Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Luokkaretken yhteydessä kävimme jonkun luokkalaisen mummon kotona, jossa tarjoiltiin mehua ja pullaa. Ei ehkä nykyään onnistuisi. Saisi pelätä, että joku kupsahtaa johonkin allergiaan.
Norjassa käytiin kerran. Höh kylmää ja lunta. Jotkut meni Rodokselle
Kolmen vuoden varainkeruun jälkeen ruotsinlaivalle ysillä. Poltin väkisin tupakkaa ja puristin ruman tytön tissiä. Kaljaa ei juonut kukaan. Tylsää oli lähes koko matkan. Rinnakkaisluokka lähti Rhodokselle.
Pienenä natiaisena, 3 lk ?, tehtiin retki Hämeestä Lappeenrantaan. Kaikkien piti ottaa eväät mukaan.
Bussi tuli koululle, jokaiseen penkkipariin laitettiin kolme natiaista, mutta silti puuttui penkkejä. Opettajat keksi ja haki luokasta tuoleja, jotka laitettiin käytävälle jonoon. Ja kaikilla oli istumapaikka. Mikä turvavyö? Mikä kolarimahdollisuus? Mitä sakkoja muka?
Lappeenrannassa kierreltiin linnoituksessa ja jossain muualla ja lopuksi mentiin satamaan, ja jokainen sai ostaa jotain karkkia Prinsessa Armadasta. Olin jonon loppupäässä, limsat oli loppu, samoin karkit, vähän vissyä. Opettaja väitti että se on ihan hyvää juotavaa, no ei voinut muutakaan ostaa. Sen pullon jälkeen join vissyä joskus täysikäisenä.
Vähän historiaa edesmenneen sukulaisen kertomana.
-1931 punavuoren koulusta retki lautalla Lauttasaareen. Opettaja ohjasi lähikalliolle syömään eväät, että päästään palaamaan.
Pääsivät sitten myöhemmin käymään silloin uudessa eduskuntatalossa.
Ei ole tullut itse käytyä. Ulkoa tylsä, sisältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma unohtumaton luokkaretki oli 80-luvun lopulla alakoulussa. Kävimme Ylihärmässä Peikkolandiassa! Se oli metsäinen pururata, jonka varrelle oli kannoista ja puista yritetty heikolla menestyksellä rakennella muutamia peikkoja. Jäkälää kannon nokkaan, kivet silmiksi ja joku oksa jalaksi. Oli siis lapsenkin mielestä todella ankea.
Olikohan tuo olemassa jo 70-luvulla? Olin alle kouluikäisenä perheen kanssa jossain peikkometsässä, oli peikkopolku ja ihmisiä esittämässä peikkoja. Jännä, taianomainen kokemus!
Peikkometsä/Satumetsä Järvenpäässä on eri asia. Se paikka oli suosittu ihan ruotsalaisten ja brittien keskuudessakin. Pistettiin pystyyn joskus 60-luvulla tai 70-luvulla.
Pikku kakkosen puisto täynnä vittumaisia romaneja
Valamon luostari. Käytösnumero putosi 9->6 ja kaksi tuntia jälki-istuntoa, koska minulla unohtui purkka suuhun kirkonmeiningin tjsp ajaksi. Muutoksen oikein näki käsinkirjoitetussa todistuksessa.
Itse en muista mitään ikävää, mua kiinnosti museot ja luonnossa reippailemisetkin, mutta kieltämättä olisi ollut kivaa joskus käydä karkkitehtaalla tai suklaatehtaalla! x) Se kuulostaa omaan korvaan niin hauskalta kokemukselta.
Vierailija kirjoitti:
Pikku kakkosen puisto täynnä vittumaisia romaneja
Saman olis saanu kunnankirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisten aikuisten aikana mitään luokkaretkiä harrastettu.
Seksiä kylläkin. Opettajat rakasteli leirikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Valamon luostari. Käytösnumero putosi 9->6 ja kaksi tuntia jälki-istuntoa, koska minulla unohtui purkka suuhun kirkonmeiningin tjsp ajaksi. Muutoksen oikein näki käsinkirjoitetussa todistuksessa.
Oliko opettaja innokas ortodoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ala-asteella mentiin bussilla koko koulun voimin johonkin metsään varta vasten keräämään puolukoita, että keittäjät voivat tehdä meille puolukkapuuroa.
Bussissa ja metsässä hikoilun päätteeksi saimme palkaksi voileivät jossa oksettava paksu kerros voita.Meillä tämä oli yläasteella. Mentiin sellaiseen paikkaan lähelle koulua, josta kaikki poimivat, eihän siellä enää mitään puolukoita ollut. Sitten haahuiltiin siellä metsässä jotain 4-5 tuntia, syötiin sämpylät ja lähdettiin pois.
Mistä tuli mieleeni, että meillä oli vuotuinen roskienkeräyspäivä ympäri kylää!
Kakarat pareiksi ja eri suuntiin samoamaan ja keräämään roskia: jos löytää ruiskun pitää jättää se paikoilleen ja tulla hakemaan opettaja, muuten piti vaan niin pirusti keräillä kaikkea vastaantulevaa.
Eikä mitään kiitosta tästä jälkikäteen. :D-tuo äskeinen pikkukoulussa ollut
Oli meilläkin vuosittain roskien keräystä ja olen lahtelainen. Mun mielestä se oli hienoa että yhteisvoimin siivottiin luontoa kaikesta roskasta. Enkä itse siitä mitään palkintoa tarvinnut.
Luokkaretket meillä toki oli erikseen, tää nyt oli vaan semmonen jokavuotinen juttu mihin koko koulu osallistui opettajia myöten.
Lasketteluretki Serenaan tms. jossa mäki oli loiva ja siinä ehti tehdä pari käännöstä ennen kun taas takaisin hissiin.
Vierailija kirjoitti:
Kangasalalta Pyynikin näkötorni+ hillomunkit kahvilassa.
Muuten ihan ok reissu kylläkin, mutta kun satoi vettä koko sen päivän!
Kangasalta!!! Veetuttaa, kun ette luikkaretkellänne edes oppineet taivuttamaan paikkakuntaa oikein. Näkötorni on hieno. Joskin nyt suljettu turvallisuussyistä. Munkit tosi hyviä, vanha resepti 1900-luvun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalla oli suorastaan vihamielinen vastaanotto.
Mulla samanlainen kokemus 90-luvulta.
Ahvenanmaalaiset tuntui halveksivan meitä suomenkielisiä, vaikka yritimme yläasteelaisen taidoillamme sitä ruotsia sönkätä. Ei tainnut kelvata :(
Se on sitä bättre folkea.
Vierailija kirjoitti:
Joku Hämeenlinnan panssarimuseo tai muu armeijaan liittyvä, en enää muista mikä. Tylsä oli kans kylpyläreissu Ikaalisiin, kun olin vahingossa ottanut vain peppupyyhkeen mukaan enkä isoa ollenkaan!
Panssarimuseo on hieno paikka! Hyvänen aika tuollaista rienausta...
Ja se on Parolassa eikä Hämeenlinnassa!
Vierailija kirjoitti:
Lappiin vuokramökille. Ei siinä muuten mitään, oikein kiva reissu mutta...
Siitä naapurustosta tuli yksi äijä kysymään haluammeko moottorikelkan perään kyytiin sellaiseen perävaunuun minne mahtui monta kerralla. Ja mehän halusimme! Opettaja päätti, että se oli tytöille liian vaarallista ja hurjaa. Me jäimme siis pihaan tekemään lumiukkoja kun pojat pääsivät kelkan perään. Ai että v*tutti.
Opettajalla hyvä logiikka, se mitä löytyy haarovälistä näemmä vaikuttaa siihen putoaako perävaunun kyydistä.
Vierailija kirjoitti:
Pienenä natiaisena, 3 lk ?, tehtiin retki Hämeestä Lappeenrantaan. Kaikkien piti ottaa eväät mukaan.
Bussi tuli koululle, jokaiseen penkkipariin laitettiin kolme natiaista, mutta silti puuttui penkkejä. Opettajat keksi ja haki luokasta tuoleja, jotka laitettiin käytävälle jonoon. Ja kaikilla oli istumapaikka. Mikä turvavyö? Mikä kolarimahdollisuus? Mitä sakkoja muka?
Lappeenrannassa kierreltiin linnoituksessa ja jossain muualla ja lopuksi mentiin satamaan, ja jokainen sai ostaa jotain karkkia Prinsessa Armadasta. Olin jonon loppupäässä, limsat oli loppu, samoin karkit, vähän vissyä. Opettaja väitti että se on ihan hyvää juotavaa, no ei voinut muutakaan ostaa. Sen pullon jälkeen join vissyä joskus täysikäisenä.
No joo joo, mutta juuri tuollaiset kokemukset, ne tekee susta Miehen!! Tai Naisen, mutta siis you know what I mean.
Vierailija kirjoitti:
Rettingin tupakkatehtassa Turussa.
Niin sitä pitää. Mikä vuosikymmen oli kyseessä? Jos olisi ollut 60-luku, lapsoset olisi varmaan saanut viemisiksi Norttia tai Bostonia niin paljon kantaa pystyy.
Lapsityövoimaa.