Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tunne itseäni enää suomenruotsalaiseksi

Vierailija
09.05.2016 |

Olen isäni puolelta suomenruotsalainen ja käynyt koulut suomenkielellä.. (josta olen vieläkin vanhemmilleni vihainen) parikymppisenä muutin Helsinkiin ja kävin opiskelin Hankenilla..Työskentelin ruotsinkielisessä työympäristössä (elämäni parasta aikaa!) Nyt olen asunut poissa suomenruotsalaiselta alueelta noin 10 vuotta..kielitaitoni on ihan onneton ruotsinkieli ei onnistu..kaipaan ympärilleni yhteisöä

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerroit tämän? 

Vierailija
2/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen asia painaa mieltäni..eikö palstan tarkoitus ole herättää keskustelua ja ottaa osaa siihen..voi olla, että monikaan ei ymmärrä ongelmaan, mutta tämä oli tänä iltana sydämeni päällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon suomenSuomalainen. 

Sinkkumies

Vierailija
4/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada itsellesi snapsi ja laula "helan går", kyllä se siitä.

Vierailija
5/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuta sinne suomenruotsalaiselle alueelle.

Vierailija
6/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin miettinyt muuttoa..

Vierailija
7/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään, meistä kovin harva suomalainenkaan kokee elävänsä siinä virallisessa Suomessa, josta kerrotaan ylväästi, kuinka Suomi on virallisesti kaksi kielinen maa, jonka johdosta, jokaisen suomalaisen on opiskeltava kaikilla koulu ja opiskeluaisteilla ruotsia. - Rutsinkieltä, joka on Suomessa ainoa tällaiseen asemaan päässyt oppiaine, vaikka toisin voisi luulla. Saattaisihan olla jotenkin luontevampaa ajatella, että tässä asemassa olsi vaikkapa suomenkieli mutta ei. En tiedä pitäsikö minun nyt olla pahoillani maan miesteni ja naisteni puolesta, että edustuksellinen demokratiamme ei ole onnistunut hajasijoittamaan ruotsinkielisiä vaikka sitten pakolla ympäri Suomea, että jokainen ruotsinkielin voisi edes kerran vuodessa tavata jonkun ruotsinkieltä puhuvan kerran viidessä vuodessa omalla kotipaikkakunnallaan riippumatta asuinpaikastaan. Nykyisin se ei ole mahdollista, joten joutuu tyytymään vain siihen, että saa monin paikoin palvelua virkamieskunnalta "pakkoruotsilla" joka siihen nähden, miten kauan he ovat sitä opiskelleet on kyllä surkean heikkoa. Ja useimmilla on muista kielistä esimerkiksi englanti paljon parempi.    

Vierailija
8/8 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

..... En tiedä pitäsikö minun nyt olla pahoillani maan miesteni ja naisteni puolesta, että edustuksellinen demokratiamme ei ole onnistunut hajasijoittamaan ruotsinkielisiä vaikka sitten pakolla ympäri Suomea, että jokainen ruotsinkielin voisi edes kerran vuodessa tavata jonkun ruotsinkieltä puhuvan kerran, tai ehkä ainakin kerran viidessä  vuodessa kohdata omalla kotipaikkakunnallaan 2. ruotsinkielisen... riippumatta asuinpaikastaan. Nykyisin se ei ole mahdollista, joten joutuu tyytymään vain siihen, että saa monin paikoin palvelua virkamieskunnalta "pakkoruotsilla" joka siihen nähden, miten kauan he ovat sitä opiskelleet on kyllä surkean heikkoa. Ja useimmilla on muista kielistä esimerkiksi englanti paljon parempi....