Saako kaikki juhlat pitää lapsettomina?
Häihin on jo totuttu, mutta entä muut juhlat? Kaste (kastettavaa lukuunottamatta toki ;) ? Ylppärijuhlat? Hautajaiset? Synttärit? Kihlajaiset? Peruskyläilyt?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta musta on outoa että voidaan olla kutsumatta vieraaksi vain siksi että on lapsi. Lapsikin voi pahoittaa mielensä jos ei olekkaan kutsuttuna juhlaan johon kaikki muut pääsee. Varsinkin jos lapset ovat sukulaisia.
Miten niin "varsinkin"? Eiköhän tuo ole ainoa tilanne, jossa lapsi voisi loukkaantua siitä, ettei hän pääse mukaan juhliin. Minä ainakin tapaan kutsua juhliin ystäviäni mutta en heidän sukulaisiaan. Vai pitäisikö sinusta kutsua vaikkapa ystäväni äiti myös, ettei tälle tule paha mieli? :D -10
Jos joku tuttusi ei kutsu sinua juhliinsa, mutta muut tutut kutsutaan etkö loukkaannu? Jos koet olevasi yhtätärkeä tuttuva kuin muutkin, mutta sinä jäät ilman kutsua. Lapsi voi ihailla ja kokea jäävänsä ulkopuoliseksi. Jos sinulla ei ole mitään tekemistä tuttusi lasten kanssa ettekä edes koskaan näe tuskin lapsikaan itseensä ottaa jos ei juhliisi pääse.
Mutta jos lapsi on sukulaisesi tai SINUN tuttusi voi hän loukkaantua. Tosin sinulla ei taida olla lapsituttuja. Jos nyt jatkuvasti hengaat ystäväsi ja hänen äitinsä kanssa niin voipi olla että ystäväsi äiti kokee olevansa yhtäpaljon ystäväsi kuin ystäväsi ja ihmetellä miksi ei saa kutsua.
Sehän näissä lapsettomissa juhlissa on juuri ongelma ettei eroteta sitä milloin olisi soveliasta kutsua joitain (niitä tuttuja ja sukulaisia) lapsia ja milloin ei tarvitse, sitten pidetään täysin lapsettomat juhlat ja juhlista jää pois myös niitä jotka muistavat aina miten eivät olleet tervetulleita oman tätinsä juhliin.
Että mikä siinä on ettei voida kutsua ihmisiä ihmisinä eikä lapsina tai aikuisina.
Joo, ei tosiaan ole "lapsituttuja".
Jotkin tilaisuudet eivät ole lapsille sopivia, ja niihin ei kutsuta lapsia, vaikka nämä olisivat juhlan järjestäjän saunakavereita tai tennispartnereita. -10
En vaan tajua tuota porua lapsettomista juhlista, vaikka itsellänikin lapsi on.
Jos mietitään esimerkiksi häitä, joissa alkoholia on yllinkyllin tarjolla ja teemana muutenkin enempi ns. vapaa biletys, niin se on aivan väärä paikka lapselle. Ethän ota lasta baariinkaan mukaan jos sellaiseen menet, vaan hommaat hänelle asianmukaisesti hoitopaikan siksi aikaa.
Sitten taas jos joku pitää esim. viisikymppisiään ja toivoo arvokkaita ja asiallisia aikuisten juhlia, niin miksi sinnekään pitäisi väkisin ottaa lapset mukaan tylsistymään? Ja jokainen varmasti tietää, mitä tapahtuu kun lapsille tulee tylsää. Silloin sitä tekemistä aletaan vasta kehittääkin ja riehumiseksi lopulta menee.
Vierailija kirjoitti:
16:lle
Sille lapselle voi kertoa että tämä on sellainen juhla johon ei lapset saa tulla, ja mainita vaikka etteihän äitikään päässyt lapsen kerhon teatterimatkalle mukaan, koska se oli vaan lapsille.
Samalla voi muistuttaa, että joskus se lapsi pääsee mukaan kun vähän kasvaa, ja puhua vaikka Linnanmäen laitteista joissa lapsi näki että pienemmille, isommille, ja aikuisille on omat laitteensa.
Lapsi harvoin tajuaa ns. loukkaantua ellei vanhempi edesauta sitä loukkaantumista.
Jos äiti koko ajan puhuu kuinka harmi on kun pikku Liisa ei pääse Kyllikki tädin häihin, siellä häissä on niiiiin ihanaa, ja voi voi kun nyt pikku Liisalla jää se hieno hevoskyyti ja pitkä huntu näkemättä = totta kai lapselle tulee paha mieli.
Jos keskittyy hyvään, kertoo miten kiva on että Liisa pääsee mummolaan yöksi kun vanhemmat menevät juhliin, siellä mummo on luvannut että tekee Liisan lempiruokaa, hyvä että mummolle sai mennä, Liisa olii ikävystynyt aikuisten juhlissa -- ja niin edelleen, lapsi pitää onnena ettei joutunut häihin mukaan.
Tottakai pieniä voi suojella pettymykseltä sepustamalla, mutta ei mene nuo jutut läpi enään 8-10 vuotiaalta. Ja Pienikin lapsi tajuaa että häät on eriasia kuin aikuisten pikkujoulut tai ravintolailta. Monesti varsinkin n.5 vuotiaat tytöt ovat hyvinkin kiinnostuneita hääteemasta ja tietävät kyllä sen olvan "perhejuhla".
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään esimerkiksi häitä, joissa alkoholia on yllinkyllin tarjolla ja teemana muutenkin enempi ns. vapaa biletys, niin se on aivan väärä paikka lapselle. Ethän ota lasta baariinkaan mukaan jos sellaiseen menet, vaan hommaat hänelle asianmukaisesti hoitopaikan siksi aikaa.
Sitten taas jos joku pitää esim. viisikymppisiään ja toivoo arvokkaita ja asiallisia aikuisten juhlia, niin miksi sinnekään pitäisi väkisin ottaa lapset mukaan tylsistymään? Ja jokainen varmasti tietää, mitä tapahtuu kun lapsille tulee tylsää. Silloin sitä tekemistä aletaan vasta kehittääkin ja riehumiseksi lopulta menee.
Alkoholi ja biletys, kyllä häät melko perinteisesti alkaa kirkkoseremonialla, ruokailulla, kakkukahveilla ja puheilla. Usein ne lapset ja lapsiperheet lähtee sitten kotiin kun ilta alkaa hämärtymään ja vieraat humaltumaan. En tosiaan ota lasta baariin eikä se ole verrattavissa juhlaan jossa tarjoillaan alkoholia. Esim. Ravintolaan voin lapset ottaa ja juoda vaikka viiniäkin ruuan ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16:lle
Sille lapselle voi kertoa että tämä on sellainen juhla johon ei lapset saa tulla, ja mainita vaikka etteihän äitikään päässyt lapsen kerhon teatterimatkalle mukaan, koska se oli vaan lapsille.
Samalla voi muistuttaa, että joskus se lapsi pääsee mukaan kun vähän kasvaa, ja puhua vaikka Linnanmäen laitteista joissa lapsi näki että pienemmille, isommille, ja aikuisille on omat laitteensa.
Lapsi harvoin tajuaa ns. loukkaantua ellei vanhempi edesauta sitä loukkaantumista.
Jos äiti koko ajan puhuu kuinka harmi on kun pikku Liisa ei pääse Kyllikki tädin häihin, siellä häissä on niiiiin ihanaa, ja voi voi kun nyt pikku Liisalla jää se hieno hevoskyyti ja pitkä huntu näkemättä = totta kai lapselle tulee paha mieli.
Jos keskittyy hyvään, kertoo miten kiva on että Liisa pääsee mummolaan yöksi kun vanhemmat menevät juhliin, siellä mummo on luvannut että tekee Liisan lempiruokaa, hyvä että mummolle sai mennä, Liisa olii ikävystynyt aikuisten juhlissa -- ja niin edelleen, lapsi pitää onnena ettei joutunut häihin mukaan.
Tottakai pieniä voi suojella pettymykseltä sepustamalla, mutta ei mene nuo jutut läpi enään 8-10 vuotiaalta. Ja Pienikin lapsi tajuaa että häät on eriasia kuin aikuisten pikkujoulut tai ravintolailta. Monesti varsinkin n.5 vuotiaat tytöt ovat hyvinkin kiinnostuneita hääteemasta ja tietävät kyllä sen olvan "perhejuhla".
Ei mene läpi? annattaisiko sille lapselle opettaa, että kaikki häät eivät ole "perhejuhlia", joille lapset ovat automaattisesti tervetulleita. Tällainen maailmasta opettaminen on vanhemman tehtävä. -10
Jos juhlat ovat kotona ja pitopalvelu ei laskuta per asiakas, vaan tarjottavat on itse hommattu, niin sitten on helpompi antaa niiden lasten tulla siivellä mukaan.
Häät on eri juttu. Ne on yleensä laskutettu per nuppi. Lisäksi siellä ehkä videoidaan ja ne ovat hääparin elämän kohokohta. Sinne ei haluta lapsia meluamaan kirkkoon ja "tanssimaan" omia aikojaan, kun aikuisilla on meneillään ohjelmaa.
Meidän häihin olisi tullut 50 lapsivierasta. Jätettiin sit lapset kokonaan kutsumatta. Emme halunneet mitään lastenjuhlua järjestää. Kalliiksikin olisi tullut, kun puolikas aikuinen olisi lapsesta veloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ja biletys, kyllä häät melko perinteisesti alkaa kirkkoseremonialla, ruokailulla, kakkukahveilla ja puheilla. Usein ne lapset ja lapsiperheet lähtee sitten kotiin kun ilta alkaa hämärtymään ja vieraat humaltumaan. En tosiaan ota lasta baariin eikä se ole verrattavissa juhlaan jossa tarjoillaan alkoholia. Esim. Ravintolaan voin lapset ottaa ja juoda vaikka viiniäkin ruuan ohessa.
Niin, sinun mielikuvasi häistä ei ihan vastaa kaikkien näkemystä häistä.
Monet käyvät maistraatissa hoitamassa vihkimisen ja itse juhlat sitten vuokratussa tilassa ruokineen ja juomineen.
Ristiäisissä on ainakin yksi lapsi. Yleensä pieni.
Hyvin voi pitää lapsettomina kaikki juhlat joissa juhlakalu ei ole lapsi. Ja ristiäisissäkin riittää se kastettava, ei sen 3v serkkua vittuakaan kiinnosta se kastetilaisuus.
Sillä ei ole mtn väliä, onko lapsi miten läheistä sukua. Me emme aio huolia häihin edes pikkuveljeäni (14v) tai miehen siskonpoikaa (3v). Tämä ihan siksi että veljeni suhtautuminen mieheeni on tasoa "vittu toi jätkä on retardi" (todellisuudessa veljeni on se retardi vitosen keskiarvolla ja mieheni matematiikan post doc), koska miestäni ei kiinnosta yli 10v nuoremman härskit vitsit. Lisäksi veljeni kieltäytyi esim. ylppäreissäni a) pukeutumasta muuhun kuin ainaisiin verkkareihinsa, b) onnittelemasta minua ja c) syömästä siivosti, eli söi kakkua sormin ym. Todellakaan en huoli häitäni pilaamaan. Miehen siskonpoika on erittäin vapaasti kasvatettu (termi entitled breeders sopii vanhempiinsa kuin nenä päähän), mitään ei kielletä. Poika on mm. roikkunut tukassani koko painollaan, sattui vietävästi, ja kun kiljuin tuskissani että päästää irti, niin miehen sisko suuttui mulle koska heidän Niko-Petterille ei saa korottaa ääntään vaan pitää puhua kuin kuninkaalliselle... Kerran otimme sen hoitoon kun käly miehineen halusi pitää kuherrusviikonlopun jossain hotellissa. Homma päättyi siihen, että mieheni raijasi pojan sinne hotelliin (300km päähän) ja käski siskon pitää hyvänään ja hoitaa itse kakaransa, kun poika toistuvista kielloista huolimatta pptki ja retuutti kissaani ja hakkasi PlayStationia (ykköstä jota ei saa enää oikein mistään) nyrkillä.
Helppo se on valittaa että lapsille tulee oaha mieli jos ne jättää kutsumatta, jos omassa lähisuvussa ei ole tuollaisia totaalisia katastrofiperheitä. Tulkoon Niko-Petterille paha mieli, käly ostaa sille sitten uuden Transformerin lohdutukseksi ja yrittää maksattaa sen meillä, kuten yritti hotellijupakan jälkeen. "Kun pilasitte lomamme kun ette voinut Niko-Petteriä kahta päivää pitää niin kyllä voisitte korvaukseksi maksaa tämän. Ja Niko-Petteri sanoi että hänelle huudettiin, eikö me olla sanottu että se on kiellettyä!?" Jne...
Oman puoleni sukulaislapsista vaan tiedän, että esim. tätini häissä valojen aikana huusi yhtä aikaa 5 taaperoa neljästä eri perheestä, sekä kaksi äitiä ja isä! Aivan järkyttävä mökä kirkossa ja korvat soi pitkään. Lapset siis itkupotkuraivareilivat ja nämä vanhemmat kirjaimellisesti karjuivat siihen päälle että nyt äpärät ne turpa vittu kiinni. Mutta ei elettäkään esim. ulos mennäkseen koska just piti nähdä ne valat. Kuullut niitä ei kuulemma edes pappi tai hääpari toistensa puheita. Meillä on suvussa sellainen jännä kahtiajako, että on tuota porukkaa, ja sitten ne, jotka kehtaisi johonkin kutsua, on lapsettomia tai lapset on mua vanhempia (olen 25).
Alkoholia taas ei tarjoilla, koska häiden ajoitus on sellainen, että rakas enoni on silloin toivottavasti juuri päässyt katkolta, enkä halua hänelle houkutuksia. Olen itsekin abso, mies myös, ja juomarit ärsyttävät molempia joten eipä haittaa muutenkaan. Sitä paitsi jos mun ja miehen vanhemmille alkaisi tarjota viinaa niin sitä pitäisi tuoda Virosta öljytankkerilla... ei riitä rahat.
Tulipas rantti. Tl;dr, kaikki paitsi lasten synttärit voi olla lapsettomia. Lapsena oli aina ihan helvetin tylsää mennä jonkun isotädin synttäreille tai istua 5h autossa suuntaansa matkalla hautajaisiin tms. Ja se tylsistynyt lapsi tuottaa sitten riehumisellaan pahan mielen kaikille, kun kutsumatta jättäminen pahoittaa vain sen ja entitle-momin mielen. Mulla oli lapsettomat rippijuhlat, ylppärit, valmistujaisjuhlat ja kohta ne häätkin. Hautajaisista on miehen kanssa sovittu että ekana kuoleva saa vaikka säilyttää toisen pakastimessa jos haluaa, eli todellakin saa järkätä lapsettomat hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kutsuttu enoni ja kummisetäni hautajaisiin. Kaikki muut sukulaiset saivat kutsun. Ja olin tosiaankin aikuinen. Ja aivan varmaa on, että tätä porukkaa ei tulla näkemään missään tilaisuuksissa missä mä olen järjestysvastuussa.
Sanonpahan vaan, että vieläkin korventaa tuollainen loukkaus. Joten, kyllä mä pidän sitä vähän sopimattomana, että sukulaislapset rajataan pois juhlista, joissa kuitenkin on muita sukulaisia. Tai, että perheestä kutsutaan vain osa.
Hautajasiin ei kutsuta erikseen, sinne on jokainen tervetullut.
Muistotilaisuus erikseen ja usein se menee niin, että sille ihan lähipiirille ilmoitetaan ja he ilmoittavat eteenpäin tai laitetaan esim. Lehteen ilmoitus.
Hohhoijaa. Lapsettomat antavat lastenkasvatusvinkkejä. Huvittavaa.
Nämä lapsettomia häitä viettävät varmaan viettäisivät lastensa kastejuhlatkin ilman kastettavaa tai tämän sisaruksia ravintolassa juopotellen. Omassa tuttavapiirissäni oli pariskunta, joka piti lapsettomat häät. Edes sukulaiset eivät tulleet, kun täällä päin Suomea häät on vielä perhejuhla (kaverijuhla on illalla tai seuraavana päivänä) eikä kukaan halunnut tulla jos lapset ei saaneet tulla.
Saivat lapsenkin ja myöhemmin toisen. Ekan kastejuhlassa olisivat jättäneet kastettavan itsensä heti kasteen jälkeen vanhemmilleen ja lähteneet ulos bilettämään (eikä edes mitään kahvittelua kummeille ja vanhemmille). Naisen äiti ilmoitti silloin vain, että tämä jää perinnöttä jos sen tekee. Ei tehnyt. Mutta toisen lapsen kastejuhlaan ei ottanut edes esikoistaan, jolloin molempien vanhemmat ja me tuttavat/kaverit katkaistiin välit.
Myöhemmin kuulin, että lapset otettiin huostaan kun vanhemmat vain biletti kavereiden kanssa lapset yksin kotona. Monenkohan näiden lapsivastaisten häiden pitäjillä on sama tilanne edessä? Aika monella kirjoituksista päätellen.
PS: Ne häät voi ihan oikeasti olla sellaiset, että kirkko+juhla, lapset mukaan, jatkot yökerhossa. Minulla ja sisaruksilla oli tuollaiset kaikilla, ja hauskaa oli. Ei edes pahemmin tarvittu alkoholia, kun jatkoilla sai juoda niin paljon kuin halusi. Eikä ollut mitään typeriä leikkejä vaan ihan perinteiset menot, kukaan ei valittanut :)
Vierailija kirjoitti:
9:lle, elämässä joutuu joskus pettymään, ja se on hyvä opettaa lapsille. Aina ei saa sitä mitä haluaa, on vanhemman velvollisuus kasvattaa lapsi niin että hän kestää myös pettymykset.
Valitettavasti moni äiti/isä ei enää YMMÄRRÄ mikä on soveliasta ja mikä ei. Loistavana esimerkkinä Abu Hannah joka linnanjuhlissa alkoi tunkemaan Tarja Halosen käteen pettyneen lapsensa kirjettä (!) kun tämä ei päässyt Linnanjuhliin mukaan. Ikävää on se, että moni muukin vanhempi on niin jälkikasvunsa lumoissa, että unohtaa kaikki "soveliaisuus säännöt" kun pikku mussukka vaan on tyytyväinen.
Ei ole mitään urbaania legendaa ettei osaa lapsista kasvateta, on pieniä hirviöitä joita EI VOI kutsua mihinkään, koska vanhempansa antavat tehdä MITÄ VAIN. Ja ei, se ei ole niiden lasten vika, mutta miksi kukaan tahtoisi pilata vaikka häänsä siksi, että joku kuriton muksu on siellä tekemässä kaikkea ilkeää koko ajan?
Taitaa se kuitenkin jonkin verran olla legendaa.
En ole ollut yksissäkään häissä tai muissa juhlissa jotka lapset olisivat pilanneet huonolla käytöksellä.
Kirkostakin on heti kiikutettu ulos jos lapsi on alkanut itkemään.
Olen ollut ja tiedossa on taas yhdet häät joissa on jatkot ja ne ovat joko eri tilassa tai joskus samassa.
Jatkoille eivät jää ne joilla on lapsia mukana. Kutsussa on käynyt selvästi ilmi että tällaiset on ja siinä voi pariskunta jolla on lapsia itse päättää ottavatko lapsia mukaan vai ei.
Jatkotkaan eivät ole kielletty lapsilta mutta käytännössä niihin ei ole lapsia jäänyt. Joskus on ollut paikka sellainen ettei lapsia voikaan ottaa mukaan.
Joskus lapset ovat lähteneet esim isovanhempien tms mukana pois aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Häihin on jo totuttu, mutta entä muut juhlat? Kaste (kastettavaa lukuunottamatta toki ;) ? Ylppärijuhlat? Hautajaiset? Synttärit? Kihlajaiset? Peruskyläilyt?
Kyllähän sitä saa pitää minkälaisia juhlia haluaa.
Häät ovat perheenperustamisjuhla ja jos sinne ei saa tulla perheinä, niin minusta se on sama kuin järjestäisi olutjuhlat ablolutisteille.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Lapsettomat antavat lastenkasvatusvinkkejä. Huvittavaa.
Sama juttu kuin autoilussa. Paras kuski on kortiton anoppi takapenkillä.
Mikäs siinä jos sinun "juhla"si on kännäys.
Paras kun juhlit ihan yksin pullosi kanssa. Et voi olla kenenkään ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kirkkoonhan saa tulla kutsumattomatkin vieraat, oli sitten häät tai hautajaiset.
Itse ajattelin järjestää vanhuksettomat häät. Kun niistä on aina vaivaa, joku joutuu taluttamaan vessaan ja joku saattamaan kesken juhlien kotiin. Ja se sotkee kahvipöydässä ja puhuu sekavia. Kuitenkin napisevat koko ajan, ja ihmettelevät koristeita. Eikä sovi harmaa iho pastelliteemaan. Ja meidän häät ne on, turha loukkaantua.
Oliko tämän tarkoitus olla ironiaa? Koska ainakin minun hääni olivat paitsi lapsettomat, myös vanhuksettomat. Jokainen saa nimittäin kutsua juuri ne ihmiset, jotka haluaa paikalle.
Onpa todella kylmä suhtautuminen sinulla. Etpä ole tainnut olla mikään silmäterä isovanhemmillesi että ehkä he saivat ansionsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin kuulin, että lapset otettiin huostaan kun vanhemmat vain biletti kavereiden kanssa lapset yksin kotona. Monenkohan näiden lapsivastaisten häiden pitäjillä on sama tilanne edessä? Aika monella kirjoituksista päätellen.
PS: Ne häät voi ihan oikeasti olla sellaiset, että kirkko+juhla, lapset mukaan, jatkot yökerhossa. Minulla ja sisaruksilla oli tuollaiset kaikilla, ja hauskaa oli. Ei edes pahemmin tarvittu alkoholia, kun jatkoilla sai juoda niin paljon kuin halusi. Eikä ollut mitään typeriä leikkejä vaan ihan perinteiset menot, kukaan ei valittanut :)
No kun en lapsista pidä enkä niitä lähelleni halua niin olen yllättäen vela. En minäkään lapsia nyt niin paljoa vihaa että synnyttäisin sellaisia joita en halua ja joita katuisin katkerasti. Olen myös liikuntarajoitteinen eli sekä raskaus, synnytys että lastenhoito olisivat erittäin vaikeita ja kivuliaita asioita.
