Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö velat saada anteeksi esim. sairauden takia?

Vierailija
08.05.2016 |

Itselläni velkahelvetistä pääsy alkaa häämöttämään ja jostain syystä olen nyt intoutunut lukemaan jotain vanhoja ketjuja. Törmäsin yhteen, jossa ainakin kaksi ihmistä kertoi ylivelkaantuneensa mielenterveysongelmien takia ja päässeensä velkajärjestelyyn. Toinen saanut ilmeisesti velat käytännössä kokonaan anteeksi (maksaa 12 e joka toinen kk) ja toinen saanut veloista puolet anteeksi. Tämä sai minut tuntemaan itseni hieman hölmöksi, sillä itse olen kärsinyt ja maksanut joka ikisen euron, vaikka masennuksen takia itseltänikin lähti ostaminen holtittomaksi. En ollut koskaan tullut edes ajatelleeksi mitään muuta vaihtoehtoa, kuin hoitaa itse asiat, vaikka se on todella koville ottanut.

Eli masennuksen, lääkityksen ja vaikean elämäntilanteen takia itselläni lähti rahankäyttö ihan holtittomaksi joitain vuosia sitten. Luottokortit tappiin, kulutusluottoja ja sitten ne kaikkein pahimmat eli pikavipit. Nopeasti olin klassisessa tilanteessa jossa pelkäsin postia, olin valtavan ahdistunut kun yritin pitää itseäni pinnalla kun pikavippien kustannukset ja korot nopeasti nousivat sellaisiin summiin, että kuukausipalkka ei vain riittänyt. En kenellekään kehdannut kertoa ja jatkoin vain tuhlaamista, pääasiassa yrittäen hoitaa velkaa velalla mutta myös aivan turhiin kulutusasioihin sekä. Jotenkin kuvittelin kai saavani parempaa oloa niiden kautta.

2011 sitten tajusin, että tilanne on riistäytymässä käsistä ja saatava hallintaan. Sain pankkilainan, jolloin maksoin kaikki muut velat pois. Sitä olen nyt lyhentänyt niin, että 40 000 eurosta on 9000 jäljellä. Velkaannuin myös vielä tuon jälkeen hieman lisää, sillä shoppailuaddiktioni ei vain hävinnyt heti. Yhteensä maksamani summa nyt vajaan 5 vuoden aikana on siis iso.

Nyt noin pari vuotta sitten olen ollut täysin vihdoin parantunut shoppailuaddiktiosta ja masennus sekä lääkitys on kurissa. En ole ostanut mitään kahteen vuoteen kuin ruokaa (ja siinäkin säästänyt) ja myynyt ja lahjoittanut tarpeetonta tavaraa jatkuvasti pois. Sekin tuntuu valtavalta helpotukselta, että tavaraa on paljon vähemmän.

Isoin ilo on kuitenkin velkojen maksu. Tuntuu niin uskomattoman vapauttavalta ja voimaannuttamalta aina, kun saan velkasumman lyhenemään. Tuskin voin odottaa, että olen vapautunut kaikesta velasta!!!

Onhan tämä tuskallista ollut, aivan kaikesta turhasta on täytynyt luopua ja kaikessa säästää. Ei ole ollut helppoa.

Hullua kyllä, olen melkein omituisella tavalla tyytyväinen tähän kokemukseen, sillä sitä kautta olen vihdoin oppinut arvostamaan rahaa sekä perusasioita elämässä kuten ruokaa! Sekä olen täysin parantunut shoppailuaddiktiosta ja tuhlailemisesta. Aikaisemmin en ollut koskaan joutunut säästämään mistään ja holtittomuus raha-asioissa ei koskaan ennen kostautunut, kun aina jostain tuli apu, kuten vaikkapa ylimääräinen bonus töissä.

Mutta nyt kun luen näitä kertomuksia siitä, että varsinkin jos ylivelkaantuminen on johtunut sairaudesta, niin voi saada velkajärjestelyn, jossa velat leikataan tai annetaan anteeksi.

Tunnen itseni hieman tyhmäksi, kun en koskaan tällaista edes harkinnut. Ajatellut vain, että itsepä toimin todella hölmösti ja itse joudun kärsimään. Itse maksan aivan kaiken, silloinkin kun se tuottaa paljon kärsimystä elämässä. Koen myös, että se tekee minulle hyvää koska olen tämän pitkän kärsimyksen aikana oppinut vihdoin järkeväksi rahan suhteen.

Mutta olenko hölmö kun en edes pyrkinyt saamaan helpotusta velkoihin sairauden takia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotovereita? Miten te muut olette hoitaneet velka-asianne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet fiksu ja toimit oikein. Olet myös oppinut kokemuksesta erittäin tärkeitä asioita. Jos olisit saanut velat anteeksi, niin on todennäköistä, että et olisi parantunut shoppailuadduktiosta ja jatkaisit edelleen samalla linjalla.

Vierailija
4/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi. Yhteiskunta on sairas, koska antaa velkojalle vapaat kädet kurmuuttaa velallista mielin määrin. Tärkeintä on, että pankki saa rahansa, joita se ei todellisuudessa edes tarvitse. Ihminen voi mennä vaikka katuojaan.

Vierailija
5/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Mielestäni fiksu ihminen hoitaa aiheuttamansa velat. Olipa syy niihin ihan mikä tahansa.

Pidän järkevänä sitä, että aikoinaan velkahelvettiin joutuneita autettiin, koska velka kasvoi velkaa ja tilanne paheni koko ajan eli heillä ei ollut pienintäkään mahdollisuutta selvitä tilanteistaan.

Ristiriitainen kommentti, mutta mielestäni olet pärjännyt todella hyvin. :) 

Vierailija
6/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se velkajärjestelykään nyt mikään helppo tapa ole, eikä siinä *vips* veloista eroon pääse.

Minusta on aivan oikein, että kovin helpolla ei veloista voi irtaantua ja saada luottokelpoisuutta takaisin. Jos se olisi helppoa, luottotappiot räjähtäisivät käsiin, mistä seuraisi välittömästi luottokustannusten kihoaminen todella korkeiksi. Pankit kun tietenkään eivät maksaisi luottotappioita "omasta pussista", vaan nostaisivat välittömästi korkomarginaalia, jotta saisivat tappiot maksettua.

Mikä kalahtaisi heti kaikkien meidän talouttamme tunnollisesti hoitavien kinttuun. Kulutus hyytyisi välittömästi, minkä seurauksena koko talouden orastava elpyminen tyssähtäisi siihen - > kaikki suomalaiset kärsisivät.

Vierailija
7/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi velallinen sanoo että "velkahelvetti". Miksi käytetään tämmöistä ilmausta ? Siksi koska elämän realiteet eivät sittenkään ole täysin auenneet. Eli se että ihminen on vastuussa teoistaan. Tuntuu velkahelvetiltä kun ei enää saa elää toisten piikkiin ja pitäisi entisiäkin aidosti alkaa maksamaan. Ihminen vapautuu tästä tunteesta kun aidosti myöntää että syö vain sen verran kuin mitä itse tienaa.

Ei ylivelkaantuneen asema ole huono. Hänelle jätetään velanmaksun jälkeen käyttörahaa sekä asunto ,ruoka, lämpö, sanoisin että ylellistä ja tämäkin toisten piikkiin.

Vierailija
8/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtalotovereita? Miten te muut olette hoitaneet velka-asianne?

Ei ole velkaa. Kun saan aikaan niin sijoitan pikavippifirmaan N. 50K . Saan 8% vuosituoton-verot.

Vierailija
9/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi

Vierailija
10/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Mielestäni fiksu ihminen hoitaa aiheuttamansa velat. Olipa syy niihin ihan mikä tahansa.

Pidän järkevänä sitä, että aikoinaan velkahelvettiin joutuneita autettiin, koska velka kasvoi velkaa ja tilanne paheni koko ajan eli heillä ei ollut pienintäkään mahdollisuutta selvitä tilanteistaan.

Ristiriitainen kommentti, mutta mielestäni olet pärjännyt todella hyvin. :) 

Kiitos :-)

Samaa mieltä, että velkajärjestely esimerkiksi 1990 -luvun laman yrittäjille on oikein ja tärkeä, sillä siinä oli asioita joista he eivät millään voineet olla vastuussa.

Mutta olen tosiaan itse ollut jotenkin sitä mieltä, että vaikka en nyt ihan kunnossa ollutkaan kun niin holtittomasti tuhlailin, niin tietty häpeä, vastuunkanto ja omista hölmöilyistä kärsiminen on oikein ja jopa ihan hyväksi sillä itse ainakin olen joutunut sitä kautta oppimaan paljon hyödyllisiä asioita.

Tuli vain sellainen olo, että olenko hölmösti rankaissut itseäni kun en yhteiskunnan apumahdollisuuksia edes selvitellyt. Varsinkin kun yksi lapsuudenystäväni ilmeisesti ajattelee hakevansa velkajärjestelyä. En toki tiedä asian taustoja, mutta kyllä se vähän tökkii kun kertoo kuitenkin, että aikoinaan velkaantuessaan hänellä oli mm. personal shopper Stockalla jolta vain tilaili mittatilauspukuja, joka jopa minunkin (aikoinaan) tuhlailevasta näkökulmasta on jo todella överiä. Tulotasomme oli kuitenkin suurinpiirtein sama. Tuntuu silloin tosi pahalta, että itse on puurtanut ylitöitä ja kärsinyt saadakseen kaiken maksettua, niin toinen saisi noin vain tuollaisista asioista kertyneitä velkoja anteeksi.

