Määräaikainen työsopimus loppuu, tilalleni tulee palkkatuellinen
Olen ollut nyt hieman reilu vuoden töissä. Minulle on kirjoitettu määräaikainen työsopimus vuoden loppuun ja nyt perehdytettäväkseni on tullut harjoittelija. Sain tänään tietää, että hän tulee tilalleni palkkatuellisena kun työsuhteeni päättyy. Koska raha. En voi sille silti mitään, että tuntuu todella pahalta. Joka aamu ottaa aivan vietävästi päähän tulla töihin, kun pitää perehdyttää tätä harjoittelijaa. Tämä on ollut unelmatyöni. Tulevaisuus tuntuu toivottomalta. Tuleva työttömyys ahdistaa ja pelottaa. Muilla samankaltaisia kokemuksia?
Kommentit (48)
Eikös tuo ole laitonta, otapa liittoosi yhteyttä
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi työkkäri myöntää palkkatukea tuollaisessa tilanteessa. Kannattaisko vinkata sinne?
ehdottomasti kannattaa vinkata työkkäriin! ei ole palkkatukeen perusteita välttämättä, jos nyt jo perehdytät työntekijää.
Tosi kurjaa, tsemppiä aloittajalle!
Joissain paikoissa (etenkin ns kolmannella sektorilla esim järjestöissä) jatkuvasti noita palkkatuettuja, koska heillä ei ole varaa palkata ketään VAIKKA työmäärä on suurempi kun mitä työntekijät pystyvät tehdä. Joten otetaan vaan harjoittelija harjoittelijan perään eikä kukaan työllisty sitä kautta.
Tuttu tilanne mullekkin. Kaikenlisäksi tämä tuleva työntekijä oli aika tumpelo, joka ei millään meinannut oppia yksinkertaisimpiakaan työtehtäviä. Aika rasittavaa oli, enkä sitten loppujenlopuksi viitsinyt itsekään panostaa opettamiseen. Eihän se mun ongelma ole, jos työnantaja haluaa kikkailla tukien kanssa ja ottaa sitten jonkun toistaitoisen kun halvalla saa.
Mullekin kävi noin, määräaikaista ei jatkettu neljättä kertaa, mutta tilalleni tuli palkaton harjoittelija. Kyllähän se vähän otti päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nyt hieman reilu vuoden töissä. Minulle on kirjoitettu määräaikainen työsopimus vuoden loppuun ja nyt perehdytettäväkseni on tullut harjoittelija. Sain tänään tietää, että hän tulee tilalleni palkkatuellisena kun työsuhteeni päättyy. Koska raha. En voi sille silti mitään, että tuntuu todella pahalta. Joka aamu ottaa aivan vietävästi päähän tulla töihin, kun pitää perehdyttää tätä harjoittelijaa. Tämä on ollut unelmatyöni. Tulevaisuus tuntuu toivottomalta. Tuleva työttömyys ahdistaa ja pelottaa. Muilla samankaltaisia kokemuksia?
mä jäisin heti saikulle ja olisin pois koko loppuvuoden täydellä palkalla tietysti
Mistä saat saikkua puolivuotta tosta noin vaan? Et mistään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä jäisin heti saikulle ja olisin pois koko loppuvuoden täydellä palkalla tietysti
Takuuvarma vinkki: selkäkivut/selkäsairaus, syitä niihin on about miljoona.
Kaikkein vaikein todentaa ja tutkiessa menee heti monta kuukautta varsinkin kun on kesäaika. :=DDD
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi työkkäri myöntää palkkatukea tuollaisessa tilanteessa. Kannattaisko vinkata sinne?
Ehdottomasti TE-toimistoon yhteys. Irtisanomisethan tutkitaan tarkkaan ja estävät palkkatuellisen palkkaamisen mutta en tiedä miten määräaikaisen kanssa...tuossa on ihan selkeästi vakituinen paikka jossa vaan yritetään kiertää maksuja, TE-tsto saattaa siihen hyvinkin puuttua.
Minusta on käsittämätöntä, että valtion rahoilla tuetaan nykyään työntekijöiden riistämistä. Jos yrityksellä ei ole varaa maksaa työstä palkkaa, sen palveluiden tai tuotteiden hinnoittelu on pielessä. Silloin yritysjohdon pitäisi uudistaa yritystä niin, että palkkoihin on varaa sen sijaan, että valtio auttaisi sitä hyväksikäyttämään ilmaistyövoimaa. Tosin ongelma taitaa olla siinä, että ei haluta maksaa työntekijöille, kun ne rahat voi käyttää myös sen yritysjohdon bonuksiin. Ja valtio vielä tukee tällaista toimintaa isoilla summilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran työtehtävä on selkeästi vakituinen, määräaikaisten ketjuttaminen voi olla laitonta.
Onko yksityinen firma vai julkinen työpaikka - onko työsuhde vai virkasuhde? Mikä lukee työsopimuksessa määräaikaisuuden perusteena? Minkälainen työtehtävä?
Yksityinen. Määräaikaisuuden perusteena on ulkopuolelta tuleva rahoitus, jonka jatkosta ei koskaan tiedä vuotta pidemmälle. Johtoportaalta tulleen tiedon mukasn paikan omilla varoilla ei ole lupaa eikä varaa palkata enempää henkilökuntaa, vaikka tarvittaisiin. Ei saatu jatkorahoitusta, enkä saa siksi jatkaa. Pomo oli soittanut työkkäriin ja kysynyt harjoittelijalle palkkatukimahdollisuutta. Jos hän ei saisikaan palkkatukea, tilalleni ei tulisi välttämättä ketään.. Sitten olisi vain jotenkin pärjättävä. Tai sitten jatkuvasti vaihtuvia opiskelijoita ja harjoittelijoita, niin kuin täällä on ollut tapana käyttää lisätyövoimana jos rahoitusta ei saa.. - Ap
Okei, tuo ulkopuolelta määräaikaisesti tuleva rahoitus tekee asian hankalaksi viedä oikeuteen. Pinnallisesti katsoen se voidaan saada näyttämään lailliselta.
Toisaalta, jos koko tuon työtehtävän historia on tuollainen, se on selvästi laittoman rajoilla. Tuossahan yksityisen yrityksen vaikituinen liiketoiminta perustuu kikkailuun veronmaksajien rahoilla, eikä todelliseen liiketoimintaan. Tuon työtehtävän historia pitäisi kokonaan avata, että sen voisi todistaa laittomaksi. Tietysti myös alasta riippuu, jos ollenkaan jollain lailla sidottu yrityksen ydintoimintaan, niin lipsahtaa laittoman puolelle.
Itse sain vastaavassa tilanteessa oikeudelta korvauksia. Mutta todellakin tein paljon työtä itse tutkiessani työtehtävän historiaa ja lisäksi työ oli sentyyppistä, että se itsessään voidaan katsoa vakituiseksi.
Ehkä tuossa sun tilanteessa kannattaa vaan olla kiltisi, ottaaa hyvä työtodistus, mutta jossain sopivassa tilanteessa myöhemmin kysyä TE-toimistosta miksi oli sallittua palkata palkkatuella henkilö tuossa tilanteessa sijaasi. Tai otapa liittoon yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että valtion rahoilla tuetaan nykyään työntekijöiden riistämistä. Jos yrityksellä ei ole varaa maksaa työstä palkkaa, sen palveluiden tai tuotteiden hinnoittelu on pielessä. Silloin yritysjohdon pitäisi uudistaa yritystä niin, että palkkoihin on varaa sen sijaan, että valtio auttaisi sitä hyväksikäyttämään ilmaistyövoimaa. Tosin ongelma taitaa olla siinä, että ei haluta maksaa työntekijöille, kun ne rahat voi käyttää myös sen yritysjohdon bonuksiin. Ja valtio vielä tukee tällaista toimintaa isoilla summilla.
Suomi muuten todellakin tukee yrityksiä aika paljon. Yritystukea maksetaan enemmän kuin saadaan yhteisöveroa ja siihen nämä palkkatuet ja muut ilmaistyön tarjoamiset päälle.
Tiedän vastaavan tilanteen, ystäväni 30v nainen sopimusta ei jatkettu, perehdytettäväksi tuli epäpätevä 23v sukulaispoika... Jonka opinto ja työhistoria täysi nolla kun halusi kokeilla ulkomailla siipiään eräässä urheilulajissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran työtehtävä on selkeästi vakituinen, määräaikaisten ketjuttaminen voi olla laitonta.
Onko yksityinen firma vai julkinen työpaikka - onko työsuhde vai virkasuhde? Mikä lukee työsopimuksessa määräaikaisuuden perusteena? Minkälainen työtehtävä?
Yksityinen. Määräaikaisuuden perusteena on ulkopuolelta tuleva rahoitus, jonka jatkosta ei koskaan tiedä vuotta pidemmälle. Johtoportaalta tulleen tiedon mukasn paikan omilla varoilla ei ole lupaa eikä varaa palkata enempää henkilökuntaa, vaikka tarvittaisiin. Ei saatu jatkorahoitusta, enkä saa siksi jatkaa. Pomo oli soittanut työkkäriin ja kysynyt harjoittelijalle palkkatukimahdollisuutta. Jos hän ei saisikaan palkkatukea, tilalleni ei tulisi välttämättä ketään.. Sitten olisi vain jotenkin pärjättävä. Tai sitten jatkuvasti vaihtuvia opiskelijoita ja harjoittelijoita, niin kuin täällä on ollut tapana käyttää lisätyövoimana jos rahoitusta ei saa.. - Ap
Okei, tuo ulkopuolelta määräaikaisesti tuleva rahoitus tekee asian hankalaksi viedä oikeuteen. Pinnallisesti katsoen se voidaan saada näyttämään lailliselta.
Toisaalta, jos koko tuon työtehtävän historia on tuollainen, se on selvästi laittoman rajoilla. Tuossahan yksityisen yrityksen vaikituinen liiketoiminta perustuu kikkailuun veronmaksajien rahoilla, eikä todelliseen liiketoimintaan. Tuon työtehtävän historia pitäisi kokonaan avata, että sen voisi todistaa laittomaksi. Tietysti myös alasta riippuu, jos ollenkaan jollain lailla sidottu yrityksen ydintoimintaan, niin lipsahtaa laittoman puolelle.
Itse sain vastaavassa tilanteessa oikeudelta korvauksia. Mutta todellakin tein paljon työtä itse tutkiessani työtehtävän historiaa ja lisäksi työ oli sentyyppistä, että se itsessään voidaan katsoa vakituiseksi.
Ehkä tuossa sun tilanteessa kannattaa vaan olla kiltisi, ottaaa hyvä työtodistus, mutta jossain sopivassa tilanteessa myöhemmin kysyä TE-toimistosta miksi oli sallittua palkata palkkatuella henkilö tuossa tilanteessa sijaasi. Tai otapa liittoon yhteys.
Kannattaa nyt ainakin kysyä liiton mielipidettä. Mitä enemmän tällaiset kierot yritykset saadaan vastuuseen teoistaan, sitä parempi.
Kannattaa ilmiantaa työnantaja TE-toimistoon. Tuo on palkkatuen väärinkäyttöä.
Kyseessä on siis voittoa tavoittelematon yhdistys. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma vinkki: selkäkivut/selkäsairaus, syitä niihin on about miljoona.
Kaikkein vaikein todentaa ja tutkiessa menee heti monta kuukautta varsinkin kun on kesäaika. :=DDD
Kyllä lääkäri tutkimalla ilman kuviakin näkee kenellä on oikeasti selässä ongelma ja kuka fuskaa. Fuskaajat ei osaa olla edes uskottavia.
Missä työehtosopimuksessa on puoli vuotta palkallista sairauslomaa? Hyvät on ehdot.
Ja ei, tuossa ei ole mitään laitonta. Ja vaikka tulisi raskaaksi, ei ole syrjimistä olla tekemättä uutta määräaikaista sopimusta.
Miten se TE-toimisto muka olisi jo tehnyt päätöksen palkkatuesta? Sitä päätöstä kun en voi tehdä ensi vuodelle vielä lainkaan eikä käytännössä yli 6 kk päähän vielä nyt keväällä, kun ei ole tietoa rahasta. Koko palkkatukisysteemi muuttuu vuodenvaihteessa, joten toimistoja on ohjeistettu toimimaan niin, että tukipäätöksiä ei tehdä ennen kuin tilanne on selvä eli ei missään nimessä vielä nyt.
Vaikuttaa siltä, että ap on keksinyt koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on siis voittoa tavoittelematon yhdistys. - Ap
Niille ei myönnetä palkkatukea enää ensi vuonna. Kai olet lukenut uutiset asiasta?
Kysy lakimieheltä onko tämä oikein. Joku lakimies on palstalla tällä hetkellä. Hae "lakimies vastaa"