***UHTIKUISTEN TORSTAITURINAT***
Huomenta, huomenta. Onko muita joilla on energia taso ihan nollissa. Vaikka mitä pitäisi saada tehtyä, mutta mitään ei saa aikaiseksi. Paperipinkka tuossa vieressä vain kasvaa... Tuli vielä kiva ylläri kelalta; karhuavat vuoden 2004 opintotukia takaisin, 15% korolla. Olen ollut aina noissa niin auringontarkka, että voi vitsi kun ottaa aivoon!!!!!! Oma laskuvirhehän siinä on tapahtunut. En ollut laskenut äippäloman aikaisia kesälomakorvauksia tulovalvonnassa. Voisikohan tehdä valituksen ja perustella sillä että äitiys on viennyt aivot? Äitiysraha päätös tuli myös vihdoin kahden kuukauden odottelun jälkeen. Jotain hyvää sentään.
Aiemmin oli juttua himoista. Mulla ei oikeastaan ole mitään kummallisia himoja, paitsi suklaa ja suklaa jäätelö. Illalla lasten mentyä nukkumaan, tulee ihan liian usein mässyteltyä. Nyt pitää varmaan rajoittaa, sillä sen himputin streptokokin lisäksi on hiiva. Ja kun vielä on antibiootit päällä niin hiiva menee villiksi. Niin ja suklaa ja valkoinen leipä (muuta ei täältä saa) edesauttavat tota hiivaa. Inhottava riesa, onneksi ei tarvitse juuri muulloin kärsiä... Tajusin juuri etten edellistä synnyttäessä saanut mitään antibioottia suoneen, vaikka silloinkin oli raskausaikana ollut toi sama pöpö. Onneksi vauva ei sairastunut.
Supisteluja ei ole nyt ollut enää niin reippaasti kuin ennen. Juu, tuo lasten lelujen noukkiminen lattialta ei ole enää mitään herkkua tällä masulla. Herkästi alkaa kumarrellessa supistamaan, samoin kuin rimpuilevan uhmiksen kakkapeppua pestessä.
Hemppa oli raudan syönnistä huolimatta laskenut joulukuun 110:stä 101:een. (allussa oli 130) Tarvii varmaan syödä vähän enempi rautaa. Täällä ei vaan juuri koskaan mittailla hemppaa, joulukuun arvon kävin mittauttamassa Suomessa. Minkä arvon yli sen pitäisi muuten olla tässä vaiheessa?
Eilen meni 31 viikkkoa ja 10kg puhki. Olo alkaa olla aika tukala. Varsinkin kun vauva on nyt pitkittäin ja pää painaa alas ja potkii kylkiin. Olo oli paljon mukavampi vauvan ollessa poikittain. Kaikki valmistelut on ihan vaiheessa. Ensi viikolla menen tutustumaan sairaalaan. Sitten aion pakata sairaalakassin, sinne kun tarvii ottaa mukaan paljon enemmän roinaa kuin Suomessa. Alkaa vähitellen tuo tuleva koitos jännittyttämään...
Huomenna meidän isikin saapuu taas kotiin viikonlopuksi. Mukavaa (viikonlopun)odutusta kaikille!
Kommentit (33)
Pinoon pomppaan minäkin!
Ensinnäkin Isot Onnittelut M@nsik@lle! Mikäs sen ihanempaa kuin viettää talvihäitä!=)
Toisekseen kovasti voimia Ellille! Täällä jo jännitän puolestasi kovasti!
Omaan napaan:
Viime viikolla olin neuvolassa. Kaikki oli ihan kohtalaisen hyvin silloin. Supistelee edelleen joka päivä, useampia supistuksia tulee päivää kohti, kivuliaitakin niin, että joutuu aivan tukea ottamaan seinästä, jos seisaallaan on.
Verenpaine oli viime viikolla 102/45...Tosi alhaalla, olokin oli sen mukainen...Kaksi kertaa meinasin pyörtyä neuvolaan, ja usein pyörryttää kotona ollessakin. Hemoglobiini kuitenkin on ihan hyvä, 128, joten tiedä sitten mistä johtuu...
Neuvolatäti meinasi, että joillakin vain on loppuraskaudessa tälläistä heikotuksen tunnetta, ilman sen kummempaa syytä...?
Sf-mitta on 28,5cm...
Painoa mulle on kertynyt yhteensä nyt sellaiset 11 kiloa...Painonnoususta en ole stressaillut, se kun on selvää, että paino kipuaa aika iloisesti ylöspäin, kun ei muuta voi tehdä kuin maata ja olla ( ja syödä)...Ja painonnousu on pienin ongelmista, nyt kun on saanut viikolta 25 asti pelätä, että vauveli syntyy ennenaikaisesti. Pääasia, että kaikki on vauvalla hyvin! Nyt ollaan toki jo voiton puolella!
Potkuja satelee lähes jatkuvasti! Mahan nahka senkuin venyy ja paukkuu, kun vauveli siellä venyttelyharjoituksiaan tekee! Kiva kun toisella on kivaa!=)
Vauveli on pysynyt raivotarjonnassa, itseasiassa on ollut siinä asennossa jo viikolta 25 lähtien, eikä siitä ole paikkaansa muuksi muuttanut. Pää on todella matalalla, mitä pidemmälle mennään, sitä matalemmalle puskee...
Mahakin on aivan laskeutunut...Olo on kuin ei olisi raskaana ollenkaan, siis kun tuo maha vain on pieni ja alhaalla, että eipä juuri tiellä ole...Tosin vatsa peittyy paljolti minun pituuteeni, 172cm kun olen pitkä...
Tänään pesin viimeiset vauvan vaatteet, mitkä ovat pesua odottaneet. Nyt alkaakin sitten kaikki olla valmista uutta tulokasta varten! Malttamattomina täällä jo odotellaan.=)
Peron 33+
... ei ole pakattu mutta aion ottaa mukaan
-hammasharja ja tahna
-hiusharja
-shampoo ja hoitoaine
-huulirasva
-IMETYSLIIVIT ja liivinsuojia (viimeksi nousi maito jo sairaalassa ja olin ihan onneton kun en mahtunut omiin liiveihin. Maitoa tuntui olevan joka paikassa ja koko ajan. Lopulta tein sairaalan verkkoalushousuista tilapäiset liivit ja laitoin siteen liivinsuojaksi...)
-vaatteet kotimatkalle
-jotain ehostautumisvälineitä
-kännykkä
-rahapussi
Mies saa tuoda vauvan kotiinlähtövaatteet sitten kun tulee meita hakemaan, laitoin ne viimeksikin auton turvakaukaloon niin tulivat mukaan. (Kuulin tutultani että mies oli joutunut etsimään vauvalle kotiinlähtövaatteet- seurauksena vauvalla oli kotimatkalla päällä 3 paitaa: 1puserona, 1 housuina ja 1 päässä ;)
Mutta hyvillä viikoilla olet kuitenkin, joten älä pelkää! Varmasti kaikki jännittelemme täällä kuulumisiasi. Tsemppiä!
tilda
Täälläkin pidellään peukkuja, että vauva vielä vähän malttaisi odotella syntymäänsä! Onneksi sinulla kuitenkin on jo hyvä määrä viikkoja kasassa, joten vaikka vauva nyt tulisikin, varmasti hänellä kaikki hyvin menee! Juuri olinkin tänään muistellut ystäväni vauvaa, joka syntyi samalla viikolla. Heillä ainoa ongelma oli se, ettei vauva heti jaksanut itse imeä maitoa. Joten älä stressaa liikaa, se vain pahentaa tilannetta!
Sairaalakassista vielä sen verran, että jo mainittujen tavaroiden lisäksi olen pakannut itselleni mukaan sudoku- ja ristikkolehden. Ja Oysiin kun on suunta, niin ne sandaalit. Eivät ole kyllä minulle muuten mitään erityisiä tavaravaatimuksia antaneet Oysista? Omat hygieniavälineet, neuvolakortti, halutessaan kameran ja puhelimen, omat sisäkengät ja vauvan ja äidin kotiinlähtövaatteet. Itse synnytystä varten isille omat eväät.
Kissankello
Heips kaikille huhtikuisille! Olen aiemmin vain seuraillut palstaa ja vihdoin, näin äitiysloman alkamisen kynnyksellä sain aikaiseksi liittyä joukkoon. Odotan kolmatta lasta, tyttö 4v. ja poika vajaa 3v. Synnytän Jorvissa kuten edellisetkin. Viikkoja nyt 34+4 ja olen ollut jonkin aikaa sairaslomalla. Vauvan sukupuolsta ei ole tietoa, mutta kovasti on sellainen tyttöfiilis, vaikka kaikki raskauteni ovat olleet erilaisia. Vauva on edelleen perätilassa, kahden viikon päästä olisi käännytystä luvassa. Kovasti toivon, että käntyisi, ettei tarvitsisi leikata. Vanhempien lasten hoitaminen olisi kyllä melkoisen vaikeaa. He jatkavat tosin päiväkodissa lyhennettyä päivää. Heräsin juuri päikkäreiltä, nyt kireenvilkkaa lapsia hakemaan. Aurinkoisen päivän jatkoa!
Täällä sitä ollaan sairaalassa oltu jo kohta kaksi viikkoa... itellä olo on mainio, mutta vauvelin tila huonompi. Harvinainen poikkeama on hänellä virtsaputkissa, joka leikataan sitten syntymän jalkeen. Mutta viikolle 34 meinaavat hänen maailmaantulonsa ajoittaa. Toivon täällä ja jännitän että kaikki sitten menisi hyvin ja neiti olisi yhtä sitkeä kuin on masussa ollut. :)
Eipä tässä kerkiä muuta kirjottelemaan, ku on jonoa koneelle.
Jaksamisia Huhtikset!!
Miini80 ja rv 32+4
Onneksi on viikkoja jo noin hyvin. Täällä meillä päin pidetään rajana tuota 34 viikkoa, sen jäkeen ei enää estellä jos on syntyäkseen. Tämä minulle selvisi kun supistusten takia siellä sairaalassa olin. Nythän minulla on tilanne se, että ei supistele juuri ollenkaan, vaikka touhuilisin mitä. Että taisi olla tehokkaita ne lääkkeet mitä minuun pumpattiin silloin muutama viikko sitten. Ensi maanantain jälkeen en edes saa enää lääkkeitä syödä, mutta enpä ole niitä palkjon tälläkään viikolla tarvinnut.
Meiilä on tänään ollut todella tympeä ilma, koko päivän sataa tihuuttanut jotain tihkuräntää, välillä ihan silkkaa vettä ja välillä vähän lunta seassa. Lapsilla on huomenna mäenlaskureissu eskarista ja hoidosta, toivottavasti edes pari astetta olisi pakkasen puolella huomisaamuna!
Sitten alkaakin hiihtoloma, ja molemmat lapset lähtevät heti huomenna mummulaan loman viettoon. Tässä on pähkäilty mitä kaikkea pitääkään mukaan pakata, sukset, monot ja luistimet nyt ainakin. Ja vaatetta riittävästi. Lapsilla ihana loma teidossa, kyllä sitä itsekin vielä muistan miten ihania ne mummulalomat olivat aikoinaan :) Ei aikaisia herätyksiä, eikä mitään aikatauluja muutenkaan. Puhumattakaan siitä hemmottelusta mitä siellä saa, eikä ole edes niin tiukkaa kuria kuin kotona. Näin sanoi meidän eskarityttö kun viimeksi mummulasta kotiin tulivat ...
Oma napa voi paksusti edelleen, öitä en saa nukuttua, mutta yritän sitten päivällä lepäillä minkä pystyn. Äsken laitoin lapset siivoamaan huoneensa ja menin pitkäkseni siksi aikaa sohvalle. Sellaista torkkumista, välillä siivousta tarkistaen.
Närästys on täälläkin jatkuva vaiva, eikä tunnu olevan mitään väliä sillä mitä syön, tai kuinka paljon syön. Ja vatsa on edelleen ihan omituinen: välillä aivan sekaisin niin ettei meinaa lähimpään vessaan ehtiä, sitten jonain toisena päivänä taas ihan kovalla eikä mitään tule ulos. Omituista.
Tuota sairaalakassia en ole miettinyt, pitäisi varmaan alkaa pikku hiljaa... Vauvan tavarat meillä on valmiina, minun vanhempani tuovat pinnasängyn huomenna kun tulevat hakemaan lapsia lomalle. Isä oli siihen uuden pohjan nikkaroinut. Meillä kun pinnasänky on suvussa kulkenut kohta kuusikymmentä vuotta, niin kaipasi uutta pohjaa. Minun pappani on sen aikoinaan äidilleni tehnyt. Ja hyvin on kestänyt, välillä on maalia vaan uudistettu.
Sitten onkin kaikki " pakollinen" valmiina vauvaa varten. Pyllypyyhkeitä pitäisi vielä paketti ostaa, ja vaippoja ym pientä voisi hankkia lisää ennakkoon. Mutta mitään pakollista ei ole enää hankintalistalla.
Nyt kahvin keittoon, voikaa hyvin!
Eusenia 33+3
Jospa minäkin taas vaihteeksi pinoudun, kun on jotain kerrottavaakin. Mutta ensiksi voimia Miinille ja Ellille. Ja M@nsik@lle onnittelut naimisiin menon johdosta!
Itse olin eilen viimeistä päivää museolla näin " jokapäiväisenä" työntekijänä. Varmasti tulee pyörittyä siellä enemmän ja vähemmän, mutta graduaineisto on nyt luetteloitu. Nyt olisi kaksi tenttiä ja graduseminaarin esitelmä edessä ennen huhtikuuta.
Oma napa voi hyvin. Yöt saan edelleenkin nukkua rauhassa, korkeintaan kerran täytyy käydä vessassa. Satunnaista kolotusta on aina joskus ilmassa, mutta eiköhän se kuulu näille viikoille. =)
Tänään tosiaan oli piikityksen kontrollikäynti keskusairaalalla. Varsinainen kontrolli, kun kysyttiin, miten on mennyt ja sitten ultrattiin vauvaa kymmenisen minuuttia. Kaikki on vauvalla ok, aikamoinen taitaa vain olla kooltaan. Nyt painoarvio oli 2300-2400 grammaa ja lasketun ajan antoi painon ja jalan pituuden perusteella 31.3-20.4. Papereissahan se meillä on 16.4. Joten katsellaan, mihin saakka päästään. =) Nyt vauva oli raivotarjonnassa, kun viikko sitten köllötteli viistottain.
Juuri mitään valmista en ole vauvalle laittanut. Yhden koneellisen pesin eilen vaatteita, täytyy nyt vain putsata hoitopöytä, että saa silitettyä vaatteet sinne.
Mutta täältä tähän. Hyviä vointeja kaikille! =)
Elliina 32+4
.toivotaan että ne auttavat nyt!!! edelleen supistelee mutta pahin kipu on jo ohi!:) Vaan kamala paineentunne kokoajan.
Katotaan sitten mitä ilta ja ensi yö tuo tullessaan. Voi kun toivon että loppuisivat kokonaan!!! Ilmottelen sitten tilanteen muuttuessa.. tai jos joudun lähtemään (jos ehtii siinä vaiheessa koneelle).
Olen muuten ihmetellyt tuota estolääkitystä että mikähän siinä on ku toiset saa kotiin lääkkeet, mutta minulle niitä ei ikinä edes ehdotettu!??
Onko eri paikkakunnilla erilaiset ohjeet tähän??? Mielelläni olisin lääkkeitä ottanu jos niitä olisi tarjottu!!
No..katotaan nyt!!!
-elli-
Mä olen vähän laiska kirjottelija mutta ahkera lukija. Vaikka ei tässä mitään ihmeellisempiä kuulumisia ole ollutkaan. Edellisestä neuvola käynnistäkin on tosi pitkä aika ja maanantaina olisi sitten seuraava.
Nyt kun kyseessä on toinen raskaus on käyntejä ollu tosi harvoin. Olen ollu raskausajan diabeteksen vuoksi dieetillä eikä paino ole reiluun kuukauteen noussut ollenkaan. Päin vastoin hieman tippunut. Toivottavasti myös sokeriarvot on pysyny sallituissa rajoissa.
Yöt on ollu tosi levottomia, kun hyvää asentoa ei ole meinannut löytyä. Ja minullakin, kuten jollain toisellakin oli, on yöhikoilua. Meillä on makuuhuoneessa viileää mutta silti hiki virtaa. Jalat on öisin kramppaillut, tosin ei enää joka yö. Todella inhottava vaiva! Liitoskivutkin vaivaa välillä. Varsinkin jos on ollut päivällä paljon liikkeellä niin illalla saa kärsiä.
Me ei olla vauvalle vielä laitettu kaikkea valmiiksi, kun ei vielä edes tiedetä laitetaanko hoitopöytä meidän makkariin vai esikoisen huoneeseen. Toivotaan et se mahtuu meidän huoneeseen niin säästytään esikoisen huoneessa kalusteiden uudelleen sijoittelu.
Meidän 2v 8kk neiti odottaa jo kovasti " pikkuveljeä" ( ei tiedetä kumpi on tulossa). Se on kaupasta aina ostamassa pikkuveljelle kaiken näköistä.
Työpäivä alkaakin olla pulkassa, joten toivottelen kaikille viikonloppua ja kertoilen neuvola kuulumisia ensiviikolla!
Helokki 32+3
Joku kyseli tästä voimattomuudesta. Täällä makaa sängyssä yksi aivan reporankana. Päivällä olin oikein voimissani ja hyvillä mielin. Senpä vuoksi ajattelinkin lähteä hakemaan lapset hoidosta kävellen, että esikoinenkin saisi hiihtää kotiin ja pienemmälle oli pulkka. Menomatka menikin oikein hyvin, mutta tulomatkalla meinasin hyytyä aivan totaalisesti ja nyt en jaksa mitään muuta kuin maata täällä sängyssä. Mielialat ailahtelee ja yritän nyt pitää aika matalaa profiilia ettei tule pahasti sanottua isännälle, kun on niin törkeen huono olo ja väsyttää.
Positiivista tässä raskaudessa nyt on se, että vauveli on tajunnut kääntyä kunnolla raivotarjontaan ja humpsahtanut lantioon. Lisäksi tiistainen Naikkarilla käynti tuotti painoarvioksi 2500g, joka menee keskikäyrää pitkin tällä hetkellä, joten ainakaan nyt ei olisi tulossa mitään hehto-JÄttiläistä sieltä masusta ulos. Nuo kaksi ensimmäistä lasta kun ovat painaneet 4200g ja 4300g, joten jotain 4 kg veikkaan nytkin.
Sairaalakassiin meinaan jossain vaiheessa pakata:
- Imetysliivit x2
- Liivinsuojia 1 pkt
- Rautatabletit (tuota samaa merkkiä ei ollut viimeksi Naikkarilla ja se on ainoa joka ei närästä)
- Pieni tuttipullo ja siihen tutti ( sairaalan tuttipulloista tulee ihan mieletöntä vauhtia sitä maitoa->vatsakivut ja kitinä vauvalle)
- Oma tutti vauvalle (sairaalan tutit eivät aikaisemmin ole pysyneet meidän lasten suussa)
- Kotiinlähtövaatteet, lähinnä uudet alusvaatteet
- Harja, muotovaahto, dödö, shampoo
- Vartalovoide ja suihkugeeli
- Lehtiä, ristikoita, kännykkä,
- Hammasharja ja -tahna
- Huulirasva
- Pari pillimehua, sekä jotain naposteltavaa (pieni muropaketti tmv.)
- Pari pulautusrättiä
Mies tuo sitten kotiutuessa vauvan kotiutumisvaatteet sekä turvakaukalon.
Kohta alkaa onneksi Kotikatu, joka on kyllä tämän illlan pelastaja. Vielä pitäisi kohta alkaa laittamaan lapsosia yöunille....jos sen verran jaksaisi.
Jaksamista muille!
Pikkis rv 34+2
Ellille tsemppiä, toivottavasti saat vielä kasvatella vauvaa mahassa! Meillä neljäs lapsi syntyi 34+2 ja oli onneksi tosi hyvävointinen. Vain yhden yön vietti valvontayksikössä ja kotiinkin päästiin yhdessä neljän päivän päästä. Imettää en saanut kun poika oli niin väsy, mutta lypsin maidot ja syötettiin 3h välein yötä päivää. Nyt herra on 3v ja ikätasoisesti kehittynyt, hieman pikkuinen (mutta niin meillä ovat kaikki) ja astma vaivaa, mutta muuten kaikki on ok.
Tilpehööri, miksi ei vauvan syntymä osuisi isyyslomaan? Eihän sitä tarvitse aloittaa ennenkuin vauva syntyy; la on vain suuntaa antava. Vai menikö minulta joku pointti ohi???(raskausdementia vaivaa täälläkin)
Oma napa voi kuten ennenkin, vaivoja on jo kiitettävästi. Niksun yövessareissut kuulostavat samoilta kuin meillä...lantio vaan rutisee kun yritän nousta mahdollisimman varovaisesti ylös. Pienten nosteleminen ja kantaminen on aika rankkaa. Kuopus muutti eilen isoveikan kanssa samaan huoneeseen ja äidin sydäntä raastaa...snif.
Mandi ja kuutonen rv32
Onneksi viikot alkavat olemaan kohdillaan ja turvallisilla vesillä alat olemaan,jos vaikka vaaveli nyt päätäisikin tulla maailmaan.
Hyvinkään sairaalasta ainakin sanottiin,että 35 viikoa,kun on täysi niin silloin ei enää synnytystä estellä,koska vauva on kaikinpuolin turvassa silloin jo.
Toivotaan nyt kuitenkin,että pikkuisesi malttaisi pysyä vielä viikon kaksi masussa!!
Sairaalakassista oli puhetta.Minulla on valmiiksi laitettuna:
*Hammasharja ja tahna
*Hiusharja
*Huulirasva
*Hoitoaine+kasvojen pesuaine
*Kosteusvoide
*Hiuslenkki
*Hiuslakka
*Dödö
*Ehostusvälineistä laitoin meikkivoiteen.
Lisäksi tulee sitten kamera ja ainakin pankkikortti,jotta pääsee kahvilaan.
Enköhän noilla pärjäile sen muutaman päivän,joka sairaalassa menee ja jos jotain tarvitsee,niin ukko kiikuttelee sitten aina tullessaan.
Niksu taasen hammassäryssään pinoutu=(