Voiko saada velkajärjestelyn ja silti pitää omistusasunnon?
Lapsuudenystäväni on kertonut minulle asioistaan nyt viimeiset puoli vuotta. Joskus niihin on vaikea suhtautua. Haluaa sääliä, tukea ja tsempata mutta joskus mietityttää.
Eli on työttömänä, joten saa noin 3000 euroa ansiosidonnaista kuukaudessa. Velat ovat kuitenkin menneet ulosottoon, jonka lisäksi hänellä on omistusasunto jonka velkaa lyhentää. Ansiosidonnainen menee nyt siis kuulemma kokonaan velkoihin, jonka takia saa harkinnanvaraista toimeentulotukea joka kattaa elämisen. Tämän lisäksi saa ilmeisesti asumistukea omistusasunnon velan korkoihin, vastineeseen, sähkö -ja vesilaskuun. Lisäksi terveydenhoito ja lääkkeet kustannetaan sosiaalitoimesta.
Eli irtisanottiin. Silloin velat päätyivät ulosottoon. Oli ensin vuoden sairauslomalla, sitten puolitoista vuotta ansiosidonnaisella. Viime syksynä kuulemma alkoi pelottaa kun ansiosidonnaista oli jäljellä vain puoli vuotta ja hakeutui takaisin sairaslomalle, jolla on edelleen.
Nyt kuulemma hänelle on kerrottu, että on oikeutettu velkajärjestelyyn. Eli ilmeisesti sellaiseen, missä osa veloista annetaan anteeksi kun hänet on ilmeisesti todettu maksukyvyttömäksi.
Ihmettelen vain, että miten yksi ihminen voi saada näin paljon apua? Miten voi saada kulutusluotot noin vain anteeksi ja samalla pitää omistusasunnon? Velat kun eivät ole tulleet yritystoiminnasta, takauksista, sairaudesta tai muusta vaan ihan kuluttamisesta (vaatteita, matkoja, yms.) ennen masennukseen sairastumista irtisanomisen yhteydessä. Eli 3-5 vuoden kuluttua hän on vapaa veloistaan noin vain mutta samalla on arvokas omistusasunto itsellä. Ja samalla saa sosiaalista tukea nyt jo kolmatta vuotta lähemmäs 5000 euroa kuussa (eli sairauspäiväraha tai ansiosidonnainen ja sen päälle harkinnanvarainen toimeentulotuki).
Voi olla, ettei ole minulle kertonut kaikkea. Mutta silti vaikka kuinka haluan tsempata ystävää vaikeassa tilanteessa, tuntuu tilanne itselleni joskus hieman vaikealta ihan oikeudentajun takia kun tämä tuntuu vain niin järjettömältä, varsinkin tuo oikeus kaikesta huolimatta omistusasuntoon.
Valehdellaanko minulle, olenko käsittänyt asioita väärin vai menevätkö asiat tosiaan tuolla tavoin Suomessa?
Kommentit (25)
Ei se päiväraha kokonaan voi ulosottoon mennä, ulosotossa on suojaosuus jotta jää jotain elämiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä, että jos itse pitkittää töyttömyyttään hakemalla vain mielesiinä pestejään niin ko lain 9§:n viimeinen momentti "eikä velallinen kohtuudella kykene parantamaan maksukykyään voidakseen selviytyä veloistaan aiheutuvista menoista."
Eli jos kaveri kohtuudella kykensi parnatmanaan maksukykyä menemällä töihin, niin tuokin on lähtökohtiasesti este velkajärjestelylle.
Mutta tyyppi on sairaslomalla, ei hänen tarvitse hakea työtä koska on virallisesti työkyvytön.
Mua ihmetyttää eniten tuo kolmen tonnin tuki. Ja miten on edes mahdollista elää niin ettei tuolla pärjää vaan haetaan vielä sossusta lisää..
Niin jos on saikulla, niin ei voi kohtuullisesti parantaa maksukykyään. olet oikeassa. Mutta sitten 9 a § Velkajärjestelyn estyminen väliaikaisesta syystä.
Jos sairastumista pidetään väliaikaisena syynä, niin silloin se on kyllä este.
Kuten vastauksistani huomaat tässä on aika monta "liikkuvaa osaa" joten tulintaohjeiden antaminen ei oikein ole mahdollista ilman asiaan perehtymistä, vaikka juristi olisikin...
Sossu ei maksa lainan lyhennystä ja piste. Sossu voi lainata jossain oikein rajussa poikkeustilanteessa muutaman kuukauden lyhennykseen rahta, mutta ne on maksettava sossulle takaisin. Yleinasumistuki voi kattaa asuntolainan korkomenoja, mutta ei pääoma lyhennystä. Ystäväsi taitaa puhua v'hän höpöjä