Miksi lapsen pitää opetella syömään nimenomaan ravintolassa
Iltalehdessä oli juttu äidistä, joka vei lapsen sushiravintolaan opettelemaan syömistä. Hän tuohtui, kun tarjoilija ei ollutkaan sitä mieltä, että se on hyvä idea. Nyt on sitten Facessa riehaannuttu aiheesta puolesta ja vastaan.
Miksi lapsia ei opeteta syömään kotona? Ei kai kukaan vie lasta vilkasliikenteiselle kadulle opettelemaan fillarin ajamista, joten miksi pitää valita ravintola itsenäisen syömisen opetteluun?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna oltiin teinien kanssa syömässä. Viereisessä pöydässä oli perhe syömässä kahden alle kouluikäisen kanssa. Nämä lapset sotkivat (vanhemmat ei vaivautuneet keräämään ruokaa lattialta) ja metelöivät. Isompi kävi aina välillä kävelyllä ja yritti pyyhkiä likaisia käsiään poikani paitaan.
Teinit ryhtyi matkimaan pikkulapsia. Kun viereisessä pöydässä sanottiin vää, sanottiin se meilläkin. Kun sotkettiin, oltiin meillä sotkevinaan jne. Kun kädet muka likaantuivat, alettiin katsomaan, kenen paitaan ne voisi pyyhkiä.
Meillä oli hauskaa, koska viereisen pöydän perhe ei tehnyt elettäkään kieltääkseen lapsiaan sotkemasta tai meluamasta. Poislähtiessään he pystyivät silti sanomaan meille, että lastemme käytös on ala-arvoista. Toki se oli sitä, mutta me emme jättäneet pöydän alle kahta lautasellista osittain pureskeltua ruokaa.
Naurettavaa käytöstä teiltä. Taitaa olla käytöstavat pahasti hukassa. Kuinka edes kehtaat tulla tänne leuhkimaan tarinallasi? Millainen vanhempi sinä oikein olet?
Häpeä.
He käyttäytyivät täysin oikein.
On aivan oikein vittuilla ihmisille joita ei pätkääjään kiinnosta muiden hyvinvointi ja jotka tahalleen tekevät pahaa.
Jos joku tulisi pyyhkimään paskasia käsiään paitaani niin tungen sen tyypin sinne soppakattilaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että sulla ei ole lapsia jos kuvittelet heidän osaavan kaiken ihan itse ja oppivan kaiken.
Lapset eivät todellakaan osaa ja opi kaikkea ihan itse. Siksi onkin vanhemman tehtävä opettaa/auttaa oppimaan, ja tämä opettelu aloitetaan kotona. Tuskin kukaan aloittaa kuivaksioppimistakaan sillä, että jättää vain vaipan laittamatta ja lähtee lapsen kanssa julkiseen kulkuneuvoon. Kyllä sitä opetellaan siihen asti kotioloissa, että voi olla ainakin lähes varma, ettei ylimääräistä sotkua synny. Miksi syömään opettelu olisi jotenkin eri asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdessä oli juttu äidistä, joka vei lapsen sushiravintolaan opettelemaan syömistä. Hän tuohtui, kun tarjoilija ei ollutkaan sitä mieltä, että se on hyvä idea. Nyt on sitten Facessa riehaannuttu aiheesta puolesta ja vastaan.
Miksi lapsia ei opeteta syömään kotona? Ei kai kukaan vie lasta vilkasliikenteiselle kadulle opettelemaan fillarin ajamista, joten miksi pitää valita ravintola itsenäisen syömisen opetteluun?Itse asiassa, aika moni näkyy vievän ;/ no ei kadulla, mutta pyörätielle ja kaupunkiinkin jalkakäytäville. Eikä tosin opeteta edse mitään sääntöjä. Huudetaa vaan "pyörä tulee väistä" mulkaillen vihaisesti sitä pyöräilijää, joka kehtaakin tulla vastaan. Sitten kun on ohi menty, alkaa taas se koko pyörätien valtaaminen.
Joo ja missä luulet niiden kaupunkilaislasten muuten voivan opetella? Ei kaikilla ole mitään pihoja, jotka mahdollistaa ajamisen!
Jännä juttu, että jopa Helsingissä on sellaisia puistoja, joissa ei ole autoliikennettä. Enkä muista edes kantakaupungissa yhtäkään taloa, jolla ei olisi omaa pihaa. kerro ihmeessä, mikä talo on sellainen, että koko tontti on rakennusta.
Puistoja toki löytyy läheltä, heitäpä villi veikkaus miten sinne pääsee? (just kuule niitä pyöräteitä!)
Meillä ei ole pihaa tässä, ei ainakaan sellaista, jossa olis senttiäkään tilaa ajaa pyörällä. Asutaan ihan ydinkeskustassa jolloin ulos tullaan suoraan kaduille tai kauppaan. Eikö olekin ihmeellistä?Ainoat ulkoilumahdollisuudet on kauempana talosta.
Minulla on kolme sijoitusasuntoa Kampissa/Töölössä ja jokaisessa talossa on piha. Puistoihin ei siellä mennä pyöräteitä, ihan joutuu tavallista jalkakäytävää käyttämään.
Kerro siis se talo, joka täyttää koko tontin.
Kerropa sinä sijoitusasuntojesi osoite? Ihanaa 100% tietämystä, kun omistaa muutaman sijoitusasunnon. Kantakaupungissa, Töölössä, ihan sama missä täällä on aika monta pihaa. Et millään voi tuntea niitä kaikkia.
Ei tarvitse tietää kuin asemakaava ja rakennusjärjestys. Helsingissä ei ole yhtäkään rakennuspaikkaa, jolla olisi 100% rakennusoikeus koko tontille. Katsopa huvikseni google mapsia satelliittikuvana ja huomaat, että sieltä löytyy melkoinen määrä pihoja ydinkeskustasta.
Toiseksi: kukaan ei ole kyennyt osoittamaan, että Helsingissä olisi kerrostalo, joka täyttää koko tontin. Koska sellaista ei ole.
Kyse oli vieläpä hienommasta ravintolasta, ei mistään kokoperheen Rossosta. Eihän muissa maissakaan viedä pikkulapsia hienoihin ravintoloihin sotkemaan. Eipä noissa pukukoodin paikoissa mitään pikkulapsia näy.
Tämä "eräs" facebook-ryhmä saattoi olla sormiruokailuaiheinen ;)
Meillä käyty ravintolassa sylivauva ajasta asti. Kohta 2v ja hui syö itse ja todellakaan ei aina suju lusikalla nätisti. Sotkua tulee välillä enemmän ja välillä vöhemmän. Todellakin kaikki ymmärrys jutun äidille, jos talossa on vauva ni ei muka enään saa nauttia jonkun muun tekemästä ruuasta? Toki saa otettua mukaan mutta me ei ainakaan asuta keskustassa, ruoka on kylmää kun päästään kotiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käyty ravintolassa sylivauva ajasta asti. Kohta 2v ja hui syö itse ja todellakaan ei aina suju lusikalla nätisti. Sotkua tulee välillä enemmän ja välillä vöhemmän. Todellakin kaikki ymmärrys jutun äidille, jos talossa on vauva ni ei muka enään saa nauttia jonkun muun tekemästä ruuasta? Toki saa otettua mukaan mutta me ei ainakaan asuta keskustassa, ruoka on kylmää kun päästään kotiin asti.
Eihän kyse olekaan siitä, etteikö lasten kanssa saisi käydä ravintolassa. On vain puhuttu siitä, että on vanhemman vastuulla huolehtia, että lapsi noudattaa edes jonkunlaisia pöytätapoja, ja että paikka ei ole kuin sikolätti perheen poistuessa. Jos lapsella ei suju lusikalla syöminen nätisti, niin silloin vanhempi voi auttaa lasta syömään siististi. Kotona voi sitten harjoitella lisää sitä omatoimista lusikan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna oltiin teinien kanssa syömässä. Viereisessä pöydässä oli perhe syömässä kahden alle kouluikäisen kanssa. Nämä lapset sotkivat (vanhemmat ei vaivautuneet keräämään ruokaa lattialta) ja metelöivät. Isompi kävi aina välillä kävelyllä ja yritti pyyhkiä likaisia käsiään poikani paitaan.
Teinit ryhtyi matkimaan pikkulapsia. Kun viereisessä pöydässä sanottiin vää, sanottiin se meilläkin. Kun sotkettiin, oltiin meillä sotkevinaan jne. Kun kädet muka likaantuivat, alettiin katsomaan, kenen paitaan ne voisi pyyhkiä.
Meillä oli hauskaa, koska viereisen pöydän perhe ei tehnyt elettäkään kieltääkseen lapsiaan sotkemasta tai meluamasta. Poislähtiessään he pystyivät silti sanomaan meille, että lastemme käytös on ala-arvoista. Toki se oli sitä, mutta me emme jättäneet pöydän alle kahta lautasellista osittain pureskeltua ruokaa.
Turha jeesustella pikkulapsiperheestä, kun et saa omia idioottiteinejäsi kuriin. Oikea moukkaperhe, varmaan ylpeilette käytöksellänne.
Olisiko pitänyt antaa niiden pikkulasten pilata meidän syöminen? Kun kakaralla on kädet ketsupissa ja se yrittää vimmatusti pyyhkiä niitä puseroosi, niin sinäkö nyökkäilet iloisesti ja toteat, että noin sitä pitää.
Tai sitten vanhemmille ja lapsille sanotaan asiasta asiallisesti ja mahdollisesti tiukasti. JÄRKI HOI
Mikään sanominen ei auta mitään. Koska niitä vanhempia EI kiinnosta pätkääkään asia.
He suorastaan kannustavat lapsiaan huonoon käytökseen.
Voin kuvitella miltä tuppisuulta tämäki kommentti on tullut. Et varmaan ole koskaan kokeillutkaan sanomista?
Jos vanhemmilla ei lasten ojentaminen kiinnosta, niin ravintolan henkilökunnalla varmaan kiinnostaa. Tuskimpa mikään firma haluaa asiakkaita, jotka ajavat muita maksavia asiakkaita pois. Siinä vaiheessa alkaa vanhemmillakin kiinnostaa se lasten ojentaminen, kun henkilökunta tulee aiheesta sanomaan
Juuri tällaisten keskusteluiden takia todellakin raahaan niitä lapsiani ravintoloissa. Ihan vaan kiusatakseni parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha jeesustella pikkulapsiperheestä, kun et saa omia idioottiteinejäsi kuriin. Oikea moukkaperhe, varmaan ylpeilette käytöksellänne.
Olisiko pitänyt antaa niiden pikkulasten pilata meidän syöminen? Kun kakaralla on kädet ketsupissa ja se yrittää vimmatusti pyyhkiä niitä puseroosi, niin sinäkö nyökkäilet iloisesti ja toteat, että noin sitä pitää.
Tai sitten vanhemmille ja lapsille sanotaan asiasta asiallisesti ja mahdollisesti tiukasti. JÄRKI HOI
Mikään sanominen ei auta mitään. Koska niitä vanhempia EI kiinnosta pätkääkään asia.
He suorastaan kannustavat lapsiaan huonoon käytökseen.
Voin kuvitella miltä tuppisuulta tämäki kommentti on tullut. Et varmaan ole koskaan kokeillutkaan sanomista?
Jos vanhemmilla ei lasten ojentaminen kiinnosta, niin ravintolan henkilökunnalla varmaan kiinnostaa. Tuskimpa mikään firma haluaa asiakkaita, jotka ajavat muita maksavia asiakkaita pois. Siinä vaiheessa alkaa vanhemmillakin kiinnostaa se lasten ojentaminen, kun henkilökunta tulee aiheesta sanomaan
Ei niitä kiinnosta sittenkään. Vaan sitten ne menee valittamaan siitä lehdille.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisten keskusteluiden takia todellakin raahaan niitä lapsiani ravintoloissa. Ihan vaan kiusatakseni parempia ihmisiä.
Älä sitten ihmettele kun sinun lastasi kiusataan. Minä ainakin teen kaikkeni jotta lapsesi voi huonosti siellä
Minä minä äiti vie lapsensa lounasbuffettiin opettelemaan koska minä minä äiti HALUAA sushia. Maksaa oman lounaansa ja menee sisään. Hakee lapselleen MUUTAMAN ilmaisen sushipalan ja hakee itselleen oman annoksen. Lapsi syö "hienosti". Lapsi haluaa ne metalliset tikut ja hakkaa niillä posliinilautaseen. MUUTAMA sushipala löytyy lattialta kun tarjoilija pyytää äiti ja lasta poistumaan. Muutaman muutama?
Maksavana asiakkaana haluan kauas tuollaisista sotkupytyistä. Enkä halua mennä tuollaisen sikailun jälkeen mennä istumaan samaan pöytään. Sushin syöminen on välillä vaikeaa jopa meille konkareille aikuisille. Olisiko äitinä antanut opetella jos olisi itse maksanut sen 2 euroa per pala?
Jopas on sota pystyssä.
Meidän muksu on sormiruokaillut siitä lähtien, kun oppi istumaan syöttötuolissa ja laittoi itse ruokaa suuhun eli sieltä 6kk ikäisestä. Siitä lähtien ollaan myös käyty syömässä lapsen kanssa, joko kahdestaan tai koko perheenä. Niin lounaalla, päivällisellä, kahvireissuilla, ravintoloissa, pikaruokapaikoissa jne. jne. Eikä kukaan koskaan missään ole sanonut, että täällä täytyy lasta syöttää.
Ruoasta ollaan maksettu se hinta, mitä ovat lapsen ruokailusta ottaneet. Parissa paikkaa on ollut ilmaista. Ja kyllä, vaikka meillä siisti ruokailija onkin, sitä ruokaa tippuu ohi suun joskus. Ei kukaan ole täydellinen, varsinkaan opetellessaan. Olen aina pyytänyt henkilökunnalta harjaa, että voin siivota jälkemme. KOSKAAN ei kukaan ole harjaa antanut vaan ovat sanoneet, että tottakai he siivoavat. Silti siistin aina mm. pöydältä sotkut, viedään syöttäri paikoilleen jne.
Täytyykin nyt arvostaa älyttömästi näitä paikkoja, missä olemme olleet. Näitä kommentteja lukiessa ei voi kun ihmetellä, mistä kaikesta nykyään voi vetää herneet nenään, vaikka taaperokin tietää, että ne kuuluu suuhun.
Olen tehnyt tarjoilijan töitä lähes 10v ja mua henkilökohtaisesti ei haittaa yhtään, vaikka pieni lapsi opettelisi syömään ravintolassa ja jättäisi sotkua jälkeensä. Yleensä vanhemmat tajuavat siistiä pahimmat sotkut ja minä sitten siicoan loppuun. Ihan niin kuin siivoan humalaisen, kehitysvammaisen, tai ihan tavallisen kiireisen ihmisen lounaasotkut työpäivän kiireen keskellä.
Järkyttävää miten mustavalkoista ja tylsää elämän pitäisi monen mielestä olla. Pidän ainoastaan hyvänä asiana, että myös pienten lasten vanhemmat uskaltautuvat ravintoloihin.
Heh. Jos tässä oikeasti puhutaan Kin sushista, niin koko juttu on aika koominen. Se ei ole varsinaisesti "hieno ravintola"... :D Itsekin olen siellä lasten kanssa useasti käynyt, ja siellä on aina lapsia. Nemmän on ällöttänyt krapulaiset haisu-ukot, jotka siellä mättävät sörsseliä naamaan kaksin käsin.
Apua kävin tänään 6kk (!!) ikäisen vauvani kanssa lounaalla. Annoin hänen vähän nakertaa sylissäni leivän känttyä ja se putosi lattialle, enkä edes heti nostanut sitä. Itse onnistuin kaatamaan vesilasin pöydälle. Siivosin vasta kun olimme syöneet. Ei kyllä ois tullut mieleenikään että tämä meidän sotkuisa syöminen voisi häiritä jota kuta! Onneksi nyt tiedän paremmin ja pysymme seuraavalla kerralla kotona.
Siis onko ihmiset oikeasti näin vieraantuneet todellisuudesta ja todellisista ongelmista? Minä en ainakaan mene ravintolaan kyttäämään miten muut syö, ei siis todellakaan kiinnosta. En esimerkiksi tämän päivän lounaasta osaa kertoa, ketä ihmisiä siellä on ollut ja sotkiko ne ja mekastiko vai ei. Jos ei kestä muiden ihmisten olemassa oloa kannattaa itse pysytellä siellä kotona.
On aina ällöttänyt minä-minä-ihmiset lapsineen. Minä olin töissä irtokarkkeja myyvässä kaupassa ja siellä hyvin usein näki näitä curling-perheitä. Lapsi juoksee pitkin karkkipurkkeja -> vanhempi ei ikinä ehdi ajoissa sulkemaan kantta vaan lapsi ehtii käpälöimään namuja -> huomautan asiasta ja vanhemmilla menee herne nenään ja lähtevät mitään ostamatta pihalle. Näitä oli PALJON. Ei ole kenenkään maksavan asiakkaan mielestä hauskaa se, että pikku-Petteri juoksee paskasine käpälineen pitkin namiosastoa. Jos näet, että lapsi juoksee pitkin namiosastoa ja availee namipurkkien kansia lähes koskien nameihin (kunnes ehdit estää), niin mikset ota häntä syliin vaan annat jatkaa juoksentelua? En ymmärrä.
Oon ite eräässä nimeltämainitsemattomassa "perhe"ravintolassa duunissa jossa on lasten leikkialue. Välillä tuntuu siltä että vanhemmat "vapauttavat" lapsensa sinne. Lapset pitävät aivan järkyttävää meteliä ja häiritsevät muita asiakkaita.
Itselläni ei ole (vielä) lapsia, mutta omasta lapsuudestani muistan että jos käyttäydyin huonosti julkisella paikalla äiti komensi samantien käyttäytymään. Työpaikassani olen vähän suu auki seurannut sitä meininkiä, jotkut vanhemmat vain näyttävät "unohtavan" lapsensa leikkialueelle ja antavat heidän huutaa ja kiljua niin lujaa kun lähtee. Muutama asiakas on jopa minulle tullut valittamaan että he eivät halua enää ravintolaan tulla hirveän metelin takia.
Naurettavaa käytöstä teiltä. Taitaa olla käytöstavat pahasti hukassa. Kuinka edes kehtaat tulla tänne leuhkimaan tarinallasi? Millainen vanhempi sinä oikein olet?
Häpeä.