Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi migreeni?

Vierailija
12.05.2016 |

Miksi tämä lämpö ja valoisuus saa minulle joka päiväisen pahan olon ja migreenin? Tietääkö kukaan mitä voin tehdä ehkäistäkseni tämän? Muuta kuin napsia lääkkeitä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääketarve pieneni, kun karsin ruokavaliosta yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet. Tänäkään keväänä en ole tarvinnut vielä yhtäkään triptaania, vaikka lievää pahaa oloa on ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkolasit!

Vierailija
4/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lääketarve pieneni, kun karsin ruokavaliosta yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet. Tänäkään keväänä en ole tarvinnut vielä yhtäkään triptaania, vaikka lievää pahaa oloa on ollut.

Mulle ei maistu ruoka oikein ollenkaan. Muutenkin tätä on uusi vaiva. En ole aiemmin ollut näin herkkä. En yhtään tiedä mitä tekisin. Mieli tekisi maata vaan koko ajan viileässä ja pimeässä huoneessa.

Vierailija
5/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhanen kunnossa?

Vierailija
6/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama juttu aina keväisin, kun pää ei ole tottunut lisääntyvään valoon. Menee pikkuhiljaa ohi. Käytän aurinkolaseja, ja vältän alkuun pitkiä aikoja auringossa.

Vierailija
7/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan omaani lähinnä ruokavalion avulla. Eli selvitä ruoka-aineet, jotka saattaisivat olla yhteydessä migreenikohtauksiin. Olo saattaa helpottua :) Mutta tämmöisellä valoisella kelillä tietysti aurinkolasit vaan päähän 

Vierailija
8/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole (toistaiseksi tänä kesänä) iskenyt migreeni tuosta lämpimästä auringonvalosta. Mutta tiedättekö sen kevään kovan aamuauringonvalon... Takuuvarma migreeni.

Kirjoitin tänne silloin joku aika sitten migreenistäni, ja minulle kerrottiin, ettei minulla voinut olla kohtaus päällä, koska pystyin palstailemaan (ja olin ottanut burana 600 joitain hetkiä aiemmin...). Helppo se on huudella, jos ei tarvitse miettiä kohtauksen mahdollisuutta. Et nyt varsinaisesti kysynyt tätä, mutta haluan jakaa tietouttani. Siis miten migreenikohtauksen voi ehkäistä? Jos juot kahvia, ota ensimmäisiin oireisiin kupponen. Tietenkin olisi parempi, jos koko riippuvuutta ei olisi, niin olisi yksi laukaiseva tekijä vähemmän. Mutta kerrankos sitä...

Elämänrytmi kannattaa (yrittää) pitää suht säännöllisenä, siis ei mitään överivalvomisputkia eikä myöskään liikaa nukkumista.

Kylmää vettä kannattaa tankata säännöllisesti. Minä kannan mukana vesipulloa aina minne ikinä menenkin.

Rentouta niska ja hartiat. Venyttele. Käy hierojalla. Masturboi. Pidä kroppa aina mahdollisimman rentona. Hoida mahdollinen narskuttelu ja hampaiden kiristely. Yritä syödä säännöllisesti. Hanki pimennysverhot, käytä arskoja. Panosta tyynyyn. Minulla oli pitkään kamala semilituska tyyny, joka jätti niskan kamalaan asentoon ja heräsin usein kohtauksern. Hommasin muhkean tyynyn ja johan on hyvä👍

Välttele liiallisia hajuja, tuuleta kotia säännöllisesti. Alkoholikin saattaa laukaista kohtauksen.

En oleta, että asiat olivat uusia, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. Monessa asiassa täytyy kikkailla, mutta kohtauksettomuus on ihanaa.

Vierailija
9/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aurinkolaseja. Ja nyt niitä pitäisi käyttää sisälläkin. Mulla on verhot koko ajan ikkunoiden edessä.

Kahvia ja alkoholia en käytä. Joskus otan kahvia päänsärkyyn, se auttaa vaikken ole mikään säännöllinen käyttäjä. Nyt ei ole kahvia kun ei kukaan sitä juo. Toi valo ulkona tuntuu silmiin älyttömän pahalle. Ei yhtään kestä katsoa ulos. 

Kai tästä pitää lähteä aurinkolasiostoksille vaikka ei ole nyt niihin rahaakaan. Vahvuuksilla kun pitäisi olla.

Mutta kiitos vinkeistä ja myötätunnosta!

Vierailija
10/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä pitäisi muistaa juoda säännöllisesti, ja lippis päähän ettei aurinko porota päälakea ja laajentele (lämmittele) verisuonia.

Vierailija
11/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juot kahvia, ota ensimmäisiin oireisiin kupponen.

Minulla kahvi itseasiassa pahentaa.

Vierailija
12/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksen myötä migreenit vähenivät 80 %.

Kokeilin eri e-pillereitä ja yhdet aiheuttivat vähintään joka toinen päivä migreenin. Onnekas tajusin vaihtaa merkkiä.

Mä sain joskus ohjeet migreenin välttämiseen.

- Piti liikkua säännöllisesti. Mieluiten korkean sykkeen liikuntaa.

- Juoda riittävästi

- Aurinkolasit aina aurinkoisella ja kirkkaalla säällä.

- Syödä säännöllisesti

- Nukkua tarpeeksi

- Välttää stressiä

Itsellä on migreeninestolääkitys koko ajan päällä. Vältän allergisoivia aineita, kuten maissia, vaniljaa, inkivääriä ja monia muita mausteita. Hajusteita kartan eniten. Ei tarvita kuin yksi haiseva ihminen kassajonossa ja mulle iskee sekunneissa migreeni.

Käyn säännöllisesti hierojalla ja kuntoilen sekä venyttelen. Olen myös samaa mieltä aikaisemman vastaajan kanssa siitä, että orgasmit rentouttavat kroppaa sen verran hyvin migreeniä sairastavalla, että sitä kannattaa myös harrastaa. Usein.

Vierailija
13/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole aurinkolaseja. Ja nyt niitä pitäisi käyttää sisälläkin. Mulla on verhot koko ajan ikkunoiden edessä.

Kahvia ja alkoholia en käytä. Joskus otan kahvia päänsärkyyn, se auttaa vaikken ole mikään säännöllinen käyttäjä. Nyt ei ole kahvia kun ei kukaan sitä juo. Toi valo ulkona tuntuu silmiin älyttömän pahalle. Ei yhtään kestä katsoa ulos. 

Kai tästä pitää lähteä aurinkolasiostoksille vaikka ei ole nyt niihin rahaakaan. Vahvuuksilla kun pitäisi olla.

Mutta kiitos vinkeistä ja myötätunnosta!

Mulla on AINA auringossa aurinkolasit ja sisällä verhot niin, että sisään ei paista. Muuten migreeni on takuuvarma. Aurinkolasit laitetaan päähän jo sisällä, ei sitten kun alkaa tuntua pahalta. 

Nykyään myydään ihan siistejä aurinkolaseja omien lasien päälle, maksaa noin 50 euroa, jos vaan löydät omien lasien päälle hyvin istuvat. Silmäasemalla on ja Instrullakin käsittääkseni. 

Vierailija
14/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulle kahvi myös tekee hyvää. Toinen, mitä kaikki ihmettelevät, on sauna. Kun kohtaus on siinä hölmön olon vaiheessa niin sauana saa olon ihan normaaliksi. Moni sanoo, ettei voisi ajatellakaan saunaan menoa. Itselläni en ole huomannut mitään, mikä laukaisi migreenin, se vaan tulee ja usein parina kolmena peräkkäisenä päivänä. Kurja tauti!

Vierailija
15/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kovin vähän tai aivan liikaa? Minulla keho reagoi molempiin suuntiin migreenillä. 

Vierailija
16/16 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kertoi ruisleipä   palan tai kahden illalla syötynä vähentävän hänen aamusta alkavia migreenejään. Ruisleipä sisältää  tryptofaania  joka joillakin helpottaa päänsärkyä.