Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy kuurolta.

DeafPower
12.05.2016 |

Kysy kuuroudesta, kuurojen elämästä. Kuuro linjoilla vastaa.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
42/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tällaisesta mahdollisuudesta kysyä ja saada tietoa , moni askarruttanut asia on selvinnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko viittomakielinen keskustelu talvella ulkona lapaset kädessä?

Vierailija
44/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuroilla onnistuu jokseenkin. Joskus joutuu ottamaan lapaset, mutta pääasiassa onnistuu ongelmitta.

Vierailija
45/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokenut syrjintää mm. opiskelussa, työelämässä?

Vierailija
46/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oh, aikamoisia kysymyksiä, ei muuta ku jaksamisia näihin vastaamiseen pi. Huomaa, että meillä on vielä valistustyötä tehtävänä ;)

- vk-tulkki

Oh itsellesi vaan. Lapseni käy erityiskoulua, jossa mukana opiskelevat myös kuulovammaiset lapset ja nuoret. Olen keskustellut heidän kanssaan usein tulkin avulla, oma viitottu puheeni ei riitä keskusteluun.

Ei yhtään kummallisia kysymyksiä. Samanlaisia he esittävät lapseni poikkeavuudesta tai minusta.

Tässä ketjussa kysyin ap:n kuulovamman syytä ja hyvää kielitaitoa sekä englanninkielisiä viittomia.

Minäkin ihmettelin noita kysymyksiä. Itse olen kuuleva enkä ole mitenkään erityisesti perehtynyt kuurojen asioihin ja todella ihmetytti tätä ketjua lukiessa että näinkö vähän kuuroudesta tiedetään.

Vierailija
47/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vaikein/hankalin tilanne kuuroutesi takia, jollaista ei kuulevalle sattuisi?

Vierailija
48/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut syrjintää, mutta en mitään kovin pahaa.

Ei tule mitään hankalia tilanteita mieleen, enemmänkin koen kuuroudesta olevan usein hyötyä 😉

Joskus hassuja tilanteita on, kun suomalainen tulee puhumaan ja viiton etten kuule (osoitan korvaan ja puhdistan päätä ja muodostaa huulilla en kuule -sanat). Sitten kuitenkin yritetään sanoa englanniksi ja ruotsiksi..

Vierailija
49/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kysyin tätä kerran jos isällä on hyvät geenit voi lapsistakin tulla kuulevia. mutta tiedä sitte nykyään miten se on.

Vierailija
50/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kuuroa ei ymmärretä. Käytetään mielellään sanaa kehitysvammainen tai jotain sinnepäin. enkä mä haluu olla sellaiseten ihmisten kaveri joka ei sitä ymmärrä.yl. kuuleva ihminen huutaa................

Vierailija
51/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity ketjuun, mutta kun mykistä puhuttiin, tuli mieleen taas... Pystyykö mykkä huutamaan? Mykkiä on varmaan erilaisia. Jos äänihuulia ei käytä tulee ilma keuhkoista melkein äänettömänä. Miettinyt tätä kun leffassa mykkä on vaarassa...

Vierailija
52/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko myös puhua suomea? Miten puhuttua kieltä voi oppia puhumaan kuurona? Käsittääkseni ainakin jotkut osaavat.

Vierailija
53/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen vaikuta vain isän geenit. Kuurouteen voi olla yli 200 erilaista syytä: geenit, raskausaikana äidin sairastuminen(listeria, sytomegalo, vihurirokko yms.), erilaiset sydroomat, aivokalvontulehdus. Itselläni on connexin 26 -geeni joka täytyy olla molemmilla vanhemmilla. Silti kuurous/kuuleva lapsi on 50% mahdollisuus. Tämä on puhtaasti kuurogeeni, ei aiheuta mitään muuta.

Vierailija
54/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla karkeasti liittyy siihen, että kuuleeko yhtään. Ei kaikki kuurot ole täysin kuuroja, se voi olla myös identiteetti. Itse osaan puhua koska kuulen toisella korvalla vähän, mutta en silti koskaan puhu yleisesti.

Vierailija
55/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla karkeasti liittyy siihen, että kuuleeko yhtään. Ei kaikki kuurot ole täysin kuuroja, se voi olla myös identiteetti. Itse osaan puhua koska kuulen toisella korvalla vähän, mutta en silti koskaan puhu yleisesti.

Miksi et puhu vaikka osaat?

Vierailija
56/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöhkö kirjoitti:

Ei liity ketjuun, mutta kun mykistä puhuttiin, tuli mieleen taas... Pystyykö mykkä huutamaan? Mykkiä on varmaan erilaisia. Jos äänihuulia ei käytä tulee ilma keuhkoista melkein äänettömänä. Miettinyt tätä kun leffassa mykkä on vaarassa...

No, riippuu siitä, mikä sen mykkyyden aiheuttaa. Jos ei esimerkiksi ole äänihuulia, niin ei sitä ääntäkään saa aikaiseksi kuin ehkä viheltämällä. Mutta jos äänielimet ovat kunnossa, niin tietysti ääntä saa aikaiseksi. Ellei omaa ääntään kuule, on se tietysti melko hallitsematonta.

Vierailija
57/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oh, aikamoisia kysymyksiä, ei muuta ku jaksamisia näihin vastaamiseen pi. Huomaa, että meillä on vielä valistustyötä tehtävänä ;)

- vk-tulkki

Oh itsellesi vaan. Lapseni käy erityiskoulua, jossa mukana opiskelevat myös kuulovammaiset lapset ja nuoret. Olen keskustellut heidän kanssaan usein tulkin avulla, oma viitottu puheeni ei riitä keskusteluun.

Ei yhtään kummallisia kysymyksiä. Samanlaisia he esittävät lapseni poikkeavuudesta tai minusta.

Tässä ketjussa kysyin ap:n kuulovamman syytä ja hyvää kielitaitoa sekä englanninkielisiä viittomia.

Minäkin ihmettelin noita kysymyksiä. Itse olen kuuleva enkä ole mitenkään erityisesti perehtynyt kuurojen asioihin ja todella ihmetytti tätä ketjua lukiessa että näinkö vähän kuuroudesta tiedetään.

No mitä ne ihmetystä herättävät kysymykset sitten olivat?

Vierailija
58/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule mitään hankalia tilanteita mieleen, enemmänkin koen kuuroudesta olevan usein hyötyä 😉

Joskus hassuja tilanteita on, kun suomalainen tulee puhumaan ja viiton etten kuule (osoitan korvaan ja puhdistan päätä ja muodostaa huulilla en kuule -sanat). Sitten kuitenkin yritetään sanoa englanniksi ja ruotsiksi..

Tätä juurikin tarkoitin sillä kuuromykkä-aiheessa, että kuuleva havaitsee kuurossa ensimmäisenä nimenomaan sen mykkyyden eikä kuulon puutteen. Toisen kuulemattomuutta ei voi nähdä eikä kuulla, joten sitä ei heti välttämättä tajua. Itselle kun kuuleminen on itsestäänselvyys, eikä toisen näkymättömiä astipuutteita voi päällepäin huomata. Kuurouden sijaan ensin voi vaistomaisesti ajatella että toinen ei vain muuten ymmärrä käytettyä kieltä.

Vierailija
59/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista hyötyä koet kuuroudesta olevan?

Vierailija
60/96 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen vaikuta vain isän geenit. Kuurouteen voi olla yli 200 erilaista syytä: geenit, raskausaikana äidin sairastuminen(listeria, sytomegalo, vihurirokko yms.), erilaiset sydroomat, aivokalvontulehdus. Itselläni on connexin 26 -geeni joka täytyy olla molemmilla vanhemmilla. Silti kuurous/kuuleva lapsi on 50% mahdollisuus. Tämä on puhtaasti kuurogeeni, ei aiheuta mitään muuta.

Connex26-tapauksia on menestyksekkäästi kuntoutettu istutteella. Sinulla ilmeisesti ei ole sellaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä