Tunnetko ketään yli 35-vuotiasta, jolla ei ole autoa? Köyhää?
Minusta on outoa jos tuon ikäisellä ihmisellä ei ome autoa
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Meillä. Sen enempää miehelläni kuin minullakaan ei ole edes ajokorttia (vaikka mies on "maalta"). Mitä me autolla tekisimme? Asumme kaupungissa. Työ-, koulu- ja harrastusmatkat sujuvat julkisilla, pyörällä tai jalan. Mökille pääsee julkisilla.
Mies ja minä 45 ja 47, lapset 11, 13 ja 16.
Ihan vaan uteliaisuudesta...miten sä hoidat ruokahuollon mökille, vai onko sielläkin kauppa naapurissa?
Itse en saisi viikon ruokatarpeita pienemmällekään perheelle hoidettua ilman autoa, inhoan shoppailua ja käyn siellä vain kerran viikossa hakemassa farmarin takaboksin täyteen :)
Kyllähän tämä kolmen auton pitäminen kyllästyttää.
Ei keskustassa tarvitse autoa. Noin nelisen kertaa vuodessa vuokraan auton viikonlopuksi tai viikoksi, miten satun tarvitsemaan. Taksilla kuljen kentälle. Ja usein ulkomaanmatkoilla tulee myös vuokrattua. Vene kyllä on keskustalaiturissa. Köyhää? Ehkä jonkun mielestä, itselläni ei lainkaan valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa jos tuon ikäisellä ihmisellä ei ome autoa
Hommasin ekan oman auton vuonna 2010 41-vuotiaana, ihan tuliterän ja hyvän sitten heti. Kortti on ollut jo n. 19-vuotiaasta lähtien. Tänä vuonna vaihdoin auton uuteen. Ei Helsingissä tarvitse välttämättä omaa autoa, varsinkaan jos ei ole perheellinen. Tukholmassa monet nuoret eivät enää viitsi ajaa edes korttia. Kyllähän siinä säästyy rahaa tosi paljon kun ei pidä autoa.
Mulla (36-v) ei ole autoa eikä ajokorttia, en tarvitse niitä mihinkään kun kaikki on kävelymatkan päässä. Muutaman kerran vuodessa käytän taksia. Tutut ainakin valittaa kuinka kallista auton pito on...
Jos autoa ei tarvitse paljon, sen pitäminen on rahan heittämistä kaivoon. Aika paljon saa taksilla suhata jotta auton hinta, bensat ja huoltokulut painuisivat kohtuulliselle tasolle. Perusauto on niin monella ettei siitä saa statussymbolia.
Meidän perheessä riittää yksi auto. Säästyneillä rahoilla voin vaikka matkustaa, kartuttaa säästötiliä, ostaa vähän luksusta...melkein mikä tahansa on hauskempi sijoituskohde kuin alikäytössä oleva auto.
Olen 42-vuotias, enkä ole koskaan omistanut autoa. Keskustassa (Ullanlinna) asun ja useimmilla naapureillakaan ei ole autoa. Kaikki palvelut ovat kävely- tai spåramatkan päässä: koulut, harrastukset, kaupat ja kulttuuritahot. Lentokentälle mennään taksilla. No, automarketteihin on vähän pidempi matka, mutta en niihin kaipaakaan - onhan Stocka ihan lähellä :)
Ei todellakaan ole mikään statussymboli (ainakaan täällä), statukset tulevat ihan jostain muusta kuin nelipyöräisistä.
Minä taas ihmettelen miksi niin monella ihmisellä on auto vaikak eivät sellaista tarvitsisi. Naapuri esim. ajaa kilometrin töihin ja 500 m kauppaan, eikä se juuri muualla käy. Kävelis vaan nuo matkan niin voisi iso vatsa vähän pienentyä.
Tunnen useammankin, myös haja-asutusalueilla asuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä. Sen enempää miehelläni kuin minullakaan ei ole edes ajokorttia (vaikka mies on "maalta"). Mitä me autolla tekisimme? Asumme kaupungissa. Työ-, koulu- ja harrastusmatkat sujuvat julkisilla, pyörällä tai jalan. Mökille pääsee julkisilla.
Mies ja minä 45 ja 47, lapset 11, 13 ja 16.
Ihan vaan uteliaisuudesta...miten sä hoidat ruokahuollon mökille, vai onko sielläkin kauppa naapurissa?
