Mun tarjoomukset meni pilalle suomalaisen tavan, 'kursailun', takia!
Meille tuli kahvivieraita klo 18. Tilaisuuden piti olla kolmituntinen, kokousmainen. Oli tarkoitus kahvitella ja suunnitella yhtä juttua. No, vieraat tulivat kaikki ajallaan ja minulla oli kahvipöytä valmiina. Kahvi oli keitetty, tee oli kuumaa, oli karjalanpiirakoita ja munavoita, tuoreita croissantteja, marjapiirakkaa ja jäätelöä, erilaisia marjoja ja hedelmäpaloja.
Pyysin heti pöytään, niin voitaisiin aloittaa suunnittelu kahvittelun lomassa. Vieraat istuivat kuitenkin sohville, eivätkä kahvipöytään. Pyysin 10 minuutin päästä uudestaan. Kukaan ei noussut. Puhetta vaan tuli ja juttu jatkui. Jäätelö alkoi sulaa. No, 20 minuutin kohdalla sanoin, että tulkaas nyt, kun kahvi ja tee jäähtyy ja jäätelökin on jo kohta ihan velliä. Kukaan ei noussut.
45 minuutin päästä menin itse sitten ottamaan marjapiirakkaa ja jäätelövelliä ja sanoin, että tulkaa te muutkin. Taas ihan hiljaista, eikä kukaan noussut ylös.
AIVAN TAJUTONTA!
No, nyt on puheet pidetty ja keskustelut keskusteltu ja kello tulee 21. Ja nyt nuo äijät ja akat nousevat sohvilta kahvipöytään. En todellakaan keitä uutta kahvia tai lämmitä teetä. Jäätelökulho on täynnä liejua.
Mikä h*lvettiä tällainen käytös on!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kerran 70-luvulla häissä, josta lähdin nälkäisenä pois.Häät oli maalaistalon pihalla ja tarjottavat pirtissä.Ensin tarjottiin juhannusjuustoa.Vain pappi ja isäntäperhe otti.Kaikki muut kursaili eikä kukaan mennyt ottamaan.Sama homma kahvitarjoilun kanssa.Papin ja hääparin jälkeen kukaan ei "kehdannut" mennä hakemaan vaikka kahvit oli kaadettu kuppiin.Parin tunnin jälkeen lähdettiin sitten häistä pois näkäisenä ja kuivin suin.Oli kyllä kokemus.
Suomalaiset on vaatimatonta porukkaa.
Vaan jos olisi ollut alkoholitarjoilu kyseessä, ei kuivin suin olisi kukaan lähtenyt. Kyllä viinaa aina kehtaa ottaa.
Täälläkin on yksi kohtalotoveri. Pitäisi vain vielä keksiä, miten ihmiset saisi pöydään ilman, että kukaan suuttuu. Nimittäin omassa suvussani tämä kursailu on taitolaji: kukaan ei tule ensimmäisellä eikä toisella kutsulla, mutta jos laittaa tarjottavat pois, niin sitten suututaan, kun "mitään ei tarjota".
Tarjoomukset ei kieltämättä kuulosta kovin houkuttelevilta.
Olen ollut todistamassa sellaista tilannetta, että juhlien emännällä on skumppalasit tarjottimella ja tuo niitä vieraille, kehottaa ottamaan. Kukaan ei halua ottaa ensimmäisenä, eivät edes paikalla olevat iäkkäämmät ihmiset. Kun vanhimmat eivät ota, nuoremmatkaan eivät kehtaa. Hyvin pian emännällä palaa käämit ja hän kirkaisee: "Ottakaa nyt, en jaksa pidellä tätä tarjotinta!" Parikymppinen nuorimies pelastaa tilanteen ottamalla lasin ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kerran 70-luvulla häissä, josta lähdin nälkäisenä pois.Häät oli maalaistalon pihalla ja tarjottavat pirtissä.Ensin tarjottiin juhannusjuustoa.Vain pappi ja isäntäperhe otti.Kaikki muut kursaili eikä kukaan mennyt ottamaan.Sama homma kahvitarjoilun kanssa.Papin ja hääparin jälkeen kukaan ei "kehdannut" mennä hakemaan vaikka kahvit oli kaadettu kuppiin.Parin tunnin jälkeen lähdettiin sitten häistä pois näkäisenä ja kuivin suin.Oli kyllä kokemus.
Mikset itse mennyt? Vai olitko lapsi tuolloin?
Tuollainen kursailu on kyllä ikävää. Onneksi meidän lähipiirissä löytyy yleensä aina joku, joka lähtee reippaasti ensimmäisenä. Meilläkin on noita "aikataulutettuja" kahvihetkiä, jolloin kyllä itse istun herkästi pöytään ja patistelen muut mukaan.
Niinhän sitä sanotaan, että käskyt harvenevat ennen kuin loppuvat kokonaan..
Täh? Kursailu? Ikinä kuullutkaan tuollaisesta :D
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta se on heti ensimmäisenä rynnätä pöytään.
EPÄKOHTELIASTA on olla tulematta pöytään, kun on jo PYYDETTY JA KAIKKI LAITETTU VALMIIKKSI 😡
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kursailu? Ikinä kuullutkaan tuollaisesta :D
Sama, vanhemmat olisi varmaan antaneet piiskaa jos kahvipöytään ei olisi hypätty heti kun pydettiin.
Keski-ikäistä tai vanhempaa porukkaa? Ensimmäisenä syömään menevän häpeä on valtava heillä.
Missä päin Suomea tämä on tapana?
Itse olen huomannut että tuolta välttyy jos sanoo hetken vieraiden kanssa jo seurusteltuaan jotain tyyliin nyt maistuisi varmaan jo kahvi, taidanpa mennä keittämään. Kelpaako kaikille vai keitänkö myös teetä, kylmääkin juotavaa löytyy yms. Sitten lähtee niin että vieraat huomaavat, heillä on aikaa valmistautua (joo kuulostaa naurettavalta mutta näin se ilmeisesti menee). Pöytä voi olla jo katettu ja sitten vaan jäätelöt ym. vasta pöytään kun juomat on valmiina. Muutenkin ihmisillä kestää ennen kuin jäätelölle pääsee, harvoin sitä otetaan ensin vaikka se järkevää olisikin.
Ja kun on tarjoomukset pöydässä niin sitten vieraita kutsumaan, tässä vaiheessa olen huomannut että eivät niin kehtaa vitkastella koska olet selvästi nähnyt vaivaa (=vieraat näkivät kun poistuit ja tietävät että menit valmistelemaan heille tarjottavaa). Jos siltikin meinaa kestää niin sitten reippaasti vaan itse näyttämään mallia niin kuin kai teitkin. Jos ei vieläkään onnistu niin kysyt eikö tosiaan kenellekään maistu, voi harmi kun kokeilit justiinsa yhtä uutta tosi hyvää reseptiä, ja gluteiinitontakin vielä että Jarkko-Maijallekin sopii (esim). Jos ei SITTENKÄÄN kukaan tule eikä puhua pukahda niin töykeitä ovat, itse ainakin teit parhaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta se on heti ensimmäisenä rynnätä pöytään.
EPÄKOHTELIASTA on olla tulematta pöytään, kun on jo PYYDETTY JA KAIKKI LAITETTU VALMIIKKSI 😡
NIIN HELEVETTI SOIKOON 😡😡😡
Wtf ysiltä? Kuka siihen aikaan enää juo kahvia ja syö jäätelöä? Kyllä silloin kuudelta olisi ollut hyvä aika ottaa heti kahvia jne ja suunnitella. Tosi ikävää käytöstä :(
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Savossa. Siellä olen itse lapsuuteni viettänyt ja tätä tapaa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ita-Suomessa ainakin. Lapsuuteni vietin siella ja vielakin kayn joskus sukua tervehtimassa. Kursailu jatkuu edelleen. Tosin nuorempi sukupolvi (ikaiseni ja nuoremmat) eivat ole ihan yhta kursailevia kuin meidan vanhemmat ja isovanhemmat. Nain ulkopuolisen silmin emannan kutsujen ignooraaminen on kylla aika tylyn nakoista hommaa...
Mullekin ihan tuntematon tämä ilmiö. Mutta olenkin etelän vetelä. Meilläpäin ei ruoan suhteen vitkutella ja olla epäkohteliaita. Itselle tällainen kursailu (?) olisi lähinnä iso loukkaus.