Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanhempanne suhtautuivat, kun kuukautisenne alkoivat?

Vierailija
11.05.2016 |

Tuli muutamasta täällä olleesta keskustelusta mieleen.
Mulla alkoi kun olin 13v ja kerroin heti äidille. Äiti halasi ja neuvoi siteiden ja kipulääkkeiden kanssa. Myöhemmin sitten ukkini (äidin isä) soitti meille ihan hädissään että kai mä tiesin mistä oli kysymys :D Äiti oli sitten kertonut mummille ja mummi ukilleni. Kyllä muuten 13v mua hävetti... Nykyään muuten naurattais, mutta olihan se aika tahditonta. Oma isäni ei reagoinut muistaakseni mitenkään.
Mites teidän perheissä? Entä jos lapsella alkaa, miten ootte reagoinut?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti varmaan bongasi veriset pikkarit pyykistä, koska tuli yksi päivä heittämään pari paketillista siteitä huoneeseeni ovenraosta ja kysyi samalla, osaanko käyttää niitä. Se keskustelu oli siinä.

Vierailija
22/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamponeja en kyllä suosittele omalle tyttärelleni. Minusta kannattaa aloittaa vasta sitten, kun seksikin on aloitettu. Muuten voi olla ulos vedettäessä ahdasta.

Höpönhöpön, tamponit on paljon kätevämpiä kuin siteet. Emättimen aukkoa voi itse sormin  venytellä, jos on tarvetta, mitä hiton järkeä odotella jotain seksiä kun siihen voi olla aikaa vaikka 10 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti suuttui ja huusi että hänen siteitään ei ainakaan tarvitse käyttää, osta omat. En tiedä mikä ongelma hänellä oli. Isosiskolla oli jo menkat, joten tuskin se mikään älytön shokki ole voinut olla.

Vierailija
24/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 12v, ehkä 13v en muista ja äitini huomasi pikkareissani veritahran pyykkejä laittaessaan. Lamspi luokseni ja sanoi "tästä lähtien hoidat itse nämä ostokset" ojentaen minulle 1 sidepaketin. Siinä se, ei sanallakaan koskaan mitään muuta.

Onpa todella surullista.

Vierailija
25/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti suuttui ja huusi että hänen siteitään ei ainakaan tarvitse käyttää, osta omat. En tiedä mikä ongelma hänellä oli. Isosiskolla oli jo menkat, joten tuskin se mikään älytön shokki ole voinut olla.

Huh. Järkyttäviä reaktioita aivan normaaliin asiaan.

Vierailija
26/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä oli myös tuo tyly "tässä nyt ensi hätään vähän siteitä, mutta jatkossa saat kyllä hankkia itse". Niin sitten hankin vähistä viikkorahoistani ja katselin, kun veljet käytti omat viikkorahansa karkkiin :-/

Vierailija
27/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisin olla 12 kun menkat alkoi, sitä ennen olimme koulusta saaneet jotain näytteitä siteistä ja äidin kanssa oli juteltu asiasta. Hän oli koonnut minulle söpön pienen käsilaukkuun mahtuvan toilettilaukun jossa oli muutama side, tamponeja ja pikkuhousunsuojia, pari pientä muovipussia jos jossain ei ole roskista ja alapäälle tarkoitettuja kosteuspyyhkeitä, sekä särkylääkettä. Sen aion ehdottomasti omallekin työlle koota kun tulee siihen ikään. Menkoista ei ollut vaikea kertoa, siitä ei koskaan ole kotona tehty mitään vaikeaa asiaa.

Ihana äiti sinulla. Minäkin kokoan tuollaisen tytölleni kun aika on.

Vierailija
28/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh. Järkyttäviä reaktioita aivan normaaliin asiaan.

Onpa hirveä reaktio noin herkkään asiaan:( siteethän on kuin vessapaperi, kyllä niitä käyttää koko huushollin naiset, jos samat käy.

Vierailija
29/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti varmaan bongasi veriset pikkarit pyykistä, koska tuli yksi päivä heittämään pari paketillista siteitä huoneeseeni ovenraosta ja kysyi samalla, osaanko käyttää niitä. Se keskustelu oli siinä.

Minäkin sain jonkun muutaman hikisen kahden tipan siteen kouraan ja mitään keskustelua ei käyty. Äitini oli muuten aina lämmin ja läheinen, mutta ei näistä asioista outoa kyllä. Siinähän pesi lakanoita seuraavat vuodet ennen kuin joku kaveri, jolla myös runsaat menkat opasti minut oikeiden siteiden pariin. Olin siis 10v. eli hyvä jos olin kiskalta ostanut karkkia joskus yksin saati että olisin johonkin markettiin osannut/kehdannut mennä asioimaan.

Vierailija
30/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni alkoi 11-vuotiaana, enkä ikinä kertonut äidilleni. Varastelin aluksi siteitä ja tamponeja häneltä, useimmiten ostin omilla viikkorahoillani. Edelleenkään en ole kertonut, tosin kai äiti nyt jo tietää, kun minulla on omia lapsia.

Olin todella ujo ja uskonnollisesta perheestä, ja kertominen tuntui ihan mahdottomalta. Oman lapseni toivon olevan kanssani sellasissa väleissä, että kehtaa kertoa. Uskonnollisia ollaan mekin, mutta näissä asioissa aion yrittää olla avoimempi.

On tuo hihhulismi hieno asia! Tämänkin luonnollisen asian suhteen, oi että....

Vierailija
31/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni alkoi 11-vuotiaana, enkä ikinä kertonut äidilleni. Varastelin aluksi siteitä ja tamponeja häneltä, useimmiten ostin omilla viikkorahoillani. Edelleenkään en ole kertonut, tosin kai äiti nyt jo tietää, kun minulla on omia lapsia.

Olin todella ujo ja uskonnollisesta perheestä, ja kertominen tuntui ihan mahdottomalta. Oman lapseni toivon olevan kanssani sellasissa väleissä, että kehtaa kertoa. Uskonnollisia ollaan mekin, mutta näissä asioissa aion yrittää olla avoimempi.

On tuo hihhulismi hieno asia! Tämänkin luonnollisen asian suhteen, oi että....

Ei se välttämättä mitään "hihhulismia" vaadi, meidänkin perhe oli täysin maallinen, kirkkoon kuulumaton perhe, mutta silti todella konservatiivinen. Mistään seksi tai sukuelimiin liittyvistä asioista ei keskusteltu, ja meidän perheessä kaikki kävivät jopa saunassa ja suihkussa yksin. Mustan, kun 14-vuotiaana menin luokkakaverilleni yökylään viikonloppuna, ja hänen vanhempansa menivät yhtä aikaa saunomaan. Olin oikeasti aivan järkyttynyt siitä, että mies ja nainen saunovat yhdessä!

Vielä nykypäivänäkin oma suhtautumisena esim. alastomuuteen on vaikeaa, jos mennään vaikka tyttöporukalla mökille, niin en tykkää näyttäytyä alasti. Samoin kuukautissuojien ostaminen hävettää. Tiedän että näissä asioissa ei ole mitään hävettävää, mutta kummasti se lapsuuden kasvuympäristö vaikuttaa asiaan vielä kolmikympisenä.

Vierailija
32/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes uskaltanut aluksi kertoa että kuukautiset alkoivat (suojana käytin vessapaperia). Äitini on tosi estoinen ja sai megaluokan raivarit jo koulun th:lta saadusta kortsusta ja siitä vihkosesta jossa kerrottiin seksuaalisuudesta yms.

Vasta joskus puolen vuoden päästä rohkaistuin ja jätin veriset pikkuhousut vessan lattialle vinkiksi. Äitini vaan tokaisi että tuolta löytyy siteitä ja siinä se.

Ylipäänsä olen itse joutunut etsimään tietoa asioista jotka askarruttivat teini-iässä (seksi, kuukautiset yms.). Ei äiti koskaan suostunut niistä puhumaan.

Vierailija
33/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin 13-vuotias ja edellisenä iltana alkoi kova vatsakipu, kouristeli ihan kunnolla. Kerroin äidille seuraavana aamuna, äiti näytti, missä on sidepaketti. Kovasti hyssytteli, että isä ja veljet ei saa tietää mitään ja näytti, miten siteet hävitetään huomaamatta. Käski kuukautisista puhuttaessa käyttää sanaa "ne".

Aina ei siteitä kaapissa ollut, joten teippailin välillä maalarinteipillä talouspaperia housuihin. Onneksi oli "ne" oli niukat. Sitä en ymmärrä, miksi särkylääkettä pihtailtiin, en saanut edes asperiinia vaikka välillä kivut olivat kovat.

Itsellä ei ole tyttöjä, mutta olisin asian hoitanut ihan eri tavalla.

Vierailija
34/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitin kommentti kun menkat alkoi; Voi perkele!

Olin 11v ja lähdössä juuri yökylään pois kotoa :D aika oli siis mitä otollisin menkkojen alulle. Onneks tiesin, miten homma toimii, niin ei tullut sotkua yökyläily-paikkaan.

Vierailija
35/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut. Meillä oli aina vessan alakaappi täynnä siteitä, sieltä otin aina kun tarvitsi. Kai äiti sen arvasi jostain, viimeistään siitä, kun halusin hankkia kuukupin ja pyysin äitiä maksamaan sen (tilasin netistä ja vain verkkomaksu kävi, itselläni ei ollut vielä pankkitunnuksia).

Vierailija
36/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli heinäkuu 1995 ja muistaakseni silloin oli muistaakseni kuuma. Jo pari päivää aikaisemmin olin huomannut ruskeaa vuotoa, enkä tajunnut ollenkaan mistä oli kysymys. Luulin olevani sairas ja että housuihin oli tullut ulostetta tai vastaavaa. Taisi olla seuraavan päivän ilta kun vuoto muuttui punaiseksi. Olin ihan paniikissa. Sitten aamulla äitini tuli sanomaan tietävänsä, mikä minua vaivaa. Koskaan en uskaltanut kysyä mitään aiheeseen liittyvää, eikä asioista puhuttu. Ensimmäisen kerran kuulin koko asiasta ja siitä, miten ihminen lisääntyminen tapahtuu 5.luokan biologian kirjasta, enkä edes ymmärtänyt kaikkea, vaan luulin mm. että ilmassa lentelee siittiöitä ja että pelkästä siittiöön koskemisesta voisi tulla raskaaksi, joten naisen pitäisi olla jotenkin erityisen varovainen. Muistan olleeni hyvin pitkään hyvin ahdistunut tuon lukemisen jälkeen. Onnistuin kuitenkin jotenkin salaamaan totuuden.

Silloin ei ollut nettiä niin kuin nykyään ja vuosia luulin kärsiväni runsaista vuodoista kun tarjolla olleet hikiset normaalin imukyvyn suojat eivät oikein riittäneet. Tyydyin kuitenkin tähän kun en uskaltanut pyytää muuta tai itse ostaa. Kun lopulta itse uskaltauduin ostamaan suojia, ostin aluksi samoja. Vasta vuosia myöhemmin löysin pitkät suojat ja tilanne helpottui selvästi.

Yösiteitä kokeilin ensimmäisen kerran talvella 2011, jolloin koin elämäni runsaimmat ja kamalimmat kuukautiset. Jostakin syystä oli tulleet edellisen kerran kesällä 2010 ja olleet poissa noin kauan. Olisi ehkä pitänyt mennä lääkäriin, mutta en uskaltanut. Nykyään käytän pelkästään pitkiä suojia ja yösiteitä, vaikka vuoto tuntuukin niukentuneen vuosien kuluessa selvästi tai sitten vain kuvittelen kun käytän parempia suojia.

Aikoinaan huomasin pikkusiskoni kuukautisten alkaneen kun tajusin hänen ottaneen itse itselleni ostamiani suojia. Olin laskenut ne ja suunnitellut käytön sen mukaan, mutta ei niitä sitten ollutkaan enää niin paljoa. En kuitenkaan sanonut mitään.

Vierailija
37/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Jaaha, nyt ne alko paskaset sullakin.'

Vierailija
38/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea muiden positiivisempi reaktioita :)

Minulla on kolme vanhempaa siskoa, siltikään en uskaltanut omalle äidilleni kertoa kuukautisten alkaneen vitosluokalla. Piilottelin varmaankin parit kuukautiset kunnes äiti sattui näkemään veriset alushousuni eräänä kouluaamuna.

Äiti alkoi huutamaan ja sättimään minua. Minä aloin itkeä .Miten elämäni on kuulemma pilalle, en voi enää uida (harrastukseni) enkä pitää housuja ilman että kaikki näkevät siteen housujeni läpi. Muistan vieläkin oman paniikkini ja äidin huudon. Menin vessaan itkemään ja vessan ovesta äiti heitti siteen eikä asiasta muuta puhuttu. Siinä sitten lähdin kyyneleet silmissä kävelemään kouluun.

Parin vuoden päästä pikkusiskoni kuukautsten alkamisesta kyllä ilosilmin kerrottiin perheen muille naisille.

Tänä päivänäkin pidän itseäni likaisena, ällöttävä ja rumana naisena. Alastomuus ja kaikki seksiin liittyvä ahdistaa ja tuottaa häpeää. En uskalla rentoutua ja oma alapääni ahdistaa. Kiitos äiti !

Vierailija
39/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meilläkään paljoa puhuttu intiimiasioista. Kuitenkin kerroin äidille heti, kun itse huomasin. Äiti kysyi, että tiedänkö varmasti, mitä tämä tarkoittaa. Olin 13 ja ollut 5 - 6-luokat opettajalla, joka valisti kunnolla sekä tyttöjen että poikien kehityksestä, sukupuoliasioista jne. Hän oli itse kuuden lapsen isä eikä varmaan halunnut oppilaidensa sen enempää kuin omiensakaan tietämättömyyden takia joutuvan vaikeuksiin (elettiin 70-lukua). Äidille siis vastasin tietäväni oleelliset asiat, jonka jälkeen hän näytti siteet ja neuvoi eteenpäin. Siinä se, ei mitään erityisempää.

Just viime viikonloppuna muuten kyselin kuinka hänen vaihdevuotensa etenivät, kun nyt alkaa olla itsellä ajankohtaista. Paljon pitempi keskustelu saatiin tästä aikaan eikä kumpaakaan kainostuttanut 😀

Vierailija
40/44 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi 13-vuotiaana ja vessasta tultuani huusin ilouutisen koko perheelleni! (Olin siis odottanut niitä kuukausitolkulla) Mulla on kolme tyttöä ja kunhan he saapuvat siihen ikään, niin me juhlitaan sitä äiti ja tytär-hetkellä, esim mennään ravintolaan syömään tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme