Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinusta outoa jos työkaveri googlettelee nimeäsi?

Vierailija
14.05.2016 |

Tälläinen tuli ilmi että työkaverini oli googletellut minun nimeäni. 😱 En kehdannut kysyä että mitä haki mutta kovasti ihmetytti ja huvittikin. Olenko niin mielenkiintoinen ihminen että minua pitää netistä stalkata? 😎 Ei tulisi mieleenkään että työkaveriani Googlettelisin. 😄

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyaikaa ottaa kaikista taustat selville niin tietää kenen kanssa on tekemisissä. Se mitä netistä löytyy on ihmisen omia jälkiä, mitä on jättänyt itsestään kaikkien silmille nähtäväksi

Minusta asiassa ei ole mitään pahaa. Mutta se, että sua stalkataan fyysisessä elämässä, on aika creepyä. Mulle on jotkut itse kertoneet seurailleensa minua ja se on aika kauheaa tulla seuratuksi.

Vierailija
42/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Jos pelkäät nimihakuja niin älä kerro oikeaa nimeäsi vaan käytä lempinimeä. Jos kaikki tietävät nimesi niin muuta se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan puhdasta uteliaisuutta? Itsekin olen sitä harrastanut kertaluontoisesti, ja todellakin vain ja ainoastaan uteliaisuudestani. Stalkkaaminen on kyllä jotan ihan muuta...

Vierailija
44/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta näemmä puuttuu joku uteliaisuusgeeni, sillä en ole koskaan miettinykään googlettavani työkavereita tai oikeammin juuri ketään yksittäistä henkilöä. En ole itse myöskään somessa juurikaan, koska kun en koe sitä tarpeelliseksi viestintäkanavaksi.

Multa puuttuu myös tämä uteliaisuusgeeni, oikeasti olen hyvin hämmästynyt siitä että täällä näin paljon hehkutetaan työkaverien taustojen tonkimista. Tosin kyllä minunkin työkavereista ainakin yksi tekee tätä, eräs toinen työkaveri joka on läheisempi tämän henkilön kanssa kertoi siitä. Minua ei kiinnosta kukaan työpaikalla niin paljoa että viitsisin etsiä netistä tietoa hänestä. Enkä googleta poikakaveriehdokkaitakaan, jos facessa tulee heiltä kaveripyyntö niin silloin käyn heidän sivullaan, mutta en sielläkään käy läpi historiaa.

Millä tavalla se on tonkimista, jos ihminen on oksenutanut elämänsä julkisesti kaikkien luettavaksi internettiin?

Vierailija
45/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuin iltaa puolituttujen työkavereiden kanssa ja yksi kysyi mieheni nimeä. Kun kerroin sen hänelle, niin googletti suoraan puhelimellaan siinä silmieni edessä.

TÄMÄ on outoa!

Vierailija
46/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 henkisen firman omistajana nopea (noin 3 min) googletus on yksi asia jonka teen työhaastattelun jälkeen arvioidessani kenet palkkaan.

Aina joskus joku jää kiinni valheista ja joskus on jätetty kertomatta jotain, toisista ei löydy googlesta mitään ja osalta taas vähän turhan paljon.

Laitonta, vaikka kaikki niin tekevät.

Vierailija
47/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla moni googlettaa uudet esimiehet. Että tietäisi, millaisen kanssa ollaan tekemisissä.

Vierailija
48/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. Jos pelkäät nimihakuja niin älä kerro oikeaa nimeäsi vaan käytä lempinimeä. Jos kaikki tietävät nimesi niin muuta se.

Oletko ikinä ollut työelämässä mukana, jos tosissaan ehdotat jotain salanimellä esiintymistä? Äly hoi.

Vierailija
49/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen googlannut työkavereita löytääkseni heidän julkaisujaan tai artikkeleita tai linkedin-profiilin. Tässä ei minusta ole mitään outoa.

Googlettamalla saat tietoja samannimisistä henkilöistä. Mun kaimani on esim. jonkun uskonnollisen yhteisön jäsen ja on jonkun työkaverin kommentti ollut sellainen, että vähän on taidettu nimeäni googlettaa. Jos googlettaa, niin silloin saa olla tarkkana, ettei paljasta jotain semmosta tietoa, jota ei ole koskaan paljastanut tai liittyy samannimiseen henkilöön. Sinänsä linkedin-profiilin tsekkaus on ok, koska tuossa ei kannattaisi paisutella osaamistaan.

Vierailija
50/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita stalkkereita. Itseäni ei kyllä vois vähempää kiinnostaa googlailla työkavereita.

Vierailija
51/80 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän lisäisin vielä, että kyseessä EI ole stalkkaus, vaikka se onkin nykyään kovin suosittu (ja väärinkäytetty) sana. Stalkkaus on vainoamista, johon googlettamista ei voi verratakaan.

Vierailija
52/80 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkaverini ”jäi kiinni” tietojeni googlettelusta. Tiesi väitöskirjani aiheen vaikka en ollut itse kertonut asiaa. Suoranaisesti häpesi kun tajusi itsekin tämän että netistähän tämä tietonsa oli peräisin eikä minulta itseltäni.

Vierailija
53/80 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä googlettaa, jos haluaa. Sitä kautta voi löytyä paljon tai vähän oikeaa tietoa kyseisestä henkilöstä.

Nimeni on sen verran yleinen, että löytyy vaikka ja mitä.

Työkaveri joskus googletti minua ja alkoi sitten puhumaan minulle harrastuksestani, jota en ollut koskaan harrastanut, mutta Googlen perusteella tiesin, että kaimani oli.

Kannattaa hakea ne faktat suoraan asianosaiselta. Googlen tai kaverin juorujen perusteella voi mennä aika pieleen...

Vierailija
54/80 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan normaalia uteliaisuutta nykypäivänä käydä läpi kaikkien työkavereiden ja tuttujen sometilit? Minä ainakin olen katsonut Facebookista kaikki työkaverit ja pomot. Osalla on jopa julkinen tili. Huomasin, että yksi työtuttu kuuluu samaan ryhmään Facebookissa kanssani (semmoiseen eläinryhmään), mutta en voi sanoa siitä, koska jäisin stalkkauksesta kiinni. :D 

Vierailija
55/80 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia katsoa. Kaikki sitä nykyään tekee.

Vierailija
56/80 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri oli googlettanut minut. Tiesi sellaisia asioita joita en ollut kertonut hänelle mutta joista on netissä. Tunsin jotenkin myötähäpeää. Miksi jotkut ovat noin uteliaita?

Vierailija
57/80 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan netistä poistaa kaikki tietonsa niin ettei mitään löydy?

Jos olet joskus jotain nettiin laittanut, niin siellä pysyy. Olen yrittänyt tyttärelle kertoa tätä, mutta eipä paljon auta. Kiva hakea vakavasti otettavaa työtä niillä kuvilla...

Vierailija
58/80 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia tietojani googlaan ajoittain, mutta enpä juuri muitten.

Vierailija
59/80 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin utelias, että googlettelen kyllä työkavereiden nimiä. Ihan pelkkää uteliaisuutta vain.

Mua ei kiinnosta. Tuntuu, etten muista edes kaikkien sukunimiä, unohdan työkaverit heti kun ovi menee kiinni - paitsi ne n. kaksi tyyppiä, joiden kanssa olemme ystävystyneet. Mutten heitäkään googlaile.

Vierailija
60/80 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen joitain googletellut joitain harvoja. Aloitin nykyisessä työssä 3 vuotta sitten ja ekana päivänä työparini kertoi googlettaneensa minua, kun kuuli nimeni ja valintani. Ei ollut siis tavattu ennen. Aika luonnollista. Me kaksi teemme ainoana rinnakkaista työtä ja tottakai laitan googleen kolmen vuoden päästä uuden valitun nimen, kun tämä nykyinen jää eläkkeelle. On se nyt sen verran iso juttu, että vähän haluaa nuuskaista jo etukäteen, millainen tyyppi siihen on tulossa. Voi nähdä vaikka kuvan tai jotain muuta, joka kertoo ihmisestä.