Toivon että minulla todetaan sairaus
Olen kärsinyt suurimman osan elämästäni oireista, jotka tuhoavat sosiaalisen elämän. Koko elämäni pyörii oireiden ympärillä: olen valinnut ammattini oireeni mielessä pitäen, olen jättäytynyt sinkuksi tarkoituksella jne. Ei ole elämän osa-aluetta, johon oireet eivät olisi vaikuttaneet.
Olen nuorena kohdannut vähättelyä, eikä minua ole tutkittu koskaan kunnolla. Nyt vihdoin uuden työpaikan työhöntulotarkastuksessa lääkäri otti kaiken tosissaan, ja arveli että minulla voisi olla eräs krooninen sairaus. Asiaa tutkitaan parhaillaan, tuloksien pitäisi tulla minä päivänä tahansa. Odottelin jo tänään, mutta vielä ei tullut soittoa...
Kaikki läheiset ja tutut ovat kilvan vakuuttaneet että ei huolta, ei sinulla sitä sairautta todeta. Lohduttelevat siis. Mutta minä HALUAN selityksen kaikelle, kaikkien vuosien jälkeen. Menetin osittain nuoruuteni tämän kaiken takia, ehkä voisin saada nyt osan siitä ajasta takaisin, jos saisin keinot hoitaa oireitani. Pelkään hirveästi tutkimuksen tuloksia, mutta nimenomaan siitä syystä että olisi kauheaa, jos minut todettaisiin terveeksi. Haluan vihdoin saada avun.
Kommentit (15)
Sinulta menee elämänsisältö, jos et saakaan olla sairas. Olet tehnyt siitä verukkeen kaikelle alisuoriutumiselle ja epäonnistuneille ihmissuhteille.
Vierailija kirjoitti:
Sinulta menee elämänsisältö, jos et saakaan olla sairas. Olet tehnyt siitä verukkeen kaikelle alisuoriutumiselle ja epäonnistuneille ihmissuhteille.
Kyllä jatkuva alisuorituminen jonkinlaisesta sairaudesta aina kertoo, poislukien tietysti päihdeongelmaiset tmv.
En ole alisuoriutunut elämässä. Valitsin alani oireiden takia, mutta olen pärjännyt siinä mitä teen. Valitsin yliopisto-opinnot, sillä ne saa järjestettyä omien tarpeiden mukaan.
Epäilen Crohnin tautia.
ap
Ja mistä lähtien naimattomaksi jääminen on ollut alisuoriutumista tai epäonnistumista? Tietoinen valinta.
ap
Vierailija kirjoitti:
.
Kaikki läheiset ja tutut ovat kilvan vakuuttaneet että ei huolta, ei sinulla sitä sairautta todeta. Lohduttelevat siis. Mutta minä HALUAN selityksen kaikelle, kaikkien vuosien jälkeen. Menetin osittain nuoruuteni tämän kaiken takia, ehkä voisin saada nyt osan siitä ajasta takaisin, jos saisin keinot hoitaa oireitani. Pelkään hirveästi tutkimuksen tuloksia, mutta nimenomaan siitä syystä että olisi kauheaa, jos minut todettaisiin terveeksi. Haluan vihdoin saada avun.
Tuota, miten väärä diagnoosi sun mielestä auttaisi sua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Et tainnut ihan ymmärtää. En halua väärää diagnoosia vaan oikean diagnoosin siitä, että minulla on sairaus.
ap
Minä olin onnellinen kun sain keliakiadiagnoosin... Ymmärrän siis sinua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Et tainnut ihan ymmärtää. En halua väärää diagnoosia vaan oikean diagnoosin siitä, että minulla on sairaus.
ap
Ehkäpä sinulla ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
ap
Ehkäpä sinulla ei ole
Ehkäpä ei, mutta otsikon mukaisesti toivon että olisi.
ap
Eikö esim. keliakia olisi "mukavampi" diagnoosi kuin crohn? Oireet loppuisivat, kun lakkaisit käyttämästä gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Olet aivan käsittämättömän tyhmä ihminen.
Oma kokemus on, että mun identiteetti sisältää mun sairauden. Jos minusta kuvailisi ulkopuoliselle asioita, niin jäisi oleellisesti elämääni vaikuttava tekijä pois, jos kroonista sairauttani ei mainittaisi. Se vaikuttaa niin moneen asiaan. Tämä oli näin jo ennen diagnoosia, koska olin päätellyt sairastavani tätä sairautta. Olisin ollut ihmeissäni, jos testit olisivat osoittaneet muuta. En silti ole pelkkä sairauteni enkä ikinä nauti kivusta, apteekkikäynneistä tai lääkärivastaanotoista. Tämä asia kuitenkin laimenee silloin, kun ei ole pahimpia oireita päällä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että mun identiteetti sisältää mun sairauden. Jos minusta kuvailisi ulkopuoliselle asioita, niin jäisi oleellisesti elämääni vaikuttava tekijä pois, jos kroonista sairauttani ei mainittaisi. Se vaikuttaa niin moneen asiaan. Tämä oli näin jo ennen diagnoosia, koska olin päätellyt sairastavani tätä sairautta. Olisin ollut ihmeissäni, jos testit olisivat osoittaneet muuta. En silti ole pelkkä sairauteni enkä ikinä nauti kivusta, apteekkikäynneistä tai lääkärivastaanotoista. Tämä asia kuitenkin laimenee silloin, kun ei ole pahimpia oireita päällä.
Minulla on samanlaisia ajatuksia. Olen aina ollut se levottomana vessaa tähyilevä hermokimppu, se on valtava osa minua (ei positiivisessa mielessä kuitenkaan). Jos saisin diagnoosin, koko elämänkatsomus muuttuisi. Minulla olisi syy kaikkeen. Siitä olisi iso apu sosiaalisissa tilanteissakin, kun voisi todeta että minulla on tämä sairaus.
ap
Saanko kysyä, mitä sairautta epäilet tai millaisia oireita sinulla on ollut?