Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tekee eineksistä epäterveellisiä?

Vierailija
13.05.2016 |

Syön usein töissä eineksiä. Esimerkiksi saarioisten silakkalaatikkoa, makaronilaatikkoa, pinaattikeittoa yms mikroon ja valmis -aterioita. Miksi eineksillä on niin huono maine, ja millä tavalla se koskee em. kaltaisia ruokia? Ymmärrän pizzat, hampurilaiset sun muut, mutta jos miettii näitä normaaleja "kotiruoka" mikroaterioita.. Raaka-aineita katsomalla se ei mitenkään selviä.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolan ja rasvan määrä, annoskoot, se, että kun et näe ruoan valmistusta alusta loppuun, et ymmärrä mitä kaikkea (myös epäterveellistä) se sisältää. Ruuan koostumus konkretisoituu paljon paremmin kun itse mittaat sinne sen sokerin, suolan tai rasvan. 9% silakkaa on tosiaan naurettavan vähän. Se 91% ruoasta ei olekaan enää niin terveellistä.

Se 91 % ruoasta on todennäköisesti jotain ihan normaalia ruoka-ainetta ja vettä. Kuten tilanne olisi myös kotona tehtäessä samalla reseptillä.

Mun omassa lihapullareseptissäni on lihapitoisuus 65 %. Jos mä myisin niitä kaupassa, niin kyllä ihmiset katsois, että mitähän paskaa tuokin on, kun ei ole täyttä lihaa. Se on tässä tapauksessa kananmunaa, paprikaa, sipulia ja mausteita se loppu, mutta sitähän ei huomattaisi kovin helpolla.

Voi hyvää päivää!!  Onko sulla kaikki kotona???

Vierailija
42/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en löydä pirua lisäaineista (niitä on kaikkialla, tuoreissa vihanneksissakin luonnostaan), ja suolakin on vähän niin ja näin. Minä olen perusterve nuori ihminen, eikä normaalia hieman korkeammalla suolankäytöllä ole minun elimistööni haittoja, kun en juo alkoholia lainkaan, en polta enkä sikaile minkään muunkaan nautintoaineen kanssa. 

Itse en syö eineksiä, sillä niissä on aivan mielettömästi kaloreita. Pelkässä yhdessä saarioisten "roiskeläppäpizzassa" on n. 500 kcal, mikä on minun kokoiseni naisen päivittäisestä kalorintarpeesta melkein kolmannes. Se on todella paljon, ottaen huomioon ettei tuollainen pizza edes sammuta nälkääni. Sama pätee useimpiin muihinkin einesruokiin. Lisäksi einesruoissa on on niitä itse raaka-aineita todella vähän: Apetit pinaattikeitossakin on punaattia vain 11%! Itse kun teen pinaattikeittoa, on keiton volyymistä melkein puolet itse pinaattia. Lasagneissa on pari prosenttia jauhelihaa, kinkkukiusauksissa pari prosenttia kinkkua jne. Minusta tuollainen on törkeää huijausta. Loppu ruokahan on sitten jotain aivan muuta. 

Teen mielelläni ruoat kotona. Suositut valmisruoat kuten kiusaukset, pinaattikeitot ja pizzat valmistuu kotona alle puolessa tunnissa, ja voit olla varma että ateriasi on täyttä ravintoa eikä mitään suurusteessa (hiilareita) lilluvia prosentuaalisia lihapaloja. Tykkään myös maustaa ruokani ja leikitellä pippureilla ja yhretillä tuomaan raaka-aineiden ominaismakua esiin. Einesruoat eivät minusta maistu juuri millekään, joten en niitä kiellettyinä herkkuinakaan osaap itää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolan ja rasvan määrä, annoskoot, se, että kun et näe ruoan valmistusta alusta loppuun, et ymmärrä mitä kaikkea (myös epäterveellistä) se sisältää. Ruuan koostumus konkretisoituu paljon paremmin kun itse mittaat sinne sen sokerin, suolan tai rasvan. 9% silakkaa on tosiaan naurettavan vähän. Se 91% ruoasta ei olekaan enää niin terveellistä.

Se 91 % ruoasta on todennäköisesti jotain ihan normaalia ruoka-ainetta ja vettä. Kuten tilanne olisi myös kotona tehtäessä samalla reseptillä.

Mun omassa lihapullareseptissäni on lihapitoisuus 65 %. Jos mä myisin niitä kaupassa, niin kyllä ihmiset katsois, että mitähän paskaa tuokin on, kun ei ole täyttä lihaa. Se on tässä tapauksessa kananmunaa, paprikaa, sipulia ja mausteita se loppu, mutta sitähän ei huomattaisi kovin helpolla.

En ole viestin kirjoittaja, mutta mitä ihmeellistä tässä viestissä oli? Perustele. Kovin moni osaa järkytellä ja jeesustella, mutta kun pitäisi faktaa iskeä tiskiin niin johan hiljennytään.

Vierailija
44/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einesruokien annoskoot ovat juuri optimaalisia, tämä on yleisesti tunnettu fakta.

Vierailija
45/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkalaatikossa iso osa silakasta on korvattu rypsiöljyn ja stabilointiaineen seoksella.

Yllensäkin eineksissä korvataan kallein ainesosa öljyllä tai muulla rasvalla (jopa puhtaalla silavalla).

Vierailija
46/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole viestin kirjoittaja, mutta mitä ihmeellistä tässä viestissä oli? Perustele. Kovin moni osaa järkytellä ja jeesustella, mutta kun pitäisi faktaa iskeä tiskiin niin johan hiljennytään.

Mietipä vähän. En jaksa perustella sulle, tuskin tajuaisit.

Vierailija
47/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei nyt ihan ymmärtänyt aloitukseni pointtia, mutta kyseenalaistan siis sen, että mikä eineksestä tekee epäterveelliseen verrattuna vastaavaan itse tehtyyn ruokalajiin. Se onko makaronilaatikko epäterveellisempää kuin quinoaretiisisalaatti niin on, ihan varmasti ja sen tajuaa jokainen, mutta mikä siitä saarioisten loorasta tekee sen epäterveellisempää kuin kotona itse tehdystä perusmakaronilaatikosta tms.

Ap

Vierailija
48/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei nyt ihan ymmärtänyt aloitukseni pointtia, mutta kyseenalaistan siis sen, että mikä eineksestä tekee epäterveelliseen verrattuna vastaavaan itse tehtyyn ruokalajiin. Se onko makaronilaatikko epäterveellisempää kuin quinoaretiisisalaatti niin on, ihan varmasti ja sen tajuaa jokainen, mutta mikä siitä saarioisten loorasta tekee sen epäterveellisempää kuin kotona itse tehdystä perusmakaronilaatikosta tms.

Ap

Raaka-aineet ja lisäksi niitten suhteet

Vierailija
49/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja niitä perusteluja? Miten saarioisten käyttämä peruna on pahaksi mutta kotona kuorittu peruna ei?

Vierailija
50/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä jos lukisit nuo vastaukset, joita olet saanut? Siellä on mainittu monta asiaa. Näköjään kyllä ihan turhaan, koska et lue tai ymmärrä.

Vierailija
51/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten some-vastaava linjoilla.

Vierailija
52/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä rypsiöljyä.

Vierailija
53/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täynnä suolaa ja lisäaineita.

Monet eineksistä on säilöntä- ja lisäaineettomia. Liikasuolaisuuden varmaan maistaisi? Ja onko hieman suolaisempi ruoka silloin tällöin mitenkään edes epäterveellistä, jos et jatkuvalla syötöllä vedä suolaa liikaa?

Saisiko tähän jotain esimerkkejä. Kiitos!

Vierailija
54/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täynnä suolaa ja lisäaineita.

Monet eineksistä on säilöntä- ja lisäaineettomia. Liikasuolaisuuden varmaan maistaisi? Ja onko hieman suolaisempi ruoka silloin tällöin mitenkään edes epäterveellistä, jos et jatkuvalla syötöllä vedä suolaa liikaa?

Saisiko tähän jotain esimerkkejä. Kiitos!

Mene vaikka Saarioisten sivuille ja ala selaamaan, siellä niitä on.

Vierailija
55/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja niitä perusteluja? Miten saarioisten käyttämä peruna on pahaksi mutta kotona kuorittu peruna ei?

Vatsana teille kummallekin, että kumpikin peruna on tasa-arvoisesti roskaa. Peruna koostuu yksinomaan hiilihydraateista, eli sokerista. Sokerin mättämisellä saa itselleen tasan diabeteksen, rasvamaksan, sisäelinrasvaa, omenavartalon ja ikuisen nälän joka johtaa taas syömiseen. Älkää helvetissä täyttäkö energiantarvettanne perunalla, pastalla tai leivällä. 

Vierailija
56/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä jos lukisit nuo vastaukset, joita olet saanut? Siellä on mainittu monta asiaa. Näköjään kyllä ihan turhaan, koska et lue tai ymmärrä.

Ei ketjussa ole juurikaan mainittu seikkoja siihen, että miksi ko. ruokia pidetään epäterveellisinä vrt kotona tehtyjä. Flatattien määrästä oli hyvää juttua ja suolan määrästä, mutta oikeastaan mitään muuta ei olllut. Raaka-aineiden prosessoinnista joku puhui, mutta en usko sitä sellaisenaan ilman kunnollista esimerkkiä. Lähinnä keskustelu on ollut kohdistunut siihen, että makaronilaatikko tms on itsessään epäterveellistä. Mukava kyllä huomata aiheen herättävän vilkasta keskustelua!

Ap

Vierailija
57/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne valmistetaan huonolaatuisista raaka-aineista, vähän ravintoaineita, paljon energiaa, säilöntäaineita, maku- ja väriaineita, suolaa, sokeria jne. Eli lihottavia ja kemikaaleja sisältäviä, mutta niistä ei silti välttämättä saa sitä mitä elimistö tarvitsisi. Toki nykypäivänä on  jollain valmistajilla myös laadultaan parempia eineksiä kuin ennen.

Vierailija
58/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vatsana teille kummallekin, että kumpikin peruna on tasa-arvoisesti roskaa. Peruna koostuu yksinomaan hiilihydraateista, eli sokerista. Sokerin mättämisellä saa itselleen tasan diabeteksen, rasvamaksan, sisäelinrasvaa, omenavartalon ja ikuisen nälän joka johtaa taas syömiseen. Älkää helvetissä täyttäkö energiantarvettanne perunalla, pastalla tai leivällä. 

Näinhän se on mutta on se peruna vaan niin hyvää. Taidankin laittaa uuniperunoita tänään 😋

Vierailija
59/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ketjussa ole juurikaan mainittu seikkoja siihen, että miksi ko. ruokia pidetään epäterveellisinä vrt kotona tehtyjä. Flatattien määrästä oli hyvää juttua ja suolan määrästä, mutta oikeastaan mitään muuta ei olllut. Raaka-aineiden prosessoinnista joku puhui, mutta en usko sitä sellaisenaan ilman kunnollista esimerkkiä. Lähinnä keskustelu on ollut kohdistunut siihen, että makaronilaatikko tms on itsessään epäterveellistä. Mukava kyllä huomata aiheen herättävän vilkasta keskustelua!

Ap

Johan sait vastauksen: Raaka-aineet ja lisäksi niiden suhde.

Vierailija
60/72 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Perunassa ei ole mitään roskaa. Sokereita sen energiasisällöstä on vain 4 %. Proteiiniakin löytyy enemmän, 8,5 %, eli ei se mikään sokeripommi todellakaan ole. Ajattelet kaiketi tärkkelystä, joka ei ole sokeri, vaan hiilihydraatti. Vitamiineja ja mineraaleja perunassa on kaloreihin nähden varsin hyvin, ja varsinkin nykyisessä natrium/kalium -epätasapainossa eläville se on varsin loistava kaliumin lähde. Magnesiumiakin siinä on varsin reilusti, joka on turhan vähälle huomiolle päässyt jäämään. Toki perunastakin löytyy idioottien tekemiä tutkimuksia, joissa lykätään kuolemaksi olevat ranskalaiset ja muut pilatut perunat samaan kategoriaan kaiken perunan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme