Ohjelmointi tulossa osaksi ala-asteen opetussuunnitelmaa
Kyllä on maailman meno hulluksi mennyt. Mitäköhän helvetin järkeä on opettaa ohjelmointia jota 99,9% ihmisistä ei tule koskaan tarvitsemaan ja samalla karsia pois aikaa tärkeistä aineista kuten kielistä? Ei hyvää päivää. Minua huolestuttaa tämän maan johtajien pätemättömyys!!!
Kommentit (22)
Jaa siis lapsille opetetaan loogista ajattelua ja vähän syvempää atk-osaamista kuin pelkkää käyttäjänä olemista? Joo, ei siitä tosiaan voi olla mitään hyötyä minkään asian suhteen!
Ohjelmointiahan tarvitaan koko ajan enemmissä määrin ja hyvä vain, että lapsetkin oppivat jo ohjelmoinnin alkeita. Mutta jos se ei nappaa, niin ei sitä varmaan ole pakko opiskella ja jatkaa sitten myöhemmässä elämänvaiheessa. Onhan koulussa sellaisiakin aineita kuin liikunta, käsityöt (tekninen & tekstiili), kuvaamataito, musiikki jne, eikä noitakaan moni jatka sitten myöhemmässä elämänvaiheessa.
Suurin osa koulun tiedoista on sellaista mitä ei oikeassa elämässä tarvitse. Missä ovat perustaidot elämään, jos kerta pitää opettaa sellaista mitä tarvitsee?
Esimerkiksi voitaisiin opettaa:
1. Miten raha, pankit, verot yms. toimivat. Kaikki käyttävät rahaa mutta harva ymmärtää sen toiminnasta yhtään mitään. Se kuitenkin pyörittää lähes kaikkea toimintaa maailmassa.
2. Perushoitoa. Nuorten tulisi oppia perustaidot ensiavusta ja esimerkiksi siitä, mitä pitää tehdä kun tulee tulipalo tai todistaa onnettomuuden.
3. Suomen lait. Miksei koulussa opeteta suomen lakeja? Ihmisten tulisi tietää perusoikeutensa/velvollisuutensa.
4. Kuinka yritystoiminta pyörii. Liian moni kuvittelee menevänsä toisille töihin, edes ajattelematta omaa yritystä. Suomi tarvitsee lisää yrittäjyyttä.
5. Nykypäivän uutisia. Miksi opetellaan antiikin historiaa, mutta tämän hetken tilannetta ei käydä lainkaan läpi tai edes viimeisen kymmenen vuoden aikaisia tapahtumia.
Taas mammat yrittävät olla tulevaisuuden tiellä ku hyi yhty tietokoneet.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koulun tiedoista on sellaista mitä ei oikeassa elämässä tarvitse. Missä ovat perustaidot elämään, jos kerta pitää opettaa sellaista mitä tarvitsee?
Esimerkiksi voitaisiin opettaa:
1. Miten raha, pankit, verot yms. toimivat. Kaikki käyttävät rahaa mutta harva ymmärtää sen toiminnasta yhtään mitään. Se kuitenkin pyörittää lähes kaikkea toimintaa maailmassa.
2. Perushoitoa. Nuorten tulisi oppia perustaidot ensiavusta ja esimerkiksi siitä, mitä pitää tehdä kun tulee tulipalo tai todistaa onnettomuuden.
3. Suomen lait. Miksei koulussa opeteta suomen lakeja? Ihmisten tulisi tietää perusoikeutensa/velvollisuutensa.
4. Kuinka yritystoiminta pyörii. Liian moni kuvittelee menevänsä toisille töihin, edes ajattelematta omaa yritystä. Suomi tarvitsee lisää yrittäjyyttä.
5. Nykypäivän uutisia. Miksi opetellaan antiikin historiaa, mutta tämän hetken tilannetta ei käydä lainkaan läpi tai edes viimeisen kymmenen vuoden aikaisia tapahtumia.
Ainakin nuo kohdat 1,3 & 4 ovat yhteiskuntatieteitä/taloustieteitä ja nuo asiat tietääkseni käydään ainakin lukiossa läpi. Meillä oli lukiossa aikanaan yhteiskuntatieteen opetusta paljonkin ja muistaakseni yksi ko. kursseista keskittyi kokonaan taloustieteisiin.
