Turun saaristossa mökkeilevät. Oletteko ottaaneet punkkirokotteen?
Ajateltiin ottaa koko perheelle, hitsin kallista kyllä on.
Kommentit (45)
Välttäisin kyllä koko Turun saaristoa mutta jos on pakko mennä niin rokote kannattaa tietysti ottaa. Se kyllä suojaa vain puutiaisaivokuumeelta eikä borrelioosilta. Borrelioosin takia siellä saaristossa kannattaa käyttää jotain kattavaa suojapukua jos liikkuu vähänkin jossain ruohikossa.
Tietääkö kukaan, miten suuri todennäköisyys on ollut saada tartunta, jos ei ole koskaan saanut ihottumaa eikä joutunut irrottamaan punkkia omalta iholta?
Omia pitkäaikaisia oireitani olen lähtenyt tutkituttamaan ja viimeisin lääkäri kyseli mahdollisesta punkin puremasta. Sain lähetteen borrelioosin vasta-ainekokeeseen.
Ottaisin kyllä jos olisi mitenkään varaa siihen, en tässä hintaluokassa. Borrelioosi minulla jo varmasti onkin on ollut jo 50 punkkia elämäni aikana.
No en edes suostuisi käymään saaristossa ilman rokotetta. Me mökkeillään Kotkan saaristossa, joka on myös riskialuetta. Viime kesänä täällä kuoli kaksi ihmistä, kaksi tuttua on päätynyt teholle, toinen sittemmin pyörätuoliin. En todellakaan aio ottaa riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, miten suuri todennäköisyys on ollut saada tartunta, jos ei ole koskaan saanut ihottumaa eikä joutunut irrottamaan punkkia omalta iholta?
Omia pitkäaikaisia oireitani olen lähtenyt tutkituttamaan ja viimeisin lääkäri kyseli mahdollisesta punkin puremasta. Sain lähetteen borrelioosin vasta-ainekokeeseen.
Eipä tuo punkkirokote borrelioosiin olis kuitenkaan auttanut. Tehoaa vain siihen harvinaiseen (jos muistaa uusia rokotteen tarpeeksi tiheästi)
Vierailija kirjoitti:
Niih, mut 20% saaneista myös kuolee, olihan viime vuonnakin useita.
0.5-1% sairastuneista kuolee mut aniharva sairauden saanutkaan edes oireilee millään tapaa. Eikä sitä edes ole kuin harvalla punkilla. Mistä revit ton 20%..??? Voi jeesus..
Itselläni on ollut selittämätöntä ihottumaa pitkään, olen maininnut monelle lääkärille että minulla on ollut useita punkkeja vuosittain. Yksi kysyi luuletko että sinulla on borrelioosi(muka)? Vastasin etten voi tietää.. Yksikään lääkäri ei ole määrännyt vasta-ainetutkimuksiin. Tässä sitä nyt vaan yritetään pärjätä vetistävien tulehtuneitten ihottumien kanssa itsekseen. Allergia sairaalassa vilkaisivat ja diagnosoivat katseellaan atopiaksi... siirtyen seuraavaan potilaaseen. Ihottumat jatkuvat ja ehkä jopa pahenevät kesän aikana, tosin kun lapsena. Punkkeja on riittänyt lapsesta asti. Retuperällä on tämä borrelia/punkki hoito Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa ihottumaa. Ja punkki on voinut olla esim hiusten alla piilossa. Sukulaiseni vietti paljon aikaa borrelioosi alueella ja toki punkkeja löytänyt silloin tällöin. Hänelle ei ikinä ihottumaa tullut, mutta epämääräisiä oireita kun lähdettiin selvittää niin borrelioosi löydettiin.
Vierailija kirjoitti:
No en edes suostuisi käymään saaristossa ilman rokotetta. Me mökkeillään Kotkan saaristossa, joka on myös riskialuetta. Viime kesänä täällä kuoli kaksi ihmistä, kaksi tuttua on päätynyt teholle, toinen sittemmin pyörätuoliin. En todellakaan aio ottaa riskiä.
Päädyt pyörätuoliin jos saat borreliosiksen punkilta, vaikka ottaisit sen rokotteen, joten riskisi joutua punkin takia pyörätuoliin pysyy täysin samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päädyt pyörätuoliin jos saat borreliosiksen punkilta, vaikka ottaisit sen rokotteen, joten riskisi joutua punkin takia pyörätuoliin pysyy täysin samana.
No borrelioosin on jo sairastanut 4/5 meidän perheestä, kuten suurin osa ihmisistä täällä rannikolla :D Elossa ollaan ja omin jaloin kävellään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla otettu. Koiraan on tarttunut punkkeja lääkkeestä/pannasta huolimatta, mutta ihmisistä (kop, kop) ei olla vielä löydetty. Punkkitarkastusta vaatii kyllä lapsilta.
Se vaan että punkkitarkastus ei oikein auta tähän, tarttuu lähes välittömästi kun punkki on kiinnittynyt.
Mutta äärimmäisen harva (todennäköisemmin voitat lotossa) saa sairauden vakavan muodon. Suurin osa selviää alkuvaiheesta flunssan oireilla.
Kyllä se yleisempää on jos asut riskialueilla. 50 sairastuu vuodessa ja kun ottaa huomioon että eipä niitä punkinpuremia kaikilla ole. Meillä on ollut useitakin per kesä ja kun riskialueella asutaan niin tautiriskikin alka olla jopa useita prosentteja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ajatuksella seuraava thl:n teksti (häviävän pieni mahdollisuus saada paha muoto)
Puutiaisaivotulehdus on taudinkuvaltaan kaksivaiheinen. Oireita ilmenee vain 10─30 prosentilla tartunnan saaneista. Aika puremasta ensimmäisiin oireisiin voi vaihdella 4─28 vrk välillä. Yleensä noin viikon kuluttua puremasta potilaalla on kuumeilua ja epämääräistä pahaa oloa ja sairauden tunnetta. Tämä vaihe kestää yleensä noin 4─7 päivää ja valtaosa infektioista päättyy tähän.
Noin viikon (3–21 vuorokauden) kuumeettoman jakson jälkeen 20─30 prosenttia sairastuneista saa varsinaisen aivotulehduksen. Aivotulehdusjakson aikana potilaalla on kuumetta, päänsärkyä, niskajäykkyyttä, valon arkuutta, pahoinvointia ja mahdollisesti muita neurologisia oireita, kuten tajunnanhäiriöitä, kouristuksia tai halvausoireita.
No ei tuo nyt häviävän pieni ole jos niitä punkkeja on useita kesässä. Jos saa aivokuumepunkin niin jopa 10 % saa sen varsinaisen aivotulehduksen.
Aivokuumetta kantaa 1 - 2% prosenttia punkeista. Meidän perheessä on ollut n. 20 punkkia viiden vuoden aikana.
Kyllä se näillä todennäköisyyksillä on kannattavaa rokotuttaa.
Minun koira ei ole pyörätuolissa vaikka sillä oli borrelioosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ajatuksella seuraava thl:n teksti (häviävän pieni mahdollisuus saada paha muoto)
Puutiaisaivotulehdus on taudinkuvaltaan kaksivaiheinen. Oireita ilmenee vain 10─30 prosentilla tartunnan saaneista. Aika puremasta ensimmäisiin oireisiin voi vaihdella 4─28 vrk välillä. Yleensä noin viikon kuluttua puremasta potilaalla on kuumeilua ja epämääräistä pahaa oloa ja sairauden tunnetta. Tämä vaihe kestää yleensä noin 4─7 päivää ja valtaosa infektioista päättyy tähän.
Noin viikon (3–21 vuorokauden) kuumeettoman jakson jälkeen 20─30 prosenttia sairastuneista saa varsinaisen aivotulehduksen. Aivotulehdusjakson aikana potilaalla on kuumetta, päänsärkyä, niskajäykkyyttä, valon arkuutta, pahoinvointia ja mahdollisesti muita neurologisia oireita, kuten tajunnanhäiriöitä, kouristuksia tai halvausoireita.No ei tuo nyt häviävän pieni ole jos niitä punkkeja on useita kesässä. Jos saa aivokuumepunkin niin jopa 10 % saa sen varsinaisen aivotulehduksen.
Aivokuumetta kantaa 1 - 2% prosenttia punkeista. Meidän perheessä on ollut n. 20 punkkia viiden vuoden aikana.
eihän saa 10% varsinaista aivokuumetta. Ylipäätään sairautta kantaa about 1% punkeista jos se puree niin ylipäätään jotain oireita saa vain 20-30%. Näistä sairastuneista taas vain 20-30% saa varsinaisen aivokuumeen. Ja sitten vielä äärimmäisen harvalle se jää pysyväksi. Itse asun pahalla alueella eikä mussa ole 40 vuoden aikana nähty yhtään punkkia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli outoja oireita muutama vuosi sitten ja vihdoin noin puolen vuoden kuluttua otettiin borreliakokeetkin, kahteen kertaan, koska olivat positiiviset. Punkkia en ole huomannut eli helposti jää huomaamatta. Lääkitystä en saanut, koska borreliabakteeria ei löytynyt dna:sta ja aikaakin oli kulunut jo puoli vuotta, ei normiantibiootit enää siinä vaiheessa auta.
Tämän jälkeen puhjennut 3 autoimmuunisairautta, joista diagnoosi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin viikon (3–21 vuorokauden) kuumeettoman jakson jälkeen 20─30 prosenttia sairastuneista saa varsinaisen aivotulehduksen. Aivotulehdusjakson aikana potilaalla on kuumetta, päänsärkyä, niskajäykkyyttä, valon arkuutta, pahoinvointia ja mahdollisesti muita neurologisia oireita, kuten tajunnanhäiriöitä, kouristuksia tai halvausoireita.No ei tuo nyt häviävän pieni ole jos niitä punkkeja on useita kesässä. Jos saa aivokuumepunkin niin jopa 10 % saa sen varsinaisen aivotulehduksen.
eihän saa 10% varsinaista aivokuumetta. Ylipäätään sairautta kantaa about 1% punkeista jos se puree niin ylipäätään jotain oireita saa vain 20-30%. Näistä sairastuneista taas vain 20-30% saa varsinaisen aivokuumeen. Ja sitten vielä äärimmäisen harvalle se jää pysyväksi. Itse asun pahalla alueella eikä mussa ole 40 vuoden aikana nähty yhtään punkkia.
Niin, jos 30 % saa sairauden ja näistä 30 % aivokuumeen niin se on lähellä kymmenystä.
Toki yhden punkin kohdalla riski on pieni mutta esim. (niin kuin kirjoiti)n meidän perheessä on punkinpuremia useita per vuosi. Ehkä sinä et liiku paljon luonnossa? Ja toisaalta menneitä vuosikymmeniä on turha miettiä, punkkien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina.
Mulla oli 3 punkkia viime kesänä, lapsella 2. Samalla alueella 70-90-luvulla mulla ei ollut ainuttakaan punkkia. Ja suojautuminenkaan ei kauheasti auta, näistä monet oli pään alueella, esim. niskassa. Ei voi oikein olla kokovartalosuojapuvussa.
Mun lapsi sai 7-vuotiaana borrelioosin punkista, en jää odottamaan aivokuumetta. Rokotteet otetaan tänä keväänä.
Niih, mut 20% saaneista myös kuolee, olihan viime vuonnakin useita.