Muutettiin pois keskustasta ja kaverit lopetti käymisen
Asuimme poikaystäväni kanssa keskustassa pitkään, ja siellä asuu myös valtaosa kavereistamme. Muutimme jokin aikaa sitten pois keskustasta, noin 10km päähän, samassa kaupungissa asutaan edelleen, mutta pientalolähiössä. Muutimme koska halusimme vähän lähemmäs luontoa ja oman pihan, eli vapaaehtoisesti ei ollut mitään pakottavia syitä. Ennätimme asumaan niin kauan keskustassa, että siinä kerkesi vähän jo kyllästyä brunsseihin ja kahvitteluihin.
Kukaan keskustan kavereistamme ei ole tullut käymään uudessa kodissamme. Tänne kestää autolla ajaa n. 20min, bussilla reilu puoli tuntia. Ollaan pyydelty ja aina on jotain tekosyitä, että miten nyt ei kerkeä. Olen puhunut siitä, että ollaan kyllä tosi hyvin viihdytty ja tosi tyytyväisiä ratkaisuun, vaikka välimatkat on toki pidempiä kuin ennen ja elämäntyyli muuttunut. Kaikki katsoo minua säälien kun puhun aiheesta, eikä osoita mitään mielenkiintoa vierailuun. Onko muille käynyt näin?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10km polkee pyörälläkin puoleen tuntiin, joten kuulostaa oudolta, jos siihen menee autolla 20 minuuttia. Ei kai kaverien juuri ruuhka-aikaan olisi pakko tulla kylään.
Mutta ap aiheeseen: jos kaikki muut kaveriporukan jäsenet asuvat keskustassa, on minusta ihan luonnollista että he pysyvät siellä, ja olettavat sinun olevan se, joka siirtyy. Onhan se tehokkaampaan yhden reissata kuin monen. MUTTA toki on epäkohteliasta, jos eivät kertaakaan viitsi tulla katsomaan uutta kotia. Pitäkää ns. viralliset tuparit ja kutsukaa kaikki kerralla?
No kyllä vaan Helsingissä 10 kilometrin matkalle n. 20 min on ihan hyvä arvio. Ruhka-aikaan voi mennä pidempäänkin.
Mulla on työmatka Helsingissä 16 km suuntaansa. Tuurilla menee puoleen tuntiin, huonommalla flaksilla 45 min. Mutta mitäpä nuo juntit ruuhkista ymmärtäisivätkään.
Asun itse Lontoossa. Saanko minä kutsua sinua, oi provinssikaupungissa asuva, juntiksi?
En inhoa mitään niin, kuin itseään toisten kustannuksella korottaa ihmistä.
Lontoossako liikut autolla kaupunkialueella 10km alle 20 minuuttiin?
En omista autoa, vaan Oyster cardin. Ruuhka on silti ruuhkaa julkisissakin.
Joo ja ap, tosiaan pahoittelen, en enää kommentoi kaupunkiasiaa!
Asiaa liittyen: ehkä tosiaan ihmiset kokevat vaivalloiseksi tuon siirtymisen. Onpas Toni kurja etteivät tulleet Vapuksi, ihan luksustahan se olisi ollut päästä grillaamaan ulos hyvällä ilmalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10km polkee pyörälläkin puoleen tuntiin, joten kuulostaa oudolta, jos siihen menee autolla 20 minuuttia. Ei kai kaverien juuri ruuhka-aikaan olisi pakko tulla kylään.
Mutta ap aiheeseen: jos kaikki muut kaveriporukan jäsenet asuvat keskustassa, on minusta ihan luonnollista että he pysyvät siellä, ja olettavat sinun olevan se, joka siirtyy. Onhan se tehokkaampaan yhden reissata kuin monen. MUTTA toki on epäkohteliasta, jos eivät kertaakaan viitsi tulla katsomaan uutta kotia. Pitäkää ns. viralliset tuparit ja kutsukaa kaikki kerralla?
No kyllä vaan Helsingissä 10 kilometrin matkalle n. 20 min on ihan hyvä arvio. Ruhka-aikaan voi mennä pidempäänkin.
Mulla on työmatka Helsingissä 16 km suuntaansa. Tuurilla menee puoleen tuntiin, huonommalla flaksilla 45 min. Mutta mitäpä nuo juntit ruuhkista ymmärtäisivätkään.
Asun itse Lontoossa. Saanko minä kutsua sinua, oi provinssikaupungissa asuva, juntiksi?
Korostat itse asuvasi oikein Lontoossa. Arvaa, miksi sinua kutsuisin?
Eihän Paloheinä ole edes pitkällä, sinne pääsee sukkelaan keskustasta bussilla. Laiskoja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korostat itse asuvasi oikein Lontoossa. Arvaa, miksi sinua kutsuisin?
Jo pelkästään toisia ihmisiä provosoimatta juntiksi haukkumalla osoitit jo olevasi niin viehättävä ihminen, että kaltaisesi persoonan suusta voin kyllä kuvilla tulevan vaikka millaista törkyä :) Prove me right?
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin jos erikseen kutsutaan kylään mutta pitää kyllä myöntää ettei ainakaan viikolla tulisi lähdettyä noin vain piipahtamaan. Täällä Oulussa menee se 40-45 minsaa keskustasta Metsokankaalle tai Ritaharjuun (nämä ovat uusia omakotitaloalueita ja näihin on keskustasta matkaa n. 10 km) joihin on paljon meidänkin tuttavia muuttaneet. Jos menee vajaa 2 tuntia matkoissa että pääsee edes kyläilemään niin ei siinä paljon jaksa puoleksi tunniksi tulla kahville istumaan.
Vaihtoehtoiset kyläpaikat jotka sijaitsevat pyöräily- tai kävelymatkan päässä tai johon pääsee bussilla 10-15 minuutissa ovat kivempia kyläilypaikkoja. Ainakin lapsen kanssa liikkuessa.
Ot, mutta siis millä välineellä menee keskustasta 45min Metsokankaalle? Yksipyöräisellä sirkuspyörälläkö? Autolla Metsokankaalle pääsee Pohjantien motaria pitkin keskustassa 10 minuutissa (ellei nyt puhuta siitä pahimmasta ruuhka-ajasta, joka kestää ehkä tunnin aamuin illoin, eikä kenenkään ole pakko juuri silloin kylään mennä). Sama pätee toiseenkin suuntaan, eli sinne Ritaharjuun.
Asun itse Oulun pohjoispuolella 20km päässä, ja meiltäkin ajaa esim. ydinkeskustaan Valkean parkkihalliin 20-25 minuutissa.
Sen voin kyllä Ap:n alkuperäiseen kysymykseen todeta, että samanlaisia kokemuksia on meilläkin. Asuimme aiemmin keskustassa, ja muutettuamme juurikin tänne 20km päähän, väheni kyläilyt lähes olemattomiin. Niin se vain menee, aikansa kutakin. Jos halusi porukan kasaan, piti bileidenkin olla erityiset, ja kyllähän niitäkin joskus pidettiin. Vähitellen muutkin kaverit kuitenkin löysivät itsensä lähiöistä, alkoi tulla lapsia ja brunssit sun muut keskustassa hengailut jäi kaikilta pois. Nyt kyläilemme ystäväperheiden kanssa puolin ja toisin, kun muilta kiireiltä ehdimme.
Valitettavan tuttua juttua ap, tuossa se todellinen ystävyys punnitaan. Eihän tuollainen käytös osoita minkäänlaista kiinnostusta ja arvostusta teidän valintojanne kohtaan. Olette olleet hyvää seuraa, kun olette olleet lähellä, eikä eteenne ole tarvinnut tehdä mitään. Itse asuin joskus Järvenpäässä ja tuttujani asui Helsingissä. Kun asia tuli puheeksi, niin sain kuullakseni naurahduksia: "haha, mitä sä siellä asut". Todelliset ystävät eivät arvostele toisen asuinratkaisuja ja ovat valmiita matkustamaan toisen luokse. Luulisi sen olevan jopa kiinnostava nähdä vähän uusia paikkoja. Älä pahoita mieltäsi ap, nyt ainakin tiedät ystäviesi todellisen luonteen.
Tylsää. Laiskoja ja epäkohteliaita kavereita. :/ Voisivat nyt joskus vaivautua teillekin varsinkin nyt kesällä, kun olisi juuri ihana viettää aikaa pihalla.
PS. ketjun vänkääjille: minulla menee 7,5 km työmatkaan Helsingissä puoli tuntia. Ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Aijai ja täytyy sanoa että naurattaa kirjoitus "mitää ruuhkista ymmärräkään ". Epäilen, että Helsingissä ei tule olemaan sellaista ruuhkaa, kuin täällä: ennätys on ollut bussissa 45 min vajaan 2 km matkaan. T. Nr 16
Pahoittelen ap ohi aiheen kommentoitia ketjussa!
No melkein. Kovana lumitalvena reilu 5 v sitten istuin yhtenä päivänä 4 h bussissa ja aamulla 5 km matkana meni 1 h (bussi kyllä juuttui lumeen ja tukki kadun joten piti kävellä umpihangessa toiselle pysäkille puoli kilsaa kun jalkakäytäviä ei oltu aurattu).
No joo, ei tää nyt liity aiheeseen mitenkään muuten kuin että kaupungissa voi tosiaan mennä lyhyisiinkin matkoihin reilusti aikaa jos huono tuuri käy. Silti ap:n kaverit ovat minusta outoja jos eivät edes illanistujaisiin tai grillaamaan tule, meillä on tiiviistä kaveriporukasta yksi pariskunta muuttanut Kirkkonummelle ja me muut käymme siellä säännöllisesti iltaa istumassa (vaikka ollaan kaikki syntyperäisiä stadilaisia ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin jos erikseen kutsutaan kylään mutta pitää kyllä myöntää ettei ainakaan viikolla tulisi lähdettyä noin vain piipahtamaan. Täällä Oulussa menee se 40-45 minsaa keskustasta Metsokankaalle tai Ritaharjuun (nämä ovat uusia omakotitaloalueita ja näihin on keskustasta matkaa n. 10 km) joihin on paljon meidänkin tuttavia muuttaneet. Jos menee vajaa 2 tuntia matkoissa että pääsee edes kyläilemään niin ei siinä paljon jaksa puoleksi tunniksi tulla kahville istumaan.
Vaihtoehtoiset kyläpaikat jotka sijaitsevat pyöräily- tai kävelymatkan päässä tai johon pääsee bussilla 10-15 minuutissa ovat kivempia kyläilypaikkoja. Ainakin lapsen kanssa liikkuessa.Ot, mutta siis millä välineellä menee keskustasta 45min Metsokankaalle? Yksipyöräisellä sirkuspyörälläkö? Autolla Metsokankaalle pääsee Pohjantien motaria pitkin keskustassa 10 minuutissa (ellei nyt puhuta siitä pahimmasta ruuhka-ajasta, joka kestää ehkä tunnin aamuin illoin, eikä kenenkään ole pakko juuri silloin kylään mennä). Sama pätee toiseenkin suuntaan, eli sinne Ritaharjuun.
Asun itse Oulun pohjoispuolella 20km päässä, ja meiltäkin ajaa esim. ydinkeskustaan Valkean parkkihalliin 20-25 minuutissa.
Sen voin kyllä Ap:n alkuperäiseen kysymykseen todeta, että samanlaisia kokemuksia on meilläkin. Asuimme aiemmin keskustassa, ja muutettuamme juurikin tänne 20km päähän, väheni kyläilyt lähes olemattomiin. Niin se vain menee, aikansa kutakin. Jos halusi porukan kasaan, piti bileidenkin olla erityiset, ja kyllähän niitäkin joskus pidettiin. Vähitellen muutkin kaverit kuitenkin löysivät itsensä lähiöistä, alkoi tulla lapsia ja brunssit sun muut keskustassa hengailut jäi kaikilta pois. Nyt kyläilemme ystäväperheiden kanssa puolin ja toisin, kun muilta kiireiltä ehdimme.
Bussilla menee pahimmillaan noin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpas sitä olevinaan. Kukaan muu ei ole ollut niin pahoissa ruuhkissa kuin sinä, totta tosiaan. Olet sitten hurja.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoiset kyläpaikat jotka sijaitsevat pyöräily- tai kävelymatkan päässä tai johon pääsee bussilla 10-15 minuutissa ovat kivempia kyläilypaikkoja. Ainakin lapsen kanssa liikkuessa.
Omalla autolla ei kyllä normaalisti keskustasta noin kauan kestä.
Heti arvasin että L-Pakila/Paloheinä akselille muutitte. Tervetuloa, täällä on ihana asua. Ikävä juttu noi kaverit. Tutustukaa naapureihin, ehkä niistä saatte "parempaa" seuraa tai sitten kysy suoraan mikä mättää 😊
Vierailija kirjoitti:
Me asumme pk-seudulla ihan tavallisessa lähiössä ja kaupoille 2 km päähän saattaa mennä arki-iltana 10 min autolla. Pyörällä pääsee yhtä nopeasti.
Liikennevaloja on matkalla 6 kpl.
Ihan normaaliahan tuo on. Kyse ei nimittäin ole maantieteellisestä etäisyydestä vaan henkisestä. Kuten itsekin totesit, elämä, jota kaverisi vielä viettävät, alkoi sinua ja miestäsi jo kyllästyttää. Olitte porukan ensimmäiset, jotka ottivat askeleen kohti keski-ikäistymistä. Vaikka sinun mielestäsi onkin ihanaa istuttaa hortensioiota pihallesi, kaverisi eivät ole elämässään vielä siinä vaiheessa, että näkisivät moisessa mitään hohtoa. Tai edes siinä pihalla grillaamisessa. Teillä ei kuitenkaan ole saunaa ja rantaa siinä vieressä kuten on kesämökeillä. Joku porukassa on aina ensimmäinen, joka lähtee. Teidän porukassanne se olitte te.
33 jatkaa vielä, että ymmärrän ettei kaverit viikolla jaksa lähteä bussiin/autoon istumaan. Sitten ettei juhlapäivinä tai vklp tule, niin sitä en ymmärrä. Mekään ei jakseta viikolla lähteä keskustaan/Laruun kavereille.
Kyllä mä tulisin. Aurinkoisena kesäpäivänä olisi ihanaa ottaa arskaa teidän pihalla, se on mielestäni luksusta Helsingissä! Muutenkin olisi kiva tulla viettämään iltaa, jota saisi jatkaa ihan miten pitkään vaan naapureista välittämättä. Sellainen Pakilan miniloma. Tylsät kaverit teillä.
Asun Helsingin keskustassa, mutta kärkyn aina kesäisin kutsua lähiörivarissa asuvalle kaverille, että päästään grillaamaan ja vetämään valkkaria pihalle. :) Kyllä mä siellä talvisinkin käyn, mutta kesällä vielä mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Aijai ja täytyy sanoa että naurattaa kirjoitus "mitää ruuhkista ymmärräkään ". Epäilen, että Helsingissä ei tule olemaan sellaista ruuhkaa, kuin täällä: ennätys on ollut bussissa 45 min vajaan 2 km matkaan. T. Nr 16
Pahoittelen ap ohi aiheen kommentoitia ketjussa!
Ihan hyvällä tahdolla kysyn, että miksi kukaan haluaa edes bussilla kulkea? Oliko sulla paljon tavaroita tai joku vastaava syy? Kävellen olisit ollut jo perillä. Tai tietty turvattomuus on myös yksi vaihtoehto. Tuttu vie Atlantassa lapset kouluun 1,5 km matkan, koska sitä ei vain voi kävellä. Ohis. Tampereellakin keskustasta Hervantaa on kai jotain 10 km? Ei sitäkään bussilla taida alle puolen tunnin päästä. Autolla en ole kyllä koskaan katsonutkaan. Kai siihen noin vartti menee, josta suurin osa siihen, että pääsee sieltä keskustasta siihen 70 km/h alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kestää noin kauan jos matkaa vain 10km?
Ruuhka-aikaan täysin mahdollista.
Mulla menee reilun 6 kilometrin työmatkaan vähintään puoli tuntia. Helsingissä julkisilla, yksi vaihto.
Ihme Helsinki-vänkääminen tässäkin ketjussa. Tulihan se jo selväksi että ap asuu Helsingissä