Mitä tehdä tuon pahasti siitepölyallergisen kanssa :(
Tänään jouduin hakea tytön koulusta kesken, oli niin tukossa, ja on edelleenkin. Nenä vuotaa koko ajan, silmät kutisee, happea ei tahdo saada. Ei tahtoisi olla pois koulusta, mutta ei kai siitä opiskelusta tuollaisessa kunnossa mitään tule. On maannut koko päivän sängyssä niiskuttaen.
Lääkkeitä on, teho on vaan niin heikko häneen. Olisiko mitään hyödyllisiä kotikonsteja tähän? Tuntuu niin pahalta katsoa tuota kärsimystä, vaikkei mikään pikkulapsi olekaan enää...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lääkkeet pitää ottaa ja niin suurella annoksella, mitä määrätty on. Ottamatta niistä ei ole hyötyä. Suihkuun jo iltapäivällä.
On ottanutkin niitä sinnikkäästi ja säännöllisesti, vaikkei apua tunnu olevan. Suihkussa on käynyt vain iltaisin, on atooppinen iho eikä varmasti tykkää kahdesta suihkusta päivässä. Harrastaa siis iltaisin urheilua, joten iltapesu on pakollinen.
ap
Mullakin muuten on atooppinen iho. 80-l neuvottiin välttämään vettä, mutta minusta peseytyminen usein auttoi päin vastoin. Nykyään virallinenkin ohje lienee että vesipesu onkin hyväksi. Pitää vain aina rasvata pesun jälkeen ja naamaan voi panna esim öljyä. Jostain syystä jopa apteekin voide ärsyttää enemmän kuin öljy. Mä käyyän lorealin extraordinary oilia mutta kaikki varmaan ok, joissa ei ole silikonia ja allergisoivia aineita. Mä jopa joudun välttämään ns allergiatuotteita. Kokeilin juuri oliko LV tms erisan tms naamapesuainetta ja se aiheutti mulle atooppista ihottumaa, mutta vakkarini Rainbow halpispuhdistusgeeli ei.
Luulisi olevan päinvastoin... lisäksi esim selän olen pessyt pelkällä halpisnestesaippualla tyyliin extra tai rainbow. Kokeilin hienon ph:n omaavia herkän ihon saippuoita, mutta niistä tuli allergiaa, rankasta oikeasta saippuasta ei. Outoa. Lisäksi selkää en voi rasvatakaan yhtään. Näin pysyy mun atopia kurissa, jostain syystä siis mun atooppiselle iholleni on pahin vihollinen hiki ja ns hienon kosmetiikan kemikaalit, parasta puhtaus ja mahdollisimman yksinkertaiset pesuaineet ja öljy, ei edes apteekin voide.
Olin ihan samassa tilanteessa ala-asteella kunnes aloitin siedätyshoidot. Nyt 22-vuotiaana kestän siitepölykauden paremmin. Nenä vielä kutisee ja aivastuttaa, muttei ole läheskään yhtä paha kuin silloin joskus. Pienenä mulla muurautui silmät ihan umpeen kun oli niin paha allergia.
Vierailija kirjoitti:
Antihistamiinia säännöllisesti, mä otan aikuisena 2 tabua aamuin illoin eli 4 pvässä, vaikka paketin mukaan tarvisi muka vain yhden. Isomman annoksen neuvoi mulle terveysasema. Silmätipat tietty. Oikein pahoihin oireisiin lääkäriltä kortisonia.
Älkää nyt ihmeessä kuunnelko tämäntyyppisiä neuvoja! Ne päivittäiset maksimimäärät on laitettu ihan syystä, pakkausselosteessa kyllä lukee pienellä präntillä mitä sivuvaikutuksia ja vaaroja lääkkeellä voi olla ja ne tietysti pahenevat jos ylittää annostuksen (esim. maksavauriot). Ja tämä vetää lääkettä jopa nelinkertaisena! Ei ole ammattitaitoa näemmä terveysasemallakaan, tuo menee jo pitempään käytettynä vaarallisen puolelle.
Muistakaa että olisi lääkefirmalle suuri ilo saada asiakkaat käyttämään lääkkeitä enemmän - kannattaa ottaa todesta maksimimäärät jotka jopa he itse myöntävät lääkkeidensä käytöllä olevan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antihistamiinia säännöllisesti, mä otan aikuisena 2 tabua aamuin illoin eli 4 pvässä, vaikka paketin mukaan tarvisi muka vain yhden. Isomman annoksen neuvoi mulle terveysasema. Silmätipat tietty. Oikein pahoihin oireisiin lääkäriltä kortisonia.