Yksi syy oli saada naisetkin kiinnostumaan ohjelmoinnista. Moni nainen ei tule ajatelleeksi sitä varteen otettavana uravaihtoehtona, vaikka naiset soveltuisivat alalle hyvin.
Koska se opettaa loogista ongelmanratkaisukykyä ja auttaa ymmärtämään paremmin nopeasti digitalisoituvan maailman toimintaa.
Paitsi ettei sitä osaa opettajatkaan. Mun mies sanoi, että pitäisi alkaa ohjelmointia opettaa eikä se osaa itse siitä edes alkeita.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei sitä osaa opettajatkaan. Mun mies sanoi, että pitäisi alkaa ohjelmointia opettaa eikä se osaa itse siitä edes alkeita.
Vinkkaa miehellesi että ainakin Helsingin yliopistolla (ja lukemattomilla ulkomaisilla yliopistoilla) on nykyisin tarjolla täysin virtuaalisia ns. MOOC-kursseja mm. juuri ohjelmoinnista, ihan alkeista hieman hankalampiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei sitä osaa opettajatkaan. Mun mies sanoi, että pitäisi alkaa ohjelmointia opettaa eikä se osaa itse siitä edes alkeita.
Sitten sun mies varmaan opettelee. Onko hän luokanopettaja vai aineenopettaja? Ohjelmointi on käytännössä pelkkää matematiikkaa.
Minun piti kesäharjoittelijana tehtaassa kouluttaa henkilöstöä käyttämään nosturia ja turvavälineitä. En ollut kumpiakaan ikinä edes nähnyt livenä aiemmin. Mutta opiskelin ja harjoittelin hommat sille tasolle, että alkeet pystyi opettamaan muillekin. Eiköhän opettajaihmiseltä onnistu koodauksen perusteiden opettelu vähintään yhtä hyvin.
Työelämässä on oltava valmis oppimaan uutta, ei paikalleen voi jämähtää kukaan nykymaailmassa.
Varhaiskasvatuksessa se on eaim erilaisia askelsarjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei sitä osaa opettajatkaan. Mun mies sanoi, että pitäisi alkaa ohjelmointia opettaa eikä se osaa itse siitä edes alkeita.
Vinkkaa miehellesi että ainakin Helsingin yliopistolla (ja lukemattomilla ulkomaisilla yliopistoilla) on nykyisin tarjolla täysin virtuaalisia ns. MOOC-kursseja mm. juuri ohjelmoinnista, ihan alkeista hieman hankalampiin juttuihin.
Kiitti vinkistä! Mies on luokanopettaja ja ihan tumpelo kaikissa tietokonejutuissa :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailman meno hulluksi mennyt. Mitäköhän helvetin järkeä on opettaa ohjelmointia jota 99,9% ihmisistä ei tule koskaan tarvitsemaan ja samalla karsia pois aikaa tärkeistä aineista kuten kielistä? Ei hyvää päivää. Minua huolestuttaa tämän maan johtajien pätemättömyys!!!
Totta, kuvitteleeko ne, että kaikki ovat ohjelmoimassa matopelejä? Suunnitelmaan saada talous ja vienti kasvuun tämä typerä ohjelmointisuunnitelma liittyy. Toivovat salaa ohjelmoinnista Suomen pelastajaa.
Miks niille jää aina tämä yksi levy päälle; Nokian, Rovion ja Super Cellin hurmaa koettuaan eivät keksi mitään muuta, kuin että Suomi tekee tästä lähin matopelejä. Matopelit ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu talouteen, vaan panokset on hajautettava monelle sektorille. Suomessa on aina vallinnut vanhanaikainen ajattelu, jossa suuri on kaunista. Ensin oli paperi- ja metsäteoll., telakat, metalli. Sitten Nokia. Näiden kaikkien uskottiin olevan ikuisia. Eivät olleet.
Paljon tärkeämpää Suomen kouluissa olisi opettaa vapaavalintaisia kieliä, talouden perusteita (kuten muuallakin tehdään), sekä jotain sellaista ainetta, joka lopettaa suomalaisten häpeilyn ja vaatimattomuuden väärässä paikassa. Jotain sellaista joka lopettaa suomalaisissa sen piirteen, että he eiv ät uskalla ottaa kunniaa itselleen mm. kun heitä kehutaan. Suomalaiseten surkeat vientitaidot johtuvat juurikin siitä, että edes suomalaiset itse eivät usko itseensä ja tuotteisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koulun tiedoista on sellaista mitä ei oikeassa elämässä tarvitse. Missä ovat perustaidot elämään, jos kerta pitää opettaa sellaista mitä tarvitsee?
Esimerkiksi voitaisiin opettaa:
1. Miten raha, pankit, verot yms. toimivat. Kaikki käyttävät rahaa mutta harva ymmärtää sen toiminnasta yhtään mitään. Se kuitenkin pyörittää lähes kaikkea toimintaa maailmassa.
2. Perushoitoa. Nuorten tulisi oppia perustaidot ensiavusta ja esimerkiksi siitä, mitä pitää tehdä kun tulee tulipalo tai todistaa onnettomuuden.
3. Suomen lait. Miksei koulussa opeteta suomen lakeja? Ihmisten tulisi tietää perusoikeutensa/velvollisuutensa.
4. Kuinka yritystoiminta pyörii. Liian moni kuvittelee menevänsä toisille töihin, edes ajattelematta omaa yritystä. Suomi tarvitsee lisää yrittäjyyttä.
5. Nykypäivän uutisia. Miksi opetellaan antiikin historiaa, mutta tämän hetken tilannetta ei käydä lainkaan läpi tai edes viimeisen kymmenen vuoden aikaisia tapahtumia.
"1. Miten raha, pankit, verot yms. toimivat. Kaikki käyttävät rahaa mutta harva ymmärtää sen toiminnasta yhtään mitään. Se kuitenkin pyörittää lähes kaikkea toimintaa maailmassa."
Veikkaan, että tämän puute opetuksessa on täysin tietoinen valinta. Mitä vähemmän ihmiset tietävät näistä asioista, sitä vähemmän ihmiset osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun ko. asioista. Ihmiset eivät toisin sanoen ryhdy ikäviksi poliitikoille.
Vierailija kirjoitti:
Jaa siis lapsille opetetaan loogista ajattelua ja vähän syvempää atk-osaamista kuin pelkkää käyttäjänä olemista? Joo, ei siitä tosiaan voi olla mitään hyötyä minkään asian suhteen!
ATK-termiä ei käytä kukaan alalla oleva vaan nykyisin puhutaan IT:stä. ATK-termi käyttä loppui jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa siis lapsille opetetaan loogista ajattelua ja vähän syvempää atk-osaamista kuin pelkkää käyttäjänä olemista? Joo, ei siitä tosiaan voi olla mitään hyötyä minkään asian suhteen!
ATK-termiä ei käytä kukaan alalla oleva vaan nykyisin puhutaan IT:stä. ATK-termi käyttä loppui jo vuosia sitten.
Mutta kaikki tietää mitä atk on, vaikka väität ettei termiä käytetä.
Miksi koulussa opetetaan kirjoittamaan? Eihän kaikista tule kirjailijoita.
Tulevaisuudessa ohjelmointitaito on samanlainen perustaito kuin luku-, kirjoitus- ja laskutaitokin. Tänä päivänä pidetään naurettavana ajatuksena, että jos henkilön pitäisi työssä kirjoittaa jotain, hän kaivaisi esiin Aapisen ja katsoisi, miten jokin asia kirjoitettiinkaan. Tulevaisuudessa pidetään yhtä naurettavana ajatuksena, että pitäisi katsoa jostain manuaalista, miten jokin laite, tietojärjestelmä tai sovellus toimii ja miten sitä kuuluisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei sitä osaa opettajatkaan. Mun mies sanoi, että pitäisi alkaa ohjelmointia opettaa eikä se osaa itse siitä edes alkeita.
Sitten sun mies varmaan opettelee. Onko hän luokanopettaja vai aineenopettaja? Ohjelmointi on käytännössä pelkkää matematiikkaa.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy oli saada naisetkin kiinnostumaan ohjelmoinnista. Moni nainen ei tule ajatelleeksi sitä varteen otettavana uravaihtoehtona, vaikka naiset soveltuisivat alalle hyvin.
Minkä takia ohjelmoinnin opettaminen lapsille saisi naisia kiinnostumaan alasta yhtään sen enempää?
Hyvä juttu. Virossa jo jonkun aikaan on kouluissa opetettu ohjelmointia. Tärkeämpi taito se on kuin esim. ruotsin kielen taito.