Hyvä ammatti introvertille?
Olisiko arvon av-mammoilla ideoita, mikä voisi olla hyvä ammatti, jossa täyttyvät seuraavat kriteerit: Ei asiakaspalvelutyötä (jonkin verran voi kyllä olla, mutta ei myyntityötä, neuvontaa tms. jossa ollaan pääasiassa koko ajan asiakkaiden kanssa), eikä muutenkaan mitään ihmisläheistä työtä kuten hoitoala. Ei vaativaa asiantuntijatyötä, jossa ollaan töissä 24/7. Mieluiten jokin käytännönläheinen työ, joka vaatii korkeintaan amk-opinnot, ja jota saa tehdä melko itsenäisesti. Ja sitten vielä alan pitäisi olla sellainen joka työllistää. Palkka sellainen jolla tulee toimeen, eli mieluiten parempi kuin siivoojan palkka, mutta ei tarvitse olla mikään hurjan korkea. Onko ideoita? Olen kolmekymppinen humanistinainen joka harkitsee alan vaihtoa. Maksulliseksi naiseksi en ajatellut ryhtyä, kun sitä kuitenkin heti ehdotetaan.
Kommentit (44)
asianesittelijä, introduktionisti siis.
myös taka puolen pyyhkijä tai viher alueen kunnossa pitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paras tie muuten koodariksi?
datanomin koulutuksella ei varmaan tee yhtään mitään, jos ei ole todella lahjakas koodari...
paras tapa on olla kiinnostunut ja harrastaa. jos pelkällä parilla kurssilla meinaa töihin, niin ei onnistu. mikään työpaikka ei ehdi neuvomaan neuvotonta. vain innokas on neuvokas.
Kokkina työskentelen. Työkaverit eivät yleensä kuormita, mutta illat ja vapaat viihdyn mainiosti miehen kanssa ja yksin. Seuraa en juurikaan kaipaa vapaalla.
Kiitos vaan, mutta hoitoala ei ole vaihtoehto. Kaikki eivät siihen työhön sovellu ja tiedän että minä en ole oikea henkilö hoitoalalle. Muita ehdotuksia kiitos! Postinjakaja voisi ollakin muuten hyvä, mutta postin tilanne kun on mitä on, niin ei ehkä kuitenkaan hyvä vaihtoehto. ap
no ei todellakaan lastenhoitoalaa introvertille!
kyllä ainakin pitää olla sitten tosi lapsirakas introvertti, että jaksaa sitä duunia tehdä aidolla läsnäololla jne. siinä voi muuten kuluttaa itsensä niin loppuun, että vapaa-ajalla ei jaksa muutakuin maata sohvalla neljän seinän sisällä.....ja latautua uuteen sosiaaliseen ja meluisaan työviikkoon.
Eihän introvertti ole sama asia kuin erakko. Kyllä introverttikin yleensä kaipaa annoksen sosiaalisuutta vähän joka päivä, kunhan on sitten säännöllisesti myös niitä tilanteita, missä saa olla yksin. Ei siihen mitään estettä ole, miksei työpäivä olisi se tilanne missä harjoitetaan sosiaalisuutta.
jos työpäivä on se jossa pitää "harjoittaa" päivän sosiaalisuudet, niin eipä siinä sitten enää jaksa kavereita tai sukulaisia enää nähdä.
ei toki sosiaalisuus ja introverttius ole toistensa vastakohtia, mutta introvetilla sosiaalisuus useimmiten kuluttaa, kun exovertille se taas antaa energiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
datanomin koulutuksella ei varmaan tee yhtään mitään, jos ei ole todella lahjakas koodari...
paras tapa on olla kiinnostunut ja harrastaa. jos pelkällä parilla kurssilla meinaa töihin, niin ei onnistu. mikään työpaikka ei ehdi neuvomaan neuvotonta. vain innokas on neuvokas.
Hmm, itse en ollut ikinä käyttänyt tietokoneita kun lähdin alaa opiskelemaan. Ihan yliopistossa alan tutkinnon opiskelin ja menin töihin. Kouluissa ei yleensä opi muutenkaan sitä, mitä alalla tarvitaan vaan ne asiat opitaan töissä. Ei ole mitään ongelmia oppia siinä työn ohessa, vaikkei olisi ikin äharrastanut alaa. Ei ole ainakaan minulle ollut mitään ongelma.
Muutenkin täytyy koko ajan oppia uusia tekniikoita, ilman että pääsee mihinkään kursseille tms. Sitä vaan tulee projekti jossa on uusia juttuja, ja sitten googletetaan ja aletaan tekemään. Eli tarvitaan kyllä itsevarmuutta siihen, että oppii, eipä niin juuri muuta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän introvertti ole sama asia kuin erakko. Kyllä introverttikin yleensä kaipaa annoksen sosiaalisuutta vähän joka päivä, kunhan on sitten säännöllisesti myös niitä tilanteita, missä saa olla yksin. Ei siihen mitään estettä ole, miksei työpäivä olisi se tilanne missä harjoitetaan sosiaalisuutta.
Introverttejä on eri asteisia. Itse olen ääri-introvertti, ja vältän aina kaikkea sosiaalista kanssakäymistä. Olen valinnut mm. yksinasumisen ja työn jossa ei tarvitse olla sosiaalinen. Näin olen onnellisin. Joku päiväkoti- tai hoitotyö olisi kauhistus.
Niin no, introvertteja on erilaisia eikä tietenkään introverttius tarkoita sosiaalisten taitojen puuttumista. Osa introverteista voi viihtyä suurestikin hoitoalalla ym. Joillekin ne sopivat hyvin, pointti meni perille. Itse etsin kuitenkin jotain ajatuksia, että mikä voisi olla hyvä EI niin ihmisläheinen ala? Olen ihan sosiaalinen ja kaipaan sosiaalisia kontakteja myös, en mikään täysi erakko tai sosiaalisesti kyvytön, mutta tiedän että myyntityö, puhelinmyynti ym. ei ole minua varten. Kuten ei myöskään hoitoala, lastenhoito, sairaanhoito ym ym. ap
ne introverttiammatti tais tulla jo aiemmissa viesteissä.
maatalousyrittäjä
puutarha-ala
laborantti/kemisti
it-ala
ompelija
metsuri
rekkakuski
postinjakaja
ehkä joku tehdastyö, elintarvikeala
väline-huoltaja sairaalassa tms.
kirjailija
tutkija
autokorjaaja
kääntäjä
kirjaston tädin pitää kyllä olla aika sosiaalinen, kun nykyään kirjastossa pidetään paljon mm. satuhetkiä lapsille ja kaikenlaista muuta oheistoimintaa eri ikäryhmille jne.
Suunnitteluinsinööri. Hektistä on ajoittain, mutta hiljaisempaakin on. Jos inssin työ ei nappaa, assistentti sitten insinööritoimistoon (ammattikoulu, mutta osa on inssejäkin), tosin alalla taitaa olla nykyään aika vähän paikkoja. Tai jos jaksat vielä opiskella, arkkitehti? Mun tuntemista arkkitehdeistä suurin osa on yrittäjiä, pienissä toimistoissa. Kirjanpitäjä jossain isossa yrityksessä, niin ettei ole asiakkaita voisi olla myös sopiva homma. Siinä tosin on ajoittain kova kiire. Vakuutuskäsittelijä? Insseistä rakennuspuolella ilmeisesti on aika hyvin tällä hetkellä töitä.
Ihan sama, introverttinä et tule ikinä pääsemään töihin koska joka paikkaan haetaan äärisosiaalista hyvää tyyppiä eli ekstroverttia.
Taloushallinto. Näpyttelet lukuja sovellukseen ja asiakaskontaktit on enimmäkseen puhelimessa puhumista ja liittyy numeroihin. Ei mitään turhaa lörpöttelyä ja viihdyttämistä.
Itse ainakin mieluummin käytän sosiaalisuudentarpeeni omaan perheeseeni kuin kulutan itseni loppuun jo työpäivän aikana. Joku hoitoala olisi ihan hirvitys.
Vierailija kirjoitti:
Itse introverttina viihdyn hoitoalalla. Siinä pärjää työroolilla ja saa työpäivän aikana sen verran seuraa että sosiaaliset tarpeet on tyydytetty. Introverttiushan ei tarkoita sitä että ihminen olisi joku epäempaattinen mykkä sosiopaatti, ainakin itse olen potilaiden suosiossa, keskityn töissä töihini enkä kahvihuoneen keskusteluihin.
Mulla sama, ja oon sosiaalityöntekijä.
Kirjanpito. Sopii ainakin minulle hyvin.