Älkää nyt ihmeessä kuunnelko tämäntyyppisiä neuvoja! Ne päivittäiset maksimimäärät on laitettu ihan syystä, pakkausselosteessa kyllä lukee pienellä präntillä mitä sivuvaikutuksia ja vaaroja lääkkeellä voi olla ja ne tietysti pahenevat jos ylittää annostuksen (esim. maksavauriot). Ja tämä vetää lääkettä jopa nelinkertaisena! Ei ole ammattitaitoa näemmä terveysasemallakaan, tuo menee jo pitempään käytettynä vaarallisen puolelle.
Muistakaa että olisi lääkefirmalle suuri ilo saada asiakkaat käyttämään lääkkeitä enemmän - kannattaa ottaa todesta maksimimäärät jotka jopa he itse myöntävät lääkkeidensä käytöllä olevan!
Joo, en tarkoittanut että joku antaisi liika-annosta lapselle. Toissakeväänä mua ohjeistettiin noin terveysasemalta, mutta ehkä hoitaja oli väärässä. Pienille lapsille kai pitäisi antaa puolikas aamulla ja puolikas illalla, kun elimistö pilkkoo tms sen niin nopeasti, ettei muuten vaikuta pitkään.
Noi kodin saneerausohjeet ovat parhaimpia ja tehokkaampia kuin mitkään lääkkeet.
Luontaistuoteliikkeestä männynkuoriuutetta ja maitohappobakteereita. On toiminut mun järkyttävän pahoihin oireisiin. Siis poistanut ne. :)
Tunnen niin tuskan :( Itse olen aikuinen ja käytän reseptivapaata antihistamiinia, reseptillä saatavaa vahvempaa antihistamiinia, silmätippoja, nenäsuihketta, Ventolinea sekä Flixotidea. Silti aivan järkyttävät oireet! Ventoline auttaa onneksi hyvin hengenahdistukseen, mutta on pakko ottaa joka ulkoilun jälkeen. Kasvoissa myös iho-oireita eli täälläkin todella raju allergia. Välttelen kyllä kaikkea ylimääräistä ulkona liikkumista, pidän ikkunoita kiinni ja kärsin täällä pätsissä. Itselläni ainoa, mikä helpottaa oireita, on tosiaan se että olen sisätiloissa ikkunat kiinni, käyn suihkussa aamuin illoin ja tankkaan lääkkeitä niin paljon kuin vaan saa ottaa. Silti olo aika kammottava.
Hei muuten, toivottavasti tämän tiesitte:
"Ennen ja jälkeen sateen koivun ja heinien allergeenien määrä moninkertaistuu ilmassa, mikä saattaa pahentaa oireita."
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset, ei omenaa, ei porkkanaa, ei tomaattia, ikkunat kiinni, ei kuivata pyykkiä ulkona jne..no tämän jo tosin tiedätte. Mutta miten koulussa, onko siellä mahdollista saada ruoka ilman noita ristikkäisjuttuja?
Ei perunaa! Mulla pahimmat oireet tulee potusta. Myös hedelmiä muutenkin kannattaa välttää nyt. Pähkinöitä. Mausteista ruokaa. Eli yrittää saada se kroppa rauhottuun. Täällä jans silmät valuu. Nenä valuu. Hengitys ei kulje. Kitalaki kutiaa. Lääkitys alotettu jo maaliskuussa. Nyt syön jopa kolminkertaista annosta :( ikkunat ja ovet on kiinni.
Äiti, ethän vaan tuuleta asuntoa tai ravistele vuodevaatteita tai mattoja pihalla siitepölyaikana. Ihan ehdoton EI.
Tiedän, että montaa ei kiinnosta näin työläs kokeilu, mutta itselläni sekä atopia että siitepölyoireet hävisivät 80-90 prosenttisesti eli pysyvät hyvin hallinnassa aiempaa vähemmillä lääkkeillä ja rasvoilla (ja pitkiä jaksoja myös ilman rasvaa), kun jätin maidon kaikissa olomuodoissaan pois ruokavaliostani. Ylähengistysteissä tapahtui muutos, jota olen kuvaillut niin, että kun aiemmin tuntui, että hengitys kulkee pirtelöpillin läpi niin se muuttui puutarhaletkuksi.
Suosittelen siedätyshoitoa. Olen itse käynyt sellaisen läpi ja nyt käy myös lapseni.