Luottotietojen menetys, mihin kaikkeen konkreettisesti vaikuttaa?
Kertokaa IHAN kaikki mihin voi vaikuttaa? Itse tiedän nämä:
-vuokrakämpän saantiin
-lainan saantiin
-puheliittymän saantiin
-kotivakuutuksen saantiin
-kai joihinkin työpaikkoihin?
-parisuhteen saantiin
Mihin muuhun? Luin myös, että jos luottikset menee niin pankki voi irtisanoa nettipankkitunnukset, onko tää totta? Eihän ilman niitä voi pärjätä. Ja miten jos on jo olemassaoleva kotivakuutus, otetaanko se ns pois vai estääkö vain jatkossa uuden ottamisen niinkuin puheliittymän kohdalla? Ja mitkä on sellaisia duuneja, joissa luottarit tarkistetaan?
Kommentit (48)
Nettipankkitunnukset ei kyllä mene jos olet hoitanut asiat pankin kanssa hyvin. Miksi ihmeessä ne menisi? Luottokortti voi mennä sitten kun tulee aika uusia kortti tai aiemminkin jos on maksurästejä.
Työnsaanti voi olla vaikeaa jos työnantajat tarkistaa luottotiedot. Joihinkin hommiin ei pääse taatusti kuten pankkiin tai vastaaviin :)
Vierailija kirjoitti:
Nettipankkitunnukset menee käytännössä aina. Pankeilla ei ole tähän oikein perusteluja, koska rajoitetummillaan nettipankkitunnuksilla ei voi tehdä muuta kuin maksaa laskut jos tilillä on katetta ja katsoa tilin saldon, eli käytännössä mitään luottoriskiä ei olisi. Näin kuitenkin toimitaan, koska lain mukaan nettitunnukset eivät ole peruspankkipalvelu, eli niitä ei pidä jokaiselle kansalaiselle tarjota.
Ei todellakaan mene.
Nimimerkillä Luottotiedoton vuodesta 2009 ja aina on uusittu Nordean pankkitunnukset ihan kuten ennenkin
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni luottotietojen menetys vaikuttaa eniten uusiin juttuihin. Eli jos on jo olemassa puhelinliittymä ja kotivakuutus, ei niitä oteta pois (JOS on laskunsa em. tahoille hoitanut ilman ongelmia) mutta jos em. ei ole, niin niitä ei saa. Jotkut yhtiöt voivat myöntää nuo, mutta silloin yleensä pitää maksaa etukäteen koko vuosi, tai maksaa takuusumma etukäteen.
Useissa työpaikoissa vaaditaan että luottotiedot on kunnossa.
Käytännössä jos luottotiedot menettää ns. aikuisena kun kaikki asiat on jo hankittuna (työ, vakuutukset, puhelinliittymät, asunto jne.) niiden menettäminen ei ole niin paha juttu, vert. nuori jolla ei ole vielä omaa asuntoa, ei työpaikkaa, ei vakuutuksia, ei ehkä edes puhelinliittymää omalla nimellä.
Moni asia matkustelussa vaikeutuu ellei ole luottokorttia, no voihan käteiselläkin maksaa, mutta vaikeampi se niin on. Ja tavallaan jättää riskit itselle, jos vaikka lentoyhtiö menee konkurssiin niin luottokortilla maksaneet eivät menetä rahojaan, käteisellä maksaneet taas eivät saa koskaan rahojaan takaisin.
Olen luottotiedottomana matkustellut kohta seitsemän vuoden ajan 2-4 kertaa vuodessa eri puolilla Eurooppaa eikä koskaan ole ollut vaikeaa. Visa Electronilla voi maksaa niin lentoliput, hotellit kuin muutkin ennakkoon tehtävät varaukset ja maksut, ja melkein kaikkialla se kelpaa maksukortiksi siinä missä Suomessakin. USA:sta ei ole kokemusta. Tuo on totta, että konkurssitapauksessa menettää rahat, mutta itse ostan vain halpislentoja joten isoa vahingon riskiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Nettipankkitunnukset ei kyllä mene jos olet hoitanut asiat pankin kanssa hyvin. Miksi ihmeessä ne menisi? Luottokortti voi mennä sitten kun tulee aika uusia kortti tai aiemminkin jos on maksurästejä.
Työnsaanti voi olla vaikeaa jos työnantajat tarkistaa luottotiedot. Joihinkin hommiin ei pääse taatusti kuten pankkiin tai vastaaviin :)
mitä siis tarkoittaa että on hoitanut asiat pankin panssa huonosti? esimerkkejä, en hoksaa?
Vierailija kirjoitti:
Muutut samantien toisen luokan kansalaiseksi. Luottokortit lähtee ja siksi mm matkailu (liput ha hotellit) vaikeutuu.
Luottotiedoton on epäkelpo eikä luotettava. Sitä se oikeesti tarkoittaa ja niinhän se on.
Kuten edellä jo totesin, matkailu ei vaikeudu yhtään. Ainakin Euroopassa Visa Electron pelittää nätisti. Hotellivaraukset edellyttävät, että tilillä on riittävästi saldoa, siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Nettipankkitunnukset menee käytännössä aina. Pankeilla ei ole tähän oikein perusteluja, koska rajoitetummillaan nettipankkitunnuksilla ei voi tehdä muuta kuin maksaa laskut jos tilillä on katetta ja katsoa tilin saldon, eli käytännössä mitään luottoriskiä ei olisi. Näin kuitenkin toimitaan, koska lain mukaan nettitunnukset eivät ole peruspankkipalvelu, eli niitä ei pidä jokaiselle kansalaiselle tarjota.
Ei pidä paikkaansa.
Asiat vaikeutuvat kyllä, mutta kaikesta selviää. Olen saanut luottotiedottomana asunnon, puhelinliittymän ja työpaikkoja. En tiedä millaisissa työpaikoissa luottotiedoilla olisi merkitystä, en ole koskaan kuullut että työnantaja tarkistaisi niitä, ellei työ ole esimerkiksi pankissa.
Ei pidä paikkaansa että nettipankkitunnukset viedään. Asunnon saaminen vaikeutuu huomattavasti, yksityinen vuokrnantaja voi vapaasti valita kenelle asuntonsa vuokraa ja itse en omaa asuntoani vuokraisi maksuhäiriömerkintöjä omaavalle. Liian iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa että nettipankkitunnukset viedään. Asunnon saaminen vaikeutuu huomattavasti, yksityinen vuokrnantaja voi vapaasti valita kenelle asuntonsa vuokraa ja itse en omaa asuntoani vuokraisi maksuhäiriömerkintöjä omaavalle. Liian iso riski.
En itsekään vuokraisi asuntoa luottotiedottomalle, mutta moni luottotiedoton on saanut asunnon helpommin yksityiseltä kuin muualta. Osalle vuokranantajista on vain plussaa jos vuokran maksaa sossu tai vastaava. Silloin vuokrat tulevat aina säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
mieki oon muuten miettiny tätä ku en tiiä kauanko jaksan enää taistella laskujen kanssa, tuntuu että annan luottotietojen kohta vaa mennä, eikö ne aika isolla prosentilla oo suomessa menny?
No älä tee niitä "laskuja" lisää. Ei niitä tyhjästä siunaannu, vaan kyllä laskua edellyttää aina joku ostos tai kulutus.
Jos mitenkään kykenet asiasi hoitamaan, niin älä päästä maksuhäiriöihin asti. Neuvottelet tarvittaessa lisää maksuaikaa jne. Sillä kun luottotiedot menevät, ja ulosotto alkaa, vaikeudet vasta alkavat.
Ei ole nettipankkitunnukset menneet joten höpö höpö siitä 😊. Osamaksu mahdotonta, vakuutukset tosiaan vuodeksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä siis tarkoittaa että on hoitanut asiat pankin panssa huonosti? esimerkkejä, en hoksaa?
Tilinylityksiä, luottokorttilaskut menossa perintään, lainat lyhentämättä ja menossa perintään, yms. esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen saanut verkkopankkitunnukset, vaikka luottotiedot oli mennyt jo niitä hankkiessa. Pankin virkailija sano vaan sillon, et täytyy olla tarkkana, ettei tili mene miinukselle, sit kuulemma voitais ottaa pois verkkopankkitunnukset
Se on vaan hyvä juttu, ettei lainaa tai luottoa heru enää. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen saanut verkkopankkitunnukset, vaikka luottotiedot oli mennyt jo niitä hankkiessa. Pankin virkailija sano vaan sillon, et täytyy olla tarkkana, ettei tili mene miinukselle, sit kuulemma voitais ottaa pois verkkopankkitunnukset
mitä toi miinukselle meno siis tarkottaa? mulla on jatkuvasti jotain 1950e luottokortilla jossa raja 2000 ja joka kk lyhennän aina ajoissa kuukausilyhennyksen. tarkottaako miinus sitä että höyläisin sinne esimerkiksi 2010 euroa? mun pankkikorttia ei voi edes saada miinukselle
Onko kellään tietoa siitä, vaikuttaako JO POISTUNUT luottohäiriömerkintä esim. luottokortin tai vaikkapa asuntolainan saantiin? Mulle tuli vuosia sitten merkintä, ja danske sanoi luottokortin irti. Ko. pankkiin varmaan joku merkintä jää tuosta?