Itse en saisi viikon ruokatarpeita pienemmällekään perheelle hoidettua ilman autoa, inhoan shoppailua ja käyn siellä vain kerran viikossa hakemassa farmarin takaboksin täyteen :)
Kirkolle, eli palveluiden (ruokakaupat, tori, kirjasto, alko) luo on meidän onneksi vain parin kilsan matka. Se sujuu kävellen. Viikko -ostosten kanssa tullaan takaisin taksilla. Toinen vaihtoehto on soutaminen. Jos on jotain pientä ostettavaa/ unohtuntutta, käydään fillarilla tai kävellen.
Minäkin inhoan shoppailua, joten meille tuo paikka on aivan ihanteellinen. Mökillä ollaan esim. kalan suhteen omavaraisia, ruuat suunnitellaan aika tarkkaan n. viikoksi etukäteen. Naapureilta saadaan myös kuljetusapua kun sitä tarvitaan (= yhteisöllisyys). Kaikkea tätä varten ei tarvitse omaa autoa. Jos mökki olisi "korvessa", tilanne olisi aivan toinen, tietenkin. Silloin varmaan hankittaisiin ajokortit ja vuokrattaisiin joku kesä-auto.
Hauskaa äitienpäivää ja kesää! :)
Tunnen, eivät kaikki tarvitse autoa
Ei ole edes korttia. Tiedän monia ja ei ole mullakaan. Julkiset kulkevat niin hyvin täällä.
Palvelut ovat lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän minäkin. Mihin sitä autoa jossain stadin keskustassa tarvitsee? Ei mihinkään. Kaikki eivät asu puskassa, ap.
On erittäin törkeää sanoa noin! Häpeäisit! Asun itse syrjässä ja täällä tarttee autoa, mutta en mä missään puskassa kyyki! Tuosta sai sellaisen käsityksen, että oikea asumistapa on vain siellä ydinkeskustassa ja sen tuntumassa ja jos asuu jossain muualla, niin asuu PUSKASSA! Sulla on kyllä puska perseessäs!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän minäkin. Mihin sitä autoa jossain stadin keskustassa tarvitsee? Ei mihinkään. Kaikki eivät asu puskassa, ap.
On erittäin törkeää sanoa noin! Häpeäisit! Asun itse syrjässä ja täällä tarttee autoa, mutta en mä missään puskassa kyyki! Tuosta sai sellaisen käsityksen, että oikea asumistapa on vain siellä ydinkeskustassa ja sen tuntumassa ja jos asuu jossain muualla, niin asuu PUSKASSA! Sulla on kyllä puska perseessäs!
Et liene ihan tyytyväinen siellä asumiseen? Päättelen vain kun näytti menevän tunteisiin niin että huhhuh.
Koska autolla menisi 20 min töihin, metrolla menee 7min. Valitsen metron. En tarvitse autoa mihinkään. T. N37
Tiedän. Olen 40 eikä minulla ole edes ajokorttia.
Ei, vaan rikasta kun rahat säästyy fiksumpiin kohteisiin kuten matkailuun. Työmatkapyöräily yhdistää helpon sykeliikunnan ja tuo hoikkuutta ja terveyttä. Ekologista. Ap, olet idiootti.
Meillä taloudessa 2 aikuista ja vain yksi auto. Mies käyttää autoa, itse kuljen töihin bussilla. Ei meillä ole rivitalon pihassa edes kuin yksi autopaikka ja mulla työmatkaa 15 kilsaa, pääsen yhdellä bussilla ilman vaihtoa töihin kätevästi. Kotiovelta pysäkille 100 metriä ja bussilta taas työpaikan ovelle noin 500 metriä eli ei mitään järkeä hankkia toista autoa.
Olen 50-vuotias nainen, asun 10 minuutin kävelymatkan päässä Turun keskustasta. Bussilla töihin, sekin noin 10 min., en tarvitse autoa. Taksit on pitempiä matkoja varten.
Asun Helsingin keskustassa, eikä täällä ainakaan asu kauheasti autollisia. Miksi ihmeessä sellainen hankkia, kun pyörä ja julkiset kulkevat täällä paremmin. Silkkaa tyhmyyttä. Auton voi vuokrata, jos sellaista tarvitsee johonkin mökkireissulle tms.