Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Sepänmäen käsityömuseo Mäntsälässä. Tylsä kuin mikä, ainakin silloin 80-luvulla. Nuotion savu kirveli silmiä ja eväspaketin lihapiirakka jäi siksi kylmäksi. Omena oli niin kivikova, ettei siitä saanut haukattua. Paluumatkalla joku oppilaista oksensi bussiin.
Käytiin opettajan kotona katsomassa kylän ensimmäistä väritelevisiota. Kun oli aamupäivä, näkyi pelkkä testikuva vai mikä se pyöreä röllykkä oli nimeltään.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen luokkaretki 80-luvulla ilmeisesti Keminmaalla sijaitsevaan kirkkoon jossa on muumioitunut kirkkoherra lattian alla. Oli aika ankeaa. Muumiota oli vielä ilmeisesti joku humalainen tanssittanut jossain vaiheessa niin että siltä oli mennyt joku raaja poikki :D
Nythän siellä on tuoreempikin muumio, tämä Paavo Väyrynen.
Ei ollut tylsiä paikkoja.
Käytiin Korkeasaaressa, Lintsillä, Haminan vanhassa kaupungissa, Viking Linen laivalla, Luonnontieteellisessä museossa, maatilalla joka sijaitsi Vantaan Sotungissa, Askolan hiidenkirnuilla jne jne.
joskus 3 tai 4. luokalla opettaja hehkutti että nyt lähdetään Linnamäelle. Luultiin et päästään lintsille mut kyseessä olikin Porvoon Linnamäki (joo ilman sitä ännää linnan ja mäen välissä). Kauhea pettymys :D
Launeen leikkipuisto ja yli-marolan kotieläinpiha. Asuin Lahdessa ja nuo paikat tuli koluttua vapaa-ajallakin.
Se hemmetin Seurasaari. Lähes joka vuosi ala-asteella: syysretki, kevätretki, syysretki... aina vaan Seurasaareen.
Käveltiin lidlin takapihalle, joka oli roskainen nurmikko ja iso auto tie vieressä. Syötiin lihapiirakat ja pillimehut ja sitten piti oleskella siellä kunnes koulu aika loppui, jonka jälkeen jokainen suunnatkoon sieltä sitten omiin koteihinsa. Sain ylimääräisiä kilometrejä kotiin. :) Oli kiva tietää kuinka muut luokat menivät linnanmäkiin, särkänniemiin ja ulkomaille. Oppilaat vähän osallistuivat rahassa, mutta muuten koulu maksoi. Varmaan ottivat ne rahat minun luokkani luokkaretkestä. :) Vitu**i aikalailla. Tälläinen minun yläaste luokkaretki. 😊
En kyllä muista mitään huonoja: Korkeasaarta, Suomenlinnaa, Lintsiä, Fazerilaa, Turkua, Tuurin kyläkauppaa ammoin 80-90-luvun vaihteessa, kun Vesa Keskinenkin oli nuori takatukkainen juippi iskän opetuksessa.... Ehkä museot oli lapsena tylsimmästä päästä.
Nyt aikuisena, kun harrastan sukututkimusta, niin tuollainen talonpoikaismuseo olisi mielenkiintoista.
Oulun yliopiston kivimuseo. Eläinmuseo, tuttavallisemmin raatokammari, oli paljon hienompi.
80-luvulla peruskoulussa loppujen lopuksi retkeiltiin sen verran etten varmaan kaikkia keikkoja muistakaan enää, kotiseutumuseossa useampaan kertaan, mulla on tallessa moniste jossa kerrotaan Moskovan jääbalettiesityksestä jossa vissiin on käyty joskus 1983, tosin ei Moskovassa asti vaan naapurikaupungissa :D Kaipa bussimatkan päässä olevat laskettelurinne- ja uimahallireissutkin oli tavallaan luokkaretkiä.
Varsinainen kuudennen luokan luokkaretki Tampereelle, opettajan kotonakin käytiin. Yläasteella samoin käytiin luokanvalvojan kotona, teatterissa naapurikaupungissa, varsinainen luokkaretki Helsingissä ja varmaan vielä jotain jota en muistakaan enää. Ulkomailla ei sentään käyty.
Kävimme joka vuosi samoissa paikoissa vielä yläasteellakin ja viimeisinä vuosina jäimme vaan aulaan istumaan koska mitään nähtävää ei ollut.
Elma-messut Messukeskuksessa: näytillä eläimiä, maatalouskoneita ja näytteitä puulajeista. Täällä vietettiin koko päivä.
Märkiön toimintapäivät: käpylehmien ja pinssien askartelu kävi nopeasti vanhaksi. Kiva rantasauna oli kuumana mutta me emme jostain syystä saaneet sinne mennä. Sää oli aina kamala ja kunnollisia sisätiloja ei ollut. Ensimmäisinä vuosina sai valjaat ja kypärän ja rakentaa kiipeilyradan pullokoreista mutta tämä oli sallittu vain tietyn pituisille lapsille.
Pellavatila. Loukutettiin pellavaa, tehtiin kangasta jne. Ei ollut kovinkaan mielenkiintoista 10-vuotiaana.
Mentiin lähimetsään 80-luvulla ja eväänä oli itse tuodut voikkarit kotoa.
Me tehtiin kerran retki johonkin naapurikuntaan kanavalle. Se oli keskellä ei oikein mitään. Sen muistan, että kanavan sulkujen väli oli 500m koska urheilullinen opettaja ehdotti, että juostaan se kilpaa.
No olihan se ihan kaunis, mutta ei siellä ollut mitään. Edes yhtään venettä ei mennyt koko aikana niin ei nähty edes sulutusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että mun kokemus voittaa. Samana päivänä meidän luokka meni ihan oikeasti sinne jätevedenpuhdistamoon ja rinnakkaisluokka (erityislapsia, monilla ADHD mutta ei mitään sen vakavampaa, autismia tms), meni Fazerin tehtaalle vetämään napansa täyteen suklaata. Kyllä 11-vuotiasta minua muuten harmitti.
Voi raukkaa, toi on jo paha :D
Joo, lisättäköön vielä että sama maikka oli melkoinen ekoihminen ja vei meidät myös kaatopaikalle toisena vuonna alakoulussa. Ehkä ajatteli sivistää lapsia kulutuksen varjopuolista, mutta 11-vuotiaat vaan nyrpistelivät nenäänsä ja kitisivät kun ei menty sinne Fazerille.
t. EdellinenNykyään ei Fazerillakaan saa vetää napaa täyteen karkkia. Varmaan saavat yhden konvehdin tai jotain. Näin olen ymmärtänyt.
Höpö höpö! Siellä on karkkimetsä, jossa saa kyllä syödä ja vaikka kuinka!
Nykyään ei Fazerillakaan saa vetää napaa täyteen karkkia. Varmaan saavat yhden konvehdin tai jotain. Näin olen ymmärtänyt.