Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lapsi pelkää, kun kohtuukäyttäjä juo"

Vierailija
17.05.2016 |

http://areena.yle.fi/1-3466981
Ylen aamu-tv: Lapsi pelkää, kun aikuinen juo
Monet lapset ja nuoret saattavat kokea aikuisten alkoholinkäytön pelottavaksi, vaikka vanhemmat ovat omasta mielestään kohtuukäyttäjiä. Fragile - särkyvää -esitys on Kajaanin Kaupunginteatterin, Suomen Kansallisteatterin ja Lasten seurassa -ohjelman toimijoiden yhteistuotanto. Hankkeesta kertoivat näyttelijä Marjut Maristo ja ohjaaja Heikki Törmi.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse käsitän kohtuukäytön juuri lasilliseksi shamppanjaa juhlissa tai lasilliseksi viiniä juhla -aterian kanssa. En edes muista, milloin olisin juonut mitään muuta tai milloin olisin ollut humalassa. Se olisi vastenmielistä.

Nämä tarinat täällä alkoholistivanhemmista joita pelättiin eivät kyllä kuvasta kohtuukäyttöä.

No kohtuukäyttö on kyllä ihan muuta monille ja kuuluukin olla. Lasi skumppaa tai viiniä on kohtuukäyttöä, mutta yhtälailla on kohtuukäyttöä 100kg isälle ottaa 6 isoa tölkkiä perjantaisin saunan jälkeen. Ei siitä känniin tule ja puolet niistä otetaan kun lapset ovat jo nukkumassa. Kohtuukäyttöä on myös se, että ottaa 1-2 viinilasillista vaikka joka ilta. Monet. Tosi monet niin tekevät. Kohtuukäytön ulkopuolelle mennään, jos alkoholinkäytöstä seuraa ongelmia, muut puuttuvat tapaasi tai terveysarvot näyttävät, että tulisi vähentää. Kohtuukäyttöä on se, että alkoholia voi nauttia, mutta känniin tulee vain silloin kun se on suunniteltu ja siis tarkoituskin. Viittaan siis juhliin tms illanviettoihin. Juopon tarkoitus on tulla känniin joka kerta kun alkoholia nauttii.

Kyllä minusta pikku humalat voi ottaa, kunhan toinen vanhemmista on se, joka lapsista huolehtii. Ja siis nimenomaan mieluiten kodin ulkopuolella. Ei lasten pidä kännistä vanhempaa joutua katsomaan. Itsekin olen pari kertaa jostain saunaillasta aikanaan kotiin tullut niin ajoissa (siis lähtenyt liiallisen kännin vuoksi kotiin aikaisin) että lapset olivat vielä hereillä ja kyllä keskustelin häpeissäni lasten kanssa myöhemmin. Edellisestä tällaisesta aikaa varmaan 5 vuotta ja nythän lapset ovat jo paljon isompia. Mutta silti olen linjan pitänyt sen jälkeen, etten enää humalassa kotiin tule ennen puolta yötä. Harvemmin toki nykyisin tulee enää edes humalassa oltua.

No voihan humalaan tulla, jos se tilanne ei ole lapselle turvaton. Lapset touhuavat omassa huoneessaan vierasperheen kavereiden kanssa jotain ja vanhemmat istuvat iltaa viinilasin kanssa ja vähän humaltuvatkin. Kun kotiinlähdön aika tulee, aina toinen vanhemmista on koordinoimassa kotiin lähtöä ja jos toinen on huppelissa hän pysyy takavasemmalla. Ei tämä nyt niin ihme kuvio ole.

Vierailija
62/64 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona vanhemmat järjestivät illalliskutsuja ja kävimme myös perhetuttujen luona kutsuilla. Lapset leikkivät omia juttujaan ja vanhemmat istuivat pöydän ääressä pitkälle iltaan, viiniä juotiin, keskusteltiin ja naurettiin. Lapsuuteni parhaimpia muistoja oli mennä nukkumaan kun alakerrasta kuului vieraiden ääniä ja vanhempieni naurua. Alkoholi (ei änkyräkännit) on aina ollut osa lapsuuttani vanhempieni kautta ja koskaan en ole tästä ahdistunut, päin vastoin. Pidän myös itseäni onnekkaana kun olen saanut kasvaa perheessä jossa olen oppinut suhtautumaan alkoholiin neutraalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humala se on esimerkiksi 0,25 promillen humalakin. Alle 0,25 promillen humalan tunnusmerkit: "Estot vähenevät, itseluottamus kasvaa, lämmön ja hyvinvoinnin tunne, tarkkaavuus heikentyy."

"Nousuhumalassa voi kokea olevansa hilpeä, iloinen, pirteä, puhelias, touhukas, tarmokas tai voimakas."

Humalan asteet: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…

Vierailija
64/64 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona vanhemmat järjestivät illalliskutsuja ja kävimme myös perhetuttujen luona kutsuilla. -- Lapsuuteni parhaimpia muistoja oli mennä nukkumaan kun alakerrasta kuului vieraiden ääniä ja vanhempieni naurua. --Pidän myös itseäni onnekkaana kun olen saanut kasvaa perheessä jossa olen oppinut suhtautumaan alkoholiin neutraalisti.

Pitkälti näin myös meillä. Ja onneksi näin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi