Miksi ihmisten on niin vaikea avata suunsa?
Kävin aamulla Ärrällä lataamassa matkakorttia ja ruuhka-aikaan oli pitkä jono. Yksi nainen seisoskeli vähän sivummalla, joten en sen ihmeemmin noteerannut häntä ja menin jonon perälle. Välittömästi alkoi naisella "voi helvetti" -tuhahtelu ja kiukkuinen maiskuttelu. Luulin hänen odottavan jotakin ja turhautuneen siitä, mutta nainen katsoikin minua murhaavasti, jatkoi tuhahtelua, tuli lähemmäs ja tyrkki minua laukullaan. Kysyin onko jokin vialla ja hän alkoi syyttää minua etuilusta. Sanoin että "anteeksi, en tiennyt sinun olevan jonossa kun olit siinä sivussa". No ei kelvannut pahoittelut. Kuinka vaikeaa olisi ollut sanoa HETI (ystävällisesti), että "anteeksi olen tässä jonossa"? Hitostako minä tiedän, että joku jonottaa sivussa seisoskellen!
Sama homma niiden kanssa, jotka nousevat pois bussin ikkunapaikalta, eivätkä voi sanoa käytäväpaikkalaiselle: "Anteeeksi, jään seuraavalla pois" Mieluummin tuhahdellaan ja ängetään melkein toisen syliin.
Kommentit (83)
Muutin vähän aikaa sitten Tampereelta pk-seudulle. Tampereella yleensä sanotaan jos halutaan pois, mutta pk-seudulla taitaa olla vähemmän halua puhua tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hauska kuunnella tuota huokailua ja maiskuttelua ja sivusilmällä seurata kun tuskastuneesti vaihdetaan painoa jalalta toiselle muutaman sekunnin välein kun jostain syystä olen jonkun tiellä.
Joskus olin kaupan kassalla kun joku teki tätä monta minuuttia -siinä tilanteessa siis ikuisuuden- mieluummin kun avasi suunsa ja pyysi minua siirtymään. Mistäs minä voin tietää mitä hän haluaa kun suu pysyy kiinni?
Tietty pakollinen niskojen nakkelu kuuluu asiaan.Siksi on oikein sinunkaltaisten ihmisten takia vaan mennä läpi ja vielä vittuilla päälle.
Minä en nykyään edes kysy mitään vaan menen vain päin. Nautin siitä että saan kaltaisillesi pahan olon.
Kuule. Sinä et todellakaan tönäise minua syrjään, usko pois.
Kyllä muuten tönäisen. Suurella nautinnolla.
Inhoan kaltaisiasi enemmän kuin pedofiilejä.
Olen isokokoinen mies jolla vittumainen luonne. Oikeinko todella tönäiset?
Et ole mies. Iso voit olla mutta kyllä läskisikin liikkuu.
No hyvänen aika kun menee tunteisiin! :)
Liikun vauhdilla kun joku vaan avaa suunsa ja pyytää päästä ohi.
Mutta mykkä tuhisija odottaa. Pitkään.
Vierailija kirjoitti:
No joo, mulla kävi pikkaisen vastaava ruokakaupassa muutama päivä sitten. Asetuin ilmeisesti lastenvaunujeni kanssa liian leveästi siihen käytävälle hyllyjen väliin ja jäin tutkimaan muistaakseni pesuaineita. Yhtäkkiä tunnen jotain pistelyä niskassani ja käännyn katsomaan. Joku nainen tuijottaa mua. Seisoo vieressä ja tuijottaa. Jatkan tarvitsemani tuotteen etsimistä. Ja nainen jatkaa tuijottamistaan. Tätä kesti aika hyvän tovin (varmaan minuutin) kunnes älysin astua sen verran sivuun, että nainen pääsi mun ohitseni. Omaksi puolustuksekseni voin sanoa vain sen, että olin valvonut hampaita tekevän vauvan kanssa edellisen yön ja aivotoiminta oli hiiiiiiiidasta. Ja olihan se multa alkeellinen moka. Mutta herrajesta, että oli pimeän oloinen emäntä! Seisoo vaan siinä tuijottamassa sanomatta yhtään mitään. Alkoi soida tämä päässä:
Mikä siinä on niin vaikeaa ettei heti voi laittaa sitä kärryä niin sivuun että muut pääsee ohi?? Ootko idiootti?
Mä joskus siirrän itse niitä kärryjä jos joku ei älyä että takanaan on henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hauska kuunnella tuota huokailua ja maiskuttelua ja sivusilmällä seurata kun tuskastuneesti vaihdetaan painoa jalalta toiselle muutaman sekunnin välein kun jostain syystä olen jonkun tiellä.
Joskus olin kaupan kassalla kun joku teki tätä monta minuuttia -siinä tilanteessa siis ikuisuuden- mieluummin kun avasi suunsa ja pyysi minua siirtymään. Mistäs minä voin tietää mitä hän haluaa kun suu pysyy kiinni?
Tietty pakollinen niskojen nakkelu kuuluu asiaan.Siksi on oikein sinunkaltaisten ihmisten takia vaan mennä läpi ja vielä vittuilla päälle.
Minä en nykyään edes kysy mitään vaan menen vain päin. Nautin siitä että saan kaltaisillesi pahan olon.
Kuule. Sinä et todellakaan tönäise minua syrjään, usko pois.
Kyllä muuten tönäisen. Suurella nautinnolla.
Inhoan kaltaisiasi enemmän kuin pedofiilejä.
Olen isokokoinen mies jolla vittumainen luonne. Oikeinko todella tönäiset?
Et ole mies. Iso voit olla mutta kyllä läskisikin liikkuu.
No hyvänen aika kun menee tunteisiin! :)
Liikun vauhdilla kun joku vaan avaa suunsa ja pyytää päästä ohi.
Mutta mykkä tuhisija odottaa. Pitkään.
Sullahan se tunteisiin meni, ämmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi sanoa "anteeksi, menen tästä"?
Miksi pitäisi sanoa? Olen yleisessä kaupassa/kulkuneuvossa jne. Et sinä ole mikään maailman napa.
Kaupassa voi olla satoja ihmisiä. En todellakaan rupea kymmeniä kertoja pyytelemään anteeksi sitä että KÄVELEN kaupassa.
Terve järki sanoo että ÄLÄ tuki yleisiä kulkuväyliä. Mutta sitten on näit kaltaisiasi jotka katsovat oikeudekseen estää muiden liikkuminen koska luulette olevanne muita parempia.
Et sinäkään ole maailman napa. Ihmiset eivät ole koko ajan katsomassa, oletko tulossa. Se, että istuu jossain tai pysähtyy katsomaan jotain, ei ole yleisen kulkuväylän tukkimista.
Riippuu ihan mihin istuu. Tietenkin virallisille penkeille saa istua.
En todellakaan ole maailman napa. Mutta vaadin samaa kohteliaisuutta muilta kun annan itse. En jää tukkimaan teitä jos vaan mitenkään voin sen estää ja väistä ihan oma-aloitteisesti
Vierailija kirjoitti:
Muutin vähän aikaa sitten Tampereelta pk-seudulle. Tampereella yleensä sanotaan jos halutaan pois, mutta pk-seudulla taitaa olla vähemmän halua puhua tuntemattomille.
On teillä siellä kaupungissa ongelmat. Täällä maalla on tilaa. Eikä tuntemattomille viitsi olla töykeä siksikään, että hän voi helposti olla tutun tuttusi tai vaikka hammaslääkärisi.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa millaisia perheitä noilla tuhisijoilla on.
Jos bussissa ei osaa sanoa "anteeksi, jäisin pois tässä", niin eiköhän tuollainen ihminen ole parisuhteessakin mykkä ja olettaa, että toisella on kristallipallo?Toisaalta, välillä käy myös niin, että itse odottelee rauhassa, kun se toinen katselee niiden vaunujen kanssa niitä pesuaineita, kun ei ole kiire minnekään ja on vaan fiilis, että on kiva antaa toisen olla rauhassa. Ja sitten, kun tää huomaa, niin rävähtää silmät teelautasiksi, pesuaine jää ostamatta ja vaunuja lykitään paniikissa hyllyihin törmäillen. Jos mä en sano mitään, jos en puhise ja jopa hymyilen, niin ei kai sitä tarvis mitään paniikkireaktiota päälle ottaa?
Jos sinä olet ihmisten edessä niin SINUN velvollisuus on väistää ja katsoa että pitääkö sinun väistää.
Kenenkään ei tarvitse tulla sinulle puhumaan yhtään mitään.
No en mä ainakaan ajattele, että toisten ihmisten velvollisuus on koko ajan kytätä, olenko minä tulossa. Hei kuules minä-minä-ihminen, avaa suusi, niin ei tarvitse uhriutua.
Silloin kun olet julkisissa paikoissa missä on muitakin ihmisiä niin kyllä sinun velvollisuus on väistää ilman mitään kyselyjä.
Mitä jos toinen ei puhu Suomea? Tai edes englantia? Mitäs jos toinen on mykkä?
Vaaditko heidän tulla sinulle puhumaan kun muuten sinun suuruutesi ei persettään liikuta?
Ei ole, enkä odota, että muillakaan on. Olen matkustellut paljon, ja jotenkin aina pärjännyt, vaikkei yhteistä kieltä ole ollutkaan. Se ei todellakaan ole ongelma. "Mykkiä" ihmisiä ei juurikaan ole. Kuurot osaavat äännellä ja tarvittaessa hoitaa asiat muilla tavoin, he ovat siihen tottuneet. Tähän pystyvät myös ne harvat mykät. Ainoa este on se, ettei halua, kuten sinä. Ja huomaa, mä puhuin viestissäni siitä, ettei kellään ole velvollisuutta kytätä, olenko minä tulossa, en siis odota, että ihmiset automaattisesti huomaisivat minun tulemiseni.
Meneppä kuule Tokion metroon niin huomaat että jos jäät sinne seisokelemaan niin vartijat tulevat heittämään sinut ulos.
Siellä on vartijat sitä varten että liikenne kulkisi eikä siellä kukaan jää seisoskelemaan tai muuten sähläämään ja tukkimaan tiet.
Niin? Puhutaan vain Tokion metrosta, mutta se on Tokiossa. Sinä taas kuvittelet, että jokainen paikka on TOkion metro.
Samat säännöt ne pätee muuallekkin.
Siellä on laitettu vartjat koska jostains yystä sinunkalyaisia ihmisiä on jotka ei yhtään ajattele ketään muuta kuin itseään.
En ymmärrä, miten linja-autossa ei voi huomata edes sivusilmällä, jos vierustoveri alkaa nousta ylös. Paitsi jos on ihan ajatuksissaan ja tuijottaa intensiivisesti luuria, tai toiselle puolelle käytävää, tai on silmät kiinni. Niissä tilanteissa lähtevän osapuolen on ihan järkevää sanoa että hei, pääsisinkös tästä, eikä asia ole sen vaikeampi. Olen itsekin jopa suuni avannut, vaikka joskus se on jännittänyt ihan kamalasti. Ehkä juuri itse olen niin valmiustilassa noissa tilanteissa että aina tarkkailen muita vähän sivusilmällä, ettei tule noloja tilanteita :D
En myöskään itsekään kehtaisi välttämättä aina sanoa, jos joku huomaamattaan etuilee tiskillä, mutta sitten tyytyisin jäämään taakse enkä kehtaisi alkaa tuhisemaan ja puhisemaan kuin mikäkin pälli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin aamulla Ärrällä lataamassa matkakorttia ja ruuhka-aikaan oli pitkä jono. Yksi nainen seisoskeli vähän sivummalla, joten en sen ihmeemmin noteerannut häntä ja menin jonon perälle. Välittömästi alkoi naisella "voi helvetti" -tuhahtelu ja kiukkuinen maiskuttelu. Luulin hänen odottavan jotakin ja turhautuneen siitä, mutta nainen katsoikin minua murhaavasti, jatkoi tuhahtelua, tuli lähemmäs ja tyrkki minua laukullaan. Kysyin onko jokin vialla ja hän alkoi syyttää minua etuilusta. Sanoin että "anteeksi, en tiennyt sinun olevan jonossa kun olit siinä sivussa". No ei kelvannut pahoittelut. Kuinka vaikeaa olisi ollut sanoa HETI (ystävällisesti), että "anteeksi olen tässä jonossa"? Hitostako minä tiedän, että joku jonottaa sivussa seisoskellen!
Sama homma niiden kanssa, jotka nousevat pois bussin ikkunapaikalta, eivätkä voi sanoa käytäväpaikkalaiselle: "Anteeeksi, jään seuraavalla pois" Mieluummin tuhahdellaan ja ängetään melkein toisen syliin.
Iäkäs rouva? Eikös se siitä nopsaa laannu kun vähän hymyssäsuin rupattelee rouvalle kohteliaasti.
Vitsi. Olisit kuiskannut oikein kauniisti sen korvaan: "tusee".
Vierailija kirjoitti:
Mä oon äänihuuliongelmien takia ollut monta kertaa puhekiellossa, mutta ei ole ikinä ollut ongelmia kommunikoida toisten kanssa. Jos ei pysty odottaa, koputan olkapäähän. Mulla on erilaisia lappuja valmiiksi. Ystävällisyydellä pääsee pitkälle.
Ikävä että sinulla on tuollainen vaiva.
Enkä haluaisi tätä sanoa koska se haittaa sinun elämääsi etkä varmasti mitään pahaa halua kenellekkään.
Mutta sinulla(eikä kennelläkään muulla) ei ole oikeutta mennä koskemaan toiseen missään olosuhteissa ilman lupaa. Minua se ei haittaisi mutta lain mukaan sinulla ei ole oikeutta sitä tehdä.
Siitä voisi ihan moraalisesti ja laillisesti nostaa metelin.
Voimia sinulle!
Jaahas, näkyy muillakin olevan kokemuksia:)
Ei ollut mikään vanha rouva tuo Ärrän sivussajonottaja, vaan korkeintaan 50-vuotias nainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon äänihuuliongelmien takia ollut monta kertaa puhekiellossa, mutta ei ole ikinä ollut ongelmia kommunikoida toisten kanssa. Jos ei pysty odottaa, koputan olkapäähän. Mulla on erilaisia lappuja valmiiksi. Ystävällisyydellä pääsee pitkälle.
Enkä haluaisi tätä sanoa koska se haittaa sinun elämääsi etkä varmasti mitään pahaa halua kenellekkään.
Mutta sinulla(eikä kennelläkään muulla) ei ole oikeutta mennä koskemaan toiseen missään olosuhteissa ilman lupaa. Minua se ei haittaisi mutta lain mukaan sinulla ei ole oikeutta sitä tehdä.
Voimia sinulle!
Siis MITÄ?!?
Koska suomalainen kotikasvatus perustuu häpeään, opetettu olemaan hiljaa ettei sano jotain tyhmää. Tunteita ei saa ilmaista, eikä kukaan ole mitään, paitsi jos jotain, niin hyviä maanviljelijöitä, hyviä matematiikassa, laittamaan ruokaa jne. Kun ei ole kehitetty eikä kehuttu sosiaalisissa taidoissa, niin siksi suomalainen elehtii vääntäen alahuulta enemmän alaspäin ja murahtaen. Jos alahuuli pysyy perusasennossa, mutta kuuluu murahdus, niin se tarkoittaa ei-vihamielistä-jotain kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi sanoa "anteeksi, menen tästä"?
Niin juuri, tyhmää viedään kun ei saa suutaan auki. Ihan oma moka on jos killittää jossain eikä saa sanottua että anteeksi mutta mahtusinko tästä?
Kuvastaa ihmisten aivotoiminnan tyhjäpäisyyttä kun ei saada suuta auki. Sitten saakin puhkua ja puhista, ninkuin vaikka se pariskunta tuossa yhdessä aiemmassa jutussa.
Itse sanon heti että anteeksi paikka oli varattu jos olen unohtanut merkitä sen jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
No joo, mulla kävi pikkaisen vastaava ruokakaupassa muutama päivä sitten. Asetuin ilmeisesti lastenvaunujeni kanssa liian leveästi siihen käytävälle hyllyjen väliin ja jäin tutkimaan muistaakseni pesuaineita. Yhtäkkiä tunnen jotain pistelyä niskassani ja käännyn katsomaan. Joku nainen tuijottaa mua. Seisoo vieressä ja tuijottaa. Jatkan tarvitsemani tuotteen etsimistä. Ja nainen jatkaa tuijottamistaan. Tätä kesti aika hyvän tovin (varmaan minuutin) kunnes älysin astua sen verran sivuun, että nainen pääsi mun ohitseni. Omaksi puolustuksekseni voin sanoa vain sen, että olin valvonut hampaita tekevän vauvan kanssa edellisen yön ja aivotoiminta oli hiiiiiiiidasta. Ja olihan se multa alkeellinen moka. Mutta herrajesta, että oli pimeän oloinen emäntä! Seisoo vaan siinä tuijottamassa sanomatta yhtään mitään. Alkoi soida tämä päässä:
;-DDD kiitos, päivän parhaan naurut taustamusiikin kera...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinulle!
Buahahahah, annapa tulla nyt linkki Finlexin ko. lainkohtaan.
Oikeasti, saa koskea, kun se ei ole häpäisevää/satuta/ole uhkaavaa. Pieni kosketus olkapäähän ON aivan ok, jopa hyvä idea, jos ei saa syystä tai toisesta sanaa suustaan.
Joskus menee toisinkin: istuin ikkunapaikalla ja tuli huono olo, niin päätin nousta käytävälle. Sanoin vieressä istuvalle, että nousisin nyt, niin hän ei hievahdakaan vaan sanoo, että nousee itsekin seuraavalla pysäkillä.
Tilanteesta tuli tyhmä kun en jaksanut selostaa pahoinvointiani vieraalle vaan intin, että pääsisinkö nyt kuitenkin tästä menemään. Pääsin, mutta mulkaisujen kera.
Ihmisillä voi olla monenlaisia syitä.
Tuhisijat ja laukulla mäiskivät täällä alapeukuttaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinulle!
Siis MITÄ?!?
Kenelläkään ei ole oikeutta koskea toiseen ihmiseen ilman lupaa. Luulisi sen olevan täysin selvää jokaiselle ihmiselle. Eikä näsäviisastella.
Joku äijä tänään Alkossa tukki kärryillä pitkän käytävän päädyn kun mietti hartaana mitä kaikkea nostaa kärryyn, en jaksanut lähteä takaisin vapaata väylää, minulla oli kori niin nätisti siirsin kärryjä, että pääsin ohi ja sanoin, anteeksi menen tästä. Äijä tuhahteli, yllätyin vähän.
Jonotin kassalla ja viereiselle kassalle käveli myyjä, ei sanonut mitään vaan alkoi hääräämään. Ajattelin kokeilla onneani josko se avaa kassan ja siirryin siihen. Sama äijä oli tulossa siihen samalle kassalle ja hyökkäsi kärryineen, että ehtisi ennen minua..
.. tutulla rutiinilla nätisti siirsin äijän kärryjä ja sanoin, anteeksi, minä menen tästä. Äijä jäi silmät selälleen tyrmistyksestä ja kysyin kassalta, että sinä varmaan avaat tämän kassan? Ja ei muuta kuin maksamaan.