Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vilpitön kysymys: miksi hankitte lapsia jos ei rahaa ole?

Vierailija
06.05.2016 |

En tarkoita että vain rikkailla olisi oikeus lisääntyä, mutta ihmettelen miksi tällä palstalla usein itketään muutaman euron tai kympin perään.

Pienituloinenkin voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen että rahaa on säästössä esim. luokkaretkeä varten. Vaikka lapsi olisi ns. yllätysraskaus, niin 9kk aikana (+vielä sen jälkeen) ehtii hyvin säästämään lasta varten. Pienikin summa kuukaudessa on parempi kun en mitään.

Vai onko kyse siitä että elämänhallinta on kateissa? Onko liian kallis asunto tai auto, liikaa ns. turhia menoja (vaikkapa merkkivaatteita/lehtitilauksia jne.), tai eletty liian leveästi ja palkka menee kokonaan osamaksuihin...?

Jos vaikka kaksi ihmistä säästää vuoden ajan 50e/kk, tekee tuo vuodessa jo 1200e "yllättäviin menoihin".

Minulla on AINA ollut rahaa säästössä, myös silloin kun olin opiskelija, olen pitänyt aina linjana sitä että 10% nettotuloista menee säästöön, toki noista säästöistä voi "pahan päivän" tullen käyttää osan. Kun on jemmarahaa, niin se auttaa paljon elämässä, ei tarvitse hätääntyä jos joskus tulee yllättävä meno.

Muutenkin käytän rahaa aika harkiten, esimerkiksi asunto on hyvällä paikalla mutta ei kovin iso, sijainnin vuoksi toista autoa ei tarvita ja harrastuksiin pääsee kävellen, mikä säästää aikaa ja rahaa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. En lakkaa ihmettelemästä näitä typeryksiä joiden ajatuksenjuoksu ei riitä siihen että olosuhteet elintasossa voivat muuttua. Lapsien saamisen jälkeen voi jäädä työttömäksi, sairastua, tulla ero- mitä tahansa. Mikä v**tu tässä on niin vaikea ymmärtää??

Kaikkihan tämän varmaan ymmärtävät. Toiset vaan ei osaa suunnitella elämäänsä niin, että pärjäisi tällaisessakin tilanteessa. On aina olemassa ihmisiä, jotka eivät pysty varautumaan, mutta on paljon myös niitä, jotka eivät viitsi tai tajua.

Vierailija
42/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. En lakkaa ihmettelemästä näitä typeryksiä joiden ajatuksenjuoksu ei riitä siihen että olosuhteet elintasossa voivat muuttua. Lapsien saamisen jälkeen voi jäädä työttömäksi, sairastua, tulla ero- mitä tahansa. Mikä v**tu tässä on niin vaikea ymmärtää??

Kyllä se nyt olet vain ja ainoastaan sinä joka et ymmärrä. Luepa ketjun otsikko vielä kerran, ja mieti. Mitä siinä lukeekaan? Siinä lukee Miksi HANKITTE lapsia jos rahaa ei ole? Siis han-kit-te. Se tarkoittaa, että jo lapsen tekohetkellä ollaan persaukisia, ja silti vaan hankitaan se lapsi. Tajuatko?

Ei kestä kiittää. :)

Onko sinulla jäänyt peruskoulu kesken? Lapseen/lapsientekohetkellä rahaa voi olla ja sitten syystä tai toisesta ei. Sitähän tässä oikeasti kysyttiin, oli otsikko miten hyvänsä muotoiltu 😉.

Jo ennen lasten hankkimista pitäisi ottaa huomioon yleisimmät ongelmat. Työttömyys jne.

Sitten Ei ikinä myöskään pidä ITSE tehdä päätöksiä jotka huonontavat taloudellista tilannetta. Esimerkiksi jäädä hoitovapaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä opiskelija ja yllätysvauva (ehkäisy petti toimittuaan 10v. ongelmitta). En vain pystynyt aborttiin ja mieskin halusi pitää lapsen vaikka sitten tiukkaa tulisikin taloudellisesti. Olet oikeassa siinä, että pienistäkin tuloista pystyy säästämään pikku hiljaa. Mieheni on pätkätyöläinen/työtön ja itse siis opiskelen, mutta saamme joka kuu vähän säästöön koska elämme hyvin nuukasti.

En olisi tähän tilanteeseen tieten tahtoen lasta hankkinut, mutta kyllä hänestä on hurjasti iloa. :) Välillä tuntuu kyllä pahalta kun jotkut hyvin toimeen tulevat tutut tuhahtelevat juuri pienituloisista, että miksi nuokin puskevat lapsia maailmaan. Eivät kai jotenkin ajattele minua köyhänä koska pukeudun yleensä nätisti (olen harjaantunut kirpparinkiertäjä) ja opiskelen akateemisella alalla. Tai sitten eivät vain välitä jos satuttavat...

Toisaalta ymmärrän senkin, että keskiluokkainen ei koe turvalliseksi hankkia lapsia ennen kuin varallisuutta ja tuloja on enemmän kuin tarpeeksi. Silloin varmasti tuntuu epäreilulta, kun toiset tekevät lapsia epävarmaan tilanteeseen (ainakaan näennäisesti) sen kummempia ajattelematta. Asioilla on aina se toinenkin puolensa. Mutta toivoisin, että ihmiset yrittäisivät ymmärtää toistenkin näkökulmaa ja erilaisia elämäntilanteita.

Tuossa tilanteessa nimenomaan täytyy tehdä abortti, kaikki on on helvetin itsekästä.

Vierailija
44/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä opiskelija ja yllätysvauva (ehkäisy petti toimittuaan 10v. ongelmitta). En vain pystynyt aborttiin ja mieskin halusi pitää lapsen vaikka sitten tiukkaa tulisikin taloudellisesti. Olet oikeassa siinä, että pienistäkin tuloista pystyy säästämään pikku hiljaa. Mieheni on pätkätyöläinen/työtön ja itse siis opiskelen, mutta saamme joka kuu vähän säästöön koska elämme hyvin nuukasti.

En olisi tähän tilanteeseen tieten tahtoen lasta hankkinut, mutta kyllä hänestä on hurjasti iloa. :) Välillä tuntuu kyllä pahalta kun jotkut hyvin toimeen tulevat tutut tuhahtelevat juuri pienituloisista, että miksi nuokin puskevat lapsia maailmaan. Eivät kai jotenkin ajattele minua köyhänä koska pukeudun yleensä nätisti (olen harjaantunut kirpparinkiertäjä) ja opiskelen akateemisella alalla. Tai sitten eivät vain välitä jos satuttavat...

Toisaalta ymmärrän senkin, että keskiluokkainen ei koe turvalliseksi hankkia lapsia ennen kuin varallisuutta ja tuloja on enemmän kuin tarpeeksi. Silloin varmasti tuntuu epäreilulta, kun toiset tekevät lapsia epävarmaan tilanteeseen (ainakaan näennäisesti) sen kummempia ajattelematta. Asioilla on aina se toinenkin puolensa. Mutta toivoisin, että ihmiset yrittäisivät ymmärtää toistenkin näkökulmaa ja erilaisia elämäntilanteita.

Tuossa tilanteessa nimenomaan täytyy tehdä abortti, kaikki on on helvetin itsekästä.

Kaikki muu on helvetin itsekästä, siis.

Vierailija
45/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija enkä tule työllistymään omalle alalle koskaan, parikymppiset vastavalmistuneet vievät työpaikat. Aikaisemmin ajattelin etten hanki lapsia mutta nyt ajattelin hankkia kun miehenikin niitä haluaa. Velathan ovat itsekkäitä niin ajattelin tehdä uusia veronmaksajia Suomeen ja valtiohan huolehtii omistaan Suomessa joten kotiäitiys voisi olla uusi urani.

Vierailija
46/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia omaava saa yhteiskunnalta ihanat tuet. Kaukana on aika, jolloin lapsiperhe saattoi olla köyhä ja taudit ja nälkä tappoi.

Tuolloin lapsia kunta antoi elätiksi tahaa vastaan muihin perheisiin, otti lastenkotiin tai sitten vaan kuolivat kurjuuteen.

Vierailija
47/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä voi tulla vastaan tilanteita, jotka aiheuttaa joko väliaikaista tai pitkäaikaista vähävaraisuutta. 1200 euron säästöt ei kauaa kestä.

Säästää voi vuosikausia, vai tarkoititko, että yhden vuoden säästetyt1200€ Menee joka vuosi yllättäviin menoihin? Silloin kannataa jo harkita muita radikaalimpia muutoksia elämässä, jos suinkaan mahdollista

Olen ollut työttömänä, opiskelemassa tai työharjoittelussa aika suuren osan elämästäni, työmarkkinatuesta ei kovin helposti säästetä ja jos välillä olen onnistunut vähän säästämään tulee joku yllättävä meno joka sekoittaa talouden pitkäksi aikaa. Itse asiassa muutaman kuukauden pätkätyö sekoittaa talouden, sossun ja kelan virkailijat ovat olleet asiasta samaa mieltä mutta julkisesti eivät saa noin sanoa, tyhmänä olen kuitenkin mieluummin käynyt töissä kun ollut työttömänä. Edellisiä opintolainoja on maksamatta ja pian joudun ottamaan lisää lainaa joten mukava sitten työttömänä kotiäitinä maksella kymmenien tuhansien eurojen suuruisia velkoja.

Vierailija
48/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites näköalattomat ihmiset, saavatko lisääntyä? Lapselle voi olla rankkaa kun pitäisi itsenäistyä, mutta vain yksi tapa elää on oikea.

Vierailija
49/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamut lisääntyvät pakolaisleirilläkin kuin kanit. Iikk!!!! Mitä huttua heidän päässään on? Jos ei ole varaa elättää edes yhtä lasta niin miten voidaan tehdä mukeloita jatkuvalla syötöllä. Yksi ukko valitti että lapsilla on vaikeaa ja eukko odotti kahdeksatta tekelettä. Täysin moraalitonta!!! Maailman suurin ongelma on täysin holtiton lisääntyminen. Minä en halua elättää näitä debiilejä.

Vierailija
50/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu on helvetin itsekästä, siis.

No sitten olen mieluummin "itsekäs" kuin teen omatuntoani vastaan ja soimaan itseäni siitä lopun ikääni. Niinkin itsekkäitä minä ja mieheni olemme, että tingimme kaikista mahdollisista omista menoistamme ja säästämme lapselle tulevaisuuden tarpeisiin jokaisen pennosen mikä liikenee. Lapsi tulee saamaan kaiken mitä tarvitsee (huom. tarvitsee, aivan kaikkea haluamaansa ei ole edes terveellistä saada) vaikka me vanhemmat sitten eläisimme sillä kuuluisalla kaurapuurolla jonkin aikaa. Vielä ei ole ollut tarvetta.

Sitä paitsi valmistun aikanaan ja alallani on hyvät työllisyysnäkymät. Kyllä tämä vielä tästä. :)

Vierailija
51/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa syntyy liikaa ihmisiä.

Vierailija
52/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu mitä ei useinkaan tällaisissa huomioida on se, että monesti ne menot kasaantuvat parille kuukaudelle. Jokaisessa keskustelussa käydään erikseen sanomassa, että "ei kai se nyt voi olla niin paha laittaa X euroa luokkaretkeen/harrastuksen kevätnäytökseen/ylioppilaslahjaan/kevätjuhlavaatteisiin", mutta kun nimenomaan ongelma on se, että tässä toukokuussa pitäisi ostaa niitä vaatteita JA retkiä JA lahjoja. Sama joulun alla, jolloin menot taas kerääntyvät, kun pitäisi ostaa lahjat ja jouluruuat ja ehkä matkat sukuloimaan ja joulujuhlavaatteet ja niin edelleen ja niin edelleen. 

No eikö näitä juttuja osata yhtään ennakoida? Joulun tulon kaikki varmaan tietää, että se on jokavuosi, ja tarvii rahaa jouluruokiin- ja lasten joulujuhlavaatteisiin? Sitä rahaa voisi säästellä vähän etukäteen, turha on joukuun alussa alkaa ihmetellä, että millä kaiken maksaisi..