Vierailija
11/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velkajärjestely ole velalliselle mietenkään helppo nakki, kuten täällä on kommentoitukin. Velkajärjestely on tärkeä asia, enkä kannata siitä luopumista. Noin yleisesti ottaen ei pitäisi saada velkoja anteeksi (siis muutoin kuin velkajärjestelyn määrittämällä tavalla), koska joitain oikeuksiahan pitää olla myös velkojalla, oli velkoja sitten pankki, yritys, vuokranantaja, muu yksityishenkilö, kunta ym. Eli en kannata sitä, että velat saisi automaattisesti anteeksi.

Ap, olet toiminut hienosti ja periksiantamattomasti, asenteesi varmasti vielä palkitaan jossain kohtaa elämässäsi.

Vierailija
12/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi velallinen sanoo että "velkahelvetti". Miksi käytetään tämmöistä ilmausta ? Siksi koska elämän realiteet eivät sittenkään ole täysin auenneet. Eli se että ihminen on vastuussa teoistaan. Tuntuu velkahelvetiltä kun ei enää saa elää toisten piikkiin ja pitäisi entisiäkin aidosti alkaa maksamaan. Ihminen vapautuu tästä tunteesta kun aidosti myöntää että syö vain sen verran kuin mitä itse tienaa.

Ei ylivelkaantuneen asema ole huono. Hänelle jätetään velanmaksun jälkeen käyttörahaa sekä asunto ,ruoka, lämpö, sanoisin että ylellistä ja tämäkin toisten piikkiin.

Ai siis miten toisten piikkiin? Jos itse maksan velkani, kuten kaiken muunkin elämiseni, täysin omasta palkastani ilman mitään yhteiskunnan tukea missään muodossa, niin mitähän yhteiskunta minulle mielestäsi kustantaa? Kun työpaikkakin on yksityisellä sektorilla.

Eli minulla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista elämä olisi ulosotossa ja yhteiskunnan tukien varassa. Sehän koko pointtini oli. Että olen täysin itse hoitanut asiat.

Velkahelvetti -termiä taas käytin, koska olen todella oppinut vihaamaan velkaa joka rajoittaa elämää huomattavasti. Elämäni olisi tottakai paljon helpompaa jos en olisi koskaan hölmösti tuhlaillut jolloin voisin nyt käyttää koko palkkani vapaasti. Onneksi olen kohta siinä tilanteessa.

Vierailija
13/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai siis miten toisten piikkiin? Jos itse maksan velkani, kuten kaiken muunkin elämiseni, täysin omasta palkastani ilman mitään yhteiskunnan tukea missään muodossa, niin mitähän yhteiskunta minulle mielestäsi kustantaa? Kun työpaikkakin on yksityisellä sektorilla.

Eli minulla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista elämä olisi ulosotossa ja yhteiskunnan tukien varassa. Sehän koko pointtini oli. Että olen täysin itse hoitanut asiat.

Velkahelvetti -termiä taas käytin, koska olen todella oppinut vihaamaan velkaa joka rajoittaa elämää huomattavasti. Elämäni olisi tottakai paljon helpompaa jos en olisi koskaan hölmösti tuhlaillut jolloin voisin nyt käyttää koko palkkani vapaasti. Onneksi olen kohta siinä tilanteessa.

Lisäisin tähän vielä sen, että minulla on ollut useitakin kuukausia jolloin käyttörahaa on jäänyt todennäköisesti vähemmän kuin jos olisin päästänyt velat ulosottoon, saanut suojaosuuden ja mahdollisesti asumis- ja toimeentulotukea. Eli on ollut kuukausia, jolloin käyttöön on jäänyt vain parisataa, joilla sitten olen syönyt kaurapuuroa ja papuja sekä pyöräillyt töihin (eväiden kanssa) säästääkseni niissäkin kuluissa.

Toki itse tilanteeni aiheutin, kuten alussakin sanoin, mistä syystä olin automaattisesti sitä mieltä että sen myös hoidan itse jos vain mitenkään voin. Mutta kyllä olen velkaa oppinut niin paljon inhoamaan että sana "velkahelvetti" on ihan kuvaava, vaikkakin ehkä liioitteleva. Onhan kyse loppujen lopuksi vain rahasta ja kuten sanoin, minulle tämä on ollut hyvä oppiminen.

Vierailija
14/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainen kylkeen oli pakko ottaa käytännössä kallis lainaturvavakuutus (työttömyyden tai sairauden varalle), muuten en olisi saanut lainaa, lainaturvan voi irtisanoa kun on ensin n. 5 vuotta lyhentänyt asuntolainaa. No onhan tuo tietyllä tavalla hyväkin juttu koska työelämä on nykyisin niin epävarmaa, mutta ei ollut mikään halpa vakuutus.

Vierailija
15/15 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos fiksuista kommenteista! Tämä kun ymmärrettävästi on asia, josta en kyllä juurikaan puhu irl, vain aivan lähipiiri tietää. Siksi sitä on paljon pohdiskellut itsekseen eri asioita tämän tiimoilta.