Itku tulee vatsavaivojen takia :(
Uskaltauduin pitkästä aikaa ravintolaan ystävien kanssa. Yritin valita mahdollisimman vatsaystävällisen annoksen, ja päädyin riisiin ja kasviksiin, ei jälkiruokaa eikä juomia. Ei kastikkeita, ei maitotuotteita jne. Mutta, kuten usein on käynyt, jouduin kävelemään kotiin kovaa vauhtia äkillisen ripulin ja ilmavaivojen vuoksi. Vielä ravintolassa kaikki oli ok, vaikka mahassa vähän kiersi. Ajattelin ehtiväni hyvin kotiin, mutta kiire meinasi tulla. Kotiin päästyä suoraan vessaan.
Minulta on suljettu pois laktoosiongelmat, keliakia ja allergiat. Minussa ei ole mitään havaittavaa vikaa. Mutta silti vatsani on niin herkkä, että tavallinenkin ruoka saa sen sekaisin. Illanvietot ruuan parissa ovat minulta poissuljetut, ja ravintolassa käynnin yhteydessä käy usein juuri näin kuin tänään. Olen uskomattoman väsynyt elämääni näin paljon rajoittavaan ongelmaan. Fodmapit ja muut ihmeruokavaliot eivät auta. Mikään ei auta! Kamppaileeko kukaan samanlaisen vatsan kanssa? Kotoa lähteminen on aina vastenmielistä tämän takia, ja tekosyytkin käyvät vähiin, kun en halua osallistua ruokailuja sisältäviin menoihin.
Kommentit (27)
ihan normia ärtynyttä paksusuolijuttua: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/artyvan-suolen-oirey…
Tuliko se sinne vessanpönttöön kuin varpusparvi. Pitkin laitoja sellaisia ryynimäisiä täpliä ?
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuli telkkarista semmonen ohjelma, jossa käsiteltiin mystisiä sairauksia. Siinä yhdellä naisella oli samanlaisia oireita kuin sulla, mutta mistäköhän ne johtui...? Jotenkin mulla on hämärä mielikuva sappirakosta ja jotenkin liittyi rasvoihin...
sappirefluksi
Moi ap!
Minulla todettiin myös vuosia sitten ärtyneen suolen oireyhtymä. Tein silloin sellaista työtä, joka oli tosi stressaavaa. Sitten jossain vaiheessa minulle tuli työuupumus enkä nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua silloisesta työpaikasta. Ja Tadaa! Kuinka ollakaan, myös kaikki paskat vatsavaivat loppuivat siihen. Eli uskon, että stressi todellakin on suurin syy tuon kaltaisiin vatsavaivoihin. Onko sinulla mitenkään mahdollisuutta vaikuttaa omaan stressitasoon?
Käy funktionaalisen lääketieteen lääkärin vastaanotolla :)
Jos sinulla on jotain allergioita, niistäkin voi tulla nuo ikävät oireet. Suoliston bakteerien epätasapainotila aiheuttaa myös monenlaisia vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Moi ap!
Minulla todettiin myös vuosia sitten ärtyneen suolen oireyhtymä. Tein silloin sellaista työtä, joka oli tosi stressaavaa. Sitten jossain vaiheessa minulle tuli työuupumus enkä nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua silloisesta työpaikasta. Ja Tadaa! Kuinka ollakaan, myös kaikki paskat vatsavaivat loppuivat siihen. Eli uskon, että stressi todellakin on suurin syy tuon kaltaisiin vatsavaivoihin. Onko sinulla mitenkään mahdollisuutta vaikuttaa omaan stressitasoon?
Voisi tässä harkita stressittömämpää työtä ja vastaavaa, mutta toisaalta olen kärsinyt näistä vaivoista läpi useiden työpaikkojen, opiskelujen jne. Sellaista tilannetta siis tuskin tulee, että stressiä olisi tarpeeksi vähän. Ikävä kyllä tässä on tosiaan se kierrekin, että vatsavaivat itsessään aiheuttavat stressiä...
ap
Joskus tuli telkkarista semmonen ohjelma, jossa käsiteltiin mystisiä sairauksia. Siinä yhdellä naisella oli samanlaisia oireita kuin sulla, mutta mistäköhän ne johtui...? Jotenkin mulla on hämärä mielikuva sappirakosta ja jotenkin liittyi rasvoihin...