Millä nimellä kutsutte vanhempianne?
Itse kutsun äiti ja isä, etunimellä harvemmin. Omille lapsilleni he tietty ovat mummu ja vaari.
Veljeni kutsuu heitä mummuksi ja vaariksi vaikka lapsia ei olisi edes lähelläkään. On jopa tallettanut puhelimeen numerot nimellä mummu ja vaari. Hänen lapset ovat jo yli kymmen vuotiaita samoin kuin omani.
Jotenkin kuulostaa todella tyhmältä tuo veljeni tapa, eihän omat vanhemmat ole isovanhempia OMILLE lapsilleen.
Tänäänkin veljeni toivotti hyvää äitienpäivää mummulle eli siis meidän äidille, eikä tehnyt tuota mitenkään omien lastensa nimissä.
Omat isovanhempamme ovat jo kuolleet. Jotenka meillä sisaruksilla ei siis enää ole mummua/mummia ja vaareja...
Kommentit (34)
Äiti ja isi/iskä.
Meillä äitini kutsui vanhempiaan mummuksi ja ukiksi. Myös kaikki tätini ja setäni puhuivat mummusta ja ukista. Olisikohan se tullut siitä, kun me lapset aina puhuttiin mummusta ja ukista. Siitä se vakiintui yleiseen käyttöön.
Äiti/äiskä ja isi/iskä. Näin kutsuu kaikki muutkin sisarukseni, paitsi vanhempi veli sanoo mutsi ja faija ja en jotenkaan kuule siinä yhtään vanhempiani :D
Vierailija kirjoitti:
Äiti ja isi. Muille kuin heille tai sisaruksilleni puhuttaessa isi on isä. Äiti puhuu omasta äidistään mummona.
Minulla on vähän sama tuon isin suhteen. Minulle se on isi mutta jotenkin sitä tulee vieraammille puhuttaessa hölmö olo, joten sanon silloin isä. Lasten läsnä ollessa mummu ja vaari.
No kaikilla muille puhun isästä ja äidistä, lapsille papasta ja tummusta.
Äiti ja isä. Niin heille itselleen, tutuille kuin tuntemattomillekin. Puhelimessakin ovat äiti ja isä. Silloin harvoin kun lähetän kortin, niin siihenkin laitan vastaanottajaksi äiti ja isä. :D
Mun vanhemmat on niin iäkkäitä, että voisivat ikänsä puolesta olla mun isovanhempia. Itselläni ei ole lapasia.
t. Oolofi
Etunimellä. Lakkasin kutsumasta heitä isäksi ja äidiksi sen jälkeen kun sain itse lapsia. Lasten kanssa puhun heistä ukkina ja mummona.
Puhuttelen vanhempiani äidiksi ja iskäksi, he ovat niillä nimityksillä myös puhelimessani. Sisarusteni kesken puhutaan myös aina äidistä ja iskästä ja jos joku tuttu kyselee vanhempieni kuulumisia, käytän myös sanoja äitini ja isäni. Jos seurassa on siskoni lapsia joille äitini on mummu, käytän äidistäni sanaa mummu paitsi jos puhuttelen suoraan äitiäni. Eli lapselle voin sanoa ''veisitkö tämän esineen mummulle kiitos'' mutta äidilleni sanoisin ''äiti voitko antaa Jesselle tuon esineen''.
Äitini käyttää omasta äidistään sanaa mummo kun puhuu hänestä meidän seurassaan, mutta puhuessaan hänestä sisarustensa kanssa hän käyttää sanaa äiti, samoin kun äitini ja isäni puhuvat toisistaan meidän lasten seurassa, he käyttävät nimityksiä äiti ja isä, mutta puhuessaan toisilleen he tietenkin kutsuvat toisiaan omilla etunimillään.
Kyllä meillä me kaikki lapset puhuimme mummusta ja ukista kun vanhempamme elivät. Se lasten kautta oli niin selkeää ja jäi käyttöön. Omat usovanehempani kuolivat kun olin vauva.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ja isi/iskä.
Meillä äitini kutsui vanhempiaan mummuksi ja ukiksi. Myös kaikki tätini ja setäni puhuivat mummusta ja ukista. Olisikohan se tullut siitä, kun me lapset aina puhuttiin mummusta ja ukista. Siitä se vakiintui yleiseen käyttöön.
Sama meillä.
Mene muualle nuuskimaan. Poistatan aivan kaikki yksityisasioita koskevat tietojenkalasteluyritykset.
Mies puhuu noin omasta isästään. Sanoo ukiksi koska on hänen lapsilleen ukki. Itse käytän etunimiä omista vanhemmistani ja olen käyttänyt aina, sillä heistä ei vanhemmiksi ollut. Isoäitini on kuitenkin minulle mummo. Mielestäni isovanhemman "arvonimi" täytyy ansaita. Jotain mukavaa vanhusta josta lapseni pitäisivät voisin sanoa vaikka mummuksi vaikkei sukua olisikaan. Riippuu ihan ihmisestä.