Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti, miten perustelet työssäkäyntisi moraalisesti?

Vierailija
15.05.2016 |

Miten perustelet moraalisesti sen, että sinulla on lapsia ja käyt töissä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä ihminen käy töissä, muttei silloin kun lapset ovat ihan pieniä. Lapsen parasta ajatteleva hoitaa raha-asiansa niin, että voi olla lapsensa kanssa ensimmäiset tärkeät vuodet.

Nämä vauvoja päiväkotiin viejät ovat itsekkäitä ja laiskoja, joiden mielenterveys ei kestä kotona oloa. Minusta sellaisten ei pitäisi lapsia edes hankkia, joilla työssäkäynti ja raha menee oman lapsen edelle. Tavallaan ymmärrän sen, jos äiti tekee oikeasti merkityksellistä työtä, on korkeasti koulutettu ja isä hoitaa lasta kotona. Mutta jonkun matalapalkka-alan duunarin pilipalityö, johon voi palkata helposti kenet tahansa tilalle, ei ikinä pitäisi mennä lapsen edelle.

---Otsikossa puhuttiin lapsista, ei vauvoista....

Vierailija
22/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ensimmäinen enkä viimeinen nainen, joka tekee työtä vaikka on lapsia. Loisia on ollut hyvin vähän aikaa historiassa. Ja yhden loisperheen lasten päätyminen aikuisena vankilaan antaa kyllä kivaa osviittaa, ettei valintani ole ollut ihan väärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on moraalinen velvollisuus käydä työssä, maksaa veroni, osallistua yhteiskunnan ylläpitämiseen omalla panoksellani. Työni on tärkeää, olen korkeasti koulutettu, opiskeluni on maksanut tälle yhteiskunnalle paljon. Mun täytyy maksaa se takaisin.

Lisäksi mun tulee esimerkilläni opastaa lapsia, miten tätä elämää eletään. Tehdään työtä ja tienataan oma elanto. Ei oleteta, että joku muu huolehtii.

Haluan myös tarjota lapsilleni mahdollisuuden harrastaa, matkustaa jne. En pidä edes teoreettisena mahdollisuutena "tukien varaan" heittäytymistä. Mä tienaan tällä hetkellä 4200 euroa, enkä ymmärrä, millä tuilla saisin yhtä paljon ja vuosi vuodelta enemmän. En millään!

Tekopyhä kommentti. Kuitenkin velvoitat ja valjastat isovanhemmat hoitamaan lapsiasi ja tekemään työt, jotka kuuluisivat sinulle. Joltainhan lasten on se huolenpito saatava, annat esimerkin vain rahanahneudesta.

Vierailija
24/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pitää taata lapsilleni elatus (myös sen varalta, jos joskus joudun ainoaksi elättäjäksi). Minun pitää antaa lapsilleni malli siitä, että ihmisen kannattaa kouluttautua ja käydä työssä, että sosiaaliavustusten varaan jättäytyminen ei ole ok.

Luulen, että sosiaaliavustusten varaan jättäytyminen harvoin on valinta. Siihen ajaudutaan useimmiten. Kaikki eivät tietysti tätä jaksa ymmärtää, on kivempaa tuntea itsensä paremmaksi sillä perusteella, että käy töissä.

Täältä kyllä lukee useinkin, kuinka ei KANNATA mennä töihin, koska tuet on niin hyvät. Eikös se silloin ole valinta?

Ei ne tuet mitään "hyviä" ikinä ole. Eikä se ole työntekijöiden/työttömien vika että systeemi ei kannusta työntekoon. Olisitko itse valmis tekemään työtä ilman korvausta? On ihan fiksua ja kaikkien edun mukaista (etenkin niiden lasten!), että matalapalkka-alalla työskentelevä äiti, joka hyötyisi työssäkäynnistä esim. 200 euron verran kuukaudessa, jää mielummin kotiin hoitamaan itse omat lapsensa. Päivähoidon kulut ovat lasta kohden kuukaudessa ihan älyttömät, harva maksaa edes veroina niitä takaisin yhteiskunnalle. Kaikki keskipalkkaiset ovat yleensä nettosaajia, heistä on enemmän kuluja kuin tuloja yhteiskunnalle. Pitäisikö ihmistä tosiaan arvostaa pelkän tuottavuuden kautta? Lasten hyvinvoinnillako ei ole mitään väliä?

Vierailija
25/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ei isä kelpaisi vauvan/lapsen hoitajaksi siinä missä äitikin, jos vanhemmat ovat duunareita? Vain korkeakoulutettu isäkö pystyy siihen? Joo joo imetys mutta ei se kaikilla onnistu muutenkaan ja toisaalta maitoa voi vaikka lypsää talteen.

Vierailija
26/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että olisi moraalisesti väärin asuttaa lasta kadulla ja pukea hänet jätesäkkeihin, kun tuilla ei maksella asumista ja elämistä, ruokaa ym kuluja.

Eipä Suomessa kauheasti näy lapsia kaduilla pukeutuneena jätesäkkeihin. Kyllä ne tuet hyvin riittää, jos on järkeä rahankäytössä.

Miten ajattelit, että valtio tulisi taloudellisesti toimeen, jos kaikki lapsia hankkineet eläisivät yhteiskunnan tuilla?

Oletko vähän simppeli? Sellaista tilannetta, että kaikki lapsia hankkineet jäisivät kotiin, ei tule nähtävästi tulemaan. Pelkillä yhteiskunnan tuilla elävät perheet ovat pieni osa, ja he eivät todellakaan ole valtion suurin menoerä. Kauheaa nähdä tästä ketjusta, miten tukien varassa eläviä vähätellään ja syrjitään. Olisitte kiitollisia siitä, että itsellänne menee paremmin ja töitä sekä terveyttä on.

Oletko vähän simppeli, kuka ne työt sitten tekisi?

Vierailija
27/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat hoidossa ja minä ja mieheni töissä. Lapset ovat 1,5v. ja 5v. Mieheni on yrittäjä ja tässä valtiossa yrittäjän on turha edes harkita kotiin jäämistä lasten kanssa, se ei vain ole mahdollista. Itse olen kaksi korkeakoulututkintoa lukenut ja tämä valtion on sen minulle tukenut, olen siis vuorostani töissä ha maksan veroja. Työni on myös merkityksellistä ja autan monia ihmisiä ammatissani päivittäin. Haluan antaa lapsilleni mallin, että koulutus, työssäkäynti ja ahkeruus ovat osa elämää ja takaavat hyvän toimeentulon. Haluan, että lapseni oppivat mikä on elämässä tärkeää ja miksi raha (valitettavasti) tiettyyn pisteeseen asti on yksi tärkeä osa-alue. En halua, että lapseni oppivat mallin jossa voi maata kotona ja joku muu maksaa. Elämässä on paljon muitakin tärkeitä asioita, mutta rahalla olemme voineet taata lapsillemme kivan kodin kivalla ja lapsiystävällisellä alueella, terveellisen ruuan, hyvän ja nopean sairaanhoidon, vaatteet päälle ja isommalle harrastuksen. Lapsemme ovat terveitä ja reippaita ja vanhempi ymmärtää miksi vanhemmat käyvät töissä. Molemmat viihtyvät päiväkodissa valtavan hyvin ja ovat saaneet paljon kavereita. Kun lasten kanssa ollaan kotona ollaan aina läsnä ja tehdään yhdessä. Kotiäitiys ei tee kenestäkään automaattisesti hyvää äitiä. Isoin mittari on minulle se, että koen itse onnistuneeni.

Vierailija
28/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisiko ap, miten yhteiskunta toimisi, jos kaikki äidit jäisivät kotiin?

Vierailija
29/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että olisi moraalisesti väärin asuttaa lasta kadulla ja pukea hänet jätesäkkeihin, kun tuilla ei maksella asumista ja elämistä, ruokaa ym kuluja.

Eipä Suomessa kauheasti näy lapsia kaduilla pukeutuneena jätesäkkeihin. Kyllä ne tuet hyvin riittää, jos on järkeä rahankäytössä.

Miten ajattelit, että valtio tulisi taloudellisesti toimeen, jos kaikki lapsia hankkineet eläisivät yhteiskunnan tuilla?

Oletko vähän simppeli? Sellaista tilannetta, että kaikki lapsia hankkineet jäisivät kotiin, ei tule nähtävästi tulemaan. Pelkillä yhteiskunnan tuilla elävät perheet ovat pieni osa, ja he eivät todellakaan ole valtion suurin menoerä. Kauheaa nähdä tästä ketjusta, miten tukien varassa eläviä vähätellään ja syrjitään. Olisitte kiitollisia siitä, että itsellänne menee paremmin ja töitä sekä terveyttä on.

Oletko vähän simppeli, kuka ne työt sitten tekisi?

Oletko vähän simppeli? Ne työssäkäyvät, katsos kun suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin käydä töissä. Työttömistäkin monet haluaisivat ka kykenisivät, jos vain työtä saisivat.

Vierailija
30/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko ap, miten yhteiskunta toimisi, jos kaikki äidit jäisivät kotiin?

Eivät kaikki jää, joten turhaa on jossitella. Joten miten sinua haittaa se, että pieni osa äideistä valitsee jäädä? Eikö kukaan tosiaan saisi jäädä, ja miksi olet mielestäsi oikea ihminen päättämään näin suuresta asiasta?

Vierailija
31/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti suurin kammotus elämässä olisi, jos tyttäreni oppisi, että naisen paikka on kotona ja mies paiskii töitä. Haluan näyttää hyvin pärjäävän ja myös itsenäisen naisen mallin (vaikka miehen kanssa yhdessä ollaan, ei tarvitse olla riippuvainen). Samaan aikaan voin olla se pullantuoksuinen äiti, vaikken kotona ole 24/7. Ainiin. Suunnittelen myös väitöskirjan tekemistä työn ohella kohtapuoliin. Lapsella on 2 vanhempaa ja molemmat tärkeitä. Jos jotain haluan oppivan, niin koulutus ja itselle tärkeä työ ovat tärkeitä asioita perheen rinnalla. Eikä tarvitse valita vain toista, jos on tahtotila siihen. En halua, että lapselle herää kuvitelma siitä, että yhteiskunta elättää. Todellakaan loputtomiin ei siivellä eläminen tule onnistumaan, sosiaalietuudet tulevat heikentymään ja työn merkitys kasvaa tulevaisuudessa.

Vierailija
32/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua elää mieheni rahojen varassa.  Ja koska noin puolet avioliitoista hajoaa, on parempi tienata ihan omat rahat. Onhan sitten eläkkeelläkin mukavampi olla kun ei tarvitse kituutella kansaneläkkeen varassa.

Vierailija
33/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä, koska pidän työstäni, koska  olen saanut yhteiskunnalta ilmaisen koulutuksen ( kaksi korkeakoulutututkintoa), koska yhteiskunta tarvitsee veronmaksajia ja koska haluan näyttää lapsilleni (erityisesti tyttärilleni) mallia tasa-arvoisesta työnjaosta perheessä. Monia muitakin syitä on, mutta äitiys ei todellakaan ole este työssäkäynnille. Ai niin, nuorin lapseni on 13-vuotias, joten olisi hassua olla kotona pikku rouvana. Eli ap kysymyksenasettelusi oli aivan absurdi!

Vierailija
34/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni ei tarvitse roikkua mamman helmoissa vuorokauden ympäri, kuten itsenikään ei tarvinnut. Rahalla voin taata heille helpomman tulevaisuuden.

Vierailija
35/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teini-ikäiset eivät enää tarvitse vanhempiaan 24/7 ja pärjäävät omillaankin.

Vierailija
36/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kotona ja hoitaa lapsia.

Oma äitinikin kävi töissä ja antoi velvollisuudentunnosta mallia. Velvollisuudentuntoinen ihminen tekee työtä, josta saa parempaa palkkaa kuin makaamalla kotona (jos vain töitä löytyy).

Vierailija
37/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi sairasta olla kouluikäisten lastensa seurassa kellon ympäri.

Vierailija
38/39 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi sitten sun mielestä palata jonnekin menneisyyteen, kun äidit oli kotona nyrkin ja hellan välissä riippuvaisina miehistään? Joo, ei kiitos. Itse haluan olla mukana perheen elatuksessa ja toivottavasti tienata vähän eläkettä itsellenikin.

Vierailija
39/39 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan minun lapsiani, koska minä elätän ne itse. Naurettava argumentti. Mielestäni se juuri on järjenköyttöä parhaimmillaan, kun tienaan itse rahani joilla katan lasteni elämisen, kuin että maksattaisin muilla elämisemme.

Miten itse perustelet, että on moraalisesti oikein maata kotona kelan ja sossun rahoilla, vaikka olisi ihan työkykyinen ihminen??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi