Helsingin vihervasemmisto haluaa vegaaniruokaa päiväkoteihin – lisälasku 1 000 euroa vegaanilasta kohti
Meinasin äänestää vihreitä ja nyt tää :(
Rahat on muuteniin tiukoilla päivähoidossa mutta joku porukka haluaa tarjota kasvisruoan sijaan vegaanista..
http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1462672922521?ref=hs-mob-prio2-1
Kommentit (49)
Sekin vielä, että lapsen ja aikuisen vegaaniruokavalio ei ole sama juttu. Lapsilla etenkin kalsiumintarve on paljon isompi, ja se pitäisi jotenkin täyttää ilman maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tryffeleitä ne meinas niille lapsille syöttää? :D On melekonen arvio.
Mä en myöskään ymmärrä mihin toi lisähinta perustuu. Ei vegaanit keskimäärin mitään miljonäärejä ole, eli kohtuu edullisestikin voi kokata.
Helsingissä on siis 132 vegaanilasta. Kannatan heille omaa päiväkotia!
Vihreät ovat mukana HSL:n lippu uudistuksessa joka ens vuonna lopettaa vaunuilla ja kärryillä liikkuvien äitien ilmaismatkat pk-seuduilla :(
Jee vihreät..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniperheille voisi tehdä oman päiväkodin vaikka Kontulaan. Nöin ei tarvitse koskea valtaväestön lasten ruokiin ja pk-maksuihin.
Vegaanit ovat kohta valtaväestö. Se tapahtuu parin vuosikymmenen sisällä, suurimpana syynä eläintuotteiden hinnan nousu. Tuottaminen tulee olemaan kalliimpaa viljely- ja laidunnusalueiden käydessä vähiin.
Heh heh.
Surullista tässä on se, että pieni mutta äänekäs joukko viher/ vsemmisto siipeen kuuluvia pilaa koko porukan maineen. - olsin ehkä saattanut -vaikka vain omia vanhempieni arvoja kyseenalaistaakseni ja härnätäkseni- saattanut josku äänestää, jotain Vihreisiin tai Vasemmistoliittoon kuuluvaa; mutta tällainen avaus tai esitys kyllä saa pyörtämään päätökseni. Riski siitä, että ääneni tukee ja edesauttaa myös näitä ilm. todellisuudesta vieraantuneita hippiäsiä on turhan iso. - Vai pitääkö tätä esitystä tarkastella foliohatun takaa? Nykyinen tripla ässien johtama politiikka ei luultavammin vastaa kaikilta osin eniten sitä, mitä itse toivoisin polittikassa ajettavan, mutta jos vaihtoehtoina tuodan tällaisia -luojan kiitos vielä vain paikallisesti- niin pistää mietteliääksi. Ketä minun pitäisi äänestää? Onneksi alkavana kesänä useampikin puolue miettii, että kenen johdolla jatkavat politiikan tekemistä, ehkä se on myös merkki siitä, että voi ennen joulua odottaa näkevänsä pieen, pientä valoa nykyiseen menoon nähden; riippuen tietysti miten valituksi tulevat ottavat kantaa kevään ja alkukesän aikana tehtyihin aloituksiin. - Mitä halutaan nyt pk-seudulla, vaadittanee myöhemmin myös koko maahan ulotettavski, ellei joku ymmärrä sanoa tiukasti ei kaikelle järjettömyydelle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tryffeleitä ne meinas niille lapsille syöttää? :D On melekonen arvio.
Mä en myöskään ymmärrä mihin toi lisähinta perustuu. Ei vegaanit keskimäärin mitään miljonäärejä ole, eli kohtuu edullisestikin voi kokata.
Veikkaan että perustuu vegaanisiin maidonkorvikkeisiin, jotka tosi kalliita.
Ymmärtääkseni tämä on alkanut päiväkotien aamu- ja välipaloista. Lounas on jo kasvis (lähes vegaani) mutta aamupalalla voi olla jogurttia, kaakaota tai luomujaukosämpylä.
Vegaaniruoka on 60 % kalliimpaa. HS:n jutussa olleiden tietojen perusteella laskin itse (tavallinen ruoka 7,30 euroa päivässä, vegaaniruoka 11,70 euroa päivässä). HS ei prosenttilukua tarjoillut.
Miten muotoilee HS tuon 60 prosentin hintaeron? No näin: "Apulaiskaupunginjohtaja Laura Rädyn (kok) mielestä Helsingillä ei ole varaa päiväkotien vegaaniruokaan, sillä se toisi aikuista kohti 24 sentin lisäkustannukset vuodessa."
Minulle alkaa riittää tuon sortin journalismi.
"Perheitä tulisi kohdella yhdenvertaisesti myös ruokavalion osalta, kun kyseessä ovat painavat eettiset syyt" sanoo Emma Kari (vihr)
Vegaanius on kuin uskonto. Sonja Saarikosken loistava kirjoutus
http://ylioppilaslehti.fi/2015/03/tie-totuus-vegaani/
Nämä vegaanivanhemmat haluavat päästä helpommalla ja halvemmalla kotona ja maksattaa lasten "oikeaoppisen" ruuan yhteiskunnalla. Kun lapsi päiväkodissa saa vegaanioppien mukaiset ateriat, niin kotona voi sitten tarjota jotain porkkanalinjaa.
Häpeä olla vihreä. Voi pee näitä pönttöjä kunnallispoliitikkoja.
juuri tällaisten överivaatimusten vuoksi vegaanit ovat pilanneet maineensa.
Kaksi tai kolme vuotias ei varmastikaan ole perillä vegaanien ajattelusta. Mutta varmaan tykkäisi kerrosjogurtista tai mansikkarahkasta.
Milloin vanhukset ovat vaatineet vegaaniruokia tai muita erikoisuuksia? Ovat kiitollisia siitä huonolaatuisesta laitosruoasta jota saavat, ja vielä maksavat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on 60 % kalliimpaa. HS:n jutussa olleiden tietojen perusteella laskin itse (tavallinen ruoka 7,30 euroa päivässä, vegaaniruoka 11,70 euroa päivässä). HS ei prosenttilukua tarjoillut.
Miten muotoilee HS tuon 60 prosentin hintaeron? No näin: "Apulaiskaupunginjohtaja Laura Rädyn (kok) mielestä Helsingillä ei ole varaa päiväkotien vegaaniruokaan, sillä se toisi aikuista kohti 24 sentin lisäkustannukset vuodessa."
Minulle alkaa riittää tuon sortin journalismi.
Kiinnitin huomiota samaan. Ala-arvoista journalismia.
Vierailija kirjoitti:
Onkin jo korkea aika saada vegaaniruokaa kouluihin ja päiväkoteihin.
Minun puolestani vaikka tönkkösuolattuja muikkuja, jos vanhemmat antavat eväät lapsille mukaan aamulla.
Joko sitä halalia saa kaikissa päiväkodeissa?
Vierailija kirjoitti:
Joko sitä halalia saa kaikissa päiväkodeissa?
Heille ja kosher-porukalle on kasvisvauhtoehto.
Vegaanit ovat kohta valtaväestö. Se tapahtuu parin vuosikymmenen sisällä, suurimpana syynä eläintuotteiden hinnan nousu. Tuottaminen tulee olemaan kalliimpaa viljely- ja laidunnusalueiden käydessä vähiin.