Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä mua edelleen ihmetyttää noi tuoreiden äitien luulot imetyksestä

Vierailija
23.02.2006 |

odotusaikana tuhisevat ja ovat koppavia ja että ei saa neuvoa ja että tietoa tulee imetyksestä koko ajan ihan liikaa.

Kuintekin sitten kaikki kauhistelevat että kun vauva syö kahden, kolmen tunnin välein ja että vaan joskus on 4 tunnin syöttöväli. Yksikin kyseli että millon ne sitte rupee syömään 5 tunnin välein? Just, no siinä vaiheessa kun alotetaan kiinteät.

Kysyisin siis varsinkin odottajilta että mitä te oikeastaan siitä imetyksestä tiedätte? Ja siis, minusta on ihan ok jos ette tiedä asiasta ja minusta on myös ok antaa korviketta. Mutta kun kaikki ilmoittavat olevansa imetyksestä tarpeeksi tietoisia eivätkä kaipaa lisäneuvoja. Jos kuitenkin noinkin perusjuttu on täysin uutta (siis kahden kolmen tunnin syöttöväli vastasyntyneellä on pitkä) niin vaan ihmettelen että mitä siitä imetyksestä sitten tiedetään.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä pelkkä faktojen kertominen tee fanaattiseksi, kyllä siihen tarvitaan muutakin. Imetys on herkkä laji ja jokainen hoitaa sen tavallaan. Kaikki hienot faktatkaan eivät aina auta. Välillä niiden tekeminen on jopa turhaa. Itseasiassa väitän, että imetystukihenkilöiksi kaikkein parhaita olisivat sellaiset, joilla on takana niin eppäonnistunut kuin onnistunutkin imetyskokemus. Se toisi tuohon tiedonantoon hieman perspektiiviä ja veisi pahinta fanaattisuutta pois.

*4*

Vierailija:

mutta tuossa piilee juuri homman ydin. Sanot ensin että maito on vain ravintoa. Sitten sanot että no on se läheisyyttäkin mutta että läheisyyttä voi muutenkin tarjota. Ja olen ihan samaa mieltä. Mutta pointti on että minut leimataan imetysterroristiksi jos satun sanomaan että imetys on myös läheisyyttä. Eihän tämä totuus poista mitenkään sitä että läheisyyttä voi muutenkin antaa mutta sitä ei silti saa sanoa koska silon on imetysfanaatikko. Ihan sama jos sanon että äidinmaito on parasta niin olen fanaatikko. Vaikka snon että äidinmaito on parasta niin olen silti sitä mieltä että korvikkeestakin vauva saa tarvitsemansa. Mutta imetys on niin herkkä juttu että pelkkä faktojenkin kertominen tekee fanaatikoksi.

Vierailija
2/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys meni kuitenkin hyvin, maitoa riitti ja vauva imi hyvin. MUTTA: tiedän imetyksen hyvät puolet varsin hyvin mutta tiedän myös että kaikki äidit ovat yksilöitä ja kaikki vauvat ovat yksilöitä.

Mikä teidät " fanaatikot" on nostanut siihen asemaan, että voitte arvostella kenenkään imettämisiä tai imettämättä jättämisiä? Kaikille se ei ole helppoa ja mielestäni väsyneen äidin ei tarvitse enää stressata imetyksellä jos se ei luonnostaan onnistu. Te " fanaatikot" saatatte saada äidin tuntemaan olonsa todella syylliseksi ja huonoksi äidiksi fasismillanne.

Pääasia, että vauva saa ruokaa ja läheisyyttä. Niitä molempia vauva saa myös pullosta syötettynä. Eiköhän anneta jokaiselle äidille oikeus olla asiantuntija oman lapsensa hyvinvoinnin suhteen, koska oma äiti tietää lapsensa asiat parhaiten. Ja jokainen varmasti myös osaa pyytää apua, jos sitä tuntee tarvitsevansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lueskellut jotain ja etsinyt lehdistä imetysjuttuja. Aluksi maitoa tuli ihan älyttömästi ja se jumahti rintoihin. No, pitkä kuuma suihku ja kuumavesipussi pelastivat tilanteen. Tyttö oli aina nopea syömään, maksimiaika laitokselta lähdön jälkeen oli 15 min, myöhemmin 7 min, tämä tietysti ihmetytti. Syöntiväli vaihteli, yleensä oli sellaiset 3-4 tuntia mutta välillä vaan 1 h, öisin yksi pidempi jakso 6 vk ikäisestä myös tiheän imun kausina. Muutama parin päivän jakso rintaraivareita, mutta unisena tyttö söi silloinkin.

Mutta mutta... Itse olin ajatellut imettää vuoden ikään asti ainakin, katsella sitten sen jälkeen miten edetään. Tyttö täytti 11 kk ja lopetti tissin syönnin. 4 päivää yritin tarjota, seurauksena aina itkua, rimpuilua, päään käntämistä pois. Ei kelvannut edes unisena, hetkeksikään ei edes KOSKENUT tissiin. Siihen loppui. Ja tätä minun mielestäni kerrotaan ihan liian vähän: joskus vauva lopettaa rinnan syömisen ihan itse alla vuoden ikäisenä. Että lapsentahtinen imetys tarkoittaa myös sitä, että jos lapsi todella kieltäytyy rinnasta, niin sitten on aika lopettaa imetys, oli se ikä sitten 7, 11 tai 17 kuukautta.

Vierailija
4/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tunnen äitejä jolla yhelläkin on 3 lasta ja ketään ei ole imettänyt kun kuukauden tai kaksi ja heti kotiin tultua pullot kehiin.Sitten kun lapsi on ollut korvikkeilla niin tuo että mukamas läheisyyttä saa vauva vaikkei imettäisi niin ei ainakaan hänen kohalla pidä paikkaansa vaan hän antaa isän syöttää melkein aina kun mahollista tai sitten jättää vauvan pullo suussa yksin huoneeseen.Että tuota läheisyyttä ei lapsi äitiltään aina saa.Toimiikoha monet äidit tuollei pullon kanssa.itse imetin vuoden ilman pulloja ja korvikkeita mutta koska oli eka lapsi niin muitten epäilyistä jaitsenikin aloitin kiinteät neuvolan luvalla 2,5kk iässä.Seuraavan kohalla venytän tuohon 4 kuukauteen.Otin paljon imetyksestä selvää raskausaikana ja päätin jo silloin imettää vuoden.Päätin myös että tutit ja pullot ja korvikkeet pysyvät kokonaan poissa jos mahdollista koska voivat aiheuttaa ongelmia ja ilman niitä pärjättiin.

Vierailija
5/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-maito nousee jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen

Tämä on ihan totta. Mitä enemmän vauva on rinnalla synnytyksen jälkeen, sitä nopeammin maito nousee. Jos vauvan imuote on kunnossa, ei rinnallaoloaikaa ole tarpeen rajoittaa. Jos ote ei ole kunnossa, rinnanpäiden iho menee helposti rikki ja imemisaikaa tulee usein sen vuoksi rajoitettua.

-imetys sattuu aluksi

Imetyksen kuuluisi aina olla lähes kivutonta. Alkuvaiheessa iho saattaa kuitenkin olla tottumaton ja herkkä. Vain joitain harvoja erityistapauksia lukuunottamatta voi sanoa, että jos imetys sattuu vielä sen jälkeen, kun äiti on imetyksen aluksi laskenut hitaasti kymmeneen, on imuote jotenkin pielessä, vauva kannattaa irroittaa rinnasta ja tarjota rintaa uudelleen.

-imetys voi olla vaikeaa, ja ohjausta on hankala saada

Totta. Varmuuden vuoksi voi olla viisasta tallentaa kännykkään imetystukipuhelimen numero (041-5285582), johon voi soittaa sitten vaikka synnäriltä, jos sieltä ei apua juuri teidän ongelmiinne löydy. Myös paikallisen imetystukiryhmän yhteystiedot voi olla hyvä etsiä etukäteen. Ohjausta voi olla joskus hankala saada, mutta useimpiin ongelmiin on kuitenkin löydettävissä ratkaisu.

-imetys aiheuttaa jälkisupistuksia

Ensisynnyttäjillä vähemmän kuin uudelleensynnyttäjillä. Imetys auttaa kohdun supistumista.

-imetys lisää energiantarvetta (äidin siis)

Äidin on hyvä syödä nälkäänsä. Täysimetyksen aikana noin 300-500 kcal enemmän kuin ennen raskautta on kai tavallisin lisäenergian tarve.

-imetys ei aina onnistu, maitoa ei aina tule tarpeeksi

Fysiologisista syistä vain muutamalla prosentilla äideistä ei muodostu tarpeeksi maitoa yhden vauvan tarpeisiin. Silti voi olla monia erilaisia olosuhteista johtuvia syitä, joista johtuen imetys ei käynnisty koskaan kunnolla tai se päättyy ennenaikaisesti äidin toiveisiin nähden tai maitomäärä ei sellaisenaan riitä turvaamaan vauvan normaalia kasvua. Apua kannattaa hakea, jos imetys on päättymässä toiveiden vastaisesti tai vauva tarvitsee lisämaitoa imetyksen lisäksi. Joskus on olemassa vaihtoehtoisia toimintatapoja, jotka helpottavat imetyksen jatkumista, mutta niistä ei välttämättä osata kertoa kaikissa neuvoloissa.

-syöttöväli voi olla vain tuntikin

Joskus vauvat ovat rinnalla jopa useita kertoja tunnissa tai muutamia tunteja putkeen.

-kofeiini yms. erittyy äidinmaitoon

Totta. Kaikille vauvoille ei kuitenkaan aiheudu mitään oireita siitä, että äiti juo kahvia.

-äidinmaito on parasta lapselle, suojaa lasta...

Totta. Tilastollisesti vaikutus on havaittavissa, mutta yksilön kohdalla on tietysti aina mahdotonta ennustaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Mielelläni menisin vaikka johonkin imetysopetusryhmään ennen synnytystä mikäli sellainen olisi tarjolla.

Paikallisessa imetystukiryhmässä voi olla erillisiä iltoja odottajille. Voit mennä myös tavalliseen iltaan, kuunnella ja kysellä. Kannattaa myös kysyä, järjestetäänkö perhevalmennuksessa imetysiltaa tai vastaavaa.

Onnea loppuraskauteen, synnytykseen, äitiyteen ja imetykseen!

Vierailija
6/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valistuksen puute. Minut laitettiin sairaalasta vauvan kanssa kotiin niin, etten ollut kertaakaan saanut vauvaa itse kiinni rintaa. Eivät antaneet edes rintakumia mukaan ja sairaalasta kotiin 50km. Ja eikun etsimään äkkiä jotain liikettä mistä sellaisen saisi. Loppujen lopuksi ekat viikot lypsin ja annoin pullosta, sitten lypsämisen ansiosta rinnanpää oli niin iso, että vauva sai siitä otteen ja täysimetin seuraavat 4kk. Mutta täysin oman vaiston ja järjen varassa. Ei ollut kotona nettiä (2001) eikä neuvontaa tuntunut irtoavan mistään.

Vierailija
7/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten synnytyksen jälkeen (enkä kyllä suoraan sanottuna ennen sitäkään) ollut järin kiinostunut imetysluennoista, kun yleensä näitä pitävät juuri ne imetysterroristit, jotka ovat sitä mieltä, että sisulla ja imetystukilistalla mennään kaikesta läpi.

Vierailija
8/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli MINKÄÄNLAISTA imetystietoutta EI jaeta neuvolassa

Paitsi mitä nyt esitellään rintakumia kertoen sen olevan melkein aina tarpeellinen =O

Erittäin harvassa on synnärit jossa kätilöllä on OIKEASTI aikaa näyttää oikea imuote....... eikä se edes ole siellä kätilön tehtävä alkaa kertomaan imetysväleistä ja rintaraivareista........

Tehtävä kuuluisi tietysti ensisijaisesti äideille joiden pitäisi siirtää imetystietous perimätietona ja koska se näyttää olevan olematonta niin yhteiskunnan pitäisi puuttua asiaan kouluttamalla äitiysneuvolan TH:t imetystietoisiksi niin, että heillä oslis kaikki mahdollinen tito ja AIKAA sille imetyskeskustelulle monta kertaa ENNEN synnytystä........

Vierailija
9/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen lähipiiristäni itseni lisäksi tasan kaksi 6kk täysimetettyä vauvaa ja heidän äitiään. Keskimäärin täysimetyksen kesto on vain 6 viikkoa.

Jos yrittää neuvoa, on heti imetysterroristi. Jos yrittää ihmetellä, miksi niin harva täysimettää, on imetysterroristi. Aihe on tulenarka. Itse olen lopettanut täysin kiinnostuksen ko. asiaan. Hoidan omat lapseni ja tehkööt muut mitä haluavat. Jos tieto ei kiinnosta, ei siihen voi ketään pakottaa.

Ehkä imetys ei ole trendikästä, kun se sitoo äidin vauvaan niin tiiviisti?

Vierailija
10/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mitään ongelmia? Miksi sitten suurin osa kummastelee tuota parin tunnin syöttöväliä, sehän on TÄYSIN normaali. Musta ainakin tuntuu että ainoa mitä imetyksestä tietävät on se mitä anoppi on kertonut.

Vierailija
11/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelotti ajatellakin mikä se sellainen tiheänimunkausi olisi

Vierailija
12/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*4*

Vierailija
13/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varmaan ajattelee niin kuin minä, että tissi suuhun ja vauvalle ruokaa Ja mä sain tuttaviltakin hirveän positiivisen kuvan imetyksestä. Kun odotin, niin yksi nainen aina touhotti mulle, miten imetysaika on elämän ihaninta aikaa, ja toinen, että " sulle tulee niiin helppoa kun imetät, kesälläkin voit vaan kulkea joka paikassa vauvan kanssa eikä tartte ottaa mitään mukaan..." Että ei mulla ainakaan käynyt mielessä, että imetys ei välttämättä olekaan helppoa.

Vierailija
14/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuovat lisämaitoa ilman pyyntöä. Poikani oksensi ne ulos ja kitisi rintaa, imi hyvällä ruokahalulla ja röyhtäisi päälle.

Sitä ihmettelen, että miksi aina synnytysosastolla kysellään riittääkö maito. Kyllä se riittää, ei vauva siihen kuole jos ei ihan heti heru maitoa. Silloin sitä tulee, kun ei sitä pulloa jatkuvasti työnnetä vauvan suuhun.

Äitiyspakkauksessa on kyllä imetysvihkonen, mutta moniko sitä lukee ja onko siinä tarpeeksi tietoa?...

Vierailija
15/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuintekin sitten kaikki kauhistelevat että kun vauva syö kahden, kolmen tunnin välein ja että vaan joskus on 4 tunnin syöttöväli.

Imetys oli ainoa hetki, kun sekä lapsi että äiti olivat tyytyväisiä. Ihan mielelläni istuin lepuuttamassa.

Vierailija
16/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" anna vauvalle rintaa joka neljäs tunti vaikka miten huutaisi" .

Ja en ole samaa mieltä että vika on yhteisskunnassa vaan osaksi myös odottajissa. Juuri niin kun joku (numero unohtu) kirjotti niin heti jos yrittää kertoa imetyksestä tai sen vaikeudesta tai mistä tahansa imetykseen liittyvästä niin on se imetysterroristi, imetysfanaatikko jne jne. Ihan tosi!

Tiedän niin monia odottajia joilla korvat menee heti lukkoon ja kiinnostus -100 jos vaikka valmennuskurssilla puhutaan imetyksestä.

Äh, tottakai on kiinostuneitakin odottajia mutta kuitenkin. Se on totta että heti synnytyksen jälkeen se imetysapu olis tosi tarpeen ja sillon äiti sitä varmaan haluiskin mutta sillon sitä ei valitettavan usein saa.

Vierailija
17/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai yleistin ja liioittelin, ei kaikki kauhistele imetysvälejä, eivät kaikki ole nokkavia jne mutta sellaisia on kuitenkin paljon.

Vierailija
18/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imetys ei aina sujukaan kuin tanssi. Aloitin tiedonhaun vasta kun ongelmat alkoivat kaatua päälle. Synnäriltä paiskattiin minutkin kotiin niin, etten ollut kertaakaan omin voimin saanut vauvaa rinnalle. Kun pyysin apua, kiukkuinen hoitsu kävi iskemässä vastasyntyneen tissiin kiinni, mutta ketään ei kiinnostanut, etten onnistunut tässä itse.

Vierailija
19/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja en ole samaa mieltä että vika on yhteisskunnassa vaan osaksi myös odottajissa. Juuri niin kun joku (numero unohtu) kirjotti niin heti jos yrittää kertoa imetyksestä tai sen vaikeudesta tai mistä tahansa imetykseen liittyvästä niin on se imetysterroristi, imetysfanaatikko jne jne. Ihan tosi!

En sanonut, että kaikki, mutta valitettavasti näin yleensä on. Imetyksestä tehdään ihme uskonto, jota sitten jaetaan kaikille. Kun kaikki ei oikeasti aina ole siitä sisusta ja imetystietoudesta kiinni.

*4*

Vierailija
20/38 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyy ennen kaikkea ASENNETTA ja MOTIVOITUMISTA äidiltä, ennen kaikkea äidiltä, ja ihana olisi jos mieskin asiaa tukisi, samaten lähipiiri. Semmoista karhuluonnetta, että perkule, minä olen hyvä imettäjä, maitoni on hyvää ja se riittää. Minä onnistun! Minä haen tietoa, minä etsin apua, minä pärjään kyllä!

Eikä niin että joojoo ei tuu mittään en osaa ja korvikkeet peliin ja kiinteitä lappamaan ensimmäisen vastoinkäymisen edellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän