Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijä, muista nämä kaksi asiaa -ei luulis olevan vaikeata

Vierailija
10.05.2016 |

1. Autoilija ei ole velvollinen väistämään sinua, jos kurvaat vauhdilla pyörätieltä tai ihan mistä vaan suojatielle, Itseasiassa se autoilija ei meinaa edes ehtiä nähdä sinua. Suojatiellä ei saa ajaa. Piste.
2. Jos pyörätie on olemassa, sinä et saa ajaa ajokaistaa.
Nih. Ei mulla muuta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen paljon autoileva ja pyöräilevä, viimeisenä parina kesänä autoilijat eivät ole tuntuneet välittävän paskaakaan siitä jos pyöräilijä odottaa suojatielle pääsyä, ja minä talutan pyöräni aina suojatien yli, eli olen jalankulkija suojatiellä, jolloin tasan auton kuuluu väistää minua. Eipä väistä, vaan kaasua painetaan raskaammalla jalalla.

Tämä toistuu usein myös lasten kanssa pyöräillessä, ei anneta "tilaa" kun on se 30 000€ auto, millä on etuajo-oikeus joka paikassa, joka tilanteessa.

Autolla ajaessa annan aina tietä pyöräilijöille, kävelijöille, ei mulla ole niin kiire perille, etten ehtisi ottaa muita liikenteessä olijoita huomioon. Ja monesti saan kädenheilautuksen kiitokseksi hymyn kera, se on mukavaa!

Samoja kokemuksia! Ajan autoa ja pyöräilen, talutan suojatien yli ja joskus jopa pyörätien jatkeen, koska autoilijat eivät muuten väistäisi! Ja moni ei meinaa väistää, vaikka talutan ja bussikuskit eivät väistä koskaan! Painavat vain kaasua. Että vituttaa. Itse autoilijana annan aina tietä. Mutta pari kertaa on meinannut joku jalankulkija/pyöräilijä jäädä alle, kun on kirjaimellisesti kurvattu, tai juostu tielle puskista. Eli ymmärrän tämänkin näkökulman. Ja jalankulkijoille tiedoksi: parkkipaikka ei ole mikään jalkakäytävä, jossa saa haahuilla keskellä tietä miten sattuu ja estää autolla ajaminen parkkiin sekä parkista pois.

Kaikkien pitäisi muistaa se varovaisuus ja muiden kunnioittaminen liikenteessä, jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja autoilijoiden.

Aina jos jotain sattuu sinulle yllättäen se tarkoittaa että sinä et ole havainnut tilannetta. Itselläni ei koripalloharrastajana ole mitään vaikeuksia hahmottaa tilanteita. Vika on AINA siinä joka ei huomaa tilannetta vaan se tulee yllätyksenä. Kukaan ei juokse niin kovaa "puskista" tai tule polkupyörällä tilanteeseen ettet huomaisi, ELLEI sinun oma keskittymisesi ole herpaantunut. Tätä samaa tekosyytä on jankattu jo aika pitkään vaikka vika on lainkin mukaan siinä joka ei keskity hahmottamaan muuta liikennettä.

Vierailija
22/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, äsken tein testin. Ajoin noin 10km ison kaupungin keskustan liepeillä ja laskin, että ainakin 6 pyöräilijää ajoi ihan surutta suojatielle mun eteen. Tulivat osa jalkakäytävältä ja osa pyörätieltä, yksikään ei edes aikonut pysähtyä. Annoin ihan kohteliaasti tietä, kuten aina teen. En siis tööttäile tai vilkuta valoja. Yksikään pyöräilijä ei pysähtynyt suojatien eteen. Kaikki autot antoivat tilaa, siis kaikki.

Mä en siis rattiraivoa kenellekään, mutta mä ihmettelen miksi mun pitää noudattaa liikennesääntöjä, jos jonkun ryhmän ei tartte.

Ja joo, itse pyöräilen myös - korillinen mummopyörä ja en ikinä ikinä ikinä ajaisi suojatielle auton eteen. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan työssäni autolla 10-50km päivittäin, joskus keskustassa ja joskus isommilla teillä. En anna pyöriäijöille tietä, ellei sieltä ole tulossa joku itsetuhoinen persoona joka ei katso ympärilleen, sillon mieluummin pysähdyn koska autoilijan syyksi onnettomuus luettaisiin kuitenkin.

Omaa autoa mulla ei ole siis ja ajan pyörällä työmatkat ja muut vapaa-ajan matkat. Talutan aina pyörätien jatkeiden yli koska en halua syyllistyä vahingossakaan samaan kuin ne pyöräilijät joita kohtaan autolla. Ja aina löytyy siipeilijöitä jotka suihkaisevat kustannuksellani tien yli. Näytän myös käsimerkkejä kääntyessäni, koska ajatustenlukijat ovat harvassa ;) Ja oon sit kans sen luokan nössö joka käyttää kypärää.

Vierailija
24/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt autolla kypärä päässä autoa taluttava juntti kotiisi provosoimasta. Eikö sieltä tule sitä mailallahakkaamista teeveestä?

Vierailija
25/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pakko osallistua krskusteluun sen verran, että ÄLKÄÄ VASTATKO NÄIHIN PYÖRÄILYAIHEISIIN TROLLIVIESTEIHIN!

Tyyppi tekee samanlaisia aloituksia pitkin päivää (aamulla oli samanlaisia).

Lopettaa vasta kun ei saa kaikua omille trollailuilleen.

Vierailija
26/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas asia: opetelkaa liikennemerkit, ymmärtäkää ja noudattakaa niitä.

Erityisesti:

• pyörätie

• kevyen liikenteen väylä

Jos ajoradasta erotetun väylän päässä edellisessä risteyksessä ei ole jompaa kumpaa noista merkeistä, siinä ei saa ajaa polkupyörällä. Pl alle 12-v.

• jalkakäytävä

Jos mainitun väylän päässä on tuo merkki, siinä ei saa ajaa polkupyörällä. Pl alle 12-v.

• kielletty ajosuunta

• ajoneuvolla ajo kielletty

• väistämisvelvollisuus risteyksessä

• pakollinen pysäyttäminen

• polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty

• suojatie

Mistä noi pallot saa kommenttiin? :O

Vierailija
27/40 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli edellisessä asunnosa pyörätiellä n. 50 metriä matkaa asunnosta nähden tien toisella puolella pyörätiellä, sitten oli risteyksen ylittäminen ja matka jatkui tiellä, jonka varrella ei enää ole pyörätietä. Tuo on juuri sellainen tilanne, ettei ole pakko käyttää pyörätietä, koska olisi tullut tien ylityksiä. Lisäksi ko. tie on kohtalaisen rauhallinen, mutta jaksoi mullekin joku autoilija tööttäillä, vaikka oli ainoa auto mailla halmeilla. Nykyisellä työmatkalla jouduin kerran vaihtamaan ajotien puolelle, koska tiellä oli auraushommat  tai jotkut lumenajoa kesken ja lumikasa keskellä pyörätietä niin että se oli pakko kiertää. Silloinkin joku tööttäili. Mutkun ei siitä päässyt lumikasan yli pyörän kanssa mitenkään. 

Vierailija
28/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti:

• pyörätie

• kevyen liikenteen väylä

Jos ajoradasta erotetun väylän päässä edellisessä risteyksessä ei ole jompaa kumpaa noista merkeistä, siinä ei saa ajaa polkupyörällä. Pl alle 12-v.

• jalkakäytävä

Jos mainitun väylän päässä on tuo merkki, siinä ei saa ajaa polkupyörällä. Pl alle 12-v.

• kielletty ajosuunta

• ajoneuvolla ajo kielletty

• väistämisvelvollisuus risteyksessä

• pakollinen pysäyttäminen

• polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty

• suojatie

Mistä noi pallot saa kommenttiin? :O

Tässä tabletissa ihan vaan näppäimistöltä. Tietokoneessa ainakin merkistöstä tai ehkä alt-koodilla.

Vierailija
29/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Autoilija ei ole velvollinen väistämään sinua, jos kurvaat vauhdilla pyörätieltä tai ihan mistä vaan suojatielle, Itseasiassa se autoilija ei meinaa edes ehtiä nähdä sinua. Suojatiellä ei saa ajaa. Piste.

Nih. Ei mulla muuta.

Ja sitten kun sinä opit sen, että suojatiellä saa ajaa, jos se on myös pyörätien jatke, ja ajokaistallakin saa ajaa tietyissä tilanteissa (usko vaan, se on ihan laissa), niin voit alkaa neuvomaan muita.

Vierailija
30/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…

Vielä kerran (olen jakanut tämän ohjeistuksen useita kertoja) ohjeet kaikille. Tuo kannattaa ihan oikeasti vilkaista. Niin autoilijat kuin pyöräilijätkin.

Vierailija
31/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, äsken tein testin. Ajoin noin 10km ison kaupungin keskustan liepeillä ja laskin, että ainakin 6 pyöräilijää ajoi ihan surutta suojatielle mun eteen. Tulivat osa jalkakäytävältä ja osa pyörätieltä, yksikään ei edes aikonut pysähtyä. Annoin ihan kohteliaasti tietä, kuten aina teen. En siis tööttäile tai vilkuta valoja. Yksikään pyöräilijä ei pysähtynyt suojatien eteen. Kaikki autot antoivat tilaa, siis kaikki.

Mä en siis rattiraivoa kenellekään, mutta mä ihmettelen miksi mun pitää noudattaa liikennesääntöjä, jos jonkun ryhmän ei tartte.

Ja joo, itse pyöräilen myös - korillinen mummopyörä ja en ikinä ikinä ikinä ajaisi suojatielle auton eteen. Ap

Voisitko kuvata tilanteet tarkemmin. Jalkakäytävällä ei saa ajaa, eikä suojatiellä. Mutta tällaisia kohtia ei pitäisi enää edes olla. Eli jos on pyörätie ennen ja jälkeen risteyksen, niin pyörällä saa ajaa yli.

MUTTA, jos pyörätie kulkee suoraan tien yli ja sinulla EI ole kolmiota tai ET käänny risteyksessä, niin pyöräilijän tulee antaa tietä.

Vierailija
32/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nih. Ei mulla muuta.

Höpönlöpöä.

Helsingissä on runsaasti suojateiden yhteydessä oheisia liikennemerkkejä, joita autoilija eivät tunne mutta jotka tarkoittavat, että autoilija väistää pyöräilijää.

https://liikenteessa.files.wordpress.com/2012/03/img_6644.jpg?w=620&h=4…

Vierailija
33/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta sun ulinas, ukkopolo. PV.

Vierailija
34/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kyllä pyöräilijät pitäisi laittaa autokouluun oppimaan liikennesäännöt.

Vierailija
35/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun trikoopöksypelle kitkuttaa ajoradalla, pyörätien vieressä ja satun kohdalle autolla, niin suihkutan pesunestettä tuulilasille.

Peilistä näkee, kuinka pyöräpelleillä päät pyörii, kun saavat ilmaisen suihkun.

Vierailija
36/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun trikoopöksypelle kitkuttaa ajoradalla, pyörätien vieressä ja satun kohdalle autolla, niin suihkutan pesunestettä tuulilasille.

Peilistä näkee, kuinka pyöräpelleillä päät pyörii, kun saavat ilmaisen suihkun.

Kukahan se pelle mahtaa olla..

Sun kaltaiset Hermannit ovat hengenvaarallisia muulle liikenteelle, kävelijät mukaanlukien.

Vierailija
37/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kottiis ap jos et muita kestä :D

Vierailija
38/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataanpa vähän noita AP:n epätäydellisiä vastauksia.

1. Autoilija on velvollinen väistämään pyöräilijää, mikäli autoilija tulee STOP-merkin tai kärkikolmion takaa tai jos autoilijalle palaa punainen valo. Lisäksi suojatiellä saa ajaa, jos se on suojatien jatke.

2. Ajokaistaa saa käyttää, vaikka pyörätie kulkisi vieressä, jos ajokaistaa käyttää vain väliaikaisesti, ja se on oman kulkemisensa huomioon ottaen turvallisempi ja sujuvampi reitti kuin vieressä kulkeva pyörätie.

Vierailija
39/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkialueella pitäisi kieltää 30-vaihteiset pyörät.

Ymmärtäähän se, että kun on viimein saanut sen pyörän ruksauteltua suurimmalle rattaalle, mennään sitten sen vaatimaa kyytiä.

Ykkösvaihdetta on niin tyylitöntä ja vaivalloista sotkea sukkahousut vipattaen. Ja se sekoittaa sykemittarin ohjelman.

Vierailija
40/40 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolavaunussa juttelun kerran erään tyylikkään vanhemman rouvan kanssa, joka oli vannoutunut Helkama Aino- käyttäjä.

Hän kertoi huomanneensa sukkiksia korpeavan sen hetken, jolloin hän saa Ainonsa kiihdytettyä punaisten valojen jälkeen nopeammin liikkeelle.

Ehkä sen takia nämä teiden risteilyohjukset eivät pyöräänsä pysäyttele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän