Kyllä mua edelleen ihmetyttää noi tuoreiden äitien luulot imetyksestä
odotusaikana tuhisevat ja ovat koppavia ja että ei saa neuvoa ja että tietoa tulee imetyksestä koko ajan ihan liikaa.
Kuintekin sitten kaikki kauhistelevat että kun vauva syö kahden, kolmen tunnin välein ja että vaan joskus on 4 tunnin syöttöväli. Yksikin kyseli että millon ne sitte rupee syömään 5 tunnin välein? Just, no siinä vaiheessa kun alotetaan kiinteät.
Kysyisin siis varsinkin odottajilta että mitä te oikeastaan siitä imetyksestä tiedätte? Ja siis, minusta on ihan ok jos ette tiedä asiasta ja minusta on myös ok antaa korviketta. Mutta kun kaikki ilmoittavat olevansa imetyksestä tarpeeksi tietoisia eivätkä kaipaa lisäneuvoja. Jos kuitenkin noinkin perusjuttu on täysin uutta (siis kahden kolmen tunnin syöttöväli vastasyntyneellä on pitkä) niin vaan ihmettelen että mitä siitä imetyksestä sitten tiedetään.
Kommentit (38)
no kerropa minulle miten siitä imetyksestä sitten saisi kertoa niin että ei ole fanaatikko?
Kun minutkin leimataan aina sellaiseksi, jo sillä perusteella että itse olen täysimettänyt lapsiani sen 6kk. Neuvon muita vain kun he pyytävät apua, ymmärrän heitä ja aina lopuksi vielä sanon että jos imetys ei onnistu ponnisteluista huolimatta ja rupeaa valtaamaan kaiken tilan aivoissa niin kannattaa hyvällä omalla tunnolla siirtyä korviikkeeseen. ja se että kannatan taaperoimetystä tekee minusta heti fanaatikon, vaikka itse en edes ole imettänyt lapsiani 1-vuotispäivän jälkeen.
Eli meidän vauva on 3 kk ja painaa hurjat 7 kg. Maitoa on tullut hyvin ja nyt neuvolassa sanottiin, että 4 kk iässä pitäisi alkaa maistelemaan kiinteitä kun energian tarve on vauvalla jo niin suuri. Onko siis ok alkaa syöttää kiinteitä 4 kk iässä tässä tapauksessa? Olisin halunnut täysimettää 6 kk, mutta missään nimessä en halua pitää vauvaa nälässä. Osittainimetystä aion joka tapauksessa jatkaa.
Hieno asia, jos imettää ja haluaa auttaa muita ongelmiensa kanssa, mutta välillä kannattaisi muistaa, ettei ihmisten tilanne tosiaankaan ole sama ja samat asiat eivät päde kaikkiin. On vain muutama prosentti äitejä, joilta ei tule maitoa niin, että voisivat imettää, MUTTA on olemassa muita syitä, jotka nostavat tuon ' syyllä imettämättömien' määrää. Jankuttaminen tukilistoista ja asenteesta ei poista noita ongelmia ja tämä olisi hyvä näiden imetystukihenkilöidenkin ymmärtää.
*4*
no kerropa minulle miten siitä imetyksestä sitten saisi kertoa niin että ei ole fanaatikko?Kun minutkin leimataan aina sellaiseksi, jo sillä perusteella että itse olen täysimettänyt lapsiani sen 6kk. Neuvon muita vain kun he pyytävät apua, ymmärrän heitä ja aina lopuksi vielä sanon että jos imetys ei onnistu ponnisteluista huolimatta ja rupeaa valtaamaan kaiken tilan aivoissa niin kannattaa hyvällä omalla tunnolla siirtyä korviikkeeseen. ja se että kannatan taaperoimetystä tekee minusta heti fanaatikon, vaikka itse en edes ole imettänyt lapsiani 1-vuotispäivän jälkeen.
Onko sinulla itselläsi sellainen tunne, että maito riittää? Onko vauva tyytyväinen rinnalla olon jälkeen, miten teidän arki sujuu?
Täysimetetyillä vauvoilla tulee painokäyrissä ajoittain notkahduksia ja se kuuluu asiaan. Tärkeintä on se, että vauva tuntuu tyytyväiseltä, ja sinä itse jaksat imettää. Mikään pakko ei ole kiinteitä aloittaa. Nykysuositus on 6kk rintaa ja voit hyvin noudattaa sitä jos sinä ja vauva olette tyytyväisiä.
Onnittelut tähänastisesta täysimetyksestä, rinnoissasi taitaa olla kermamaitoa kun paino nousee lapsellasi noin hienosti ;-).
Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluavat, eipä ole minun päänsärkyni. Jos joku kysyy, niin toki mielelläni FAKTATIETOA voin imetyksestä kertoa. Moni vain todellakin pitää kaikkea fanaattisena! Jopa sen totuuden ääneen sanomista, että imetys ON pienille ihmisille hyödyksi ja kannattaa silloin, kun erityistä syytä korvikkeisiin ei ole. Aikaisemmin surin neuvonnan vähyyttä, kun esim. yksi kaverini ei TIENNYT, että maitoa voi pumpata pakkaseen ja siksi oli varmuuden vuoksi jo etukäteen alusta asti totuttanut vauvan korvikkeeseen :-( Vain siis siksi, jotta vauva oppisi syömään pullosta, jotta hän pääsisi yksin helposti liikenteeseen... No, nyt en enää välitä. Voin vihjaista vaihtoehdoista, mutta en saarnaa. Omatpa ovat lapsensa.
Me asumme Saksassa ja täällä on jotakuinkin samat suositukset kuin Suomessa. Minusta ja paikallisten lääkäreiden mielestä ei ole mitään syytä alottaa kiinteitä sinun tapauksessasi vielä 4-kuisena. Jos vauvasi kasvaa, ja on näköjään noin hienosti kasvanut pelkällä maidolla niin sehän on ainoastaan merkki siitä että maitosi on ravitsevaa ja sitä on riittävästi. Maidossa on myös paljon paljon enemmän energiaa kuin kasvissoseissa. Kiinteiden alotus aikasemmin on minusta järkevää sillon jos vauva koko ajan huutaa nälkäänsä, koska vaikka energiamäärä soseissa on pienempi ne sulavat hitaammin ja pitävät näin vauvan pidempään tyytyväisenä. Mutta paino ei rupea nousemaan kiinteiden myötä, äidinmaito on sellaista kermalitkua. Suomen neuvolat ovat oikeasti useimmiten imetyskielteisiä ja tietoja ei ole uusittu sitten 70-luvun.
Meillä oli keskimmäinen poika esim 3kk 7900g ja sitten 6-kuisena kun alotin kiinteät poika painoi lähemmäs 10 kiloa. Tosi nopeesti tottui kiinteisiin ja söi niitäkin hyvin.
Syöttövälit on 2 tuntia, ovat olleet koko poitsun elämän, joten ne eivät ole tihentyneet.
Yleensä tissittely loppuu siihen, että vauvan suupielistä pulahtaa maitoa yli, ihan kuin hänolisi tuupannut itsensä aivan täyteen.
Syötän yhdestä rinnasta kerrallaan ja rinnat täyttyy syöttöjen välillä.
Jotenkin en vielä raaskisi aloittaa kiinteitä.
ei äidinmaito ole VAIN ravintoa. Vauvalle tissin imeminen on hyvin paljon muutakin. Mutta siihen sen enempää puuttumatta minua raivostuttaa jos vaikka on ketju missä ap kysyy neuvoja miten voisi parantaa maidontuloa. Annas olla jos siihen sitten vastaa ja antaa neuvoja ja mainostaa vaikka imetystukilistaa niin eikös ketjuun hyökkää fanaattiset vastustajat huutamaan että täällä taas harjotetaan imetysterrorismia. Siis kun vastataan ap:n kysymykseen.
imetysasiaa enkä stressannut sitä synnytyksen jälkeenkään. Jos olisin suunnitellut ja ihmetellyt asiaa kuukausitolkulla niin ei tasan olisi stressaantumisen takia sujunut. Mitä sitä nyt pitäisi kenenkään luentoa imetyksestä väkisin kuunnella jos ei kiinnosta. Jos mulle olisi joku tullut vääntämään väkisin juttua imetyksen autuudesta/vaikeudesta, olisin vaihtanut aihetta. Ja ooh, vaikka en yhtään miettinyt imetysasiaa ja henkisesti varautunut, en silti täällä poarnnut kun lapsi oli rinnalla tunninkin välein. Miksi pitää tehdä niin kamala numero maailman luonnollisimmasta asiasta? Ja onko se ap:ltä pois jos sitten joku hämmästyykin sitä että lapsi on kolmen tunnin välein rinnalla?
Se on niin vaikea hahmottaa ekan vaavin kohdalla se koko todellisuus. Kaikki mitä kerrotaan on uutta ja outoa. Ei kaikkea voi mitenkään muistaakaan.
Meillä esikoinen söi kuuden tunnin välein vastasyntyneenä. Kasvoi hyvin (1 kg painoa / viikko lisää kaksi ensimmäistä kuukautta!!), joten syöttöväliä ei tarvinnut tihentää. Minusta se oli outoa! Olin varma, että lapsi kuolee nälkään. Se apu ja tuki pitää tulla sitten, kun lapsi on syntynyt. Silloin sen koko asian vasta tajuaa ja ehkä muistaakin jotain, mitä on kerrottu.
suurimmalla osalla tulee ongelmia imetyksen kanssa, joillakin todella pahoja ongelmia. Luitko vauva-puolen ketjun missä synnyttäneet olivat ihan paniikissa ja vihaisia kun heitä ei oltu neuvottu ja kukaan ei ollu kertonut imetyksen mahdollisista ongelmista. Hekin olivat lähteneet tuolla asenteella että " sehän on maailman luonnollisin juttu" mutta eivät olleet yhtä onnekkaita kuin sinä.
Minä aloitin kiintetä pikkuhiljaa 5-6 kk iässä. Ei ne alkuun masua ne pienet nökköset täytä, eli maito on se tärkein ravinnon lähde pitkään kiinteiden aloituksen jälkeen. Meillä pojalla notkahti paino hiukan 7 kk iässä, kun imetys alkoi vähetä. En vaan jaksanut sitä touhua enää. Siihen asti kasvoi hyvin. Oli itseasiassa isompi kuin teidän muksu nyt. En hätäilisi kiinteiden kanssa, mutta toisaalta ne annokset on hurjan pieniä alkuun. Ehkä joskus 4 kk + voisi hiljalleen aloitella?
Vierailija:
ei äidinmaito ole VAIN ravintoa. Vauvalle tissin imeminen on hyvin paljon muutakin. Mutta siihen sen enempää puuttumatta minua raivostuttaa jos vaikka on ketju missä ap kysyy neuvoja miten voisi parantaa maidontuloa. Annas olla jos siihen sitten vastaa ja antaa neuvoja ja mainostaa vaikka imetystukilistaa niin eikös ketjuun hyökkää fanaattiset vastustajat huutamaan että täällä taas harjotetaan imetysterrorismia. Siis kun vastataan ap:n kysymykseen.
Usko tai älä, en tosiaan ole imetyskielteinen. Jos joskus vielä vauvan saan, niin varmasti yritän parhaani mukaan ja jos ongelmia tulee, niin toivon saavani sitä joltain asiasta tietävältä. Kuten jo sanoin, imetys on hieno asia ja on kiva, että jotkut jakavat tietämystään auttaakseen muita, mutta valitettavan usein nämä innokkaat tiedonjakajat ovat juuri imetystä uskontona pitäviä vauhkoajia. Liiallinen ehdottomuus ei auta tässäkään asiassa. Vaikka maitoa tulisi kuinka hienosti, silti imetys voi olla mahdotonta ja korvikkeet ovat paras vaihtoehto. Tämän sisäistäminen olisi monille imetysihmisille tärkeä pointti.
*4*
*4*
mutta tuossa piilee juuri homman ydin. Sanot ensin että maito on vain ravintoa. Sitten sanot että no on se läheisyyttäkin mutta että läheisyyttä voi muutenkin tarjota. Ja olen ihan samaa mieltä. Mutta pointti on että minut leimataan imetysterroristiksi jos satun sanomaan että imetys on myös läheisyyttä. Eihän tämä totuus poista mitenkään sitä että läheisyyttä voi muutenkin antaa mutta sitä ei silti saa sanoa koska silon on imetysfanaatikko. Ihan sama jos sanon että äidinmaito on parasta niin olen fanaatikko. Vaikka snon että äidinmaito on parasta niin olen silti sitä mieltä että korvikkeestakin vauva saa tarvitsemansa. Mutta imetys on niin herkkä juttu että pelkkä faktojenkin kertominen tekee fanaatikoksi.
En ole saanut ainakaan vielä MITÄÄN imetysohjausta, mutta tämmöistä tietoa/luuloa mulla on:
-maito nousee jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen
-imetys sattuu aluksi
-imetys voi olla vaikeaa, ja ohjausta on hankala saada
-imetys aiheuttaa jälkisupistuksia
-imetys lisää energiantarvetta (äidin siis)
-imetys ei aina onnistu, maitoa ei aina tule tarpeeksi
-syöttöväli voi olla vain tuntikin
-kofeiini yms. erittyy äidinmaitoon
-äidinmaito on parasta lapselle, suojaa lasta...
Tämmöisiä käsityksiä ensiodottajalla. Mielelläni menisin vaikka johonkin imetysopetusryhmään ennen synnytystä mikäli sellainen olisi tarjolla. Tottakai haluan imettää, ja ohjaushan on siksi, että onnistuisin mahdollisimman hyvin, en siis pidä sitä tuputtamisena.
pitäisi aloittaa kiinteät ???? EI nyt ole kyllä sillä TH:lla tiedot ajantasalla joka sitä on ehdottanut.
NIMENOMAAN vauvan koosta voi päätellä hänen olevan hyvinsyönyt ja jos on vielä tyytyväinen niin KAIKKI ON KUNNOSSA EIKÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA KANNATA ALKAA ANTAMAAN KIINTEITÄ JA RASITTAA SILLÄ SOSEHULLUNMYLLyllä itseään (sorry caps)
Ihan täysimetyksellä menet niin kauan kuin vauva voli hyvin ja kasvaa.
T: 7kk täysimettänyt tyytyväistä vauvaansa ja neuvolassa oltiin AIVAn tyytyväisiä tilanteeseen =)
Kenenkään muun ei pitäisi tarvita ottaa sitä tehtäväkseen. (viitaten näihin valistustehtävässä " luovuttaneisiin" )
Vierailija:
Liian moni ' imetystukihenkilö' vain ajattelee juuri noin ja vouhottaa sitä sitten ympäriinsä.
*4*