Ja joo, ne häät VOI olla tuollaiset kuin kuvailit. Niiden ei TARVITSE olla, enkä halua niiden olevan. Meidän häissä ei ole kirkkoa, lapsia eikä jatkoja, vaan maistraatti ja juhlat järviristeilyllä. Olen käynyt niin monissa häissä että olen lopen kyllästynyt perinteiseen kaavaan. Mieluummin pidämme meidän näköiset kivat häät kuin väännämme väkisin samanlaiset kuin kaikilla vain, jotta voimme kutsua sinne kakaroita, joita emme edes näe ikinä uudestaan. Sen koko hiton laivan vuokraus tulee jopa halvemmaksi kuin perinnekestit, eikä vähiten siitä syystä, ettemme kutsu ketään vain koska ollaan sukua. Sitten pitäisi maksaa extrat n. 40 lapsesta jos pakko-kutsua-koska-suht-lähisukua-lapset huolittaisiin. Risteily olisi liian vaarallinen. Eli ei käy. En aio maksaa perinnepitoja sadalle ihmiselle, joista 80:stä en edes pidä yhtään. Mieluummin erikoisemmat niille 20:lle joista pidän kovastikin.
En ymmärrä miksi tätä lapsiasiaa pitää aina jauhaa. Maailmassa on tilaisuuksia ja paikkoja, joihin lapsia ei voi viedä ja sillä selvä.
Juhlan järjestäjä päättää keitä haluaa kutsua ja sen jokainen normaali ihminen ymmärtää.
Turha itkeä ja vinkua jos miehen työpaikan kesäjuhliin ei vaimo ja lapset ole tervetulleita. Ihan samalla lailla hääpari päättää keitä kutsuu juhliinsa ja mikä juhlien luonne on. Kohta tulee varmaan valituksia siitä, että polttareihin ei ole lapset kutsuttuna, vaikka meidän Minttuorvokki niin tykkäisi morsiussaunasta ja Mikkomatias taas haluaa ajaa kartingia isänsä kanssa.
Tämä "lasten juhlaoikeuksista" vouhkaaminen on aika tuore ilmiö. Ennen lapsia kasvatettiin ja yksi kasvatuksen muoto on se, että ymmärretään milloin lapset jäävät kotiin hoitajan kanssa ja vanhemmat saavat rauhassa osallistua vanhempien tilaisuuksiin. On äidiltä hyvin itsekästä ajatella, että hänen lapsensa on poikkeus, jonka voi viedä kutsumattona vieraana parkumaan häihin, sotkemaan hienoon ravintolaan tai juoksentelemaan ja meluamaan kirkkokonserttiin.
Kyllä minäkin mieluusti menisin itsenäisyyspäivänä linnan juhliin, mutta kun minua ei ole kutsuttu, niin en ala polkemaan jalkaa presidentinkanslian ovella "mutta kun mä haluun".
Miksiköhän Ruotsin kuninkaallisissa häissä ei ole ollut muita lapsia vieraina kuin korkeintaan Victorian tytär?
Varmaan olis monen vieraan lapsetkin halunneet tulla? Onkohan Ruotsin keskustelupalstat olleet täynnä kirjoituksia, "kuinka ilkeitä Carl-Philip ja Sofia ovat, kun meidän lapsia ei ole kutsuttu, pitäisköhän jättää itsekin moiset kalaasit väliin".
Mua ei kutsuttu enoni ja kummisetäni hautajaisiin. Kaikki muut sukulaiset saivat kutsun. Ja olin tosiaankin aikuinen. Ja aivan varmaa on, että tätä porukkaa ei tulla näkemään missään tilaisuuksissa missä mä olen järjestysvastuussa.
Sanonpahan vaan, että vieläkin korventaa tuollainen loukkaus. Joten, kyllä mä pidän sitä vähän sopimattomana, että sukulaislapset rajataan pois juhlista, joissa kuitenkin on muita sukulaisia. Tai, että perheestä kutsutaan vain osa.