Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Hyvin harva työnantaja ilmoittaa mollissa avoimesta paikasta" Mistä tämä ajatus tulee?

Vierailija
14.05.2016 |

Tämä on palstan vakio jargonia jos joku työtön tuskailee työpaikkojen vähyyttä. Onko tämä nyt joku pääkaupunkiseudun juttu? Että hakemuksia tulee muutenkin ovista ja ikkunoista ja tämä HR-osasto hukkuu niihin pohtiessaan onko juoksu tai pyöräily oikeasti jonkun harrastus vai feikkaako vaan. Niin siksi ilmoitetaan vaan Twitterissä tai mieluiten Snapchatissa 5 sekuntia, että meillä olis tällainen, ettei kukaan vaan vahingossa löytäisi sitä. Joku selitti pokkana, että vaan täysin syrjäytyneet etsivät avoimia paikkoja mollista!!! Kun siellä on kuitenkin ihan yksityisen sektorin johtajien ja päälliköiden paikkoja, puhumattakaan julkisesta sektorista.

Kun oma kokemukseni kymmenen vuoden ajalta on aivan päinvastainen.
Olen koko varsinaisen ammattimaisen urani työpaikat löytänyt mollista ja olen korkeasti koulutettu ja kyse on asiantuntijahommista. Kaksi edellistä työpaikkaa olen saanut ihan hakemalla mol.fi palvelussa avoinna ollutta paikkaa ja tehnyt niissä täitä yhteensä n. 10 vuotta ja nyt ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä minulla on sisällä neljä hakemusta, kaikki mol.fi -palvelusta löytyneitä paikkoja, kolme vakituista, kokoaikaista, yksi äitiysloman sijaisuus. Kahteen olen jo käynyt haastattelussa. Isoja, kansainvälisiä firmoja molemmat. Toki paikoista on tiedotettu myös muualla, mm. Twitterissä.

Oman vaatimattoman 6 kk kokemuksen perusteella kaikki vähänkään varteenotettavat avoimet paikat ovat muiden palveluiden lisäksi myös mollissa. Sitten on tietty näitä kuuluisia piilotyöpaikkoja, itsekin olen käynyt varmaan kymmenellä lounaalla verkostoni ihmisten kanssa. Ei heillä mitään ole nyt tarjota, mutta verkot ovat kuitenkin sitä kautta vesillä. Yleensä heilläkin kuitenkin on se käytäntö, että avoimet paikat tulevat myös yleiseen hakuun, joskin tuttu voi olla etusijalla. J ahe ilmoittavat muiden ohessa mol.fi -palvelussa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Avoimissa paikoissa joita olen hakenut, on ilmoitus ollut muiden kanavien ohessa myös Mol.fissä. Useimmiten olen bongannut paikan muualta, mutta tarkistan tietenkin tuonkin palvelun vähintään viikottain ja aina se paikka on ollut myös siellä haussa.

Vierailija
2/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kymmeneen alani kesätyöpaikkaan näiden yhtiöiden omien sivujen kautta, yhtään näistä kesätyöilmoituksista ei löytynyt MOLista, siellä oli alaltani vain yksi ilmoitus tällä aikavälillä. Ja saman olen huomannut ennenkin. Olen myös korkeasti koulutettu (matemaatikko, en opettaja).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työpaikka haluaa saada luotettavan työntekijän kerralla ja siksi usein ei ilmoiteta mol.issa vaan yritetään saada  uusia työntekijöitä esim. nykyisten työntekijöiden suositusten avulla.

Meilläkin pomo tässä äskettäin kyseli, tiedetäänkö ketään, joka tarvitsisi työtä, ei haluaisi laittaa työkkäriin ilmoitusta, kun ei tiedä mitä saa.

Vierailija
4/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoista ilmoitetaan firmojen omilla sivuilla. Tämä ei ole mutua, vaan tietoa.

Vierailija
5/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain kymmeneen alani kesätyöpaikkaan näiden yhtiöiden omien sivujen kautta, yhtään näistä kesätyöilmoituksista ei löytynyt MOLista, siellä oli alaltani vain yksi ilmoitus tällä aikavälillä. Ja saman olen huomannut ennenkin. Olen myös korkeasti koulutettu (matemaatikko, en opettaja).

OK, ehkä kesätyöpaikkoja ei sitten oikeen ilmoiteta? Itse olen kyllä bongannut noitakin lukuisia just mollissa.

Millaista työtä muuten matemaatikko hakee? Kysyn ihan uteliaisuudesta, koska todellakin, ihan suoraan matemaatikon työtä en ole koskaan bongannut missään, tietenkään. Eli millaisia nimikkeitä ovat työt, joihin matematiikalla haetaan? Mieheni on tekniikan lisensiaatti sivuaineena sovellettu matematiikka (TKK) ja siitä on kuulemma suurta hyötyä ihan itse duunissa, muttei ole varsinainen duuni. Kuitenkin huhujen mukaan matemaatikoista on pulaa? Eli minkälaisilla nimikkeillä etsit? Jos vaikka törmäisin johonkin, kun itsekin etsin :)

Vierailija
6/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoista ilmoitetaan firmojen omilla sivuilla. Tämä ei ole mutua, vaan tietoa.

Kyllä. Just näin. Ja useimmiten sen lisäksi myös mollissa. Tämäkin on tietoa. Kokemuspohjaista tietoa.

Olisi aika outoa jos yritys EI ilmoittaisi avoimesta paikasta omilla sivuillaan...

Vierailija
7/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työpaikka on auki ns. sisäisessä haussa, eli työtä voivat hakea ne, joilla on jo voimassaoleva työsopimus työnantajaan. Näistä paikoista ilmoitetaan työpaikkojen omissa introissa/ rekryjärjestelmissä. Ainakin julkisella sektorilla tämä on hyvin yleistä.

Vierailija
8/30 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työpaikka on auki ns. sisäisessä haussa, eli työtä voivat hakea ne, joilla on jo voimassaoleva työsopimus työnantajaan. Näistä paikoista ilmoitetaan työpaikkojen omissa introissa/ rekryjärjestelmissä. Ainakin julkisella sektorilla tämä on hyvin yleistä.

Toivottavasti tiedät (ainakin jos vastaat kuntasi rekrystä), että juuri ja nimenomaan julkisella sektorilla paikat on pakko ilmoittaa myös julkisesti hakuun, eli käytännössä mol.fi -palveluun. Siksipä juuri nyt on satoja opettajien paikkoja avoimena ympäri maan, vaikka käytännössä useimpiin on jo tekijä. Samoin haetaan sairaanhoitajia, toimintaterapeutteja, lähihoitajia, ylilääkäreitä, terveyskeskuslääkäreitä, hammaslääkäreitä jne.

Tuntuu, että nämä, jotka hokevat että "ei ne paikat ole siellä mol.fissä" eivät koskaan käy kurkkaamassa mitä siellä on.

9/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno uskoohan osa ihmisistä piilotyöpaikkoihinkin. Että meillä on oikeasti vähintään kymmeniä tuhansia työpaikkoja, joita ei jostain syystä haluta täyttää. Miettikää itse kuinka naurettavaa. Vaikka on 100% työnantajan markkinat, niin jostakin syystä ei haluta rekrytöidä vaikka olisi tarve. Meillä kyllä on "piilotyöpaikkoja" joihin voi päästä jos tuntee pomon ja on hyvä tyyppi. Silloin voidaan rekrytä vaikka ei ole oikeastaan edes tarvettakaan. Tällä tavallahan varmaan moni meidän poliittisista broilereista onkin työllistynyt. Kuormasta syönti ei kuitenkaan pidemmän päälle ole kannattavaa. 

Aiheeseen liittyy myös, kun minulta valmistuttani kysyttiin että miksi en mennyt yritykseen töihin jossa olin kesätöissä. Kuulemma näin opiskelijat työllistyvät, sinne töihin missä olivat kesätöissä. Noh miten helvetissä minä sinne olisin voinut mennä jos ei ole tarvetta. Ei nyt 20-30 ihmisen yrityksestä joka vuosi ole joku eläkkeellä lähdössä ja meitä oli viisi teekkaria, yleensä aina eri tyypit joka kesä siellä. Kaikki vaan töihin sinne ja paisutetaan organisaatiota kuin pullataikinaa? 

10/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitän sulle miksi tämä "Hyvin harva työnantaja ilmoittaa mollissa avoimesta paikasta"-lause on totta.

1. Monissa yrityksissä (kuten miellä) kysytään työntekiöiltä ensin että tunteeko joku jonkun kuka sopisi paikkaan. Jos ei löydy, sitten laitetaan ehkä avoimeen hakuun

2. Monilla yrityksillä on lista minkä voi käydä läpi (entisiä hakioita tai entiset työntekijät)

3. Yritykset voivat katsoo suoraan TE-sivuilta työnhakijoiden profiilit (niin minä teen usein)

4. Yritykset käyttää usein lainafirmoja. Heillä on hakija-kanta ja usein he eivät laita paikkaa avoimeen hakuun kun yritys halua asap työntekijän ja lainafirma valitsee sitten niistä ketkä on jo ennen haastateltu

5. Yritys voi ottaa te-tomistoon yhteyttä ja kertoo minkälainen tarve on. Te-toimisto sitten laittaa sopiville työnhakijoille viestin ja he voivat sitten ottaa yhteyttä. Työpaikka ei ole silloin näkyvillä missään netissä.

Pelkästään noista syystä monet työpaikat eivät päädy molin sivuille.

11/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mamma 2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tiedät (ainakin jos vastaat kuntasi rekrystä), että juuri ja nimenomaan julkisella sektorilla paikat on pakko ilmoittaa myös julkisesti hakuun, eli käytännössä mol.fi -palveluun. Siksipä juuri nyt on satoja opettajien paikkoja avoimena ympäri maan, vaikka käytännössä useimpiin on jo tekijä. Samoin haetaan sairaanhoitajia, toimintaterapeutteja, lähihoitajia, ylilääkäreitä, terveyskeskuslääkäreitä, hammaslääkäreitä jne.

Tuntuu, että nämä, jotka hokevat että "ei ne paikat ole siellä mol.fissä" eivät koskaan käy kurkkaamassa mitä siellä on.

Olet kyllä oikeassa siinä että julkisen sektorin paikat pitää ilmoittaa. Mutta se ei kyllä tarkoita että paikka olisi todellisuudessa auki. Usein on jo ennen päätetyt kuka sen paikan sitten täyttää. Ilmoittaminen on usein aika lailla vain pakkopulla .

Vierailija
12/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analiisti kirjoitti:

Selitän sulle miksi tämä "Hyvin harva työnantaja ilmoittaa mollissa avoimesta paikasta"-lause on totta.

1. Monissa yrityksissä (kuten miellä) kysytään työntekiöiltä ensin että tunteeko joku jonkun kuka sopisi paikkaan. Jos ei löydy, sitten laitetaan ehkä avoimeen hakuun

2. Monilla yrityksillä on lista minkä voi käydä läpi (entisiä hakioita tai entiset työntekijät)

3. Yritykset voivat katsoo suoraan TE-sivuilta työnhakijoiden profiilit (niin minä teen usein)

4. Yritykset käyttää usein lainafirmoja. Heillä on hakija-kanta ja usein he eivät laita paikkaa avoimeen hakuun kun yritys halua asap työntekijän ja lainafirma valitsee sitten niistä ketkä on jo ennen haastateltu

5. Yritys voi ottaa te-tomistoon yhteyttä ja kertoo minkälainen tarve on. Te-toimisto sitten laittaa sopiville työnhakijoille viestin ja he voivat sitten ottaa yhteyttä. Työpaikka ei ole silloin näkyvillä missään netissä.

Pelkästään noista syystä monet työpaikat eivät päädy molin sivuille.

Tämän lisäksi vielä se yksinkertainen tosiasia, että mol.fi ei ole mikään voittajien kanava. Siellä ilmoittelee etupäässä sellaiset yritykset jotka eivät ole ihan tässä päivässä kiinni, ja joille kelpaa niin ollen myös eilispäivän osaajat.

Vierailija
13/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva on tietenkin suhteellista. On pitkälti alasta riippuvaa, missä ilmoitetaan. Itse olen ollut kolmen keskisuuren it- ja markkinointialan yrityksen hr:ssä töissä, ja näistä yksikään ei ilmoittanut mollissa. Työpaikat ilmoitetaan kotisivuilla ja jaetaan omaan facebookkiin, linkediniin ja twitteriin, sopivilla tunnisteilla. Hakijoita oli aivan riittävästi näinkin.

Eli kyllä, ainakin osa työnantajista ilmoittaa muualla kuin mollissa.

Vierailija
14/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämies kirjoitti:

Niinno uskoohan osa ihmisistä piilotyöpaikkoihinkin. Että meillä on oikeasti vähintään kymmeniä tuhansia työpaikkoja, joita ei jostain syystä haluta täyttää. Miettikää itse kuinka naurettavaa. Vaikka on 100% työnantajan markkinat, niin jostakin syystä ei haluta rekrytöidä vaikka olisi tarve. Meillä kyllä on "piilotyöpaikkoja" joihin voi päästä jos tuntee pomon ja on hyvä tyyppi. Silloin voidaan rekrytä vaikka ei ole oikeastaan edes tarvettakaan. Tällä tavallahan varmaan moni meidän poliittisista broilereista onkin työllistynyt. Kuormasta syönti ei kuitenkaan pidemmän päälle ole kannattavaa. 

Aiheeseen liittyy myös, kun minulta valmistuttani kysyttiin että miksi en mennyt yritykseen töihin jossa olin kesätöissä. Kuulemma näin opiskelijat työllistyvät, sinne töihin missä olivat kesätöissä. Noh miten helvetissä minä sinne olisin voinut mennä jos ei ole tarvetta. Ei nyt 20-30 ihmisen yrityksestä joka vuosi ole joku eläkkeellä lähdössä ja meitä oli viisi teekkaria, yleensä aina eri tyypit joka kesä siellä. Kaikki vaan töihin sinne ja paisutetaan organisaatiota kuin pullataikinaa? 

Piilotyöpaikka ei oikeasti tarkoita tuota.

Se on sitä, että sopivan hakijan ilmestyessä tajutaan, että tällä tyypillä voisi olla sellaista annettavaa meille, mistä hyötyisimme ja mistä kannattaa maksaa. Esimerkiksi veljeni tytär oli tässä hiljattain saanut kesätyön siten, että meni paikallisen lounasravintolan pomon juttusille ja esitteli idean näiden kotisivujen uudistamiseksi. Tyttö sai projektin. Piilotyöpaikkoihin pitää osata myydä itsensä, esimerkiksi hakemuksella joka sisältää hyviä ja toteuttamiskelpoisia ideoita. Hyvin harvoin se menee niin, ettei jakseta ilmoittaa sellaisesta työstä, jolle olisi selkeä tarve ja maksaja ja odotellaan vaan josko joku tipahtaisi taivaasta.

Vierailija
15/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa miten meillä rekry menee, iso koulutus- ja konsultointiyritys.

Kun tiedetään, että tarvitaan tietynlaista osaamista, kysellään ensin talon sisältä ja työntekijöiden kontaktit. Jos ei mitään löydy, käydään läpi viimeisen puolen vuoden aikana tulleet avoimet hakemukset ja kutsutaan sieltä potentiaalisia henkilöitä juttelemaan. Jos edelleen ei löydy, yleensä otetaan yhtyettä rekryfirmaan, joka katselee omia kontaktejaan, tekee mahdollisesti Linkedin-hakuja. Vasta aivan viime hädässä työpaikka menee oikeasti avoimeen hakuun, kotisivuille, someen ja mahdollisesti jollekin rekrysivustolle.

Uskon, että monissa firmoissa on vastaavankaltainen prosessi.

Vierailija
16/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kaikki duunit olisivat mollissa on ihan yhtä utopistinen ajatus, kuin että kaikki asunnot olisivat oikotiellä, autot nettiautossa ja kaikki kirppiskama huutonetissä. Kanavia on monia, osa ilmoituksista on päällekkäisiä, osa ei, ja tottakai työnantaja käyttää sitä kanavaa, mistä uskoo löytävänsä sopivimman tekijän. On se sitten molli, twitter tai linkedin. Työnhakija voi sitten miettiä, missä kanavassa juuri hänen alansa paikat yleensä liikkuvat. Yleisesti kannattaa seurata useampaa.

Vierailija
17/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mamma 2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäisestä hausta ei ole pakko ilmoittaa. Sisäisessä haussa voi siis vaihtaa julkisella sektorilla työpistettä ihminen, joka on jo vakituisessa työsuhteessa. Pitkäaikaista sijaista ei voi palkata sisäisessä haussa, se on pakko laittaa julkiseen hakuun, vaikka paikka olisi jo 'korvamerkitty'.

Vierailija
18/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa myös, että erilaisissa ammattiryhmissä mm fb:ssä ja linkedinissä liikkuu paljon näitä piilotyöpaikkoja. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku aktiivinen ja fiksu nettikeskustelija (ammattiryhmässä siis, ei av-meriittien perusteella) on saanut työtarjouksen. Itselleni on soiteltu 2-3 kertaa vuoteen ja kysytty olenko vaihtamassa työpaikkaa. Juu, en ole, mutta somea on aivan turhaa väheksyä.

Vierailija
19/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole saanut 2000-luvulla 2*määräaikaisen, joista toinen yksityisellä, toinen julkisella puolella, ko. palvelun kautta. Tekninen dokumentoija ja ATK-tukihenkilö olivat paikat nimikkeiltään.Loulutukseltani olen insinööri (amk) sekä vanhan opistoajan yo-merkonomi. Nykyän olen suunnitelufirmassa töissä yksityissektorilla. Työpaikkani on ns. piilotyöpaikka. Sen sain siten, että työnantaja otti yhteyttä työvoimatoimiston CV-palvelussa olevan hakemukseni perusteella. Saman palvelun perusteella sain aika paljon kyllä paljon puhuttuja edustuspaikkoja, mutta myös pari ihan asiallista muutakin tarjousta; vientisihteeri ja tuotantopäällikkö. Jälkimmäisen koin luonteelleni liian haastavaksi, vaikka se olisi ollut sijainniltaan parempi ja vientisihteerin paikkaa olisin ilman muuta hakenut, ellei olisi tullut tätä insinöörialan paikkaa tarjolle. Tosin tuotantopäällikön paikka ei ollut suora tarjous, vaan kehotus hakea firman sivuilla avoinna olevaa paikkaa. Hakemuksen oli siellä kaksi kuukautta, eli tein sen, kun edellinen määräaikaisuus oli loppumassa. Tosin se määräaikaisuus oli jatkunut vielä, koska oli tulossa toinen projekti, mutta määräaikaisena edelleen, joten toistaiseksi voimassa olevan valitsin. 

Kyllä minuakin naurattaa nämä, jotka luulevat että työvoimatoimiston sivut ovat vain syrjäytneitä varten. Missähän moiset älynjättiläiset ovat töissä? Se on Suomen suosituin työnhakusivusto, jota lukevat kaikki. Työttömien lisäksi ne, jotka haluavat vaihtaa paikkaa ja vastavalmistuneet tai valmistumassa olevat. Sekä siellä ilmoittavat sellaiset paikat kuin Metso, ABB, Wärtsilä ym. jotka etsivät insinöörejä ja päälliköitä. En usko, että he etsivät syrjäytyneitä ihmisiä. Luulo ei ole tiedon väärti, eli ei kannattaisi paljastaa tyhmyyttään ko. sivuston suhteen, jos ei ole käynyt edes katsomassa. 

Vierailija
20/30 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämies kirjoitti:

Tämä. Meilläkin on sellainen insinööriala, että voidaan ottaa ihan palkallisia harjoittelijoita välillä suunnittelutoimistoon, koska kesä on kiireisintä aikaa. Mutta marras-joulukuussa saamme me vakkaritkin välillä pyöritellä peukaloita ja silloin hakataan tarjouksia seuraavaa kevättä varten. Eikä ole harjoittelijalle paikkaa. Lomien aikaa voi istuttaa lomalaisen työpisteeseen, mutta vakinaistamiseen tarvitaan muutakin pääomaa kuin palkka. On ostettava tietokone, puhelin, toimistotuolit yms. ja se on pienessä firmassa iso investointi, kun liikevaihto on muutaman hengen yrityksessä pieni. Ei ole takeita, että töitä on ympärivuoden riittävästi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä