Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä ammatti introvertille?

Vierailija
10.05.2016 |

Olisiko arvon av-mammoilla ideoita, mikä voisi olla hyvä ammatti, jossa täyttyvät seuraavat kriteerit: Ei asiakaspalvelutyötä (jonkin verran voi kyllä olla, mutta ei myyntityötä, neuvontaa tms. jossa ollaan pääasiassa koko ajan asiakkaiden kanssa), eikä muutenkaan mitään ihmisläheistä työtä kuten hoitoala. Ei vaativaa asiantuntijatyötä, jossa ollaan töissä 24/7. Mieluiten jokin käytännönläheinen työ, joka vaatii korkeintaan amk-opinnot, ja jota saa tehdä melko itsenäisesti. Ja sitten vielä alan pitäisi olla sellainen joka työllistää. Palkka sellainen jolla tulee toimeen, eli mieluiten parempi kuin siivoojan palkka, mutta ei tarvitse olla mikään hurjan korkea. Onko ideoita? Olen kolmekymppinen humanistinainen joka harkitsee alan vaihtoa. Maksulliseksi naiseksi en ajatellut ryhtyä, kun sitä kuitenkin heti ehdotetaan.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että IT-työt olisi niitä sopivimpia minulle (introvertille). Sellainen epileptinen työtahti, että en ole vuoteen nukkunut kuin kerran kuukaudessa kunnolla... Minulle kelpaisi sama työ kuin nykyinen, vaikkapa niinkin, että palkkani jaetaan kahtia ja teen toisen työntekijän kanssa rauhallisempaa tahtia samaa työtä.

Vierailija
42/44 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi!

Kokemusta on lastenhoidosta, tarjoilusta ja keittiöalasta ja nuo kaikki ovat ainakin ehdoton ei. Tällä hetkellä olen kotona, mutta haaveissa olisi löytää oma ala. Minä olen varmaankin sieltä introverttien erakkoisimmasta päästä, sillä en todellakaan kaipaa sosiaalisia suhteita päivittäin, en edes viikoittain. En sovellu missään nimessä palvelualalle tai hoiva-alalle. Palveluhenkinen olen kyllä ja saanut siitä kehujakin, mutta se kuluttaa minut loppuun hetkessä, eli asiakaskontakteja saisi olla vain hyvin vähän/pvä.

Postin/mainosten jakamista olen miettinyt, mutta siinä palkka on niin surkea, että sillä ei elä.

Koodarit ym. vaatisivat vahvaa harrastuneisuutta, jota minulta ei löydy lainkaan.

Puutarha- ja viherala kiinnostaisi, mutta en tahtoisi opiskella vuosia alaa, joka ei takaa varmaa työllistymistä.

Mikään, missä pitää puhua puhelimessa tai olla myyvä tai esiintyä, ei onnistu lainkaan.

Metsänvartija/riistanvartija tms. olisi unelma-ammatti, olisipa sellaisia Suomessa! Tai koiranlenkittäjä!

Lisäksi ongelmana on se, että kaikkiin ammatteihin vaaditaan nykyään koulutus ja tutkinto, ja kaikkiin kouluihin valitaan haastattelemalla. Minulle taitaa yksinkertaisesti olla seinä pystyssä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle introverttinä sopii itsenäinen asiakastyö. Käyn asiakkaiden luona, mutta minulla ei ole varsinaista "työyhteisöä". Kokisin paljon rasittavampana sen, että pitäisi olla työpaikalla toimistossa sosiaalisesti osana työyhteisöä. Itsenäinen asiakkaiden tapaaminen ei ole ollenkaan niin rasittavaa. Asiakkaiden kanssa keskustelu sujuu ihan hyvin, kun on oikeasti asiaa (eli ei tarvitse jauhaa smalltalkia).

Vierailija
44/44 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsisin ihan oikeasti sitä hoitoalaa, kuten vaikka lastenhoitoa (lastentarhanopettajista on pulaa). Tyypillisesti introverteilla on se ongelma, ettei sosiaalisia suhteita saada solmittua sen verran kuin haluttaisiin vaan jäädään aika lailla kokonaan yksin, mikä ei ole terveellinen olotila.

Työaika tarjoaa mahdollisuuden rajattuun ja järjestettyyn sosiaalisuuteen, jolloin vapaa-ajalla on sitten helppo ja stressitön keskittyä olemaan yksin.

T: introvertti henkilö hoitoalalta

Huh, mitä soopaa...

Hoitoala on ihan viimeinen paikka, mitä introvertille voi suositella! Toki jollakin voi käydä tuuri ja työyhteisö on niin mahtava, että introverttikin jaksaa, mutta yleisesti ottaen introvertti on täysin kuollut työpäivän jälkeen näillä aloilla. Introverteilla ei tyypillisesti todellakaan ole ongelmana sosiaalisten suhteiden solmiminen (mitä ihmettä?!?), vaan se, että sosiaalisuus vie ihmisestä kaikki voimat.

Introvertit eivät myöskään ole mitään erakoita, vaan heillä on työpäivän jälkeen ihan normaali elämä perheineen ja ystävineen, ja nämä kärsivät huomattavasti, mikäli introvertti joutuu kuluttamaan kaiken "sosiaalisen akkunsa" työpäivän aikana, jolloin kaikki vapaa-aika menee lataamiseen.