Nainen! Osaatko vaihtaa autoon renkaat?
Tämä kun on se miesten homma. Itse osaan. Osaatko muita niin sanottuja miesten hommia? Pysyykö kädessä ruuvari, vasara sekä porakone? T.nainen.
Kommentit (41)
Noup, en osaa. En omista autoa enkä ajokorttia joten ei ole tullut opeteltua tuota taitoa.
Työkalut pysyvät kädessä, olen nimittäin ammatiltani kirvesmies.
Mies! Osaatko vaihtaa autoon renkaat?
Tiedän teoriassa, miten renkaat vaihdetaan, mutta en ole koskaan tehnyt sitä itse (olen omistanut auton vasta alle puoli vuotta).
Muut miesten hommat sujuu aina nikkaroinnista ja halonhakkuusta kaljanjuontiin ja pleikan pelaamiseen :D
N27
Ei se ole miesten homma, se on asiantuntijoiden homma. Kuten myöskin remonttihommat kotonani. Myös kaikenlaiset ompeluhommat on ulkoistettu sellaisille jotka osaa.
Osaan. Kuten myös traktoreihin sun muihinkin vehkeisiin. Huollotkin onnistuvat, ihan jo ammatinkin puolesta.
Ei huvita edes opetella. Liikkeessä ne monet miehetkin nykyään vaihdattaa. Eikä pysy pora kädessä, eikä kyllä pysy neulakaan. Olen käsistäni täysi tumpelo.
Varmaan osaisin, mutta en ole kokeillut. Rengasliike hoitaa.
Mutta mulla on oma ruukinväännin ja porakone, olen taulu, peili, kello jne. vastaava. Ja jos meillä joku maalaa seiniä, niin minä.
Vain köyhien pitää osata itse, muut voivat teettää hommat ammattilaisilla.
En! Oon 17-vuotiaasta asti seurustellut miehen kans, joka nyt on ollut aviomies jo 27 vuotta, ja poikiakin on siunaantunut pari, ne tekee kaikki miesten työt. Oon ihan kädetön, no lampun osaan vaihtaa. Tytär osaa kyllä jostain syystä vaihtaa renkaat. Mutta mun mies ei puolestaan käestä ruoanlaittoon, ja sitä sentään tehdään kahdesti päivässä, renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa.
Tietenkin osaan. Osaan myös vaihtaa kumit vanteille, vaihtaa raidetangon, säätää aurauskulmat, tasapainottaa renkaat, vaihtaa öljyt yms.
Osaan myös remontoida ja kesän aikana olisi tarkoitus rakentaa viinakaappi, vanhempien pihaan suihkulähde.
Osaan, vaikka en normaalisti teekään sitä yksin. Osaan käyttää myös kirvestä, sahaa (käsi-, moottori- ja vanne-), ruuvimeisseliä, porakonetta, sirkkeliä, vasaraa ym ym ym.
Itse ollut pakko oppia auton renkaan vaihto, kun ei ne itsestään vaihdu. Ruuvaria, vasaraa olen käyttänyt ja kerran parikuukauden ajan porakonetta... ei se nyt nii vaikeaa ole, ellei siitä sitä itse tee.
Periaatteessa osaisin varmaan jos henki siitä riippuisi, koskaan en ole sitä tehnyt, käytetään liikkeessä, siellä se on helppoa kun saa auton ylös ja homma käy nopeasti koneella, mitä sitä käsin vääntämään ja pelleilemään tunkin kanssa.
Muuten kyllä osaan tehdä remonttihommia, ei mitään koulutusta siihen ole mutta olen lapsesta asti auttanut äitiä tapetoinnissa, ja olen tapetoinut viimeksi tyttären kanssa hänen asuntonsa. Olen myös laatottanut keittiön välitilan itse, äitini aikoinaan laatotti kylppärin, vessan ja keittiön. Äitini tapaa sanoa että kaikkea osaa tehdä kun vaan alkaa tekemään, ja mieheni taas tapaa sanoa että ihmisen pitää tietää se mitä osaa ja mitä ei osaa, ja jättää ne työt ammattilaisille joita ei osaa. Minä teen mitä huvittaa tehdä, jos haluan itse jotain nikkaroida, teen itse, jos ei huvita saa joku muu tehdä, sukupuolella ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ollut pakko oppia auton renkaan vaihto, kun ei ne itsestään vaihdu. Ruuvaria, vasaraa olen käyttänyt ja kerran parikuukauden ajan porakonetta... ei se nyt nii vaikeaa ole, ellei siitä sitä itse tee.
Jos on täysi käsi, sitten on. Eihän porakoneen käytössä ole mitään ihmeellistä, mutta vaikka kuinka yritän, ei homma vaan onnistu. Sama juttu ompelukoneen kanssa, vaikka kuinka olen yrittänyt, saumat ei mene suoraan. Vasaralla osaan iskeä itseäni sormeen, vaikka kuinka yrittäisin olla varovainen. Se on vaan sellainen juttu, että toisilla meillä ei ole yhtä hyvä koordinaatio ts. käden ja silmän yhteistyö kuin toisilla, eikä sille mahda mitään pelkästään päättäväisyydellä tai tahtomalla. Neuloa osaan hyvin, enkä tiedä miksi se sujuu niin loisavasti, kun mikään muu kädentaito homma ei onnistu.
Osaan ja olen vaihtanut. En vaihda enää, renkaat vaihdetaan rengashotellissa. Sähkötyökalujen käyttö sujuu, sahat, sirkkelit jne. jo koulutuksen puolesta (taiteilijan koulutukseen kuuluvat nämä, kaikki eivät ole kirvesmiehiä).
En koska mulla ei ole koskaan ollut autoa.
Osaan, vaikken ajokorttia omista ja täten en myös autoakaan. Öljynvaihto ym. pikkujutut osaan myös ja teoriassa tiedän miten vaihtaa laakerit, jarrupalat yms. mutta en kyllä osais mitään tollasia oikeasti tehdä :D miesystävän kautta tullut tutuiksi nää hommat, muuten en varmaan tietäisi mitään autoista. Osaan myös onneksi muitakin "miesten" juttuja, että ei mene sormi suuhun vaikean paikan tullen
N20
Rengasliikkeen homma ollut jo parisenkymmentä vuotta.