En saakaan uusperhettä - elämä romuttui jälleen kerran
Pitkän ja kivisen tien avioeron jälkeen käyneenä, löysin useampi vuosi sitten elämääni oikean rakkauden. Vihdoin olemme olleet tilanteessa, että eksäni on antanut luvan minun ja lasteni muuttaa yhteen mieheni ja tämän lasten kanssa. Olemme myös nykyisen mieheni kanssa löytäneet ihanan kodin, jonka haluaisimme ostaa. Nyt ongelmaksi on tullut, että en saa nykyistä kotiani myytyä. Asuntokauppa on vain aivan kuollutta. Näin ollen joudun siis ilmeisesti luopumaan onnestani, enkä saa muutettua yhteen. Eksäni on luvannut muuton vain kesällä, jotta lasten päiväkodin ja koulun vaihto on sujuvinta. Pikku hiljaa alkaa siis seinä tulla vastaan, että ehtisin enää saada asuntoani myytyä niin, että muutto olisi kesällä. Miten te muut olette saaneet sumplittua asuntojen myynnit yms. ja pystyneet aloittamaan uusperhe-elämän?
Kommentit (65)
Anteeksi nyt, mutta...
-ap ja ex ovat eronneet
-ex elää uusperheensä kanssa
-mutta ap tai ainakin hänen ja exän yhteiset lapset ovat edelleen kirjoilla exän kanssa samassa osoitteessa?
Siis, oletan, että ap ja lapsensa asuvat edelleen avioliiton aikaisessa kodissa, sekä fyysisesti että virallisesti, mutta ex on muuttanut pois. Pitääkö ex siis edelleen kirjoja vanhassa kodissaan? Miten kummassa se toimii?
Mutta jos tilanne nyt on noin kummallinen, niin ei kai ap muuta voi kuin alentaa hintaa roimasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maistraatti saattaa kysyä miehen lupaa.
Aviomieheni sai maistraatista kirjeen, jossa luki, jotenkin ( en muista sana tarkalleen), että hänen alaikäinen huollettava lapsi muuttaa osoitteeseen xx, haluaako mieheni toimenpiteitä tmv. Olimme koko perhe muuttamassa uuteen osoitteeseen ja olin tehnyt vain minun ja lapsemme osalta muuttoilmoituksen netissä. Mies teki oman ilmoituksensa...
Asia ratkesi sillä, että mieheni soitti kirjeessä olevaan numeroon ja kertoi, että kyseessä on väärinkäsitys ja meidän koko perhe muuttaa yhdessä.
Niin lisäyksenä, että muutimme saman kaupungin sisällä, muutaman kilometrin päähän :)
Vierailija kirjoitti:
Aviomieheni sai maistraatista kirjeen, jossa luki, jotenkin ( en muista sana tarkalleen), että hänen alaikäinen huollettava lapsi muuttaa osoitteeseen xx, haluaako mieheni toimenpiteitä tmv. Olimme koko perhe muuttamassa uuteen osoitteeseen ja olin tehnyt vain minun ja lapsemme osalta muuttoilmoituksen netissä. Mies teki oman ilmoituksensa...
Asia ratkesi sillä, että mieheni soitti kirjeessä olevaan numeroon ja kertoi, että kyseessä on väärinkäsitys ja meidän koko perhe muuttaa yhdessä.
Eihän tuossa lupaa kysytä vaan kerrotaan miehelle, että näin on tapahtumassa ja haluaako hän toimenpiteitä.
Toimenpiteitä ei ole se, että maistraatti muka estäisi muuton ja asuntokaupat vaan toimenpiteitä on se, että jos ilmoittaa muuttavansa YHTEISESTÄ kodista, niin miehelle tieto ja tulevaisuuden mahdollisissa huoltajuuskeskusteluissa tulisi esille, että toinen on yrittänyt viedä lapset salaa.
Ap:n ex asuu jo uuden perheensä kanssa ja Ap asuu omassa talossaan. Tilanne siis täysin eri kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Kysely tuli koska olitte kaikki kirjoilla samassa paikassa. Se on eri asia. Eronneet eivät yleensä ole vaan lähivanhempi ja lapset ovat samassa paikassa ja etävanhempi jossain muualla. Lähi saa normaalisti muuttaa ilman mitään lupia varsinkin samassa kaupungissa. Muualle muutosta voidaan joutua neuvottelemaan koska paikkakunnan vaihto voi vaikuttaa tapaamisiin ja kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, silloin maistraatti kysyykin myös toiselta huoltajalta kun asutaan kaikki saman katon alla ja siitä yrittää toinen vanhempi lapsen kanssa muuttaa.
Mutta käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeä, ei etäisä voi estää muuttoa jos ei asu itse samassa talossa, vai tosiaan esim myyntitilanteessako lapset jäisivät asumaan uusien ostajien luo, vai luuletteko että etäisä ja entinen puoliso voi estää äitiä myymästä omaa taloaan?? :D
Ap jankuttaa vastaan vaikka on ymmärtänyt maistraatin sivuilta tekstit ihan väärin mutta omasta elämästäsihän sillä lailla vaikeaa teet. Kannattaisi vaikka soittaa sinne maistraattiin niin saisit kuulla miten se asia oikeasti tuossa tilanteessa on.
Talossa olemme kirjoilla minä lähi ja lapset, mutta Helsingin käräjäoikeuskin on todennut asian olevan näin. Etä saa vaikuttaa siihen missä hänen lapsensa asuvat. En ymmärrä miten täällä muka kukaan ei asiaa tiedä, vaikka nettikin on täynnä keskusteluja aiheesta. Ja tosiaan olen asian vielä maistraatista ja käräjäoikeudesta kysynyt.
ap
Ja ei myyntitilanteessa etä pystyisi vaatimaan lapset itselleen ja asia menisi taas oikeuteen.
Ap, kysy asiasta vielä lastenvalvojalta. Ei kukaan voi pakottaa sinua asumaan tuossa asunnossa noilla kuluilla. Eikä ex voi yksin päättää missä saat asua.
Jos olette jo aiemmin tapelleet huoltajuudesta (miksi?), tapauksessanne on ilmeisesti olemassa syitä joiden vuoksi oikeus on määrännyt noin. Mutta yritä nyt tajuta että normaalisti se ei ole noin! Ehkä teidän tapauksessanne sitten on katsottu parhaaksi, että sinä et saa muuttaa lasten kanssa ilman lasten isän lupaa, mutta normaalisti niin ei ole. Itsekin olen muuttanut monta kertaa eikä siinä ole exän tarvinnut lupia myöntää. Mutta meillä onkin sovittu huoltajuus ja muut asiat ilman oikeudenkäyntejä.
Jos olisitte tehneet rajatun yhteishuoltosopimuksen, niin ei olisi mitään ongelmia. Harmi puolestasi. Mutta noinhan se todellakin taitaa olla, että yhteishuollossa molempien suostumus pitää olla lapsen paikkakunnan muutokseen.
Ja ottakaa huomioon, että osalla teistä on exä harmiton, eli hänelle on ollut ihan sama muutatko vai et. Joillakin se exä voi olla veemäinen ja laittaa kapulaa rattaisiin joka asialla.
Olkaa järkeviä, kun eroatte, niin rajatkaa siitä huoltosopparista tiettyjä asioita pois ihan kirjallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaa nyt herran jumala asia Helsingin käräjäoikeudesta tai maistraatista. Kyllä yhteishuoltajuudessa etä saa sanoa muutetaanko lasten kirjoja vai ei.
No kerropa sinä sitten, jos haluat muuttaa eikä "eksä anna", mutta sinä sitten siirrät omat kirjasi. Jätätkö lasten kirjat vanhaan taloon, jonne muuttaa uudet asukkaat, koska etä ei halua vaihtaa kirjoja :D Voi helvetti nyt oikeesti, sua on ap huijattu ja annettu täysin väärää tietoa. Ei ex yksinkertaisesti voi asialle mitään, koska muuttoilmoitus tehdään netissä, ja siinä ainoastaan kysytään, että ketkä muuttavat sinun kanssasi. Sinne vaan sotut niin avot! Asia on sillä selvä!
Vierailija kirjoitti:
no tässä linkissä tulikin kaikki oleellinen. Eli ainoa keino estää sinua muuttamasta vaikka sinne Rovaniemelle lapsinesi, on exältä vaatia itselleen (oikeusteitse?) lasten/lapsen lähihuoltajuutta. AAMEN.
Onko ap vaihtamassa siis paikkakuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Talossa olemme kirjoilla minä lähi ja lapset, mutta Helsingin käräjäoikeuskin on todennut asian olevan näin. Etä saa vaikuttaa siihen missä hänen lapsensa asuvat. En ymmärrä miten täällä muka kukaan ei asiaa tiedä, vaikka nettikin on täynnä keskusteluja aiheesta. Ja tosiaan olen asian vielä maistraatista ja käräjäoikeudesta kysynyt.
ap
Juu, silloin kun ydinperheen vanhemmat eroavat, niin kumpikaan vanhemmista ei voi lupaa toiselta kysymättä muuttaa lasten kanssa pois yhteisestä kodista, ainakaan virallisesti, vaan lasten toisen vanhemman suostumus lasten muuttoon tarvitaan. Mutta jos olette jo eronneet ja lasten isä asuu jo virallisesti eri osoitteessa kuin lapset niin ei hän voi estää muuttoa. Jos olet muuttamassa toiselle paikkakunnalle lasten kanssa niin isä voi hakea lasten lähihuoltajuutta ja mahdollisesti siinä onnistuu, mutta kieltää ei voi.
Kiitos numero 56 lakiviittauksesta! Juuri noin asia on, mies voi tuolloin lähteä taas tappelemaan asiasta oikeudessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos numero 56 lakiviittauksesta! Juuri noin asia on, mies voi tuolloin lähteä taas tappelemaan asiasta oikeudessa.
Ap
Eli olet siis muuttamassa kauas? Eikö lasten olisi silloin ihan hyväkin jäädä isän luo asumaan, että koulu, päiväkoti ja kaverit eivät vaihtuisi?
Kuinka kauas nykyisestä asuinpaikasta olisit lasten kanssa muuttamassa?
Mielestäni aikamoista välinpitämättömyyttä ja etävanhemman (yleensä isä) väheksymistä tässä ketjussa. Vaikka lain kirjain ei sitä suoraan sano, niin henki on aivan selvästi se että eronneidenkin puolisoiden tulee yhdessä sopia lasten asuinpaikasta. Tätä osoittaa jo maistraatin varmistus jos toinen vanhempi yrittää yksipuolisesti muuttaa lasten kirjat toisaalle yhteisestä kodista. Onko sitten reilua muuttaa kostoksi monen sadan kilometrin päähän eksästä? Joskus on tietysti pakko, mutta naiset eivät ymmärrä että vaikka he voivat tehdä jotain johon ei heti puututa niin sen voi aina tarvittaessa riitauttaa käräjäoikeudessa kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Kannattaa myös ottaa huomioon, että voi joutua osallistumaan tapaamisten aiheuttamiin matka- ja yöpymiskuluihin jos ehdoin tahdoin muuttaa kauas entisestä puolisosta.