Opinnot valmiiksi ansiosidonnaisella
Voiko gradun tehdä valmiiksi ja saada samalla työttömyyskorvausta? Työllistyminen onnistuu nykyseillään vain pätkissä, koska lainsäädäntö estää vakkaripaikan saannin ilman pätevyyttä. Niitä pätkiä on kyllä riittänyt jo 10 vuoden ajan, mutta onhan tämä aika epävarmaa ja stressaavaakin, kun kerran vuodessa pitää hakea töitä. Vakkaripaikka olisi luvassa heti kun opinnot on valmiit, n. vuosi siihen menisi.
TE-toimistoista ei taida saada suoraa vastausta etukäteen.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus: Kelan mukaan ei täysipäiväinen opiskelija -> ei opintotukea. Työkkärin mukaan täysipäiväinen opiskelija -> ei ansiosidonnaista.
Olitko työtön ensin ja sitten sovit TE-toimiston kanssa opiskelusta? Vain siten voi saada työttömyyskorvausta opiskeluajalle.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän monta väärää vastausta.
Katso täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916#L6
6. luku.
ja tässä sama ohjeena
http://www.finlex.fi/data/normit/42135-TEM871Ohje_julkisesta_ty_voima__…
Täytyy muistaa, että paperilla teksti menee monesti kätevämmin kuin tosielämässä.
TE-toimiston virkailija päättää yksinvaltiaana tuen myöntämisestä ja mikä koulutus tai tutkinto on mielestään työllistävä tai muuten hakijaa hyödyttävä.
Minulta evättiin yksi tutkinto, mutta puollettiin toisen alan koulutusta. Tämä pk-seudulla loppuvuodesta.
Tarkennuksena vielä, että ap:llä opinnot keskeytyneet v. 2005, ei opintopisteen opintopistettä sen jälkeen.
-ap.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennuksena vielä, että ap:llä opinnot keskeytyneet v. 2005, ei opintopisteen opintopistettä sen jälkeen.
-ap.
Eikös opinnot ylipäänsä ole voimassa tuon 10 vuotta? Eli aloittaisit alusta joka tapauksessa, jolloin omaehtoisen opiskelun tukea ei voida myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
Eikös opinnot ylipäänsä ole voimassa tuon 10 vuotta? Eli aloittaisit alusta joka tapauksessa, jolloin omaehtoisen opiskelun tukea ei voida myöntää.
Ennen 2005 saatu opinto-oikeus on ikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
Kyllä. Opinto-oikeus on ikuinen, mutta suoritukset vanhenevat.
Jos suoritat alle 5op/kk, ei katsota täysipäiväiseksi opiskeluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
Mutta tällä ei liene merkitystä alkup. kysymyksen kannalta, eli saako opintoihin niitä työkkäreitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
Mutta tällä ei liene merkitystä alkup. kysymyksen kannalta, eli saako opintoihin niitä työkkäreitä vai ei.
Ap kertoi opiskelleensa viimeksi vuonna 2005. Näin ollen nuo suoritukset ovat vanhentuneet. Hän ei voi saada työkkärin myönteistä päätöstä tuon gradun tekemiseen, koska hänellä ei käytännössä ole gradua edeltäviä opintoja tehtynä. Tämä on erittäin olennainen kysymys ap:n kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hyväksytettiin toisessa tiedekunnassa suoritetut opinnot juuri sinä vuonna kun niistä oli kulunut 10 vuotta. Mitäköhän järkeä siinä sitten oli, jos kerran ne vanhentuivat saman tien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
Ap kertoi opiskelleensa viimeksi vuonna 2005. Näin ollen nuo suoritukset ovat vanhentuneet. Hän ei voi saada työkkärin myönteistä päätöstä tuon gradun tekemiseen, koska hänellä ei käytännössä ole gradua edeltäviä opintoja tehtynä. Tämä on erittäin olennainen kysymys ap:n kannalta.
Eikö eri tiedekunnilla ole erilaiset linjaukset? Esim. filosofian opinnot, mihin ne vanhenisi? Ap, mitä opiskelet?
Auttakaa mua kanssa?
Omaehtoisesta koulutuksesta ja tuista pitäisi myös mennä kyselemään työkkäristä, onko työttömyskorvauksella/ansiosidonnaille mitään mahdollisuutta opiskella kun tällä hetkellä on kokopäivätyössä vakituisena?
Työnantajalta ei joustoa tipu, joten irtisanouduttava se on, jos opiskelemaan pääsen.
Minkälaiset mahdollisuudet mulla on oikeasti tuohon? Pohjalla ammattikoulutus, jolla kuitenkin jotain töitä saa.
Kannattako kysellä jo nyt heti työkkäristä vai vasta pääsykoetulosten jälkeen? Antaako ne edes mitään ennakkopäätöksiä?
Kyllä saa. Mutta tutkinnon pitää parantaa työnsaantia, eli harkitaan tapauskohtaišesti. Itse sain kirjoittaa sosiaalityön gradun ansiosidonnaisella, kun sossuista on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa mua kanssa?
Omaehtoisesta koulutuksesta ja tuista pitäisi myös mennä kyselemään työkkäristä, onko työttömyskorvauksella/ansiosidonnaille mitään mahdollisuutta opiskella kun tällä hetkellä on kokopäivätyössä vakituisena?
Työnantajalta ei joustoa tipu, joten irtisanouduttava se on, jos opiskelemaan pääsen.
Minkälaiset mahdollisuudet mulla on oikeasti tuohon? Pohjalla ammattikoulutus, jolla kuitenkin jotain töitä saa.
Kannattako kysellä jo nyt heti työkkäristä vai vasta pääsykoetulosten jälkeen? Antaako ne edes mitään ennakkopäätöksiä?
No ei sulle tulla myöntämään sitä omaehtoisen opiskelun tukea. Jos sinulla on vakituinen työpaikka, niin katsovat ettei koulutus paranna työllistymistä. Karenssi on muutenkin todennäköinen. Vaihtoehdot taitavat olla opiskelu työn ohessa tai opintotuella.
Riippuu ihan siitä, millanen vuttipää sun hakemuksesi käsittelee. Mä en saanut opiskella pätevyyttä valmiiksi. Olen myös opettaja, mutta omalla aineyhdistelmälläni en työllisty. Nyt olen pian kaksi vuotta ollut ansiosidonnaisella. Olisin mielelläni ennemmin opiskellut ja saanut töitä. Mutta ei. Työkkärin suojatyöpaikkalainen päätti kohdallani toisin. Eli ap, se on arpapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, millanen vuttipää sun hakemuksesi käsittelee. Mä en saanut opiskella pätevyyttä valmiiksi. Olen myös opettaja, mutta omalla aineyhdistelmälläni en työllisty. Nyt olen pian kaksi vuotta ollut ansiosidonnaisella. Olisin mielelläni ennemmin opiskellut ja saanut töitä. Mutta ei. Työkkärin suojatyöpaikkalainen päätti kohdallani toisin. Eli ap, se on arpapeliä.
Arpapeliltä kuulostaa. Mutta eikös päätökset ole valituskelpoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arpapeliltä kuulostaa. Mutta eikös päätökset ole valituskelpoisia?
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
Tarkennuksena että ennen syksyä 2005 saatu opiskeluoikeus on ikuinen kunhan sen uusii.
Itse olen aloittanut erillishaun takia kevällä 2005 ja mulla siis ikuisuus opiskeluoikeus. :D Gradua vaille valmis olen. Ei ole ollut kiire valmistua kun on vastaavat AMK paperit jo olemassa ja sitä aiempi opistotason tutkinto. Opiskelu on ollut harrastus täysipäiväisen työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa mua kanssa?
Opintovapaa?
Sovin tapaamisen sen tyypin kanssa, joka asiasta päätti. Olin myös aika aktiivinen sähköpostin lähettelijä. :)