opiskelijahäät, jossa puolet lestadiolaisia - vinkkejä?
Haluaisimme miehen kanssa naimisiin, mutta budjetti on melko rajallinen, koska olemme molemmat opiskelijoita. Haluaisimme kuitenkin järjestää kivat häät, jossa vieraat viihtyvät.
Ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, että minulla on iso lestadiolainen suku. Sukulaiseni ovat minulle tärkeitä, ja on vaikeaa alkaa rajata, ketä emme kutsu. Jos taas kutsumme kaikki, häistä tulee valtavat. Emme haluaisi lykätäkään häitä valtavasti, koska meille on tärkeää, että isovanhempamme saisivat osallistua häihimme, eikä heillä valitettavasti taida vuosikausia olla enää aikaa jäljellä.
Kaipaisimmekin vinkkejä kivoihin pienen budjetin häihin, emme nimittäin halua tarjota vieraillemme makaronilaatikkoa. Lisäksi kaipaisin vinkkejä siihen, miten toteuttaa häät, jossa iso osa vieraista on lestadiolaisia. Pitäisikö juhla jakaa ikään kuin kahteen osaan, niin että alkoholitarjoilu alkaisi vasta illalla, ja he voisivat halutessaan poistua paikalta ennen tätä? Entä tanssi, kannattaako häävalssi tanssia vasta illalla, koska ei välttämättä ole mukavaa, jos suurin osa vieraista ei tanssi tai jos tanssi loppuu heti kesken. Emme tietenkään järjestä juhlia vain heitä ajatellen, vaan ensisijaisesti teemme omannäköisemme juhlat, mutta mielestäni olisi törkeää olla huomioimatta niin isoa osaa vieraista. Lisäksi en haluaisi, että juhlista tulee kiusalliset ja lestadiolaisiin ja ei-lestadiolaisiin jakautuneet. En kuitenkaan tiedä, kumpi asiaa auttaa enemmän - juhlien jakaminen ohjelman puolesta niin että alku sopii kaikille ja loppu ei (tuleeko olo, että osa on "huonompia" vieraita) vai se, että kaikki sekoitetaan ja sitten lestadiolaiset eivät vain juo ja tanssi jne. Juomien puolesta vielä sen verran, että mitään valtavia juomabileitä emme halua järjestää, emme haluaisi esimerkiksi kenenkään olevan humalassa. Kannattaako kuitenkin ruoan kanssa tarjota viinit tai ottaa alkumaljat, niin että osa ei vain osallistu? Vai tarjoammeko mahdollisuuden kaikkeen alkoholiin vasta kun ilta on jo pitkällä?
Jakakaa ihmeessä kokemuksenne ja vinkkinne, tuskin olemme ensimmäiset, jotka järjestävät häitä 1) pienellä budjetilla ja 2) joilla on lestadiolaista sukua.
Kommentit (42)
Olen ollut tällaisissa häissä. Häät olivat niin, että pääjuhlassa ei ollut alkoholia ja nuoremmat menivät jatkoille jonnekin. Skoolaus oli pommacilla, mutta osalla se skoolauskin oli periaatteita vastaan, mutta se kerrottiin etukäteen toisen suvun vieraille ja kavereille, ettei asiaa ihmetellä, ilmoittautumisen yhteydessä. Budjetti oli kai vähän isompi, mutta aika paljon oli kyllä itse tehtyä.
En kokenut että kukaan olisi kiusaantunut, sillä ohjelmaa oli järjestetty paljon. Sulhasen suku tosi musikaalista ja sieltä löytyi todella taitavia esityksiä, ei mitään ukko nooan eiku-tapailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssisin häävalssin, muuten ohjelma voisi olla neutraali jälkiruokaan asti. Kutsussa voisit ilmaista kellonajan jolloin siirrytään kevyeen viihteelliseen ohjelmaan. Halukkaat voivat silloin lähteä pois.
Ex-vl
Tätä juuri mietin, että pitäisikö jo kutsussa tuoda esiin, että juhlissa on myös viihteellinen osuus, joka alkaa klo X? ratkaisisi monta ongelmaa, mutta voisi toisaalta olla kiusallista, jos morsiamen vanhemmat ja suuri osa vieraista lähtevät kesken pois. Olen myös harkinnut, että entä jos juhlien jälkeen olisi ikään kuin jatkot, jonne innokkaimmat bilettäjät voivat lähteä? Toisaalta emme itsekään välttämättä jaksaisi bilettää, joten voisihan innokkaamman biletyksen ja tanssit jättää kokonaan pois niin, että tanssisimme vain häävalssin. Alkoholia voisi olla hillitysti tarjolla iltaa kohti, niin että halukkaat vieraat voisivat juoda vähän.
Olisiko hyvä idea, jos kutsussa pyydettäisiin ruokarajoitteiden lisäksi ilmoittamaan, haluaako alkoa vai ei?
apMillaiset välit sinulla on perheeseesi? Eikö luontevinta olisi kysyä heiltä? Itse olen lestadiolaisena ollut lähisukulaisen häissä, joissa juhla oli selkeästi kaksiosainen. Alkuosa oli "neutraali", alkumaljoissa oli alkoholiton vaihtoehto ja alkumaljat nostettiin ulkona. Tällöin ne, jotka eivät välttämättä halunneet ottaa edes sitä alkoholitontakaan maljaa, eivät pompanneet esiin epämuodollisessa ryhmittelyssä hääparin ympärillä. Ensin oli ruokailu, sitten ohjelmaa ja kahvit. Häävalssia ennen otettiin ryhmäkuvia ja tanssi sekä alkoholitarjoilu alkoi tämän jälkeen. Monista järjestely oli fiksu kaikkien kannalta.
Tämä vastaaja osasi muotoilla asian paremmin kuin minä, se naispappeutta vastustajien sukuun naitu. On niin monenlaisia tapoja. Ystävät ovat olleet häissä, joissa vihkiminen onkin ollut neljän tunnin seurat kirkossa, ja sekin on asia, josta pitäisi kertoa etukäteen, jos sellaista järjestää. Yksissä häissä tarjottiin alkoholitonta viiniä läpi aterian, ja omasta mielestäni se oli turhaa, mutta hääpari tekee kuten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholinkäytöstä en kysyisi, se on moukkamaista ja antaa pihin kuvan myös. Mutta jakaisin ohjelman kuten jo sanoin, eli ilmoitat jo kutsussa milloin siirrytään kevyen ohjelman pariin. Silloin lähtevät yleensä pikkulapsiperheet, väsyneet vanhukset ja uskovaiset. Tervetulomaljan kohottaminen ulkona oli muuten hyvä idea!
Äläkä laske vieraidesi varaan ex tempore-musiikkiesityksiä ainakaan. Tällaisia ei tehdä spontaanisti, vaan pyydetään ja sovitaan etukäteen. Klassiset numerot sopivat kyllä hyvin hääjuhlan alkupuoliskolle ja vaikkapa ruokalajien tarjoilun välinumeroiksi, mahdollisten odotteluhetkien viihdykkeeksi.
Hanki ehdottomasti seremoniamestari, joka ohjeistaa vieraita ja kuljettaa ohjelmaa eteenpäin.
Ex-vl
Ajattelin siis nimenomaan pyytää esitykset etukäteen. Lisäksi haluaisin muutaman yhteislaulun, jossa olisi säestäjä. Nämä laulut olisivat siis sellaisia, jotka ovat lähinnä minulle tärkeitä (ja joita monissa lestadiolaisissa häissä lauletaan, jotka ovat muodostuneet minulle aikanaan tärkeiksi), mutta miehen mielipidettä tähän pitää vielä kysyä.
Seremoniamestarin tarvitsemme ehdottomasti, etenkin, jotta tosiaan kaikille on selvää, milloin mahdollinen viihteellinen osa alkaa (koska minuutintarkastihan ei etukäteen juhlan kulkua voi tietää).
Alkoholin juomisen kysyminen vähän edelleen houkuttelisi, koska vaikka 95-% tiedämmekin, ketkä eivät sitä halua, tuntuisi myös moukkamaiselta vain jättää osa vieraista ilman kysymättä asiasta lainkaan.
Ja sinulle, joka ehdotat kortsujen käyttöä: emme ole itse lestadiolaisia ja osaamme ehkäistä. lol. lue aloitus, niin ehkä selviää, miksi haluamme naimisiin nuorena. ja ei, emme ole lukiossa vaan yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tällaisissa häissä. Häät olivat niin, että pääjuhlassa ei ollut alkoholia ja nuoremmat menivät jatkoille jonnekin. Skoolaus oli pommacilla, mutta osalla se skoolauskin oli periaatteita vastaan, mutta se kerrottiin etukäteen toisen suvun vieraille ja kavereille, ettei asiaa ihmetellä, ilmoittautumisen yhteydessä. Budjetti oli kai vähän isompi, mutta aika paljon oli kyllä itse tehtyä.
En kokenut että kukaan olisi kiusaantunut, sillä ohjelmaa oli järjestetty paljon. Sulhasen suku tosi musikaalista ja sieltä löytyi todella taitavia esityksiä, ei mitään ukko nooan eiku-tapailua.
ihanaa kuulla, että tällaisista häistä on hyviäkin kokemuksia! Suurin osa miehen suvusta kyllä tietää tilanteen ja ystävistämme kaikki. Eniten ehkä huolestuttavat ne miehen sukulaiset, joka tunnen huonommin ja jotka eivät tiedä. etenkin, kun muistin juuri kuulleeni kerran erään tädin suusta jotain lestadiolaisvihamielistä (tyyliin että tytöt ovat huoria nuorena ja läskejä synnytyskoneita aikuisina). Juuri tällaisia ennakkoasenteita en haluaisi kenenkään tuovan juhliimme.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssisin häävalssin, muuten ohjelma voisi olla neutraali jälkiruokaan asti. Kutsussa voisit ilmaista kellonajan jolloin siirrytään kevyeen viihteelliseen ohjelmaan. Halukkaat voivat silloin lähteä pois.
Ex-vl
Tätä juuri mietin, että pitäisikö jo kutsussa tuoda esiin, että juhlissa on myös viihteellinen osuus, joka alkaa klo X? ratkaisisi monta ongelmaa, mutta voisi toisaalta olla kiusallista, jos morsiamen vanhemmat ja suuri osa vieraista lähtevät kesken pois. Olen myös harkinnut, että entä jos juhlien jälkeen olisi ikään kuin jatkot, jonne innokkaimmat bilettäjät voivat lähteä? Toisaalta emme itsekään välttämättä jaksaisi bilettää, joten voisihan innokkaamman biletyksen ja tanssit jättää kokonaan pois niin, että tanssisimme vain häävalssin. Alkoholia voisi olla hillitysti tarjolla iltaa kohti, niin että halukkaat vieraat voisivat juoda vähän.
Olisiko hyvä idea, jos kutsussa pyydettäisiin ruokarajoitteiden lisäksi ilmoittamaan, haluaako alkoa vai ei?
apMillaiset välit sinulla on perheeseesi? Eikö luontevinta olisi kysyä heiltä? Itse olen lestadiolaisena ollut lähisukulaisen häissä, joissa juhla oli selkeästi kaksiosainen. Alkuosa oli "neutraali", alkumaljoissa oli alkoholiton vaihtoehto ja alkumaljat nostettiin ulkona. Tällöin ne, jotka eivät välttämättä halunneet ottaa edes sitä alkoholitontakaan maljaa, eivät pompanneet esiin epämuodollisessa ryhmittelyssä hääparin ympärillä. Ensin oli ruokailu, sitten ohjelmaa ja kahvit. Häävalssia ennen otettiin ryhmäkuvia ja tanssi sekä alkoholitarjoilu alkoi tämän jälkeen. Monista järjestely oli fiksu kaikkien kannalta.
Tämä vastaaja osasi muotoilla asian paremmin kuin minä, se naispappeutta vastustajien sukuun naitu. On niin monenlaisia tapoja. Ystävät ovat olleet häissä, joissa vihkiminen onkin ollut neljän tunnin seurat kirkossa, ja sekin on asia, josta pitäisi kertoa etukäteen, jos sellaista järjestää. Yksissä häissä tarjottiin alkoholitonta viiniä läpi aterian, ja omasta mielestäni se oli turhaa, mutta hääpari tekee kuten haluaa.
Joo, ei todellakaan mitään neljän tunnin seuroja... hrr hirvittää ajatuskin. Tarkoituksena olisi juuri tuo, että kaikki vieraat tietävät, mihin ovat tulossa.
Onko kenelläkään mitään säästövinkkejä? miten toteuttaa pienellä budjetilla kivat häät? mihin ei ainakaan kannata tuhlata ja mistä ei säästetä? millaiset hääbudjetit teillä on ollut, kuka on maksanut ja kuinka paljon? miten olette säästäneet?
ap
Et millään saa pienen budjetin häitä isolle väkimäärälle, ne pitää syöttää kuitenkin, niin siihen uppoaa rahaa. Uskonnolliset ja "riehakkaat satuhäät" on myöskin mahdoton yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholista ehdotan tervetulomaljaa ja tarjoilijoiden jakamia kaatoja aterian ja kahvin aikana, ei muuta. Illalla sitten enemmän, jos on varaa
1.
Kannattaa varata myös alkoholittomia juomia ja informoida asiasta lestadiolaisvieraita. Monissa tilaisuuksissa on nykyään valittavana myös alkoholiton vaihtoehto esim. kun tarjotaan kuohuviiniä.
Hei, ei sinun tarvitse tietää henkilökohtaisesti kuka alkoholia juo. Alkumajat tarjoillaan tarjottimilla, tarjoilija kertoo mitä laseissa on. Voi valita.
Ruualla samoin tarjoilija käy kaatamassa jokaiselle mitä he pyytävät. Vaihtoehtoisesti laitatte ruokalinjastoon itse haettavaksi eri vaihtoehdot pulloissa/ viinihanoissa/ kannuissa. Alkoholin kulutuksen vain arvioitte sen mukaan miten vieraanne tunnette. Ylimääräistä on aina oltava, ihan kuten ruokaakin.
Yhteislaulut ovat suloisia, kunhan niitä ei ole kuin 1-2kpl.
Ex-vl
Ruokahäät tulevat kalliiksi. Hyvin voit laskea 100e per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Et millään saa pienen budjetin häitä isolle väkimäärälle, ne pitää syöttää kuitenkin, niin siihen uppoaa rahaa. Uskonnolliset ja "riehakkaat satuhäät" on myöskin mahdoton yhdistelmä.
No mutta miten saan mahdollisimman pienen budjetin häät? Ja vierasjoukkoa on periaatteessa mahdollista rajata. Hyviä vinkkejä siihen? Millä kriteereillä olette valinneet häävieraat, kun haluaisitte kutsua useampia kuin voitte? Ja tulossa ei ole uskonnolliset häät, on vain paljon uskonnollisia vieraita. Emme ala mitään seuroja järjestää, koska emme itse usko. uskonnollinen osuus rajoittuu kirkkoon ja muutamaan lauluun.
Vieraille kortsuja ja makaronilaatikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vl
Joo, ei todellakaan mitään neljän tunnin seuroja... hrr hirvittää ajatuskin. Tarkoituksena olisi juuri tuo, että kaikki vieraat tietävät, mihin ovat tulossa.
Onko kenelläkään mitään säästövinkkejä? miten toteuttaa pienellä budjetilla kivat häät? mihin ei ainakaan kannata tuhlata ja mistä ei säästetä? millaiset hääbudjetit teillä on ollut, kuka on maksanut ja kuinka paljon? miten olette säästäneet?
ap
Yo juhliin jos tilataan ruoka pitopalvelulta, on summa väh 30 e nenä.
Tämän päälle henkilökunta, juomat, astiat, tila !!! vaatteet jne.
Jos tilaat pitopalvelulta koko tarjoilun, pöytäliinoineen on summa väh 50 e.
Ja tähän tulee päälle mm tila.
Laske budjetti ja jaa se vieraiden määrällä. Pelkkä kakkukahvit maksaa 20 e pitopalvelun kautta.
Eiköhän noita yritysten nettisivuilta listoja löydy... Google apuun vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vl
ap
Jos tilaat pitopalvelulta koko tarjoilun, pöytäliinoineen on summa väh 50 e.Ja tähän tulee päälle mm tila.
Laske budjetti ja jaa se vieraiden määrällä. Pelkkä kakkukahvit maksaa 20 e pitopalvelun kautta.
Ruoka on tietenkin iso menoerä. ja tila. Mutta entä muut? miten niissä voi säästää?
ap
Lainaatte joltain puvut ja teette itse kampaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vl
ap
Jos tilaat pitopalvelulta koko tarjoilun, pöytäliinoineen on summa väh 50 e.Ja tähän tulee päälle mm tila.
Ruoka on tietenkin iso menoerä. ja tila. Mutta entä muut? miten niissä voi säästää?
ap
Naimisiin.info löytyy kaikki mahdollinen tieto häistä ja vinkit.
Nyyttärihäät, mutta ette sitten pyydä lisäksi lahjoja vierailta, ja ilmoitatte selkeästi ettei lahjoja.
Netissä olevasta lahjalistasta saa varata tuotavan syötävänsä. Vaihtoehtona ruoan tuomiseksi voi lahjoittaa haluamansa summan tilavuokrarahastoon tai esittää musiikkiesityksen. Tarjoatte itse juomat ja musiikit sekä ne syötävät mitä kukaan vieras ei tuo. Vihkiminen juhlapaikalla kannattaa kylmäketjun kannalta. Ja useampi kaaso laittamaan pöytää korkeaksi.
Sormuksia saa käytettyinä esim panttilainaamosta, ks. pantti.fi.
Yksi vl täällä kommentoi. Olemme olleet vieraina kahdesti häissä, joissa toinen osapuolihääparista on ex vl ja näin ollen paikalla oli myös vl sukua ja ystäviä.
Häät nro 1: hääpari +30 v, kirkkouskovaisia ja vihkitilaisuus toosi pitkä, juhlapaikalla onniteltiin hääpari ilman maljoja, ruokailu pitopalvelun kautta (se on muuten sitten kallista, omasta kokemuksesta tiedän. Halvemmalla pääsee jos joku tuttu suostuu talkoilla tekemään ruuat. Esivalmisteluissa voitte itse auttaa edellisenä päivänä) juhlapaikkana järven rannalla oleva hirsirakennus, istumapaikat oli nimetty vain vanhemmille, muut istuivat mistä penkin löysivät. Hääpari suuteli kirkon portailla, kaikki? taputtivat- se ei ole kiusallista ellei se hääparin mielestä ole luonnotonta.
Juhlatilaisuudessa oli puheita, muisteloita, jotain mukavia ei kiusallisia 'leikkejä' jotka liittyivät hääparin tekemisiin ja luonteisiin. Eivät tanssineet, "kevyempiä rakkauslauluja" laulettiin yhdessä kaikki (en nyt muista että lauloiko harras sulhasen isä, muttei ainakaan kuulunut jälkijupinoita). Oli paljon joutenoloa ja juhlapari jutteli kaikkien vieraiden kanssa. Vieraamäärä n. 70 lapsineen. Hääpari lähti juhlista ensimmäisenä, joskus alkuillasta ehkä klo 19? Ja sen jälkeen vieraatkin pikkuhiljaa. Kiva tunnelma ja
Näissä häissä en kyllä juuri huomannut olevani ei vl häissä, ohjelman ja muun perusteella.
Häät nro 2: menevämpi ja vauhdikas pari 22v & 39v. Hääpaikkana vanha kartano, jossa onneksi mahduttiin kaikki samaan huoneeseen. N. 70 vierasta. Paikat nimetty kaikkia vieraita myöten. Vl porukat laitettu istumaan omiin pöytiin, se oli ihan ok, koska emme tunteneet sulhasen (se 39 vuotias) kavereita joten oli enemmän omaa ikäluokkaa pöytötoverit. Tosin meidän pöydät oli sijoiteltu salissa kauimmaiseksi hääparista, ja jaottelun ikävä kyllä huomasi. Harmi. Oli onnittelmaljat ulkona, ei alkoholitonta tarjolla ja morsiamen vanhemmat infosivat'meitä muita vl vieraita' että on sovittu ettei me nosteta maljaa. Juhlasalissa soi koko ajan kevyt musiikki, ei sinänsä haitannut muutoin, paitsi ei aina kuullut mitä muut omassa pöydässä olijat sanoivat. Ruokien kanssa oli kaatoja, ne vaan skipattiin ja siitä ei tullut kenellekkään huonoa mieltä, se on ihan normaalia että jotkut juovat alkoholia ruuan kanssa... Oli puheita, muisteloita, muutaman kevyen rakkauslaulun laulua ja muutama leikki. Pahennusta osassa vieraista (osittain myös minussa) aiheutti se, että ennen selvää virallisen osuuden loppumista oli paikalle tilattu bändi joka soitti sellaisia lauluja, jotka sanoituksiltaan ns. Pilkkasivat uskovaisia. (Morsian puhunut sen tyylisiä juttuja ja näillä ikäänkyin pakkokuuntelutti meillä ajatuksiaan). Niitä kipaleita oli n. 5 jonka jälkeen hääkahvit kaatoineen. Kahvin jälkeen juhlapaikassa aukesi maksullinen baari ja virallinen osuus oli selvästi ohi. Outoa oli se, ettei hääpari tullut juttelemaan eikä virallisen osuuden päätyttyä olleet ns. Hyvästelemässä/kiittämässä vl vieraita vaan pikemminkin hämmästyivät kun 'tunkeuduimme' heidän tupakkarinkiin kiittämään häistä. Hääpari oli alusta alkaen selvästi alkon alaisena, hihittelyä oli jatkuvasti.
Jos hääpari olisi huomioinut myös meitä vl vietaita jutustelemalla pienen "pakoilun" sijaan niin olisi minulle ainakin ollut ihan ok. Nyt tuntui että meidät kutsuttiin pakkopullana. Hääparin päihtyneisyys häiritsi vähän - yhtälailla meitä vl vieraita kuin osaa ei vl vieraita.
Sanoisin, että kun huomioitte juhlassa kaikkia niin hyvä tulee. jokaisen omaa hölmöyttä loukkaantua pienistä asioista jotka ei normaalisti kuulu omaan elämään (pusut, häävalssit, kaadot, maljat).
Ja jatkuu... Alkoholittomuus on budjetille edullisempi, mutta jos tarjoiluun pöödytte niin tehkää kaatoina vapaan tarjoilun sijaan, ettei kukaan pääse kaatokänniin juhlan aikana. Kutsutte kaikki ja jos haluatte bändin alkotarjoilua tai paljon tanssia (esim yli 5 kipaletta) niin järkätkää ne ohjelmat esim. Hääkahvin jälkeen. Tällöin vanhukset & ei viihteellisestä kiinnostuneet eivät vaivaannu ohjelmasta eivätkä koe lähtevänsä juhlista liian aikaisin. Se kuka juontaa juhlaa, voi mainita että virallinen osuus päättyy asiaan x. Silloin hääpari on ikäänkyin antanut luvan lähteä juhlasta asian x jälkeen.
Olen ollut monissa häissä, edullisia ja helppoja ruokia (lohikeitto, lohikiusaus, riistakäristys, paahtopaisti, savulohi (pääruokana tai lisukkeena bufeepöydässä) ovat helppoja tehdä. Esim. Omissa häissä oli ruualla kahta salaattia, suolakurkkuja, puolukkahilloa, juustoja, perunoita ja muusia, riistakäristystä, kasvisgratiinia, rieskaa, sämpylää, limppya ja levitteitä. Jälkkärin marjarahka. Hääkahveilla sit erilaisia kakkuja, keksej ja leivonnaisia. Suolaisia piirakoita tm. Ei häissä tarvitse jos juhlan kesto on . 6-8 h. Iltapalaksi tanssin jälkeen sen sijaan ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholista ehdotan tervetulomaljaa ja tarjoilijoiden jakamia kaatoja aterian ja kahvin aikana, ei muuta. Illalla sitten enemmän, jos on varaa
1.Kannattaa varata myös alkoholittomia juomia ja informoida asiasta lestadiolaisvieraita. Monissa tilaisuuksissa on nykyään valittavana myös alkoholiton vaihtoehto esim. kun tarjotaan kuohuviiniä.
Vl:t eivät kohota maljaa edes alkholittomalla tai tyhjänä. Se on varmaan kaikille ihan ok, että ne kilistelevät, jotka haluavat.
Kiitos kommentistasi! Alkumaljaehdotus on hyvä, koska en haluaisi, että tilanteesta tulee kiusallinen koska selvästi näkee etteivät kaikki osallistu.
Periaatteessa välimme ovat hyvät, ja voisinkin asiasta heille puhua, mutta emme ole vielä edes virallisesti kihloissa, joten häiden suunnittelu voisi vaikuttaa oudolta. Käytännössähän olemme aikoja sitten sopineet menevämme naimisiin, mutta virallisen kihlauksen jälkeen häitä pitäisi alkaa toden teolla suunnitella (näin se vain lestadiolaisten silmissä menee), joten olemme ensin halunneet rauhassa pohtia tätä, koska tilanne on tosiaan hieman vaikea. Ettei sitten käy niin, että hääpäivä ja kaikki on yhtäkkiä lyöty jo lukkoon, emmekä ole saaneet rauhassa miettiä, miten toteuttaa häät mahdollisimman diplomaattisesti ja hyvin.
t ap, joka on viime aikoina unohtanut kirjoittaa olevansa ap (mutta etteköhän te vastaukseni tunnista)