Mustasukkaisen kumppanin sairaimmat aivotukset? Kertokaa!
Itse voisin kirjoittaa näistä kirjan, jo kahden edellisen suhteen perusteella, mutta arkipäivää oli:
- Kaupasta kuitti miehelle, että näki kellonajan ja pääsi laskemaan paljonko aikaa kului matkaan ja jos edellisenä päivänä olin suoriutunut kaupasta 10 minuuttia nopeammin, niin olin käynyt toisen miehen luona.
- Tekstiviestinä piti lähettää sijainti tai valokuva paikasta missä olin, jos mies joutui lähtemään töiden takia toiseen kaupunkiin.
Kestin tätä kaikkea, koska olin hölmö ja luulin, että todistelemalla mies muuttuu ja alkaa luottamaan. Nyt tiedän, että mustasukkaisuus on sairaus, joka ei parane.
Kertokaa mihin olette nöyrtyneet?
Kommentit (3465)
- Heti suhteen alussa alkoi kuulustella ja vaatia selitystä, kuka kukakin mies on minun fb-kaverilistalla. Kerroin rehellisesti, esim että tuo on entinen luokkakaveri, tuo on ystävä jo teiniajoilta, tuo on kaverin poikaystävä jne. Sitten tenttasi, minkälaisissa yhteyksissä heihin olen. Mikään selitys ei kelvannut, petän häntä kuulemma kaikkien kanssa. Erityisesti niiden hyvännäköisten.
- Jos joku oli lähettänyt minulle viestinä sydämen tai kommentoinut sydänemojilla faceen, niin minulla oli hänen kanssaan suhde. Ei väliä oliko mies tai nainen. Mikään selitys ei kelvannut. Jos paras naispuolinen ystäväni lähetti minulle sydän/halaus/pusuemojin niin meillä oli varmasti lesbosuhde.
- Instagramissa kyyläsin tuntemattomia miehiä heti kun hän oli mennyt nukkumaan (en todellakaan tehnyt niin, vaan tekstailin kavereideni kanssa tai esim katselin jotain askartelu-Youtube-videoita). Mikään selitys ei kelvannut. Hän itse jäi kiinni myöhemmin siitä, että oli kyylännyt Instagramissa vähäpukeisia eukkoja. Sitten kun jäi itse kiinni niin vähätteli että "siitähän on jo yli vuosi aikaa" ja että minä olen aivan hullu ja sekopää akka.
- Näki unta, että minä olin pettänyt häntä jonkun miehen kanssa. Raivona kuulusteli minua siitä että kuka se mies on ja tunnenko sen nimistä!!
- Jos en vastannu4 viesteihin esim kesken kiireisen työpäivän, niin alkoi viestipommitus että mistä nyt oon hänelle vihainen ja on se kumma kun ei voi vastata ja onko mulla joku toinen mies mielessä.. ei auttanut vaikka sanoin että helv. kiireinen työpäivä, väsyttää enkä heti kotiin tullessa jaksa alkaa naputtelemaan viestejä (asumme siis omissa asunnoissamme). Jokaisen normaalin ihmisen luulisi ymmärtävän tämän.
- Kerroin hänelle, että olin nähnyt unessa erään entisen miespuolisen hyvän ystäväni, joka kuoli yli 20v sitten autokolarissa. Alkoi kuulustella minua että mikäs mies se oli, oliko meillä silloin aikanaan suhde (ei ollut) ja olenko nähnyt hänestä seksiunia?? En edes halunnut vastata, aivan sairasta käytöstä. Hän tulkitsi sen niin, että olen siis harrastanut seksiä unessa kyseisen miehen kanssa ja pettänyt häntä.
Olemme eroamassa..
Tässä on paras ketju tällä palstalla. Kunhan vaan saa jäädä tänne. Todella opettava ja silmiä avaava kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paras ketju tällä palstalla. Kunhan vaan saa jäädä tänne. Todella opettava ja silmiä avaava kaikille.
Todella. Ehdottomasti palstan parhaimmistoa 70-luvulla syntyneiden äidit -ketjun ohella.
Tätä ketjua lukiessa olen monesti ajatellut, että mustasukkaisuutta ei ole osattu tunnistaa eikä ottaa sitä riittävällä vakavuudella. Vaikka mustasukkaisuudesta on käsitteen tasolla puhuttu, niin aika harva aiemmissa sukupolvissa on sisäistänyt, kuinka vaarallisesta ja vahingollisesta asiasta on kysymys. Sellaisesta, joka ei missään nimessä ole osa tervettä parisuhdetta ja jossa mustasukkaisen osapuolen on otettava vastuuta tunteistaan, ajatusmalleistaan ja käytöksestään sen sijaan, että syyllistäisi niistä puolisoaan. Sen sijaan on vaan hyssytelty, että ei pidä olla semmoinen tai tämmöinen parisuhteessa, kun miehet ei tykkää. Tai naureskeltu sairaalloisen mustasukkaiselle naiselle, että emännällä taitaa olla se aika kuusta tai vaihdevuodet. Olen itse 80-luvulla syntynyt ja omasta lapsuudestani ja nuoruudestani muistan ympäristön viestit siitä, että poikaystävä pitää olla ja rakkaus on niin ihanaa, mutta siitä huolimatta pitää pienentää itseään ja kävellä munankuorilla, ettei poikaystävä vain suutu tai tule mustasukkaiseksi. Eli toisin sanoen mustasukkaisuus on kytketty rakkauteen, minkä kanssa sillä ei ole oikeasti mitään tekemistä.
Olen nyt pari päivää lukenut tätä ketjua aina silloin kun kerkeän. En ole päässyt vasta kun sivulle 45 asti, joten on vielä monta sivua luettavana. Kävin etsimässä myös tuon 70-luvulla syntyneiden äidit- ketjun, jonka luen, kun olen lukenut tämän ketjun loppuun. Luin siitä ekan sivun, ja se tuottaa minulle kyyneliä, joten tulen lukemaan sitä rauhassa kun lapset ja puoliso ovat muualla.
Olen nainen. Itse olen ollut mustasukkainen suhteissani. En kylläkään mitenkään näin dramaattisesti niin kuin tässä ketjussa monet. Lähinnä sitä toisen sähköpostien lukemista, taskujen ja laukkujen katsomista. Enkä kyllä ole ollut väärässä niissä epäilyissäni. Vanhemmiten mustasukkaisuus on laantunut paljon. Mielestäni minulla mustasukkaisuus juontaa lapsuudesta. Äitini sekä isäni pettivät toisiaan minkä kerkesivät, ja me lapset tiedettiin joistakin niistä. Ei varmaan kaikista. Isäni oli kirjoitusten tapainen mustasukkainen raivohullu.
Tässä somea selatessa sattui silmään tämmöinen artikkeli: https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000009553172.html Toivottavasti ei ole laitettu tänne vielä.
Olen lukenut tätä viestiketjua pari viikkoa, päässyt sivulle 40. Jutut toistavat itseään. Sairasta mustasukkaisuutta. Tuli tosi paha olo ja jätän juttujen lukemisen nyt tähän. Alkuun ajattelin, että tästä olisi minulle apua, koska osoitan mustasukkaisuutta rakastajani kohtaan.
Rakastajani ahdistui mustasukkaisuudestani. Nyt ymmärrän miksi olin mustis ja ymmärrän mitä minun tulee asialle tehdä. Unohtaa rakastajani, antaa hänen mennä vapaasti. Tiedän, ettei rakkautta saa sitomalla ja vaatimalla, olen tiennyt sen aina. Olen vain tykännyt kertoa sen pahan olon ulos, mikä siitä on tullut, kun olen kokenut itseni hylätyksi ja sivuutetuksi ja, kun minua ei ole haluttu kuulla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b4edfad-39d2-4efd-a08d-f193444ff203
Aviomies ampui vaimonsa ja tuttavansa kuoliaaksi Oulun Välivainiolla 6. toukokuuta.
Vuonna 1991 syntyneet mies ja nainen tutustuivat toisiinsa netissä. Seurustelu eteni nopeasti ensin avoliitoksi, sitten avioliitoksi. Kaksikko sanoi tahdon joulukuussa 2021.
– Jos yhdellä sanalla kuvailisi, niin heidän suhde oli erittäin sairas. Ja alisteinen, naisen ystävä kuvaili poliisille.
Lähipiirin mukaan mies oli leikannut naisen hiuksia kirveellä ja puukolla, jotta hän ”näyttäisi mahdollisimman rumalta”.
– Joskus [aviomies] oli haistellut pyykkikorista [vaimon] alusvaatteita, ja haistanut niistä, että haiseeko vieras mies.
Naisen lähipiiri kuvailee syytetyn käyttäytymistä vainoharhaiseksi ja tämän mustasukkaisuutta sairaalloiseksi. Heidän mukaansa mies alati huoritteli naista sekä syytti tätä itsensä tyrkyttämisestä.
Nainen oli kertonut parisuhderiidoistaan lähipiirilleen varsin yksityiskohtaisesti. Hän oli kertonut, että aviomies piti häntä kotona ja vahtasi hänen liikkeitään. Mies oli myös uhannut tappaa naisen koirat.
– Joskus [syytetty] oli sanonut hakkaavansa [vaimon] jalat poikki, että hänen olisi pakko olla kotona.
Lähipiirin mukaan nainen todella pelkäsi, että mies surmaa hänet.
– Ainakin kaksi kertaa [syytetty] oli uhannut, että jos [vaimo] pettää tai jättää, niin [syytetty] tappaa ensin [vaimon] ja sitten itsensä.
Ystävän kertoman mukaan nainen olisi eräs yö herännyt siihen, että mies tähtää hänen otsaansa kiväärillä.
Riitojen jälkeen mies osteli vaimolleen ruusuja ja koruja, läheiset kertoivat. Surmaa edeltävänä päivänä mies oli ostanut vaimolleen timanttikorvakorut.
– [Vaimon] kuolema ei tullut minulle yllätyksenä, [syytetty] oli niin väkivaltainen häntä kohtaan, eräs ystävä kertoi poliisille.
Vaimo pakoili miestään lähipiirinsä luokse aika ajoin. Aina hän kuitenkin palasi kotiin. Juuri ennen kuolemaansa hän oli viettänyt kaksi viikkoa paossa perheenjäsenensä luona.
– [Vaimo] oli jossain viestissä miettinyt, että mitähän pitää tapahtua, että hän tajuaa ottaa jalat alleen ja juosta lujaa, yksi ystävä kertoi poliisille.
Kuolinpäivänään nainen tapasi ystäväänsä. He istuivat huoltoaseman pihalla ja juttelivat elämistään.
– [Vaimo] kertoi, että hänellä on kaikki kunnossa, eikä hänellä ole nyt hätää, ystävä kertoi poliisille.
– Mielestäni mikään ei viitannut siihen, että mitään sellaista tulisi tapahtumaan muutaman tunnin kuluttua tapaamisestamme.
– Ei voi sanoa, että sairaalloisen mustasukkainen, mutta kai sitä nyt jokainen katsoo omansa perään, mies sanoi kuulustelussa.
Mies kiisti kuulusteluissa kontrolloineen puolisonsa puheluita, elämää tai sitä, kenen kanssa nainen on tekemisissä.
Työpaikkajuoruna kuultua, eräässä valtion laitoksessa oli töissä muuan mies, joka vaimonsa mielestä kävi hiihtolenkeillä vieraissa. Juttu meni niin pitkälle että vaimo poltti kaikki sukset talosta. Työkaverit olivat sitten tehneet alumiinilatoista palamattomat sukset. Nämä sukset korjasin sitten talteen kun laitosta tyhjennettiin muuton takia, että jotain perää taisi olla.
Tapailin hetken miestä jonka mielestä minulla olin pakko olla toinen,salainen instatili jossa esittelen tissejä.
Kukaan nainen ei kuulemma laita kuvia vain leipomuksista ja kissoista..
Kuulusteltiin kaikista miespuolisista facebook-kavereista, kuka tuo on ja mistä tunnet sen? Jos joku miespuolinen kaveri näkyi profiilissani kaverilistalla ensimmäisenä, se oli varma merkki siitä että hänen kanssaan oli suhde.
Lähdin lenkille, äijä ajoi autolla perässä. Ettei vaan ole sattunut mitään?!
Jos oli työreissussa, soitteli aina iltaisin tuntikausien puheluita, vaikka ei ollut yhtään mitään asiaa. Enpähän päässyt tekemään yhtään mitään edes lasteni kanssa.
Hänen tulkintansa mukaan määräaikainen työsopimukseni päättyi siksi, että paneskelin kaikkia.
Naispuoliset ystäväni olivat varmasti lesboja ja salasuhteessa kanssani. Saattoi ilmestyä ystävien pihaan tarkistamaan, vaikka olin jossain ihan muualla (ja siis just siellä, missä sanoinkin olevani).
Työpaikan virkistyspäiviltä olisi pitänyt lähettää kuvia missä olen, kun "en varmasti ole siellä missä sanon olevani".
Riehui aina kännissä ja haukkui huoraksi, kunnes sammui istualleen.
Kävi myöhemmin ilmi että äijä pettää itse, en edes välittänyt kun halusin vain eroon siitä.
Tämmöinen aarre, jos elämä tuntuu liian hyvältä niin ota siitä, pilaa kyllä elämäsi varmasti!
Oli mustasukkainen oikeastaan kaikista ja kaikesta. Eristi kavereista, ei saanut olla harrastuksia, aina piti antaa tarkat koordinaatit omasta sijainnista, työpaikallekkin ilmestyi välillä kun oli " niin huolesta soikeena että onko jotain sattunut kun en vastannut puhelimeen" ja tietysti sitten olisi vielä pitänyt ihastuneena huokailla, kun tämä ritari on käyttänyt ihan omaa aikaansa pelastaakseen neidon pulasta. mikä suuri sankari.
Mutta kuten sanoin, niin hän oli mustasukkainen aivan kaikesta. Lopullinen niitti sille suhteelle tuli, kun olin ostanut kerran kotimatkalla hampurilaisen, jonka ajattelin kotona syödä. Laitoin sen mikroon lämpiämään, niin hän raskaasti huokaisten meni istumaan keittiönpöydän ääreen ja alkoi niiskuttamaan kovaan ääneen. Annoin kuulemma paljon enemmän huomiota sille purilaiselle kuin hänelle ja epäili vielä, että luon salaa lempeitä katseita mikron suuntaan.
Oma tekoni. Olin mustis yhdestä yhteisestä kaverista joka meidän molempien facessa. Tiiän että mies olisi poistanut hänet kavereistaan jos olisin pyytänyt. Sen sijaan menin miehen faceen ja poistin itse naisen hänen kavereista. Mies luulkoot että nainen on poistanut hänet.
Ja meillä on kyllä ok käydä toistemme sometileissä ei siinä mitään. Mutta tuo oli totaali mustasukkainen teko.
Nämä kuulostaa niin uskomattomilta kunnes se tIlanne tulee itselle eteen. Tai siis hyvä ystävä sekaantui tälläiseen mustasukkaiseen. Komea mies joka oli vielä 40 vuotiaana lapseton, naimaton, kohtelias, antelias jne.
aluksi.
Pikavauhtia alkoi puheet avioliitosta ja yhteisestä asunnosta, ystävä oli aikaisemmin ollut vannoutunut sinkku ja ajattelin että toki tämä on nyt jotain todella vakavaa kun puheet avioliitosta alkoi.
Sen jälkeen alkoi kyttäys, rumasti puhuminen, ystävän maahanpolkeminen ja tämän miehen oman mahtavuuden korostaminen. Äijästä alkoi tulla myös se fiilis että oletti saavansa kenet tahansa naisen, samalla kuitenkin välillä nosti esille oman vajavuutensa ettei ala vaikuttamaan turhan ylimieliseltä.
Ihan loppuvaiheessa en saanut nähdä ystävääni ilman tätä poikakaveria. Aloin nähdä sen lipevän käytöksen läpi ja jätin koko ukon huomiotta ja tästä seurasi se että ystävä ei saa enää nähdä minua. Samaan aikaan tämä ukko jäi kiinni siitä että säännöllisesti lukee kännykät ja sivuhistoriat läpi, tutkii kaapit ja laatikot jne. Tämä ravisteli ystäväni hereille ja päätti suhteen.
Mutta ennen tätä ajattelin että vastaavaan tilanteeseen ajautuu vain harvat ja sen näkee tosi selvästi. Sen huomaa varmaan vasta sitten kun se tilanne on jo paha.
Vierailija kirjoitti:
Oma tekoni. Olin mustis yhdestä yhteisestä kaverista joka meidän molempien facessa. Tiiän että mies olisi poistanut hänet kavereistaan jos olisin pyytänyt. Sen sijaan menin miehen faceen ja poistin itse naisen hänen kavereista. Mies luulkoot että nainen on poistanut hänet.
Ja meillä on kyllä ok käydä toistemme sometileissä ei siinä mitään. Mutta tuo oli totaali mustasukkainen teko.
Tään täytyy olla trolli
Parikymppisenä seurustelin itseäni 7 vuotta vanhemman miehen kanssa, muutin nopeasti hänen perässään vieraaseen kaupunkiin ja asuimme siellä yhteisessä kämpässä. Suhteen alku oli tietty ihanaa niinkuin yleensä näissä jutuissa. No sehän paljastui sitten juopoksi peliriippuvaiseksi ja mustis oli tottakai. En käynyt edes ikinä missään ja silti jotenkin hänen mielestään olin käynyt pettämässä. Joskus laiskuuttani olin jättänyt sheivailematta, se oli kuulemma hyvä merkki siitä etten varmaan ole käynyt vieraissa karvaisena
Kerran se idiootti kännissä alkoi mua riuhtomaan ja heitti minut rappukäytävään keskellä yötä, oli talvi ja minä vähissä vaatteissa. Sinne sattui tulemaan kaksi poliisia paikalle (en tiedä oliko joku naapuri soittanut vai mitä) ja eksä karkasi parvekkeen ovesta pihalle no poliisit sai sen juostua kiinni ja toivat takaisin sisälle ja sitä tilannetta siinä sitten selviteltiin. Koko asunto oli ihan levällään kun eksä oli siellä riehunut ja heitellyt huonekalutkin ympäriinsä. Poliisit vei minut hotelliin yöksi.
Myöhemmin sain siltä eksältäni valitusta siitä kuinka olin ihan selvästi flirttaillut niille poliiseille.
Se hullu vainosi mua päälle vuoden vielä eron jälkeen ja senkin jälkeen muutamien vuosien välein on jossain Facebookissa lähetellyt viestejä ties millä profiileilla.
Kerro miten sait manipuloitua jättämään sinut?
Vierailija kirjoitti:
Hyi.
Henrik A?