Mies pettänyt luottamuksen
Mieheni on hyvin koulutettu ja muutenkin huomaavainen ja kohtelias mutta hän kuuntelee usein todella rajua metallimusiikkia. Olen hänelle sanonut että ei kuuntelisi noita lasten kuullen ja kotona hän käyttääkin kuulokkeita musiikkinsa kuuntelemiseen lasten mentyä nukkumaan. Nyt kuitenkin selvisi että hän on usein kouluikäistä tytärtämme autolla kuljettaessa kuunnellut autossa puhelimeltaan jopa avoimesti satanismia sisältävää blackmetal -musiikkia, niin että tytärkin on siis sitä usein kuullut. Esimerkkeinä esimerkiksi sellaiset bändit kuin Emperor tai Moonsorrow, joka laulaa suomeksi.
En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella, koska vaikka sanoituksista ei tuollaisessa musiikissa saakaan selvää, niin mielestäni musiikissa on kuitenkin lapsen mielelle liian pelottava ja ahdistava tunnelma. Minusta myös tuntuu että kun tytärtä on illalla haettu harrastuksista, niin musiikin todella nopea rytmi aiheuttaa vaikeuksia unensaannissa ja hankaloittaa nukkumaanmenorutiinejamme, niin että 4-vuotiaskaan ei pysy sängyssä.
Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa, kun mies on selvästi jättänyt välittämästä toiveistani?
Kommentit (29)
Kyllä se on parempi että miehesi lopettaa moisen musiikin kuuntelemisen kokonaan ja siirtyy lasten musiikin, kuten Ti-Ti Nallen ja Fröbelin palikoiden pariin. Hevisaurus on myös liian raju, Mikko Alatalo siinä rajalla.
Ikävä kyllä ei taida olla Emperorin kuuntelu kuumin trendi toka- tai komasluokkalaisten keskuudessa.
Tämä ketju kyllä eksyi aika lailla aiheesta. Otsikonkin mukaan tässä asiassa ainakin toinen puoli oli se, että mies meni ihan tarkoituksellisesti rikkomaan perheessämme päätettyä sääntöä. Tämän takia mietityttää, että kun he tytön kanssa esim. pelaavat jotain padilla tai pleikkarilla, niin näyttääkö hän sielläkin minun tietämättäni lapsilta kiellettyä materiaalia. Luottamus on vähän heikko tällä hetkellä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on parempi että miehesi lopettaa moisen musiikin kuuntelemisen kokonaan ja siirtyy lasten musiikin, kuten Ti-Ti Nallen ja Fröbelin palikoiden pariin. Hevisaurus on myös liian raju, Mikko Alatalo siinä rajalla.
Tuossa on sitten kyseessä törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Rattiraivo ja tanakka ylinopeus on taattu kun radiostä tööttää seitsemättäkymmenettä kertaa Sutsisatsi.
Olen varma, että agressiivisen musiikin kuuntelu vaikuttaa lapsen mielentilaan ja rauhoittumiseen nukkumaan mennessä, erityisesti jos hän on herkkä. Musiikin vaikutusta aivojen toimintaan on tutkittu paljon, joten täällä on kenenkään ihan turha väittää, ettei vaikutusta olisi. Eri asia on MITEN musiikki vaikuttaa, olemmehan kaikki yksilöitä.
Yleensä ihmiset haluavat kuunnella musiikkia, joka jotenkin kertaa heille tärkeää tunnetilaa.. siksi täällä on monia, jotka tuntuvat pitävän deathmetallia ihan ok:na pienille lapsille. Itsellenikin sen kuunteleminen oli tärkeä rituaali olessani masentunut. Nykyään ei ole suuria traumoja uudelleenelettävänä, enkä myöskään halua pilata oloani, joten en metallia enää kuuntele.
Älä anna miehesi altistaa noin pieniä lapsia turhalle stressille!
Ap, sano miehelle, että kuuntelisi vaikka The Crescent -yhtyeen kappaletta Risti silloin kun on lasten kanssa liikkeellä. Kappaleessa on hyvä ja koskettava sanoitus, joka on henkisen kärsimyksen välttämisen kannalta syytä iskostaa lasten päähän jo pienenä, koska takapajuinen yhteiskuntamme edelleen altistaa lapsia kristinuskon sairaalle elämäkielteistyydelle monin eri tavoin. Kappaleessa ei edes ole nopeita rytmejä :)
Tässä sanoitukset:
Mitä he antoivat sinulle
Jota et olisi itse saanut työlläsi
Ja joka merkitsi mitään?
Mitä he antoivat sinulle
Jota et maksanut hiellä, verelläsi
Ja joka maksoi vaivan?
Mitä he antoivat sinulle
Jota et olisi itse voinut kieltää
Ja joka merkitsi mitään?
Mitä he antoivat sinulle
Jota et maksanut maineella, nimelläsi
Ja joka maksoi vaivan?
Mitä he antoivat sinulle
Jota et olisi itse saattanut hylätä
Ja joka merkitsi mitään.
"Antoivat leivän nälkääsi
Ja kalan naapurin kanssa jakaa
Lapsille antoivat leluja
Lukivat imeville loruja
Sairaille pitivät kauan seuraa,
Mutta almu-leipä oli kiveä
Ja syöpäläiset kalvoivat sitä kalaa
Lelusta ryömi sahaselkä mato
Sadusta syyllinen jumalanpelko
Oli sairasvuoteenkin täyte sontaa"
Mitä he antoivat sinulle
Jota et olisi itse saanut työlläsi
Ja joka merkitsi mitään?
Eivät vapautta,
Eivät rohkeutta
Ei jumalan ylpeiden lapsien rakkautta
Eivät kauneutta
Eivät totuutta
Eivät valtaa, ymmärrystä, väkeä, voimaa
"Antoivat merkin turvaksi
Jumalansa voima jonka takaa
Lapsille piti olla opettaja
Imeville tulevan kaitsija
Vanhoille seppele maineen ojentaa
Antoivat ristin pelkoosi
Kuolleen jumalansa kanssa jakaa
Lapsille opetti valheita ja
Orjuuteen, totuuden sortaja
Kuolevat sankarit helvettiin ohjaa
Se ristin kiroukseen johtaa!"
Tyttö siis haettu harrastuksesta? Onko kyseessä liikunta harrastus ja onko harrastuksen ja nukkumaan menon välillä se vaadittu 2h, että palautuu riittävästi siitä suorituksesta?
Ihan hirveetä musaa ja miehes todellakin voi yksinään sitä kuunnella. Ei tarvi lasten korvia sotkee.
No ei kai tuossa nyt mitään ongelmaa pitäisi siltikään olla. Kysy lapselta äläkä arvaile. Minä olen jo tuon ikäisenä ihan omin nokkineni kaivellut hyllystä hevilevyjä kuunteluun, ja parin vuoden päästä ruvennut kinuamaan kaupasta omia. Ei se musiikki sitä lasta mitenkään lähtökohtaisesti pelota, vaikka sinä et sitä tyylilajia ymmärtäisikään. Kyllä mielestäni 8-vuotias on jo tarpeeksi vanha kuuntelemaan vaikka minkalaista musiikkia. Suomenkielistä sekakäyttöräppiä en kyllä kuunteluun antaisi, mutta tuskinpa se lapsi sitä sanastoa mitenkään ymmärtäisikään, vaikka kuulisikin.