Mies pettänyt luottamuksen
Mieheni on hyvin koulutettu ja muutenkin huomaavainen ja kohtelias mutta hän kuuntelee usein todella rajua metallimusiikkia. Olen hänelle sanonut että ei kuuntelisi noita lasten kuullen ja kotona hän käyttääkin kuulokkeita musiikkinsa kuuntelemiseen lasten mentyä nukkumaan. Nyt kuitenkin selvisi että hän on usein kouluikäistä tytärtämme autolla kuljettaessa kuunnellut autossa puhelimeltaan jopa avoimesti satanismia sisältävää blackmetal -musiikkia, niin että tytärkin on siis sitä usein kuullut. Esimerkkeinä esimerkiksi sellaiset bändit kuin Emperor tai Moonsorrow, joka laulaa suomeksi.
En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella, koska vaikka sanoituksista ei tuollaisessa musiikissa saakaan selvää, niin mielestäni musiikissa on kuitenkin lapsen mielelle liian pelottava ja ahdistava tunnelma. Minusta myös tuntuu että kun tytärtä on illalla haettu harrastuksista, niin musiikin todella nopea rytmi aiheuttaa vaikeuksia unensaannissa ja hankaloittaa nukkumaanmenorutiinejamme, niin että 4-vuotiaskaan ei pysy sängyssä.
Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa, kun mies on selvästi jättänyt välittämästä toiveistani?
Kommentit (29)
Muuttakaa pois Porvoosta, se auttaa.
No huh huh! Vittu sä olet hullu ämmä kun yrität miehes musiikin kuunteluakin rajoittaa! Kohta olet varmasti yh.
Vierailija kirjoitti:
Em usko että tyttäresi on vahingoittunut tuosta millään tavalla. Vai osaako hän englantia ja ymmärtää musiikin sanoitukset? Ymmärrän että jos sanoitukset ovat rajuja ja lapsi ymmärtää niistä jotain, lapsi voi hämmentyä.
Kuten sanoin, niin sanoituksista ei saa selvää mutta musiikin yleinen tunnelma on ahdistavaa. Toisaalta kyllä nyt kun kysyin suoraan mieheltä, hän sanoi kuunnelleensa viime aikoina paljon mainitsemani suomalaisen Moonsorrow -yhtyeen uutta levyä ja siinä on esimerkiksi ihan normaalisti laulettuna tällainen kohta.
Etkö tiedä mitä tahdot toiseen
Muuanne riista jo karkaa
Joku kavala tauti turmelee lihan
Sukuja lehtoonsa tappaa
Yhteishautaan lasketaan
Vereen kuivaan kuihtumaan
Tuhansittain sairaita
Vanhoja, heikkoja
Nuoria, kuolleita
Muistan kuinka esimerkiksi itseä pelotti uutisointi Ebolasta pienenä, niin tuollainen teksti synkkään musiikkiin yhdistettynä ei voi olla lapselle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh! Vittu sä olet hullu ämmä kun yrität miehes musiikin kuunteluakin rajoittaa! Kohta olet varmasti yh.
En minä halua rajoittaa miehen musiikin kuuntelua. Haluan vain että hän ei kuuntelisi tuollaista musiikkia lasten kuullen. Ihan samalla lailla kuin varmaankin monissa perheissä katsellaan kauhuleffat silloin kun lapset ovat menneet nukkumaan, koska ne eivät sovi 8-vuotiaille.
-ap (myös 4 viesti oli ap:n)
1/5
Paljastuit vasta toisessa kappaleessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em usko että tyttäresi on vahingoittunut tuosta millään tavalla. Vai osaako hän englantia ja ymmärtää musiikin sanoitukset? Ymmärrän että jos sanoitukset ovat rajuja ja lapsi ymmärtää niistä jotain, lapsi voi hämmentyä.
Kuten sanoin, niin sanoituksista ei saa selvää mutta musiikin yleinen tunnelma on ahdistavaa. Toisaalta kyllä nyt kun kysyin suoraan mieheltä, hän sanoi kuunnelleensa viime aikoina paljon mainitsemani suomalaisen Moonsorrow -yhtyeen uutta levyä ja siinä on esimerkiksi ihan normaalisti laulettuna tällainen kohta.
Muuanne riista jo karkaa
Sukuja lehtoonsa tappaaYhteishautaan lasketaan
Tuhansittain sairaita
Vanhoja, heikkoja
Nuoria, kuolleitaMuistan kuinka esimerkiksi itseä pelotti uutisointi Ebolasta pienenä, niin tuollainen teksti synkkään musiikkiin yhdistettynä ei voi olla lapselle hyväksi.
En näe tuossakaan mitään kovin pahaa. Lapsi joutuu törmäämään ahdistavsmpiinkin asioihin, erityisesti kuvat saattavat olla ahdistavia lapsen mielestä.
Yllättävän lahjakas sanoittaja tuolla yhtyeellä on.
Joku yltiöseksuaalinen vapaamuuraripoppiko sitten olisi sopivaa musiikkia?
Sähän olet ap vähän kuin mun äitini. Se kontroloi kaikkea silti isä jaksoi olla sen kanssa naimisissa 56v.
Offtopic mutta mitä pahaa vapaamuurareissa on? Onko Lions ja 4H-organisaatiot samassa juonessa E-roticin tuottamiseksi?
No kokeilkaa vaihteen vuoksi vaikka Petri Nygårdin tuotantoa. Niissä on usein vielä tarttuvat kertosäkeet, niin lapsetkin kiinnostuvat niitä tavailemaaan. Ja sitten on kyllä perkele selätetty ja lapset pelastettu kadotukselta ja synkkyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuanne riista jo karkaa
Sukuja lehtoonsa tappaaYhteishautaan lasketaan
Tuhansittain sairaita
Vanhoja, heikkoja
Nuoria, kuolleitaMuistan kuinka esimerkiksi itseä pelotti uutisointi Ebolasta pienenä, niin tuollainen teksti synkkään musiikkiin yhdistettynä ei voi olla lapselle hyväksi.
En näe tuossakaan mitään kovin pahaa. Lapsi joutuu törmäämään ahdistavsmpiinkin asioihin, erityisesti kuvat saattavat olla ahdistavia lapsen mielestä.
Yllättävän lahjakas sanoittaja tuolla yhtyeellä on.
Olen kyllä kuullut, että esim. kirjat eivät vaikuttaisi lapsen mieleen samalla tavalla kuin elokuvat, mutta mielestäni musiikki on vähän siitä välistä, koska musiikkia käytetään elokuvissakin tietynlaisen mielentilan aikaansaamiseen tai tehostamiseen ja sellaisessa musiikissa mistä nyt puhun, tuo mielentila on pelottava varsinkin lapselle.
-ap
Siis onko tää totta? :D :D :D ei voi olla.
Kysy siltä lapselta pelottaako Isän musiikki. Ystäväni lapsilla toinen ahdistui lähes kaikesta elektronisesta musiikista, ja piti beatlesista. Toinen taas rakasti kaikenlaista teknoa ja ac/dc:tä.
Minunkin mielestä on hirveää että lasten on pakko kuunnella tuota rähinää sillä en itsekään vapaaehtoisesti kuuntelisi.
Blackmetallihan on hyvää musiikkia verrattuna moneen muuhun.En sitten tiedä miten lapsi suhtautuu,suosittelisin kysymään neutraalisti häneltä itseltään,että mitä ajattelet tästä musiikista.Jos tulee jiku hälläväliä vastaus,niin tuskin kummempia.Jos alkaa kuvailemaan,niin sitten jotain tunteita se herättää.
Sitä vaan en ymmärrä miten koulutus liittyy asiaan...muu ehkä jotenkin voin käsittää,koska kysehän on siitä,että et itse pidö ko.musiikista.Tuskin tässä kuitenjaan tytön kohdalla mikään "Saatana kutsuu minua"-tilanne pääsee kehkeytymään jos muistatte tuon huvittavan valistusvideon 90-luvulta 😀
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä lapselta pelottaako Isän musiikki. Ystäväni lapsilla toinen ahdistui lähes kaikesta elektronisesta musiikista, ja piti beatlesista. Toinen taas rakasti kaikenlaista teknoa ja ac/dc:tä.
Vastaako lapsi tuollaiseen suoraan? Esimerkiksi kun itse en saanut lapsena nukuttua katsottuani jännityssarjaa telkkarista, niin en tunnustanut sitä vanhemmille, koska pelkäsin että he eivät sitten anna katsoa ja kaverit pitävät nynnynä. Olen kyllä vähän huomannut, että lapsella on ollut ainakin tuollaista yliaktiivisuutta nukkumaanmenoaikaan ja epäilen että ei uskalla jäädä yksin ja sammuttaa valoja tuota musiikkia kuultuaan.
-ap
Heavy Metal musiikki edustaa vapautta. Asiallinen mimmi tulossa tytöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaako lapsi tuollaiseen suoraan? Esimerkiksi kun itse en saanut lapsena nukuttua katsottuani jännityssarjaa telkkarista, niin en tunnustanut sitä vanhemmille, koska pelkäsin että he eivät sitten anna katsoa ja kaverit pitävät nynnynä. Olen kyllä vähän huomannut, että lapsella on ollut ainakin tuollaista yliaktiivisuutta nukkumaanmenoaikaan ja epäilen että ei uskalla jäädä yksin ja sammuttaa valoja tuota musiikkia kuultuaan.
-ap
No kyllä minä luulen 4-vuotiaan suoraan ilmoittavan pitääkö jostain, vai ei. Ei kai tuon ikäiseni mitään sosiaalisia paineita ole että joku nynnynä pitäis ym. Luultavasti saattaa pitääkin, koska isä pitää, tai sitten ei juuri kiinnosta suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No kyllä minä luulen 4-vuotiaan suoraan ilmoittavan pitääkö jostain, vai ei. Ei kai tuon ikäiseni mitään sosiaalisia paineita ole että joku nynnynä pitäis ym. Luultavasti saattaa pitääkin, koska isä pitää, tai sitten ei juuri kiinnosta suuntaan tai toiseen.
Kyse on siis 8-vuotiaasta lapsesta pääasiassa. 4-vuotias on enimmäkseen minun kanssani kotona, missä mies ei ole noita kuunnellut, niinkuin olen pyytänyt.
-ap