"Lapsi pelkää, kun kohtuukäyttäjä juo"
http://areena.yle.fi/1-3466981
Ylen aamu-tv: Lapsi pelkää, kun aikuinen juo
Monet lapset ja nuoret saattavat kokea aikuisten alkoholinkäytön pelottavaksi, vaikka vanhemmat ovat omasta mielestään kohtuukäyttäjiä. Fragile - särkyvää -esitys on Kajaanin Kaupunginteatterin, Suomen Kansallisteatterin ja Lasten seurassa -ohjelman toimijoiden yhteistuotanto. Hankkeesta kertoivat näyttelijä Marjut Maristo ja ohjaaja Heikki Törmi.
Kommentit (64)
Meillä kotona vanhemmat järjestivät illalliskutsuja ja kävimme myös perhetuttujen luona kutsuilla. Lapset leikkivät omia juttujaan ja vanhemmat istuivat pöydän ääressä pitkälle iltaan, viiniä juotiin, keskusteltiin ja naurettiin. Lapsuuteni parhaimpia muistoja oli mennä nukkumaan kun alakerrasta kuului vieraiden ääniä ja vanhempieni naurua. Alkoholi (ei änkyräkännit) on aina ollut osa lapsuuttani vanhempieni kautta ja koskaan en ole tästä ahdistunut, päin vastoin. Pidän myös itseäni onnekkaana kun olen saanut kasvaa perheessä jossa olen oppinut suhtautumaan alkoholiin neutraalisti.
Humala se on esimerkiksi 0,25 promillen humalakin. Alle 0,25 promillen humalan tunnusmerkit: "Estot vähenevät, itseluottamus kasvaa, lämmön ja hyvinvoinnin tunne, tarkkaavuus heikentyy."
"Nousuhumalassa voi kokea olevansa hilpeä, iloinen, pirteä, puhelias, touhukas, tarmokas tai voimakas."
Humalan asteet: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona vanhemmat järjestivät illalliskutsuja ja kävimme myös perhetuttujen luona kutsuilla. -- Lapsuuteni parhaimpia muistoja oli mennä nukkumaan kun alakerrasta kuului vieraiden ääniä ja vanhempieni naurua. --Pidän myös itseäni onnekkaana kun olen saanut kasvaa perheessä jossa olen oppinut suhtautumaan alkoholiin neutraalisti.
Pitkälti näin myös meillä. Ja onneksi näin. :)
No voihan humalaan tulla, jos se tilanne ei ole lapselle turvaton. Lapset touhuavat omassa huoneessaan vierasperheen kavereiden kanssa jotain ja vanhemmat istuvat iltaa viinilasin kanssa ja vähän humaltuvatkin. Kun kotiinlähdön aika tulee, aina toinen vanhemmista on koordinoimassa kotiin lähtöä ja jos toinen on huppelissa hän pysyy takavasemmalla. Ei tämä nyt niin ihme kuvio ole.