Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee vatsavaivojen takia :(

Vierailija
14.05.2016 |

Uskaltauduin pitkästä aikaa ravintolaan ystävien kanssa. Yritin valita mahdollisimman vatsaystävällisen annoksen, ja päädyin riisiin ja kasviksiin, ei jälkiruokaa eikä juomia. Ei kastikkeita, ei maitotuotteita jne. Mutta, kuten usein on käynyt, jouduin kävelemään kotiin kovaa vauhtia äkillisen ripulin ja ilmavaivojen vuoksi. Vielä ravintolassa kaikki oli ok, vaikka mahassa vähän kiersi. Ajattelin ehtiväni hyvin kotiin, mutta kiire meinasi tulla. Kotiin päästyä suoraan vessaan.

Minulta on suljettu pois laktoosiongelmat, keliakia ja allergiat. Minussa ei ole mitään havaittavaa vikaa. Mutta silti vatsani on niin herkkä, että tavallinenkin ruoka saa sen sekaisin. Illanvietot ruuan parissa ovat minulta poissuljetut, ja ravintolassa käynnin yhteydessä käy usein juuri näin kuin tänään. Olen uskomattoman väsynyt elämääni näin paljon rajoittavaan ongelmaan. Fodmapit ja muut ihmeruokavaliot eivät auta. Mikään ei auta! Kamppaileeko kukaan samanlaisen vatsan kanssa? Kotoa lähteminen on aina vastenmielistä tämän takia, ja tekosyytkin käyvät vähiin, kun en halua osallistua ruokailuja sisältäviin menoihin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samaa vikaa. En ole keksinyt mistä se johtuu, saattaa olla osittain psyykkistä.

Vierailija
2/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samaa ongelmaa, saan avun siitä, että jos tiedän jonkun tapahtuman tulevan, otan "ennaltaehkäisevästi" imodiumia. Kannattaa kokeilla, toivottavasti auttaa sinullakin! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön isoja määriä juustoa, jotain ihan tavallista oltermannia, kun haluan vatsan olevan "kunnolla". Muuten käytännössä ruokailun jälkeen 10 min - puoli tuntia minulla on ripuli.

Vierailija
4/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imodium auttaa tosiaan hiukan. Ei ilmavaivoihin, mutta ripuli ei iske yhtä nopeasti eikä yhtä rajuna. Jotenkin vain tänäänkin kuvittelin että pärjäisin ilman, kun päätin syödä mahdollisimman kevyesti... Ei toiminut :(

ap

Vierailija
5/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan koittanut jättää vihanneksia ja salaattia pois? Mulla salaatti saa vatsan ihan kuralle.

Vierailija
6/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lääkärissä. Mä kärsin melkein vuoden tosta samasta ennenkuin uskalsin lääkäriin. Vatsahaavahan sieltä löytyi.

Jouduin kaikki menot suunnittelemaan niin että tiedän pääseväni tarpeen tullen vessaan. :( se oli kamalaa!

Vierailija
7/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään tietoa mikä aiheuttaa vatsaongelmat, yksi keino on jättää ensin kaikki ruoka-aineet pois ja lisätä sitten takaisin yksi kerrallaan kunnes aiheuttaja selviää.

Vierailija
8/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lääkärissä ravattu ja oikein tähystettykin verikokeiden ja muiden lisäksi. Yhtään mitään selitystä ei löydy :( Myös ruoka-aineiden kanssa olen vuosia tehnyt testejä, mutta minun vatsani ilmeisesti vaan toimii näin. Olisikin helppoa, jos tietäisi välttää esim. rasvaisia ruokia, maitoa tai vehnäjauhoja, mutta kun mikään ruokavalion muutos ei tee asiaan mitään eroa (eikä ole kiinni kokeiluajoista, lääkärin avustuksella olen toteuttanut nämä testit).

ap

Vierailija
9/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut kunnollisia maitohappobakteerivalmisteita, ei  mitään piliplituotteita?

Itse ostin eilen AloeVerajuoman/nektarin mikä lie, en siis osaa sanoa tehosta mitään vielä. Niitäkin on markkinoilla monenlaisia, osa jopa haitallisia että kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin lähtee kokeilemaan mitään.

Vierailija
10/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuuko tätä siis yleensä vain ulkona syödessä? Voisivatko psyykkiset syyt olla osatekijä? Autonominen hermosto vaikuttaa voimakkaasti suoliston toimintaan. Joillakin autonominen hermosto reagoi hyvin herkästi.

Vierailija
11/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuuko tätä siis yleensä vain ulkona syödessä? Voisivatko psyykkiset syyt olla osatekijä? Autonominen hermosto vaikuttaa voimakkaasti suoliston toimintaan. Joillakin autonominen hermosto reagoi hyvin herkästi.

Ulkona tai muuten vaan jännittävässä seurassa, kyllä. Mutta välillä myös kotioloissa. Kotona asia ei vaan muodostu yhtä suureksi ongelmaksi koskaan, sillä asun yksin (=saan istua vessassa rauhassa), ja ylipäätään ehdin sinne vessaan aina ajoissa.

ap

Vierailija
12/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona tai muuten vaan jännittävässä seurassa, kyllä. Mutta välillä myös kotioloissa. Kotona asia ei vaan muodostu yhtä suureksi ongelmaksi koskaan, sillä asun yksin (=saan istua vessassa rauhassa), ja ylipäätään ehdin sinne vessaan aina ajoissa.

ap

Voi hyvinkin olla, että sulla on ärtyvän suolen oireyhtymä (se ei näy missään testeissä). Ja oireet pahenee, kun lisänä on jännitystä (+ väistämättä hermoilua siitä, että maha alkaa taas oireilla ja ehditkö vessaan).

Vierailija
13/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Chronin tauti, mutta jos on kattavat tutkimukset tehty, niin tuskin sekään. Ny myös IN olevat kilppariogelmat voi aiheuttaa tuollasta. Nekin varmaan katsottu? Kauan sulla on tätä vaivaa ja ollut ja onko paino laskenu? Mulla oli nimittäin elämä just tuollasta syksyllä, paino laski 7kg yhtäkkiä ja koko ajan maha kupli. Stressihän sitä sitten loppuen lopuks aiheutti.. Voisko sulla auttaa joku psyykelääke siis tyyliin rauhottava tms? Jos se oliski korvien välissä.

Hmh, ei musta taida apua olla, mutta kaikki sympatia sulle. <3

Vierailija
14/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä lääkärissä. Mä kärsin melkein vuoden tosta samasta ennenkuin uskalsin lääkäriin. Vatsahaavahan sieltä löytyi.

Jouduin kaikki menot suunnittelemaan niin että tiedän pääseväni tarpeen tullen vessaan. :( se oli kamalaa!

Nro3 tässä: vatsalaukku tähystetty ja tarkistettu, keliakia poissuljettu, paksusuoli tähystetty. Ei mitään löydöksiä.

Vierailija
15/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee räjähtävä vesiripuli kotonakin.

Vierailija
16/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kunnollisia maitohappobakteerivalmisteita, ei  mitään piliplituotteita?

Itse ostin eilen AloeVerajuoman/nektarin mikä lie, en siis osaa sanoa tehosta mitään vielä. Niitäkin on markkinoilla monenlaisia, osa jopa haitallisia että kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin lähtee kokeilemaan mitään.

Mä olen kokeillut kaikkea tosi kalliista halpoihin ja sitten luin jostain, että joillekin nämä tuotteet aiheuttavat niitä mahavaivoja ja ripulia..

Vierailija
17/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tämä kaikkea syömistä vai vain ulkona syömistä?

Vierailija
18/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä kaikki fyysiset sairaudet sinulta on poissuljettu? Onko ärtyneestä suolesta ollut mitään puhetta? Sellaiset sairaudet kuin Crohn ja Colitis? En itse tiedä noista juuri mitään, eli en osaa sanoa paljoa enempää kuin sairauksien nimet.

Onko varmasti kaikki allergiat kartoitettu? Millä tavalla ne on kartoitettu, oletko käynyt vain allergiatesteissä vai kokeillut käytännössä? Minulle allergiatesteissä sanottiin, että testitulokset eivät aina ole ihan luotettavia, eli sieltä voi ilmetä vääriä positiivisia ja vääriä negatiivisia. Minä olen allergiatestin mukaan allerginen soijalle ja vehnälle, vaikka en ole koskaan saanut niistä mitään oireita. Onko jokin ruoka-aine, mitä käytät usein ja mitä et ole osannut epäilläkään allergian aiheuttajaksi? Minulla vuosia kestänyt akne ratkesi sillä, kun jätin porkkanat ja kaikki muut beetakaroteenia sisältävät ruoat pois ruokavaliostani. Toinen allergiani oli niinkin huomaamattomasta lähteestä kuin hunajasta. Olen siis ilmeisesti allerginen jollekin kasville, jota joskus on jossakin hunajassa. Koska hunajat ovat kuitenkin peräisin vaihtelevista kasvisekoituksista, niin jotkin hunaja-annokset aiheuttavat minulle allergisen reaktion ja jotkin hunaja-annokset taas eivät. Tämä oli todella vaikea tajuta, sillä hunajaa käytetään niin monissa, huomaamattomissakin paikoissa ja se aiheuttaa minulle oireita vain silloin, kun suuhuni sattuu sellainen hunajaseos, joka sisältää minua allergisoivasta kasvista tehtyä hunajaa.

Ja jos kaikki fyysiset vaivat on jo kartoitettu, niin oletko ajatellut psyykkisiä vaivoja? Miten kauan tätä ongelmaa on jatkunut? Voisiko kyseessä olla pitkittynyt stressi? Henkinen trauma? Esimerkiksi ahdistus voi oirehtia mitä moninaisimmilla tavoilla niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Minulla itselläni on ongelmia ahdistuksen kanssa, ja vaikka en siitä vatsavaivoja saakaan, niin välillä fyysiset oireet ovat niin rajut, että on vaikea uskoa sen johtuvat pelkästä ahdistuksesta. Oireet eivät myöskään iske aina vaikeimmin ahdistavilla hetkillä, vaan saattavat oireilla kokopäiväisesti pitkänkin aikaa. Itse kärsin esim. päivien ajan jatkuvista yhtäjaksoisista päänsäryistä, näköhäiriöistä ja lihaskivuista, sekä myös selkeästä hypokondriasta, eli joka kerta kun saan päähäni että sairastan "varmasti" jotain kammottavaa syöpää tai diabetesta, niin kehoni alkaa imitoida näiden sairauksien oireita aivan käsittämättömän tarkasti ja voimakkaasti. Vatsavaivat ovat käsittääkseni yksi yleinen ahdistuksen oire.

Vierailija
19/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen Chronin tauti, mutta jos on kattavat tutkimukset tehty, niin tuskin sekään. Ny myös IN olevat kilppariogelmat voi aiheuttaa tuollasta. Nekin varmaan katsottu? Kauan sulla on tätä vaivaa ja ollut ja onko paino laskenu? Mulla oli nimittäin elämä just tuollasta syksyllä, paino laski 7kg yhtäkkiä ja koko ajan maha kupli. Stressihän sitä sitten loppuen lopuks aiheutti.. Voisko sulla auttaa joku psyykelääke siis tyyliin rauhottava tms? Jos se oliski korvien välissä.

Hmh, ei musta taida apua olla, mutta kaikki sympatia sulle. <3

Kiitos sympatiasta! Jopa näin anonyymisti netin välityksellä se tuntuu tänään hyvältä, kun on itku kurkussa yrittänyt ehtiä kotiin kaameissa vatsanpuruissa...

Kilpirauhaset olivat kunnossa ainakin 7-8 vuotta sitten, kun vaadin kaikki mahdolliset testit saadakseni selville, mikä vaivaa. Paino ei ole vuosien varrella heitellyt mihinkään suuntaan.

ap

Vierailija
20/27 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kaikki fyysiset sairaudet sinulta on poissuljettu? Onko ärtyneestä suolesta ollut mitään puhetta? Sellaiset sairaudet kuin Crohn ja Colitis? En itse tiedä noista juuri mitään, eli en osaa sanoa paljoa enempää kuin sairauksien nimet.

Onko varmasti kaikki allergiat kartoitettu? Millä tavalla ne on kartoitettu, oletko käynyt vain allergiatesteissä vai kokeillut käytännössä? Minulle allergiatesteissä sanottiin, että testitulokset eivät aina ole ihan luotettavia, eli sieltä voi ilmetä vääriä positiivisia ja vääriä negatiivisia. Minä olen allergiatestin mukaan allerginen soijalle ja vehnälle, vaikka en ole koskaan saanut niistä mitään oireita. Onko jokin ruoka-aine, mitä käytät usein ja mitä et ole osannut epäilläkään allergian aiheuttajaksi? Minulla vuosia kestänyt akne ratkesi sillä, kun jätin porkkanat ja kaikki muut beetakaroteenia sisältävät ruoat pois ruokavaliostani. Toinen allergiani oli niinkin huomaamattomasta lähteestä kuin hunajasta. Olen siis ilmeisesti allerginen jollekin kasville, jota joskus on jossakin hunajassa. Koska hunajat ovat kuitenkin peräisin vaihtelevista kasvisekoituksista, niin jotkin hunaja-annokset aiheuttavat minulle allergisen reaktion ja jotkin hunaja-annokset taas eivät. Tämä oli todella vaikea tajuta, sillä hunajaa käytetään niin monissa, huomaamattomissakin paikoissa ja se aiheuttaa minulle oireita vain silloin, kun suuhuni sattuu sellainen hunajaseos, joka sisältää minua allergisoivasta kasvista tehtyä hunajaa.

Ja jos kaikki fyysiset vaivat on jo kartoitettu, niin oletko ajatellut psyykkisiä vaivoja? Miten kauan tätä ongelmaa on jatkunut? Voisiko kyseessä olla pitkittynyt stressi? Henkinen trauma? Esimerkiksi ahdistus voi oirehtia mitä moninaisimmilla tavoilla niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Minulla itselläni on ongelmia ahdistuksen kanssa, ja vaikka en siitä vatsavaivoja saakaan, niin välillä fyysiset oireet ovat niin rajut, että on vaikea uskoa sen johtuvat pelkästä ahdistuksesta. Oireet eivät myöskään iske aina vaikeimmin ahdistavilla hetkillä, vaan saattavat oireilla kokopäiväisesti pitkänkin aikaa. Itse kärsin esim. päivien ajan jatkuvista yhtäjaksoisista päänsäryistä, näköhäiriöistä ja lihaskivuista, sekä myös selkeästä hypokondriasta, eli joka kerta kun saan päähäni että sairastan "varmasti" jotain kammottavaa syöpää tai diabetesta, niin kehoni alkaa imitoida näiden sairauksien oireita aivan käsittämättömän tarkasti ja voimakkaasti. Vatsavaivat ovat käsittääkseni yksi yleinen ahdistuksen oire.

Olen aina ollut melko varma että minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä, ja niin uskovat lääkäritkin. Mutta tietenkin muita syitä on pyritty mahdollisimman hyvin sulkemaan pois, ja olenkin kiitollinen että kaikkia mahdollisia testejä on tehty. Stressillä on asian kanssa varmasti paljon tekemistä, ja kierrehän tästä on vuosien aikana jo tullutkin: vatsavaivat aiheuttavat stressiä ja stressi vatsavaivoja. Tänäänkin tarkkailin oloani jatkuvasti, ja ripuliinhan se päättyi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän