Hei te laiskat miehet!
Jotka ette auta kotitöissä tai lastenhoidossa. Minkälainen oli kasvatuksenne, jotta tietäisin miten en ainakaan kavata lastani? Minkälaiset roolit omilla vanhemmillasi oli lapsuudenkodissasi esimekiksi kotitöiden suhteen ja jouduitko lapsena tekemään itse kotitöitä?
Kommentit (20)
Mulla ei ole lapsia, mutta olen jotenkin niin itsesyytöksissä elävä suorittajaperfektionisti, etten saa kotihommia tehtyä kunnolla kuin pakon edessä (esim. joku on tulossa käymään). Äidillä oli mielenterveysongelmia ja tuntui etten koskaan riitä hänelle.
Mulla on yks kaveri jolla ei ole minkäänlaista elämänhallintaa tai kykyä huolehtia kodista ja hygieniasta. Mielenterveysongelmia on myös. Hänen vanhempansa ovat vapaan kasvatuksen saralla (Suomen tasolla) ansioituneita kasvatuspsykologeja.
Vierailija kirjoitti:
Usein isä joutui auttamaan äitiä.
Eli pääasiassa äiti hoiti kaiken ja isä hyöri mukana pikku-apulaisena. I see.
Vierailija kirjoitti:
JOUTUI?????
Varmaan tarkoitat että sai ja halusi osallistua kotihommiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pääasiassa äiti hoiti kaiken ja isä hyöri mukana pikku-apulaisena. I see.
Ei isä ollut kauhean pieni ja kyllä hänestä uskoakseni oli paljon apua äidille.
Seksistinen, asenteellinen, jopa vihamielinen aloitus. Mutta palstamammojen mielestä vain letkeää ja normaalia keskustelua.
Hyvä kasvatus oli, ei tarvinnut naisten hommia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOUTUI?????
Kyllä hänen äidin mielestä täytyi moneen kotityöhön osallistua.
Tämä on vain av-imperiumin vastaisku kaikille niille seksistisille ja vihamielisille aloituksille, joita palsta on naisia kohtaan aina täynnä.
Äiti teki kotityöt melkein kaikki. Isä ns. miesten työt (rempat, nurmikon leikkuut, lumityöt). Äiti kävi myös useimmin kaupassa. En tiedä lasten hoidosta, molemmat olivat läsnä ainakin, äitiin läheisempi suhde. Lapsena (4v ->) vaan olin todella usein ulkona kavereiden kanssa, joten en oikein muista leikkineeni vanhempien seurassa. Kuvissa kyllä leikin useemmin isän kanssa. Lapsena siivosin joskus, en kuitenkaan säännöllisesti oma huone lähinnä ja lumityöt teetettiin meillä lapsilla teini-iässä.
Minusta tuli jokatapaukessa kotityöt hoitava mies, teen myös ruokaa ja leivon. Lapsia ei vielä ole niin tiedä siitä sitten, mut läsnä aion olla ja tehdä niin paljon kun lapsen äiti antaa :D Pystyn myös puhumaan tunteista ja pidän läheisyydestä (vaikka en lapsuudessa tätä nähnyt vanhemmilta).
Eli mun tapauksessa kasvatuksella ei ollut vaikutusta tai sitten käänteisesti haluan auttaa perheen naista, kun näin äitini hoitavan kaikki työt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain av-imperiumin vastaisku kaikille niille seksistisille ja vihamielisille aloituksille, joita palsta on naisia kohtaan aina täynnä.
Tarkoitatko niitä ketjuja, joissa palstamammat huo*ttelivat sivukaupalla esimerkiksi Pia Lambergia ja Heli Vaarasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOUTUI?????
Kyllä hänen äidin mielestä täytyi moneen kotityöhön osallistua.
Et ymmärtänyt pointtia.
Eli isäsi olisi maannut perse homeessa sohvalla ellei äitisi olisi patistanut auttamaan?
Onneks oma mies tajuaa auttaa pyytämättä.
Ihan oikeasti? Asiallinen vastaukseni poistettiin, jossa kyseenalaistettiin aloitus?
Olisi kovin mielenkiintoista tietää mikä siinä jotakuta palstafeministiä niin pahasti nyppi, ja onko moderaattorien pääsyvaatimuksena hommiinsa ihan oikeasti loputon miesviha? = ) Pitäkää tunkkinne.
Miesvihaketju mikä miesvihaketju. Asiallinen vastaukseni poistettiin, mutta aloittaja itse hokee ketjussa perse homeessa sohvalla makaavista miehistä. Haista aloittaja piiiiiiiiiiiiiiiiktä paska.
Ei se, ettei auta kotitöissä, kerro laiskuudesta vaan välinpitämättömyydestä. Olen minäkin laiska mies, mutta pidän kiinni siitä, että teen sen verran kotitöitä kuin olen yhteen muutettaessa luvannutkin. Jos jotakin laiskuus tekee tehokkaaksi: ei huvita tehdä turhaa työtä, niin siivoustehtävistä tulee karsittua turhat työvaiheet.
Vierailija kirjoitti:
Äiti teki kotityöt melkein kaikki. Isä ns. miesten työt (rempat, nurmikon leikkuut, lumityöt). Äiti kävi myös useimmin kaupassa. En tiedä lasten hoidosta, molemmat olivat läsnä ainakin, äitiin läheisempi suhde. Lapsena (4v ->) vaan olin todella usein ulkona kavereiden kanssa, joten en oikein muista leikkineeni vanhempien seurassa. Kuvissa kyllä leikin useemmin isän kanssa. Lapsena siivosin joskus, en kuitenkaan säännöllisesti oma huone lähinnä ja lumityöt teetettiin meillä lapsilla teini-iässä.
Minusta tuli jokatapaukessa kotityöt hoitava mies, teen myös ruokaa ja leivon. Lapsia ei vielä ole niin tiedä siitä sitten, mut läsnä aion olla ja tehdä niin paljon kun lapsen äiti antaa :D Pystyn myös puhumaan tunteista ja pidän läheisyydestä (vaikka en lapsuudessa tätä nähnyt vanhemmilta).
Eli mun tapauksessa kasvatuksella ei ollut vaikutusta tai sitten käänteisesti haluan auttaa perheen naista, kun näin äitini hoitavan kaikki työt kotona.
Naisena jolla on kotitöitä tekevä mies uskon juuri näin että kovinkaan paljon kasvatuksella ei ole merkitystä. Harvoin kuitenkaan pakottaminen tuottaa toivottuja vaikutuksia.
En vaadi miestäni tai poikaani auttamaan tai osallistumaan. Kotitöitä tehdään ennemmin yhdessä kun niin että joku määrää miten ne tulee tehdä ja kuka minkäkin tehtävän hoitaa. Edes lapset eivät ole pikku-apulaisia vaan he tekevät kotitöitä kykyjensä/voimavarojensa mukaan. Tarpeista esim. siivouksen suhteen keskustellaan ja sitten mietitään kuka ne parhaiten ehtisi/pystyisi hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotka ette auta kotitöissä tai lastenhoidossa. Minkälainen oli kasvatuksenne, jotta tietäisin miten en ainakaan kavata lastani? Minkälaiset roolit omilla vanhemmillasi oli lapsuudenkodissasi esimekiksi kotitöiden suhteen ja jouduitko lapsena tekemään itse kotitöitä?
Vanhanliiton koti oli meillä. Vain naiset teki ruokaa ja siivosi. Minä poikana leikin ja pelasin. Isä työpäivän jälkeen makasi sohvalla ja katsoi uutisia/luki kirjoja. Ei meidän kotona feministien telaketjut kolissu.
Taitaa olla paras ettet hanki lapsia lainkaan. Olisi ikävä huomata ettei kasvatuksella ollut haluttua lopputulosta.