan esteettisesti miellyttäviä, enkä ala maksamaan mitään älyttömyyksiä. Tykkään vanhemmasta tuotannosta (mielestäni viimevuosina laatu on romahtanut, eikä pelkästään sen takia että ne valmistetaan ties missä vinkuintiassa, mutta myös designin osalta). Kun pitää riman korkealla, ei kaappeihin pääse kertymään enempää astioita kuin tarvitsee.
Aloitin kai 2008, kun sain toivomani Mymmeli mukin lahjaksi. Minulla oli alunperin 90-luvun lastenastiaston muki ja se onkin niin arvoltaan kuin tunnearvoltaan kallein. Eniten olen maksanut kauan etsimästäni vuoden 2002 Nuuskamuikkusesta, hurjat 15€. Kaikki kolme mukia on käytössä ja niistä pidetään huolta.
Keräilen. Kaikki harvinaisuudet löytyy tuplaten. Olen ne ostanut aikoinaan. Mistään en ole maksanut yli sataa euroa. Nyt viime vuonna tullut väsymys ostaa taas uusimpia. Mukeja on säilöttynä kaappeihin ja laatikoihin. Arkikäytössä voisivat olla,mutta tykkään joda isommasta muista. Kahvin juontiin nuo kelpaisivat. Juhlaankin mielestäni kelpaavat. Tulevissa lapseni lakkiaisissa ei kahvikuppeja puutu.
Tavallaan keräilen. Silloin 2000- luvun alussa, kun ne tulivat joka markettiin niitä tuli osteltua. Eli on siitä lähtien joulu- ja kesämukeja suurin osa, ruskea nipsu lautasineen, yms. Ja ihan päivittäisessä käytössä ovat 2-vuotiaallakin.
Minusta tämän päivän arvo on kupla. Mutta meidän lapset ja lapsenlapset muistavat ne aikuisina ja niillä saattaa siinä vaiheessa jotain keräilyarvoa olla nostalgiasyistä. Sitä ei tietenkään synny, jos me pidämme ne vitriinissä! Kyllä tekin varmaan muistatte jotain esim pomona tai fasaaniastiasta että "ai, mummullahan oli tuo"?
Vähän kiusallinen tuo mukamas arvo nousu, olen ne lapsiperheen astioiksi varta vasten ostanut. Ja onhan se ihan selviö, että ne hinnat putoavat rajusti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kohta tulee aika kun niitä ei halua kukaan . Mutta niinhän se oli niiden pomono- ja fasaaniastioidenkin kanssa. Todellista keräilyarvoa voi olla vasta "kaatopaikoille kärräilykauden" jälkeen ja näin se on kaikessa antiikissakin.
En keräile. Mulla ei ole yhtään Muumi-mukia. En tykännyt niistä ensimmäisistä, minusta ne oli rumia. Nyt on viime vuosina tullut todella kivannäköisiä, mutta en mä halua maksaa mistään mukista 17,95. Tai edes sitä 13,90 euroa. Paitsi kun lahjaksi ostan. Tyttäreni on halunnut nyt teininä muutaman tietyn Muumi-astian. Ne on saanut lahjaksi.